Kun taapero siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan...?

Haluaisin tietää, oletteko käyttäneet itkuhälytintä vai kerkeättekö tarpeeksi nopeasti "hätiin" yöllä muuten. Meillä ei olla siirrytty vielä yksin nukkumaan omaan huoneeseen, mutta harkinnassa on. Tyttö herää (tai ainakin itkee) yöllä muutaman kerran. Joskus rauhoittuu ihan itsekseen, mutta välillä tarvitsee apua uudelleen nukahtamiseen. Jos ei silloin toimi nopeasti, niin paniikki on valmis ja rauhoittelu kestääkin sitten niin kauan, että omat unet karisee varmasti.

Muitakin vinkkejä otan vastaan tuohon yksin nukkumiseen liittyen. Tuntuu, että tyttö havahtuu aina kun itse kömmin sänkyyn samaan huoneeseen ja yöllä, jos käyn vessassa tms pieniin ääniin. Toisaalta saattaa itkeskellä, vaikken ole vielä itse edes mennyt nukkumaan ja joudun käymään rauhoittelemassa. Ei huvittaisi kyllä yöllä ravata toisesta huoneesta monta kertaa toiselle puolelle taloa. Olen siis kahden vaiheilla tuon nukkumisjärjestelyn suhteen.

Yöimetyksistä on aika hyvin päästy eroon. Tosin nyt oli juuri flunssassa ja välillä sorruin pikku potilasta hemmottelemaan yötissillä :ashamed: .
 
Meillä poika siirtyi vuoden ikäisenä samaan huoneeseen tytön kanssa. Itkuhälytintä meillä ei ole, koska asumme kerrostalossa ja makkarit ovat vierekkäin.

Toisinaan poika nukkuu superhyvin, mutta ehkä kerran kuussa saa ravata useamman kerran yössä. Yleensä poika itkee n. 3 kertaa viikossa kerran yössä joka vaatii rauhoittelua.

Siskonsa ei näihin huuotihin herää, mutta poika saattaa reagoida tytön itkuun, koska se on niin harvinaista.
 
Me emme pistä poikaa omaan huoneeseen nukkumaan vielä pitkään aikaan. Kahdesti kertaa ollaan herätty yöllä siihen, että poika oksentaa sängyssä. Ei itke, ei huuda, oksentaa vain. Ja jatkaa samoin tein uniaan, kipeä kun selvästi on. Nostamme sen verran, että saamme oksut siivottua. Molemmilla kerroilla on ollut vielä illalla ihan terve.

Ei tuollaista mitenkään voi toisesta huoneesta kuulla. En usko, että edes itkuhälyttimellä. Ei ole kiva aamulla löytää toista omasta oksennuksestaan nukkumasta.
 
Meidän tyttö tulee kuun lopulla 1v 3kk ja tekis mieli siirtää pois meidän huoneesta. Juuri nyt on flunssa ja yöt menee hyvin huonosti (viime yönä 22-24 oma sänky, loppu yö hiljaa mun vieress, sitä ed. itkua 5 saakka, kunnes pääsi viereen ja mäkin pätkien pari tuntii sain unta...)

Meillä on isot veljet omissa huoneissa, joten ei oo keksitty mitä tehdään. Veljekset tahtoo omat huoneet ja rauhan, ainakin toisiltaan (se on nähty mökillä, ettei oo hyvä että sama huone...)
Joten minne tyttö?

Vanhin siirty nukkuu 1v omaan huoneeseen ja kun illalla nukutteli ja nukutteli, tais hyvin alkaa menemään (paitsi ku oli kipee) Toinen muutti vasta n. 2v, kun jatkettavaan nukkumaan rupes ja hän nukkuikin jo hyvin. Ei oo ollut hälyttimii, hirsitalossa paksut seinät ja mä oon niin herkkäuninen ettei tarvetta muuteskaan...

Nyt vaan pitää miettii, miten tytön kaa, kun on herkkäuninen yöllä...ja aamulla ei meinaa herättämättä päästä lähtee, tosin herää usein ennen mua (klo 7 pitääki herätä)
 
Meillä siirtyi omaan huoneeseen 1v2kk ikäisenä. Oli aika herkkä äänille ja heräsi pari kertaa yössä itkemään. Kun siirrettiin omaan huoneeseen (olohuone makkareiden välissä, ei oo tarvinu hälyjä, äidille on kehittynyt superkuulo :D ), sälli nukkui yli kuukauden heräämättä kertaakaan yöllä. Nykyisin 2v2kk ja herää itkeskelemään pari kertaa kuussa. Unien laatu parani siirron myötä kaikilla, olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin. Suosittelen!
 
