Kuritatko lastasi?

Hyväksytkö lapsen kurituksen "ääritapauksissa"? Ja tämä kuritus nyt tarkoittaa sitä, miten meidän ikäpolvea kuritettiin ennen lakipykälien voimaantuloa. Eli tukistaminen, piiskaaminen, luunappi, korvapuusti jne...

Jos olet ehdottomasti asiaa vastaan, niin onko sinulle jäänyt kyseisestä asiasta traumoja?

Ja viimeiseksi tyhmä kysymys, mutta mitä ajattelet, kun näet eläimissä emon kurittavan pentujaan puremalla, läimäisemällä tai muulla vastaavalla väkivallalla?
 
Mun mielestä aikuinen on säälittävä jos ei pärjää lapsen kanssa ilman väkivaltaa. Kyllä mulla ainakin on traumoja, vaikka joskus sanoinkin nuorempana, ettei asia ahdista.

Jotkut eläimet saattaa jopa tappaa poikasensa. Jos hamsterin poikanen ei ääntele, kun emo napsii istukan ja napanuoran, niin niiden jatkona menee poikanenkin samoihin suihin. Ja joku vesilintulaji oikeasti hakkaa poikasta niin, että poikanen lopulta hukkuu. Virtahevot tappavat joukolla poikasiaan myös. Ajattelen, että me olemme ihmisiä ja meillä on tunteet.
 
en tod
Miten voidaan edes keskustella siitä, hyväksytäänkö lapsen kurittaminen ääritapauksessa?

Ihan sama, jos keskusteltaisiin aiheesta "Hyväksytkö naisen hakkaamisen, jos oikein menee nalkutukseen hermo?" tai "Saako dementian takia ärsyttävälle mummolle antaa luunapin? "

Ei, en todellakaan hyväksy heikomman tai ylipäätään kenenkään pahoinpitelyä. Kaikkein vähiten puolustuskyvyttömän, täysin vanhempiensa armoilla olevan lapsen! Asenne lapsen kurittamiseen on minusta jonkinlainen sivistyksen mittari. Lapsiaan pahoinpitelevät vanhemmat syyllistyvät rikokseen ja heille kaikille pitäisi antaa siitä lain mukainen tuomio.
 
Anteeksi vaan, mutta ei tuo ole sama asia. Aikuinen TIETÄÄ jos tekee väärin tai ärsyttää. Ja minun mielestä siinä on pieni ero antaako pienen näpäytyksen vai lyökö turpaan niin että veri lentää...

Ei minunkaan mielestä kurittaminen ole oikein, mutta joskus tekisi mieli sitä kokeilla, kun jo kaikki muut keinot on kokeiltu.

Minua on elämäni aikana tukistettu yhteensä alle kymmenen kertaa, mutten kanna siitä kaunaa vanhemmilleni. Onko minulla sitten päässä vikaa vai missä, mutta jälkeenpäin olen ajatellut tilanteista että ne tilanteet vaati sitä kunnon näpäytystä, että minulle meni kielto perille. Viimeinen kerta taisi olla joskus 14-15vuotiaana, kun haistattelin isälleni ja kirosin. Tuon jälkeen en ole päästänyt yhtäkään kirosanaa vanhempieni kuulleen enkä todellakaan haistatellut...
 
"vieras"
Olen saanut pienenä tukkapöllyä ja vitsastakin pari kertaa, eikä ole jäänyt traumoja koska olen tiennyt syyn. Itse olen kurittanut joskus omiani, mutta en sitä silti kannata, joskus vaan menee hermot täysin ja sillon toimii kai vaistonvaraisesti ja kai se oma lapsuuskin vaikuttaa.
 
erratic
En kurita lapsiani. Ei ole jäänyt traumoja itselle.
En mä mitään varsinaisesti ajattele jos emo kurittaa pentuaan, ne nyt vaan tekee niin.
Näin olisin kirjoittanut. Olen saanut pienenä luunappeja, tukkapöllyä ja selkäsaunankin kerran eikä siitä jäänyt isompia traumoja. Sen häpeän muistan kyllä aina. Olen sitä mieltä että jossain on vika, jos ei saa viestiä menemään perille ilman että joutuu käymään fyysisesti käsiksi lapseen.
 
