Kun puuro ei uppoa

Mitä tarjota 1-vuotiaalle aamu- ja iltapalaksi kun puuro ei uppoa? Muksun valmispuuro kyllä kelpaa, mutta ei mikään muu.

Lapsi on vehnä- ja maitoallerginen, joten jugurtteja yms. ei voi antaa. Kaurajugurtteja en ole vielä kokeillut, ehkä niistä voisi aloittaa ja riisimuroista kauramaidon kera.

Kaksossiskonsa syö kaiken mitä eteen laittaa....

VINKKEJÄ!
 
Millasta se muksun valmispuuro on?

Mä annan tytölleni aamuisin kaurapuuron jossa on hedelmäsosetta joukossa. Kaurahiutaleet voi hienontaa ihan hienoksi sauvasekoittimella. Osta vaikka pikakaurahiutaleita, hienonna ne ja sinne sekaan vaikka puolikas banaani. Iltaisin meillä syödään mannapuuro, mutta se ei teille sovi koska on vehnää.. Joko vauvasi syö itse sormiruokia, oletko kokeillut antaa cheerios muroja? Soijajogurtit sopii myös vauvalle!
 
Kaikkia sopivia puuroja on kokeiltu. Kaurapuuro meni alas pari viikkoa, mutta nyt on tullut täysi stoppi. Riisipuuroa on syöty pitkään, mutta nyt sekään ei enää maistu. Ohrapuuro käy myös, en ole hiutaleista kokeillut, sillä tuntuu että kaikissa omatekoisissa puuroissa se puuron rakenne on se mikä tökkii. Muksun puuro kun on sileää....

Sormiruokia ei syödä vielä, mutta tarkoitus on aloittaa ihan pian.

Lisää vinkkejä kuulisin vielä, kiitos jo kommenteista :)
 
Ootko kokeillut antaa oatbixia? (Siis vastaavaa kuin wetabix, mutta vehnän sijaan valmistettu täysjyväkaurasta) Siihen vaikka jotain hedelmä/marjasosetta sekaan ja sitten kauramaitoa löysykkeeksi. Tulee sellainen vähän niin kuin kylmä puuro.

Oletkos kokeillut soijajugurtteja?
 
Soijaa en ole kokeillut, kun ensin oli kaura listalla. Mutta nyt kun kaura näyttäisi sopivan, niin soijaa voisi harkita.

Oatbixistä en ole kuullutkaan, kiitos vinkistä!

Tuntuu ihan uunolta, kun olen niin jämähtänyt tiettyihin ruoka-aineisiin mitä esikoiselle annoin 11 vuotta sitten. Nyt tuntuu olevan kaupat täynnä jos jonkinlaista, kunhan sitä vaan itse tajuaisi :LOL:
 
Meillä oli kanssa "valmispuurojumitus" vatsataudin seurauksena viikkotolkulla. Sitten hoksasin alkaa sekoittamaan omatekemää valmispuuroon. Pari päivää tarjosin sekoitusta siten, että ehkä 1/3 oli omatekemää valmiin seassa, ja siitä pikkuhiljaa lisäsin omatekemän osuutta. Tosi pian siirryttiin sitten pelkkään omatekemään puuroon ja siinä ollaan pysytty jo yli puoli vuotta. Jospa joku vinkki tepsisi!
 
Meillä kanssa tuo Muksun puolukkaruispuuro (1-3v.) menee NIIN paljon paremmin alas kuin äidin itsetekemät puurot! Muksua menee koko purkki (2dl) ja omaa kaurapuuroa hedelmäsoseen kera ehkä desi :/

Mites itsetehty vispipuuro - kelpaisiko se?
 
