Kun täällä niin kovin tuosta pullosta puhutaan...

Niin mikä teistä olis hyvä ikä lopettaa pullon/tutin käyttö?
Mä oon asettanu ehdottomaks takarajaks OMILLE lapsille 1v6kk. Nyt just vierotan tyttöä pullosta, ikää 1v. Tuttia saa vielä hetken pitää...
 
no pojan kans meni hyvin helposti, otin pois kun musta alkoi tuntua et on hyvä hetki ja se oli päivätutin suhteen 1v. tuttipullo 1v. ja yötutti otettiin pois 1v6kk iässä. kaikki vieroitukset meni itkuitta, joten satuin oikeaan aikaan olemaan matkassa. (nii joo ja tuttipullon ottoa ennen siirtyi jo 8kk iässä osittain nokkamukille, viimeisenä jäi ennen unia pullo pois.)
MUTTA olin itse etukäteen ajatellut että jos viim 2v. ottais tutin ja noin 1v3kk tuttipullon. Ne olis semmosia hyviä ikiä... mut ku lapset on yksilöitä niin eihän kaikki ole samaan aikaan valmiita luopumaan.
 
En tällä hetkellä osaa sanoa... Esikoisella jäi vuoden iässä pullo, mutta tuttia söi pidempään. Taisi hänellä vielä 2-vuotiaana olla nukkumaan mennessä tutti, joka sitten tippui suusta kyllä unen tultua, eli ei koko yötä tutti suussa nukkunut, mutta auttoi nukahtamaan. Tuttipullo ei esikoiselle edes ollut sillä tavoin tärkeä, ihan helpolla vaihtui nokkamukiin eikä pulloa perään kaivannut.

Tää kuopus taas ei ikinä ole tuttia syönyt (ei huolinut, eikä alkanut sitä koskaan imeä) mutta pullo taas on tosi tärkeä. Nukkumaan mennessä pullon antaminen jäi hampaiden tultua, mutta muuten hän kyllä juo vielä pullosta kaikki ruuan yhteydessä. Nokkamuki ei kelpaa, vaan hän todella kiukustuu sen nähdessäänkin eikä suostu edes maistamaan siitä. Ikää herralla nyt 11kk. Jotenkaan en näe kiirettää pullon pois jättämisessä, kun sitä tuttia ei ole ja kun hän niin slevästi sitä välillä haluaa imeä. Olkoon nyt rauhassa meidän vauva viel vähän aikaa ;) :heart:
 
Pikkuhiljaa meillä on luovuttu pullosta , ei siihen mitään takarajaa ole asetettu. Meillä ovat aina saaneet maitopullon ruuan jälkeen siitä asti ku on soseisiin siirrytty. Pikkuhiljaa ku sitä ruokaa alkaa mennä enemmän ja oppivat nokkamukille, alkaa se pullon tarve vähetä itsekseen. Toiset päiväunet kun on jääneet pois, on samalla jäänyt unimaitopullokin pois. Yöunille mentäessä ovat saaneet sylissä maitopullon ja sit hampaanpesut. Iltapala repertuaari kun laajenee on jäänyt iltamaitokin pois ihan itsekseen.

Viimisenä jää pois aina aamuvellipullo. Meillä kun herätään aina ennen sian pierasua, on annettu vellipullo, ku kukaan ei jaksa alkaa keittään puuroa klo 5 aamulla (meillä ainakaan). Jossain vaiheessa aletaan tarjoon sit sekin nokkamukista..

Eli pikkuhiljaa ja melekin ku itsekseen tapahtuu meillä pullosta "vierotus".

Tutista on vierotettu sit kerta rysäyksellä kaks vanhinta, parina iltana ovat jaksaneet huutaa sen perään.
 
Esikko jätti tutin & pullon ihan ite 1 v täytettyään

Keskimmäinen jätti pullon 1 vuoden tienoilla, tutin 1 v 5 kk

Kuopus luopui pullosta 1 v 5 kk & tutti jäi samoihin aikoihin, oisko menny kk verran yli ? Muista ihan tarkkaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Tutti alle 10kk ikäseltä pois ja pullo alle 2vuotiaalta.
pullohan on kuitenkin hampaille pahempi entä tutti!
Miten perustelet tämän? Riippuu paljolti käytöstä. Jos vain ruokailun yhteydessä niinkuin meillä niin samalla happohyökkäyksellä mennään. Tutti kuitenkin vaikuttaa purentaan ja hampaiden asentoihin, usein syynä oikomishoidon tarpeeseen on tutin käyttö. Tietysti jos pulloa syö jatkuvasti, ruokailujen välissä ja öisin niin aiheuttaa hampaiden reikiintymistä.

 
Meillä esikoinen ei koskaan ollut vieroitettava pullosta tai tutista, mutta kakkosella jäi pullo 1v iässä ja tutti jo 10kk, mutta tämä kolmonen on allerginen tapaus ja on apteekin neocate maidolla, eikä suostu juomaan sitä muutoin kun pullosta (ikää nyt 1v2kk) juo siis päivän aikana useasti maitonsa pullosta ja se ei minua häiritse, sillä tärkeämpää on, että hän saa ravitsevaa maitoa kun ruokavalio on niin niukka. Tavoite olisi saada pullo 2v ikään mennessä pois.
 

Yhteistyössä