"vieras"
En kurita, ääntä korotan, sekin tuntuu välillä vähän pahalta.. Minua on lyöty lapsena, tartuttu hiuksista, niskasta, mistä milloinkin.. On jäänyt traumoja, en useinkaan ymmärtänyt syytä ja muistan miten pahalta se tuntui. En halua lapsieni kokevan samaa. Mutta helppoa se ei ole, kun on uhmaikäinen tässä ja itse on kokenut tuollaisen lapsuuden. Välillä on vaikeaa tietää miten toimia, se ei tule selkäytimestä, kun ei ole ollut esimerkkiä mitä seurata...
 
hoppitipuppiti
Sinulla, Sirpaleina, on jo vahva mielipide asiasta joten kaipaat tänne joko samantyylisiä viesteja - tai sitten ihmisiä ketä vois haukkua kun eivät ajattele samalla tavalla. Ei ihme ettei synny kovin paljon keskustelua.

Olen nähnyt italialaisessa hiihtokeskuksessa miten 4vee tyttö pelleili ja vanhemmat kuritti, siis ihan ravintolajonossa, eikä kukaan ollut kovin järkyttynyt.
En ruvennut asiasta huutamaan. Enkä oikein usko, että sinä menisit vanhemmille saarnamaan siinä tilanteessa. x) Suomessa laki sanoo ettei saa kurittaa, ei vaadi paljon olla täällä samaaa mieltä
 
hhhhhhh
minua on kuritettu lapsena, mutta vain lievästi tukkapöllyllä, sekään ei käynyt kipeää mutta eihän se mukavaa ollut. ja ei siis päivittäin, muutamia kertoja vain.. ei jäänyt traumoja.
mutta itse en aio lastani kurittaa samalla tavoin, toivon että pelkkä puhe siihen riittää :)
 
En hyväksy. En missään tapauksissa. Ihan yhtä hyväksyttävää kuin aikuisen tukistaminen, piiskaaminen tms. Tai vielä pahempaakin, kun kyseessä on puolustuskyvytön lapsi.

Minua on ehkä muutamia kertoja tukistettu, mutta sitä ei käytetty meillä tietoisena kasvatuskeinona. En usko, että on jäänyt traumoja, koska kyse on kokonaisuudesta loppupeleissä. Fyysisestä kurituksesta silti VOI jäädä traumoja ja siitä on monenlaista haittaa.

En ajattele mitään. Eikä ihmistä voi verrata tässä asiassa muihin eläimiin. Ihmislasta pystyy kasvattamaan ilman minkäänlaista väkivaltaa.
 
Anteeksi vaan, mutta ei tuo ole sama asia. Aikuinen TIETÄÄ jos tekee väärin tai ärsyttää. Ja minun mielestä siinä on pieni ero antaako pienen näpäytyksen vai lyökö turpaan niin että veri lentää...

Ei minunkaan mielestä kurittaminen ole oikein, mutta joskus tekisi mieli sitä kokeilla, kun jo kaikki muut keinot on kokeiltu.

Minua on elämäni aikana tukistettu yhteensä alle kymmenen kertaa, mutten kanna siitä kaunaa vanhemmilleni. Onko minulla sitten päässä vikaa vai missä, mutta jälkeenpäin olen ajatellut tilanteista että ne tilanteet vaati sitä kunnon näpäytystä, että minulle meni kielto perille. Viimeinen kerta taisi olla joskus 14-15vuotiaana, kun haistattelin isälleni ja kirosin. Tuon jälkeen en ole päästänyt yhtäkään kirosanaa vanhempieni kuulleen enkä todellakaan haistatellut...
Eli lasta saa rangaista siitä, ettei hän tiedä, miten toimia? Sitä suuremmalla syyllä en ymmärrä tuota kuritusta. Sekö saa lapsen ymmärtämään, mikä on oikein ja väärin? Väkivaltaa käyttämällä vanhempi viestittää lapselle, että väkivalta on hyväksyttävä keino konfliktitilanteissa. Miksi vertaat näpäytystä lyöntiin? Kumpikin on väärin. Ei ole oikein satuttaa "vain vähän".
 