Meillä myös on tytöllä 1v4kk taustalla vilja-allergiat, mistä syystä ei ole koskaan syönyt mitään puuroja. Edes tattari- tms. puuroja ei koostumuksen vuoksi ole suostunut ikinä syömään, vaan on oksentanut puurot samantien ulos, jos niitä on tarjottu. Myöskään sileitä valmispuuroja, vispipuuroa, kiisseleitä, hedelmäsoseita tms. ei syö. Aamu- ja iltapalat ovat siis täälläkin olleet aina melkoisen yksipuolisia. Tällä hetkellä meillä syödään aamu- ja iltapaloina erilaisia muroja ja leipiä, yosa- ja soijajugurtteja (lapsella on maitoallergia).
 
meillä poika ei huolinu puuroja johonkin aikaan ollenkaan, vaikka kaurapuuro upposi monia kuukausia tosi hyvin. Nyt oon tehny kauramannaryyneineistä, mutta äh tarkistin, et neki sisältää vehnää, vispipuuroa, eri marjoja vaihdellen, muutaman päivän satsin kerralla. Mutta voisko käyttää, kaurajauhoja?? Kokeileppa.
 
Vispipuuroa voi tehdä myös karkeista riisijauhoista. Tuli vielä mieleen joitain sapuskoja, mitä meillä on tarjoiltu aamu- ja iltapaloiksi: letut (riisimaitoon, luont. gluteiinittomiin lettujauhoihin tehtyjä kasvislettuja), maissipolenta, rieskaset, soijajäde (harvemmin tietenkin).
 
Jos keittää puuron ihan rehellisesti kattilassa, laittaa reilusti vettä (esim. 2,5dl vettä ja 1dl hiutaleita) ja lisää hiutaleet jo kylmään veteen ja antaa kiehua kunnolla, tulee pehmeä ja ihana puuro. Tietenkään tämäkään ei auta kaikilla mutta kokeilemisen arvoista :)
 
Ieva: Kiitti vinkeistä! Huomenna käyn ostamassa kaura- ja soijajugurttia ja kokeilen sitä. Eka pitää tietty tsekata soijan sopivuus, mutta siinähän se altistus menee sitten samalla. Myös vispipuuroa riisistä voisi koittaa, sainkin siihen ohjeet allergialääkäriltä.

Ja vaikka olisin kuinka hauduttanut puuroa kattilassa, niin ei kelpaa. Se syljetään pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HooWee:
Ieva: Kiitti vinkeistä! Huomenna käyn ostamassa kaura- ja soijajugurttia ja kokeilen sitä. Eka pitää tietty tsekata soijan sopivuus, mutta siinähän se altistus menee sitten samalla. Myös vispipuuroa riisistä voisi koittaa, sainkin siihen ohjeet allergialääkäriltä.

Ja vaikka olisin kuinka hauduttanut puuroa kattilassa, niin ei kelpaa. Se syljetään pois.
Eipä kestä. :) Toivottavasti löytyy jokin maistuva sapuska. Luulen, että meillä on lapsella jäänyt puuroista niin huonot mielikuvat (suun/nielun kutiaminen), että siitä syystä ei halua syödä mitään sopiviakaan puuroja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja HooWee:
Ieva: Kiitti vinkeistä! Huomenna käyn ostamassa kaura- ja soijajugurttia ja kokeilen sitä. Eka pitää tietty tsekata soijan sopivuus, mutta siinähän se altistus menee sitten samalla. Myös vispipuuroa riisistä voisi koittaa, sainkin siihen ohjeet allergialääkäriltä.

Ja vaikka olisin kuinka hauduttanut puuroa kattilassa, niin ei kelpaa. Se syljetään pois.
Eipä kestä. :) Toivottavasti löytyy jokin maistuva sapuska. Luulen, että meillä on lapsella jäänyt puuroista niin huonot mielikuvat (suun/nielun kutiaminen), että siitä syystä ei halua syödä mitään sopiviakaan puuroja.
Mä kans mietin tuota että jospa se aiheuttaa ikävää tuntoa se puuro ni sitte ei kelpaa mikään.

Toivottavasti löytyy joku kelpaava vaihtoehto :)
 
Meillä ei ole allergioita mutta vaihtelun vuoksi (=puuro ei uppoa...) olen antanut YOSA kauravalmistetta, on maidoton, sisältää probiootteja, suurin osa eri makuvaihtoehdoista ei sisällä lisättyä sokeria vaan maku tulee aidoista marjoista ja hedelmistä.
 
