Kuukautisten epäsäännöllisyys. Apua kiitos :)

Olen 19-vuotis ja minulla on ollut kuukautiset jo 12-vuotiaasta. 14v muuttuivat täysin säännöllisiksi.
Kuitenkin melkein kolme kuukautta sitten kuukautisten alkamisajankohta muuttui. Ensin myöhästyivät yli kaksi viikkoa, sitten oli reilu kolme viikkoa kun seuraavat alkoivat ja sitten taas lähes kuusi viikkoa välissä. Mistä voi johtua?
Myös kuukautisten pituus vaihtelee, mikä ei ole normaalia, ainakaan minulle. Tosin voiko kuukautisten ajalle ja pituudelle määrittää jotain jatkuvaa vaihtumatonta normia?
Täytyy kuitenkin muistaa että lähes 5v kuukautiset olivat täysin säännölliset 31 päivää välissä ja 6-7 päivää. Nyt 24-46pv välissä ja 2-9 pv.
Seurustelen ja harrastamme seksiä normaalisti, kerran jos pari on kyllä sattunut "vahinko" tyhmyyksissä. Mutta ei kai se niistä voisi johtua, vai voiko?

Toivoisin edes jotain vastausta, josta saisin apua, vaikka eipä minullakaan ole paljoa tietoa mistään :)

ps. Myös muilta jotka ovat kokeneet saman "outouden" voivat vastata, sillä kaikki vastaukset ilostuttavat ja luovat parempaa fiilistä, kun oudoksuttaa...
Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Hei "nonparelli"!

Kiitos kysmyksestäsi.

On kovin vaikea arvailla tutkimatta mistä mahtaa tuo kuukutisten muuttuminen epäsäännöllisesksi johtua. Toisinaan hormonitoiminnassa saattaa tapahtua muutoksia, jotka aiheuttavat tuota kuukautisten muuttumista. Jos tilanne ei palaudu ennallen, kannattaa kyllä käydä asiasta keskustelemassa gynekologin kanssa. Samalla voidaan esim. verikokein tarkistaa, ettei kysymys ole hormonitoiminnan häiriöstä tms.
 

Yhteistyössä