En kurita. Jos satuttaa toista saatan sanoa voimakkaasti ja esim nappasta kädestä "voimalla" äkkiä että lopettaa, siitäkin tulee huono omatunto, toisen satuttamisessa menee kuitenkin raja.
Tuskin tulen käyttämään mitään kurituskeinoja ikinä, mutta käytän kyllä siinä tapauksessa "voimakeinoja" jos kaupan lattialle tehdään meritähtiasentoraivari, eli sillon saatan hyvinkin viedä lapsen sylissä "väkisin" pois siitä makaamasta. Mutta ei kuitenkaan mitään piiskaa, ei ikinä!

Omat kokemukset: En koe ns hallituissa tukistamisissa niinkään pahaa oikeastaan ne ehkä teki vaan hyvää, mutta raivon vallassa kurittamiset jää kyllä syvälle pääkoppaan eikä niistä ole mitään hyötyä, tai jos haluaa alottaa lapsen katkeroittamisen ja saattaa hänet helvetinmoiseen kapinaan niin ok. Jos joku tuttu käyttää korvapuustia tms niin en puutu asiaan, mutta joku piiskaaminen/ vyöllä ruoskiminen on jo erittäin nöyryyttävää. Korvapuustin voi vielä antaa kivuttomasti ja ns näpäyttävästi vaan, mutta miksi pitää tuottaa tahallista KIPUA lapselle ruoskimalla tätä? :O
 
"vieras"
En kurita lapsiani fyysisesti ja mietin tarkoin myös sanani, ettei tule sanottua sellaista, jota myöhemmin joutuisi kovasti katumaan. Tiukkaa toki välillä tekee kun on talossa 3v ja 1v, joilla molemmilla tuntuu omaa tahtoa löytyvän vaikka muille jakaa ja meno on sen mukaista. En kuitenkaan halua lähteä fyysisen satuttamisen tielle, vaikka sillä ehkä saisikin lapset nopeasti alistettua hiljaisiksi ja tottelevaisiksi, ainakin hetkellisesti. Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu ihminen, jolla mielenterveys tallella ja muutenkin kaikki ok, niin eiköhän sen verran älliä ja kapasiteettia pidä löytyä päästä, että pärjään kahdelle pienelle muutenkin kuin satuttamalla heitä.

Eläimet ovat asia erikseen, ja meillä ihmisillä on kykyä säädellä toimintaamme ja pohtia, mikä on oikein ja väärin, mitä mistäkin toiminnasta seuraa. Siksi en ajattele yhtään mitään nähdessäni eläimen "kurittavan" pentujaan.

Minua on lapsena kuritettu fyysisesti, ei mitenkään systemaattisesti, mutta kuitenkin melko usein ja joskus hyvin pienistäkin asioista. Joskus niihin liittyi jotain käsittämätöntä näyttämisen halua sukulaisille ja naapureille, että näin meillä lapset laitetaan ruotuun ja ei anneta hyppiä silmille. Ne kerrat etenkin ovat jääneet mieleen, koska fyysinen kuritus oli hyvin nöyryyttävää, eikä sille oikein ollut mitään järkevää syytä. Muistan esim. sellaisen tilanteen, kun meillä naapurustossa oli rottaongelmaa, yhdessä naapurit "taistelivat" saadakseen rotat hävitettyä alueelta. Äitini jutteli naapurin tädin kanssa aiheesta pihalla ja me lapset leikimme siinä. Minä sitten sanoin jotain lapsenomaista kaverille "perustetaan me rottien suojelupartio!!" Äitini tästä lausahduksesta repesi ihan täysin ja alkoi repimään tukasta ja pyörittelemään maassa, aivan raivona ja huutamaan "tuollaista et kyllä suustasi päästele". Eipä siihen tuolloin kukaan mitään reagoinut, mutta tänä päivänä olisi varmaan sossu oven takana alta aikayksikön, ja hyvä niin.
 
tytönjapoikienmamma
Väkivalta heikompiaan kohtaan varsinkin, on alhaisinta , mitä tiedän.En voisi enenmpää halveksia aikuista, joka ei löydä muuta keinoa kuin kuritus. Järjenköyhyyttä. Ja laillakin kiellettyä. Ja sanon aina, että tämä on taivahan tosi, ei edes mikään mielipideasia.
 