Meillä huippupuuroa on riisimarjapuuro. Tänään keitin muutaman päivän annoksen puuroa seuraavasti:
1-1½litraa vettä,
rasia jäisiä marjoja (tuoreet käy, hedelmät käy),
(tarvittaessa hieman sokeria,)
3-4 dl riisiä (puuro, pitkä moniviljariisi, kaikki käy).
perunajauhoja
toinen rasia jäisiä marjoja (tuoreetkin käy, hedelmät ei niinkään)

Keitä riisi kypsäksi veden ja marja/hedelmäannoksen (200-300g) kanssa, puuroriisillekin riittää 20-25 minuuttia. Sekoita perunajauhot kylmään veteen. Suurusta puuroksi. Lisää joukkoon tarvittaessa sokeria ja jäiset/tuoreet marjat.

Voi syödä maidon kanssa tai ilman. Makuna voi käyttää tosiaan juuri sitä sallittua marjaa/hedelmää, joka omalle lapselle sopii. Tämä sopii lapselle, jolla on ruokavaliossaan peruna, riisi ja edes yksi marja tai hedelmä, eli onneksi jää tosi vähän lapsia, joille ei sopisi. Puuro on hyvää niin kylmänä kuin lämpimänäkin, säilyy hyvin jääkaapissa. Ja maistuu äidillekin.

Meillä allergiattomalle lapselle keitän puuron Risellan Riisi+moniviljaan: on kuituisampaa ja terveellisempää kuin valkoinen puuroriisi. Muutoinkin tätä puuroa on tosi helppo muunnella. Ja jos sattuu tulemaan löysää, ei kun lisää suurusta vaan, kyllä se siitä sakenee ;)
 
...ja sitten vois tietysti kokeillä leipää, sekin vois maistua, ja samalla vois reenata sitä sorminäppäryyttä, kun itse syö. on kai niitä lapsellekin maistuvia gluteenittomia vaihtoehtoja...? päälle vähän levitettä / juustoo / tomaattia / kurkkua / tms. tai sitten ihan ilman mitään päällysteitä?

meillä oli puurolakko n. 8kk-1v ikäisenä, ja vasta 1v2kk-> eteenpäin on tytölle puuro maistunut uudestaan aina aamuisin. pyytää jopa itse "puuuuoooo!" illalla ruoka syödään sen verran myöhään, niin illalla piisaa pelkkä velli + jotain pientä purtavaa.

eli kai niillä lapsosillakin tulee kyllästyminen, joko puuron koostumukseen ja/tai puuron makuun, jos paljon samoja makuja on viikosta toiseen.
 
Leivistä: Meillä tyttö söi vilja-allergioiden aikaan jonkin verran Vuohelan luontaisesti gluteenittomia leipiä, mutta teillehän voisi sitten käydä ne kauravaihtoehdotkin ilmeisesti? Tavallisissa kauraleivissä on usein myös vehnäjauhoa, mutta esim. Vuohelalla on erilaisia kauravaihtoehtojakin. Hyvin maistuivat meillä myös erilaiset gluteiinittomat näkkärit (mm. maissinäkkäri mikä on pehmeämpää kuin tavallinen näkkäri ja siten sulaa pikkuisenkin suussa helpommin) ja riisikakut. Nykyisinkin tyttö 1v4kk rakastaa näkkäriä ja riisikakkuja. Leivän päällä olen käyttänyt levitteenä maidotonta Keijua (sininen/vaaleansininen) ja maidottomia leikkeleitä (keittokinkku yms. täyslihaleikkeleet). Kasviksia (kurkkua, paprikaa, tomaattia tms.) olen tarjonnut sellaisenaan, mutta niistä lapsi ei oikein välitä.

Ainiin, ja monissa ns. tavallisissa muroissa voi myös olla vehnäjauhojäämiä, mutta puhtaita maissimuroja löytyy ainakin Urtekramilta, maissi-tattari-quinoa -muroja löytyy Finax-merkkisenä (samoin mysliä ) ja Rice & Rice -tuotemerkistä löytyy puhtaita riisipalleromuroja.
 

Yhteistyössä