Kun synnytys vaivaa mieltä...

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti"
Synnytyksestä aikaa kohta vuosi ja edelleen tuo kokemus vaivaa ja harmittaa...
En kylläkään ollut mitenkään suunnitellut synnytystä, ettei se mitään pettymystä ollut..

Tuntuu vaan että asiat meni niin metsään ja en hallinnut tilannetta ollenkaan...

Olisin halunnut keskustella synnytyksen kulusta muttei synnärillä eikä neuvolassa asiaan otettu kantaa ;(

Onko täällä muita vai olenko yksin tämän asian kanssa?
 
"Äiti"
Ainakin jos vielä raskaudut niin voit käydä pelkokeskusteluja synnärillä luultavasti.
mä en tiedä onko tämä pelkoa kun kuitenki jostain hullusta syystä toisen lapsen haluaisin ja jotenkin toivosin kuitenki että pääsisin synnyttämään jos saisin tehdä asioita erilailla ja siten vaikuttaa synnytyksen kulkuun...

Tarkotatko jotain pelkopolia? Miten vaikea synnytyksen on pitäny olla että semmoseen pääsee?
Onko se maksullinen?
 
Jos synnärillä eikä neuvolassa "otettu kantaa" asiaan, niin se on kyllä vähän harmi juttu. Synnärillä pitäisi ihan virallisesti synnytyksessä mukanaolleen "oman hoitajan" ja synnyttäjän välillä käydä synnytyskeskustelu. Itselläni juuri tämä keskustelu jäi mieleen positiivisena ja vaikka kätilö synnytyksessä oli vähän karu ja huusi jopa ponnistusvaiheessa että "keskity nyt siihen ponnistamiseen äläkä huutamiseen", keskustelussa kaikki palaset loksahtivat kohdalleen ja nykyään muistot vaan hymyilyttävät ja ymmärrän myös kätilön reipasta otetta tilanteeseen. Voisit minusta ihan hyvin ainakin seuraavalla kerralla kun synnytys lähestyy, vaatia että pääsisit juttelemaan kiireettä neuvolantädin kanssa asioista jotka askarruttavat. Mikä sinua synnytyksessä harmitti? Synnytyksessä kroppa ja vaistot ottavat vallan, ei siinä tarvitsekaan olla asiat "hallinnassa"?
 
"Äiti"
[QUOTE="vieras";22092370]Mitä sun synnytyksessä sitten oikein tapahtui?[/QUOTE]

Synnytys päätty imukupin käyttöön, lähellä oli ettei hätäsektioon joutunu...Vauvan sydänäänet alko laskemaan ja mulla oli kauhee hätä vauvan takia...Itkin ja paruin siellä enkä saanut mitään tukea.Lääkäri tiuski, ymmärrän kyllä jälkeen päin että ehkä siinä tilanteessa oli pakkokin...?
Kätilö oli ihan p:sta...Pyysin saada jutella synnytyksen jälkeen mut sanottiin ettei ole töissä enää...Vauva synty sinisenä ja velttona. Kiidätettiin toisaalle imettäväksi...Loppujen lopuksi vielä raskausaikana olisi voinut käydä huonosti kun napanuorasta löyty semmonen solmu että kätilökin sitä kauhisteli ja sanoi että meillä on ollu tosi hyvä tuuri ettei mitään ole käyny...
 
"Äiti"
Jos synnärillä eikä neuvolassa "otettu kantaa" asiaan, niin se on kyllä vähän harmi juttu. Synnärillä pitäisi ihan virallisesti synnytyksessä mukanaolleen "oman hoitajan" ja synnyttäjän välillä käydä synnytyskeskustelu. Itselläni juuri tämä keskustelu jäi mieleen positiivisena ja vaikka kätilö synnytyksessä oli vähän karu ja huusi jopa ponnistusvaiheessa että "keskity nyt siihen ponnistamiseen äläkä huutamiseen", keskustelussa kaikki palaset loksahtivat kohdalleen ja nykyään muistot vaan hymyilyttävät ja ymmärrän myös kätilön reipasta otetta tilanteeseen. Voisit minusta ihan hyvin ainakin seuraavalla kerralla kun synnytys lähestyy, vaatia että pääsisit juttelemaan kiireettä neuvolantädin kanssa asioista jotka askarruttavat. Mikä sinua synnytyksessä harmitti? Synnytyksessä kroppa ja vaistot ottavat vallan, ei siinä tarvitsekaan olla asiat "hallinnassa"?
Mun mielestä tuohon synnytyksen jälkeiseen keskusteluun pitäisi synnärillä ja neuvolassakin vaikka kiinnittää enemmän huomiota! Ei ole kaikille mikään pikku juttu!
Mullakin lääkäri tiuski synnytyksenä mut tosiaan jälkeen päin olen miettiny että oli varmaan pakkokin jotta sai tolkkua muhun kaikelta siltä hädältä ja itkulta :(
 
Mua vaivas esikoisen synnytys siihen saakka, kunnes toinen lapseni oli syntynyt.

Noin 3kk esikoisen syntymän jälkeen otin yhteyttä synnärille ja pääsin juttelemaan hoitaneen kätilön sekä osastonhoitajan kanssa. Tästä ei juurikaan hyötyä ollut, sillä kätilö valehteli edelleen synnytyksen aikana tapahtuineista asioista, vaikka minulla oli toimenpidekertomukset ynnä muut. Sainpahan ainakin purettua sydäntäni.
Kävin toisenkin kerran juttelemassa samojen henkilöiden kanssa, noin kuukausi myöhemmin, mutta vieläkin minulle syötettiin valheita.