Eli lasta saa rangaista siitä, ettei hän tiedä, miten toimia? Sitä suuremmalla syyllä en ymmärrä tuota kuritusta. Sekö saa lapsen ymmärtämään, mikä on oikein ja väärin? Väkivaltaa käyttämällä vanhempi viestittää lapselle, että väkivalta on hyväksyttävä keino konfliktitilanteissa. Miksi vertaat näpäytystä lyöntiin? Kumpikin on väärin. Ei ole oikein satuttaa "vain vähän".
Niin ehkä kuvasin asian vähän ympäripyöreästi... Tarkoitin lähinnä sitä, että lapsia vielä kasvatetaan ja aikuiset on jo kasvatettu. Mä en näe yhdennäköisyyttä sillä asialla, että jos joku aggressiivisesti tarttuu lapseen vain sen pahoinpitelyn halusta, mitä sitten haluaisi viestin menevän perille "lempeämmällä" tavalla ilman hullunkiiltoa silmissä (ja että asiasta on jo varoitettu).
Ehkä tuokin asia on "taitolaji", millainen kuva siitä jää ja miksi... Minulle ei jäänyt pahaa oloa, enkä ole katkera. Ketään muuta en kunnioita tässä maailmassa niin paljoa kuin isääni, hän ei edes ikinä huutanut minulle tai kenellekään, pelkkä katse saattoi riittää siihen että lopetin jonkun ilkeydenteon.

Tässä on minulle outoa se, että pidin asiaa ihan luonnollisena ja laillisena asiana, kunnes luin juttuja täältä 2plussalta. Ihmiset vetäisivät korvapuustin antajat vaikka narunjatkoksi ja sitä rataa :O Ja kun en ole ikinä kuullut siitä, miten vanhanajan ihmiset olisivat olleet mielenterveysongelmaisia tai muuten outoja tuon asian vuoksi...

Mutta ehkä en sitten itsekään "aloita" tuota asiaa, kun siitä onkin tullut noin kauhea halo... Eikä sitä nyt kukaan mistään mielihyvästä tee ja että siitä jäisi muka itselle hyvä mieli... Varmasti jokaista tuollainen käyttäytyminen aina kaduttaa.
 
"hmmm"
Ehkä tuokin asia on "taitolaji", millainen kuva siitä jää ja miksi... Minulle ei jäänyt pahaa oloa, enkä ole katkera. Ketään muuta en kunnioita tässä maailmassa niin paljoa kuin isääni, hän ei edes ikinä huutanut minulle tai kenellekään, pelkkä katse saattoi riittää siihen että lopetin jonkun ilkeydenteon.
Tarkoitat, että fyysisen 'kurittamisen' jälkeen isän ei tarvinnut kuin katsoa sinuun niin lopetit pahanteon? Onko se oikeasti kunnioitusta, vai pelkoa, siis sitä että lopetit siksi ettei kohta tulisi 'isän kädestä'?
 
"vieras"
Onko minulla sitten päässä vikaa vai missä, mutta jälkeenpäin olen ajatellut tilanteista että ne tilanteet vaati sitä kunnon näpäytystä, että minulle meni kielto perille. Viimeinen kerta taisi olla joskus 14-15vuotiaana, kun haistattelin isälleni ja kirosin. Tuon jälkeen en ole päästänyt yhtäkään kirosanaa vanhempieni kuulleen enkä todellakaan haistatellut...
Mulle taas riitti nähdä pettymyksen ja kiukun kyynel isän silmänurkassa, kun törttöilyni jälkeen vielä uhosin takaisin. Oli tehokkaampi herätys kuin tukasta nykiminen.

Eläimiin vertaaminen on naurettavaa, koska ihmisillä on puhekyky ja suhteellisen kehittynyt moraalikäsitys.
 

Yhteistyössä