Meillä siirrettiin lapset nyt kesällä omaan huoneeseen nukkumaan(1,5v).Ei ole mitään ongelmia ollut,ovat alkaneet nyt nukkumaan 12-13 tunnin yhtäjaksoisia yöunia=)
Silloin jos kipeänä olleet niin heräilevät öisin mutta kyllä sen kuulee,ovat niin kova äänisiä :)
 
Meillä siirryttiin omaan huoneeseen nukkumaan 1v1kk iässä. Ja käytössä on itkuhälytin, sillä lastenhuoneet ovat yläkerrassa ja me miehen kanssa nukumme alakerrassa. Sais jo aika kovaa itkeä, ennen kuin kuulisin alakertaan unen läpi ilman itkuhälytintä.
 
Kiitos kokemuksista. Eikö teillä sitten lapsi kerkeä "villiintyä" paniikkiin asti, jos ei ihan heti säntää rauhoittelemaan. Tämä on mulla suurimpana pelkona, etten sitten saakaan rauhoittumaan, jos en ensimmäistä itkua kuule ja toinen paniikissa huutaa, kun luulee, että on hylätty. Tällainen hassu olen ja ihan tyttöni vietävissä, myönnän :ashamed: :whistle: .

Onko teillä lapsen huoneessa aikuiselle sänky tms, jossa voi tarvittaessa itse torkkua, jos on kovin levoton yö, ettei tarvitse hypätä koko ajan huoneiden väliä? Vai otatteko lapsen siinä tilanteessa mukaan omaan makkariinne ja sänkyynne? Nyt minä siis nukun tytön (1v3kk) kanssa kahdestaan samassa huoneessa ja isäntä eri makkarissa. Näin on ollut ihan alusta asti. Tyttö nukkuu pääosin omassa pinnasängyssään ja mulla on 120-senttinen sänky, joten otan kyllä tytön usein viereen, jos alkaa hyppyyttämään yöllä ja siinä mahdutaan molemmat nukkumaan hyvin. Muuten voisinkin tuota yhteisnukkumista harrastaa vaikka kuinka kauan, mutta kun tammikuussa lähden töihin ja jos/kun itse joudun heräämään välillä tosi aikaisin, niin, että tyttö jäisi nukkumaan, niin en uskalla häntä laidattomaan sänkyyn jättää. Isänsä nukkuisi eri huoneessa. Ollaan kerran tehty niin, kun mulla oli aikainen lähtö, niin isänsä tuli aamulla herättämään minut ja tuli itse tytön viereen nukkumaan. Näin kai on sitten meidän tehtävä sittenkin kun lähden töihin, jos en herätä tyttöä hoitoon samalla. Teemme siis molemmat vuorotyötä ja heräämisajat ja hoitoajat vaihtelee päivästä toiseen.

Taisi mennä jo aiheen vierestäkin, mutta itsepähän aloitinkin... :LOL:
 
Meillä on molemmat lapset siirretty jo puolen vuoden iässä omaan huoneeseen. Ilman itkuhälytintä on kuulunut kyllä kaikki, no hätä. Sohva/sänky on molempien huoneessa niin siinä voi tarvittaessa vanhempi pötköttää. Mutta meillä yöt kyllä parantuneet aina siirron jälkeen, ei joka inahdukseen herää, koska vauvat inahtelee yms unissaan. Eikä vauva häirriinny, jos itse lukee yms. Nyt lapset on jo 3,5v ja 1v eli kokemusta on pitkästä ajasta.
 
Meillä poika siirrettiin nyt 1v 4kk samaan huoneeseen esikoisen kanssa, joka on siis ihan meidän makkarin vieressä. Herää joka yö puoliltaöin itkemään, kuin aina ennenkin. Ei ole mitään "tapailevaa" itkua vaan heti itkee ihan kunnolla, ja ei ole kauhukohtaus koska on hereillä. Eli jotain 3-3,5 h nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä ja sitten itkee, muutama yö meni kun yritin saada takaisin nukkumaan omaan sänkyyn...seurauksella että eikoinenkin heräsi, kaikki aamulla väsyneitä ja väsyneenä hoitoon/töihin. Eli yleensä pääsee sitten viereen kun ei jaksa koko yötä valvoa. Muutaman yön jälkeen kuitenkin on niin väsy että taas ratkeaa ottamaan viereen...ei muuttanut meidän yöunia millään lailla. Ja herra on vielä nukkunut aina paljon paremmin kuin isosiskonsa... :whistle:
 
lisään vielä, että meillä kummatkaan muksuista "osaa" nukkua enää meidän vieressä. Riekkuvat vaan hereillä.

Ainoastaan tosi kipeinä ovat olleet meidän sängyssä.
Ja kyllä sitä on tosi liukas liikkeissään jos lapsi huutaa valmiiksi hysteerisenä. Mutta useimmitenhan ne huudot ovat vaan uni-itkuhuutoja, jotka harvoin menevät hysteerisiksi.
 

Yhteistyössä