Sitten tulinkin jo raskaaksi uudelleen ja noin puolessa välissä raskautta pääsin pelkopolille. Keskustelin sellaisen kätilön kanssa, joka ei ollut ollut synnytyksessä mukana ja hän osasi "avata" synnytyksen tapahtumat minulle niin että ymmärsin viimein miksi mitäkin oli tehty. Edelleen silti on epäselvää, missä poikani vietti ensimmäiset kolme tuntia elämästään ja mitä hänelle sinä aikana tehtiin, mutta sitä en tule varmaan koskaan selville saamaan.
Kätilön kanssa kirjattiin toiveeni ylös seuraavaa synnytystä koskien. Sitten oli lääkärillä käynnin aika, luulen että se oli varattu lähinnä sitä varten jos olisin halunnut sektion, koska lääkärillä ei ollut minulle oikeastaan mitään sanottavaa. Ainoastaan hän oli iloinen että halusin lähteä synnyttämään alateitse.

Näidenkin keskustelujen jälkeen valvoin öitä itkien edellistä synnytystä ja mietin kuinka voisin itse vaikuttaa seuraavan synnytyksen kulkuun, jotta olisi mahdollisimman hyvät mahikset saada hyvä synnytys.
Onnekseni toinen synnytys menikin juuri niinkuin halusin ja sain kuin sainkin vauvani rinnalle heti syntymän jälkeen. Se oli tärkeintä minulle. Sen jälkeen esikoisenkaan synnytys ei ole vaivannut mieltä, toki välillä mietin olisiko vielä joku paperi, jota voisin arkistosta pyytää, josta ilmenisi missä poikani oli ja mitä hänelle tehtiin syntymän jälkeen. Mutta öitä ei tarvitse enää sen vuoksi valvoa, eikä itkukaan ole tullut tämän vuoksi.
 
"Äiti"
Mua vaivas esikoisen synnytys siihen saakka, kunnes toinen lapseni oli syntynyt.

Noin 3kk esikoisen syntymän jälkeen otin yhteyttä synnärille ja pääsin juttelemaan hoitaneen kätilön sekä osastonhoitajan kanssa. Tästä ei juurikaan hyötyä ollut, sillä kätilö valehteli edelleen synnytyksen aikana tapahtuineista asioista, vaikka minulla oli toimenpidekertomukset ynnä muut. Sainpahan ainakin purettua sydäntäni.
Kävin toisenkin kerran juttelemassa samojen henkilöiden kanssa, noin kuukausi myöhemmin, mutta vieläkin minulle syötettiin valheita.

Sitten tulinkin jo raskaaksi uudelleen ja noin puolessa välissä raskautta pääsin pelkopolille. Keskustelin sellaisen kätilön kanssa, joka ei ollut ollut synnytyksessä mukana ja hän osasi "avata" synnytyksen tapahtumat minulle niin että ymmärsin viimein miksi mitäkin oli tehty. Edelleen silti on epäselvää, missä poikani vietti ensimmäiset kolme tuntia elämästään ja mitä hänelle sinä aikana tehtiin, mutta sitä en tule varmaan koskaan selville saamaan.
Kätilön kanssa kirjattiin toiveeni ylös seuraavaa synnytystä koskien. Sitten oli lääkärillä käynnin aika, luulen että se oli varattu lähinnä sitä varten jos olisin halunnut sektion, koska lääkärillä ei ollut minulle oikeastaan mitään sanottavaa. Ainoastaan hän oli iloinen että halusin lähteä synnyttämään alateitse.

Näidenkin keskustelujen jälkeen valvoin öitä itkien edellistä synnytystä ja mietin kuinka voisin itse vaikuttaa seuraavan synnytyksen kulkuun, jotta olisi mahdollisimman hyvät mahikset saada hyvä synnytys.
Onnekseni toinen synnytys menikin juuri niinkuin halusin ja sain kuin sainkin vauvani rinnalle heti syntymän jälkeen. Se oli tärkeintä minulle. Sen jälkeen esikoisenkaan synnytys ei ole vaivannut mieltä, toki välillä mietin olisiko vielä joku paperi, jota voisin arkistosta pyytää, josta ilmenisi missä poikani oli ja mitä hänelle tehtiin syntymän jälkeen. Mutta öitä ei tarvitse enää sen vuoksi valvoa, eikä itkukaan ole tullut tämän vuoksi.
Mitä sinun synnytyksessä sitten tapahtu ettet saanu vauvaa rinnalle hänen synnyttyä?
Mä kans paljon olen tämän vajaan vuoden aikana pohtinu mitä olisin tehnyt erilailla esikoisen synnytyksessä ja mitä tekisin erilailla mahdollisen toisen lapsen synnytyksessä...Siinä määrin taidan olla hieman outo (?) kun ainakin tällä hetkellä ajattelen että seuraava lapsikin syntyy alakautta... Voihan tilanne toki olla eri sitten kun seuraava synnytys lähestyy...
Tunnen tulleeni väärinkohdelluksi ja kun osa synnytyksestä on hämärän peitossa niin seki vaivaa mieltä...
 
Et ole ainoa, mulla tosin sektiosta jäi traumat. Olisinpa saanut edes jonkun kätilön tai lääkärin kanssa puhua. Mutta kukaan ei pahemmin puhunut siitä ei ennen eikä jälkeen.
En tiedä olisko se auttanu mitään, mutta yrittänyttä ei laiteta... Ehkä sektiopelko ei olisi niin valtava...puran sitä joskus tänne :) Kyllä sekin kai tavallaan auttaa.
 

Yhteistyössä