Kun te olitte pieniä, niin...

Oliko teillä tapana kyläillä kaveriperheissä tai naapurissa ym. sisällä vai olitteko paljon ulkona. Aloin vaan miettimään, että kun itse olin pieni 80-luvulla, niin me oltiin aina ulkona leikkimässä, siis ihan aina. Tosi harvoin oltiin sisällä leikkimässä, eikä todellakaan kukaan vanhempi ollut meidän kanssa ulkona, vaan aina riehuttiin pihalla keskenämme ja välillä käytiin sisällä syömässä ja taas painuttiin porukalla pihalle. Nykyään tuntuu, että eskari-ikäisetkin haluaa vaan sisälle kyläilemään. Sitten kun ehdottaa, että olette pihalla tms. niin ollaan ihan hämmästyneitä, että ei kai me ulkona :O
 
Kun olin ekaluokkalainen (10v sitten), leikin kesät lähinnä ulkona ja talvet sisällä. Olen aina ollut sellainen vilukissa ja talvenvihaaja, ei minua pienenäkään saanut oikein pulkkailemaan eikä hiihtämään... Mutta siis juu kesällä kyllä ulkona :)
 
Keittiönoita
60-luvulla oltiin lähes aina ulkona, vain harvoin kyläiltiin kavereilla. Tosin siihen aikaan asuttiin paljon ahtaammin kuin nykyisin, ainakin siinä helsinkiläisessä kerrostalolähiössä, missä mä lapsuuteni asuin. Meitäkin oli vanhemmat + 2 lasta 63:n neliön kolmiossa ja meidän lasten yhteinen huone oli niin pieni, että ei sinne olisi kauheasti mahtunut kavereiden kanssa leikkimäänkään, vaikka systeri olisikin ollut sen aikaa jossain muualla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27637671:
60-luvulla oltiin lähes aina ulkona, vain harvoin kyläiltiin kavereilla. Tosin siihen aikaan asuttiin paljon ahtaammin kuin nykyisin, ainakin siinä helsinkiläisessä kerrostalolähiössä, missä mä lapsuuteni asuin. Meitäkin oli vanhemmat + 2 lasta 63:n neliön kolmiossa ja meidän lasten yhteinen huone oli niin pieni, että ei sinne olisi kauheasti mahtunut kavereiden kanssa leikkimäänkään, vaikka systeri olisikin ollut sen aikaa jossain muualla.
niin, tämä kyllä totta, mutta me asuttiin maalla ja kaikilla isot omakotitalot, mutta siltikin aina oltiin ulkona.

Talvellakin oltiin pihalla, vaikka susirajalla olisin melko mielenkiintoiset talvet. Lunta tosi paljon ja pakkastakin ihan kiitettävästi. Siksi minä varmaan rakastankin talvea :D
 
Viimeksi muokattu:
säpäle harmaana
Siis puhutaanko nyt kouluikäisistä. Kyllä minä muistaisin, että me mentiin ensisijaisesti toistemme koteihin (sisälle), kun kyläiltiin. Toki ulkonakin oltiin usein osa ajasta, mutta aina myös sisällä. Sitten naapurustossa oli pari kaveria, jotka tulivat kotiovelta hakemaan ulos leikkimään, mutta vähän kauempana asuvien luokkakavereiden luo mentiin kyllä sisälle.
 
"minttu"
Enemmän kyllä oltiin ulkona. Pyöräiltiin ympäriinsä, juostiin metsässä, laskettiin mäkeä, pelattiin isolla porukalla nelimaalia tms. Tietty sisälläkin leikittiin välillä, mutta ulkona pääasiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27637694:
Siis puhutaanko nyt kouluikäisistä. Kyllä minä muistaisin, että me mentiin ensisijaisesti toistemme koteihin (sisälle), kun kyläiltiin. Toki ulkonakin oltiin usein osa ajasta, mutta aina myös sisällä. Sitten naapurustossa oli pari kaveria, jotka tulivat kotiovelta hakemaan ulos leikkimään, mutta vähän kauempana asuvien luokkakavereiden luo mentiin kyllä sisälle.
joo. Sen ikäisistä jotka nyt yleensä tuolla pihalla keskenään touhuilee. Kouluikäiset jne.
 
niin, tämä kyllä totta, mutta me asuttiin maalla ja kaikilla isot omakotitalot, mutta siltikin aina oltiin ulkona.

