kutistuuko vaatteet kuivurissa tosiaan HUOMATTAVASTI?

  • Viestiketjun aloittaja leidiii
  • Ensimmäinen viesti
leidiii
siinä se kysymys... olen tuon meidän tytön vaatteita kuivurissa kuivannut ja ne näyttää ja kuulema tuntuukin kireiltä. omat farkut myös kiristää, vaikka en ole lihonnut, ainakaan puntarin mukaan.

pitäisikö jättää kuivurit suosiolla rauhaan vai mitä?
 
taitaa
riippua kuivurista. meillä on uusi kuivuri eikä siellä ainakaan farkut yms yleensä kutistu. lähinnä vaan jos on kovalla lämmöllä (eri ohjelmat eri matsuille) niin silloin saattaa kutistua sellaset puuvillajutut. pari paitaa on sillä tavalla kutistunut, mutta olen noita ohjelmia oppinut käyttämään niin ei pahemmin noita enää tapahdu.

voisko olla kuivurin ikäkysymys?
 
"vieras"
meillä ainakin kutistaa joitain vaatteita! Iästä ei voi olla kiinni, kun kuivuri on ostettu n. puoli vuotta sitten ja on kutistanut ensimmäisestä kuivauksesta lähtien. riippuu vaatteiden materiaalista se, mitä kutistaa ja mitä ei.
 
"vieras"
kyllä se vaan kutistaa.. ja oon huomannu etenni käytettyjä vaatteita ostaessa ettei kaikki samankoon vaattteet mahu lapsille mitä kaupasta ostaisin.. meille ei ikinä tule kyllä rumpua
 
"Sini"
Riippuu monesta asiasta. Itse kuivatan kaikki vaattet (myös ne jotka on merkkien mukaan kielletty) rummussa ja harvempi mitenkään suuremmin kutistuu. Melkein kaikki kyllä "venytän" ennen kuivuriin laittoa ja käytän ns. höyhenkuivausta, eli miedompaa lämpötilaa. Meillä ei olisi koskaan puhtaita vaatteita, jos kuivuria ei olisi. 6 hengen talous ja narulla kuvuminen kestää kaksi päivää..

Ja olisiko se ongelma, vaikka vaateet vähän kutistuisikin? Ostaa sitten yhden koon isompia. Toimii ainakin lasten vaatteissa..
 
"vieras"
[QUOTE="Sini";25244007]Riippuu monesta asiasta. Itse kuivatan kaikki vaattet (myös ne jotka on merkkien mukaan kielletty) rummussa ja harvempi mitenkään suuremmin kutistuu. Melkein kaikki kyllä "venytän" ennen kuivuriin laittoa ja käytän ns. höyhenkuivausta, eli miedompaa lämpötilaa. Meillä ei olisi koskaan puhtaita vaatteita, jos kuivuria ei olisi. 6 hengen talous ja narulla kuvuminen kestää kaksi päivää..

Ja olisiko se ongelma, vaikka vaateet vähän kutistuisikin? Ostaa sitten yhden koon isompia. Toimii ainakin lasten vaatteissa..[/QUOTE]

On se ongelma, jos vaatteet kutistuu. Ne ei nimittäin kutistu todellakaan tasaisesti, eivätkä tunnu enää pehmeiltä päällä kutistumisen jälkeen.
Aika kosteaa muuten teidän pyykinkuivauspaikassanne, jos narulla kuivaaminen vie 2 päivää! Meillä kyllä kuivuu ihan yön aikana narulle/telineeseen laitetut pyykit.....
 
maamama
Joskus kanssa kirppiksellä ihmettelen sellaisia "kinkeleitä" ja joustamattomiksi menneitä lasten trikoovaatteita. Kootkin näyttävät monesti vähän pienemmiltä kuin yleensä ja pinnat tavallista nukkaisemmilta. Olenkin miettinyt että varmaan kuivurissa kuivattuja, joten varmaan kannattaa olla tarkkana kuivureiden lämpötilojen ym. kanssa.
 
yks+yks
Tottakai kuuma kutistaa halpoja vaatteita ja ainakin luonnonmateriaaleja. Keinokuidut taas pilaantuvat kuumassa. Eli vain matalia lämpötiloja täytyy käyttää, jos ei halua että muutoksia tapahtuu.
 
Vaikka käytän sellasta "höyhenohjelmaa" joka ei mukamas kutista, niin ihan konkreettinen esimerkki löytyy.. Eilen pojan kaappia siivotessa löysin uuden collegepuvun, aivan samanlainen oli jo ennestään eri värisenä. Olin aivan unohtanut ostaneeni kaksi samaa pukua... Vertasin niitä keskenään ja kyllä pituuseroa oli n 4cm hihoissa, paidan pituudessa ja housun punteissa.
 
"vieraS"
Vaikka käytän sellasta "höyhenohjelmaa" joka ei mukamas kutista, niin ihan konkreettinen esimerkki löytyy.. Eilen pojan kaappia siivotessa löysin uuden collegepuvun, aivan samanlainen oli jo ennestään eri värisenä. Olin aivan unohtanut ostaneeni kaksi samaa pukua... Vertasin niitä keskenään ja kyllä pituuseroa oli n 4cm hihoissa, paidan pituudessa ja housun punteissa.
tuttuni väittää kiven kovaa, ettei rumpukuivaus kutista/haalista väriä. itse olen heillä huomannut mitä rumpu tekee vaatteille, mutta he eivät mukamas ole :D

itse narukuivatan kohat 6 henkisen perheemme vaatteet ja kestot
 

Yhteistyössä