Talvellakin oltiin pihalla, vaikka susirajalla olisin melko mielenkiintoiset talvet. Lunta tosi paljon ja pakkastakin ihan kiitettävästi. Siksi minä varmaan rakastankin talvea :D
80-luvun alussahan oli ne kauheat tulipalopakkaset ja lunta pikkusta vaille pirusti.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Keittiönoita
niin, tämä kyllä totta, mutta me asuttiin maalla ja kaikilla isot omakotitalot, mutta siltikin aina oltiin ulkona.

Talvellakin oltiin pihalla, vaikka susirajalla olisin melko mielenkiintoiset talvet. Lunta tosi paljon ja pakkastakin ihan kiitettävästi. Siksi minä varmaan rakastankin talvea :D
Jep. Mä muistan omasta lapsuudestani, että äidit olivat varsin tarkkoja kodeistaan. Lapsilla ei ollut mitään asiaa leikkiä kavereineen muualla kuin lastenhuoneissa. Ja sotkut piti siivota ihan itse. Sen vuoksi kavereita tuli kutsuttua kotiin vasta sitten, kun asuttiin jo isommassa asunnossa ja sain oman huoneen. Mulla on kyllä ollut vähän sama juttu omien lasteni kohdalla eli leikit leikitään lastenhuoneissa eikä pitkin kämppää, mutta lapsillani onkin ollut omat huoneet siinä vaiheessa, kun ylipäätään ovat kavereiden kanssa leikkineet. Ulkona olivat silti paljon, mutta 80- ja 90-luvuilla lapsia olikin paljon ulkona ts ulkona oli kavereita. Nykyisin pihat näyttävät olevan aika tyhjillään. Lapset ovat päivät päiväkodeissa ja iltaisin joko perheen kanssa tai kodin ulkopuolella harrastuksissa. Luulisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
säpäle harmaana
Parhaan kaverin kanssa oli vuosia tapana ottaa barbiet mukaan ja niillä sitten leikittiin. Samoin kirjoiteltiin kaikkia kirjeitä, ystäväkirjoja ja sellaista ihmesäpellystä, ettei niitä kyllä ulkona olisi edes voinut tehdä. Tämän parhaan kaverin naapurissa oli hevonen jota sitten käytiin usein katsomassa ja hoitamassa. Sitten kun hevosen omistaja ei ollut paikalla, otimme omat fillarit ja leikimme niiden olevan hevosia.

Voi kun tuleekin kivoja muistoja mieleen. :)
 
hellsbells
Vähän sekäettä. Kyllä me kavereiden kanssa myös sisällä oltiin, jos ei huvittanut lähteä luistelemaan tai vuorenvallotusta jne. Kesäsin oltiin aina ulkona.
Harvemmin oltiin meillä ainakaan sisällä, mä luuhasin kavereilla / kylillä kavereiden kanssa.
 
Sekä että. Ulkona kyllä enempi. Kesäsin hypittiin hyppynarua, twistiä, kiipeiltiin puissa, leikittiin kirkon rottaa, pusuhippaa, jne. Talvisin käytiin pulkkamäessä, luistelemassa tai tehtiin jotain lumilinnoja, pesiä tms. ja leikittiin maaoravia.
 
"vieras"
Naapuruston lapsien kanssa oltiin oikeastaan aina ulkona, kauempana asuvien kavereiden luona taas enemmän sisällä. Ehkä siihen vaikutti se, että sinne oli matkaa kävellä.
 
ölpå
Kouluikä alkoi 70-luvun puolella. Oltiinhan me aika paljon ulkona, mutta leikittiin, pelattiin, askarreltiin, joskus jopa leivottiin tai tehtiin jotakin muuta syötävää jonkun kotona sisällä.
 
"Mimmmi"
Sekä että. Barbieleikit sun muut tapahtui sisällä joko omassa tai kaverin kotona (paras kaveri asui naapurissa), mutta todella paljon leikimme myös ulkona kesät talvet.
 
Molempia, kelin ja oman mielen ukaan. Kyllähän hyvällä ilmalla mielellään ulkona oltiin, siellä sai kivemmat leikit ja oli enempi pois vanhempien silmistä. Käytiin lähimetsässä seikkailemassa ihan keskenään, isommat piti huolta pienemmistä. Välillä sitten leikittiin sisälläkin, harvemmin tosin. Ja tämä lapsuusaika minkä muistan oli 90-luvun alkua, ja maalla pienessä kyläkeskittymässä.
 

Yhteistyössä