Kuukuppi! Käyttökokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Kupitus
  • Ensimmäinen viesti
Kupitus
Ostin ensimmäistä kertaa Lunette-kuukupin. Tähän päädyin sen takia, että syksyllä on tiedossa etelänmatka enkä terveydellisistä syistä voi menkkoja pillereillä siirtää. Meinasin äsken alkaa kokeilemaan kuppia, mutta ilmeisesti sen pesuun tarvitaankin juuri sitä varten tarkoitettu pesuneste? Eli tavallinen käsisaippua ei käy? Sitten vähän alkoi hirvittää, jos kuppi jääkin sisälle :0 Ja kuinka sitä edes osaa asentaa oikealle paikalleen? Ja lopussa oli vielä varoitus, että jos tulee joku myrkytys, iik! Turhan kallis ostos oli jos ei edes uskalla sitä kokeilla:p KOkemuksia?
 
Sinjah
Esim. Lactoline käy kupin pesuun tosi hyvin. En ny millää normi käsisaippualla kyllä lähtis peseen. Ei se nyt sinne sisälle voi jäädä! :D rohkeasti vain kokeilemaan, mulla se vain sujahtaa sinne itekseeen. Ja jos ei heti aukea niin vähä pyöräytät, tai sit otat pois ja laitat uudestaan. Paras keksintö ikinä!!:)
 
"Loviisa"
Mä olen omaani pessyt esim. erisanin saippualla ja välillä keittänyt 5min kiehuvassa vedessä. Eikä se kuppi kyllä sisälle voi jäädä tai "hukkua" sinne... Asennusta pitää ehkä harjoitella, koska jos kuppi ei ole oikealla kohdin tai se on jäänyt reunoiltaan ruttuun tms. voi tulla ohivuotoja. Kokeilemalla ja harjoittelemalla sen oppii. Itse olen käyttänyt kuukuppia jo melkein 10 vuotta, enkä kyllä mistään hinnasta vaihtaisi mhihinkään muuhun kuukautissuojaan. On ihan hirmu kätevä, edullinen, huomaamaton ja häiritsemätön, hajuton, ei roskaa jne.
 
kupittelija jei!
Minä pesen sitä ihan intiimipesuun tarkoitetulla saippualla (olikohan Lactal merkkinen, ihan ruokakaupoissa myydään) ja sen lisäksi keitän sen iltaisin. Siitä mitään myrkytyksiä tule sen enempää kuin tamppooneista. ;)

Kertaakaan ei ole sisälle jäänyt, vaikka olen katkaissut "antennin" ihan nysäksi ku häiritsi minua. Ehkä kolmisen päivää meni oikean tekniikan löytämiseen, ja sen jälkeen ei mitään ongelmia ikinä koskaan ja toivon, että joku olisi kertonut mulle tästä jo aikojen alussa. Kärsin erityisen runsaista kuukautisista ja ennen kuppia jouduin käyttämään vauvan vaippoja ekat 3 päivää, että säilyin ohivuodoilta ja sitten menkat kestää vielä sen seitsemisen päivää. :p Kuukupin kanssa ei menkat häiritse elämää yhtään. Pari ekaa päivää tyhjennysväli 2h, ja loppua kohden riittää se aamuin illoin. Ei ole kutinaa, hiivaa tai muitakaan, mitä siteissä hautominen teetti. I love it!

kuukuppikunta.fi kertoo kaiken. :)
 
"Molla"
Mullakin yks ja sama kuppi käytössä jo yli 10 vuotta. Vähän on ulkonäkö kärsinyt mut muuten loistava :D . Taittelutekniikoita kannattaa testata että mikä on sopivin. Ihan ekalla kerralla sujahti vähän liian syvälle ja tuskanhiki ottalla kaivelin mut sen jälkeen ei kerrassaan mitään ongelmaa. :D Paras keksintö ikinä! Kuukuppikunnasta löytyy vinkkejä, kuukuppikunta.fi.
 
Kupitus
Kiitos kannustuksesta! Ehkäpä mä nyt sitten huomenna uskallan kokeilla kunhan olen hankkinut kunnon pesunestettä. Taitaa tuo Laneten oma olla niin kallis, että tyydyn ihan johonkin normaaliin intiimipesunesteeseen...
 
gownsjöv
Kunhan nyt ensin desinfioit / keität sen kupin ennen kuin alat sitä käyttää. Jatkossa riittää hajusteettomalla (muuten voi tulla tulehduksia!), happamalla pesunesteellä peseminen kerran päivässä menkkojen aikana ja keittäminen kerran, kaksi kierron aikana. Itse olen lähes kymmenen vuotta kuppia käyttänyt enkä voisi kuvitellakaan muita suojia, hyh. Se ei pysty katoamaan sisääsi, joten älä panikoi sitä asettaessa tai pois ottaessa. Ota rauhassa ja kuivaharjoittele ennen menkkoja, niin on helpompaa sitten tositilanteessa. Maailman paras keksintö, en voi muuta sanoa!
 
kdnjnj
Ostitko isomman vai pienemmän? Minua neuvottiin ostamaan se isompi ja tuskanhiki otsalla sitä yritin asentaa. Hirveät kivut ja poisottaminen etenkin hankalaa. Kerrottiin vain tekniikan olevan väärä, mutta ei, oikea se oli. Pieni koko ja sitten alkoi homma sujua! Olen lähemmäs neljäkymmentä ja synnyttänytkin (tosin sektiolla) ja paikat sen verran pienet, että se iso ei todellakaan ilman tuskaa mene.
 
"vieraana"
Miten te muut ootte pesseet kupin ulkomailla? Kävin intiassa ja olin sen verran huolissani veden laadusta, että lopulta huuhtelin kupin pestessä pullovedellä ja desinfioin kuivauksen jälkeen yksittäin pakatulla desinfiointilapulla. Olikohan tuo liioiteltua? Ostin viimeksi apteekista lunette pesunestettä, ja vaikka hintaa pullolla onkin, niin se kestää kyllä pitkään. Se huono siitä on, että sitä ei voi käyttää muuten intiimihygieniassa pesuaineena, joten ACO:n pesunesteet on mielestäni parempia.
 
"Jen"
Mulla on ollut sama kuppi jo 7 vuotta :) Muistaa vain ettei se ole kuin tampooni! Se pitää jättää ihan siihen eteen, tai muuten sitä ei kunnolla saa ulos, kun on niin kaukana. Itse tein sen virheen alussa.

Mä keitän sen ennen ja jälkeen menkkojen, muuten kunnon huuhtelu välissä. Mä tyhjennän aina 12h välein suunnilleen. Aika harvoin.

On kyllä hyvä laite. Ei hajuja, ällötyksiä, mitään tuntemuksia :)
 
liioittelua...
[QUOTE="vieraana";30011779]Miten te muut ootte pesseet kupin ulkomailla? Kävin intiassa ja olin sen verran huolissani veden laadusta, että lopulta huuhtelin kupin pestessä pullovedellä ja desinfioin kuivauksen jälkeen yksittäin pakatulla desinfiointilapulla. Olikohan tuo liioiteltua? Ostin viimeksi apteekista lunette pesunestettä, ja vaikka hintaa pullolla onkin, niin se kestää kyllä pitkään. Se huono siitä on, että sitä ei voi käyttää muuten intiimihygieniassa pesuaineena, joten ACO:n pesunesteet on mielestäni parempia.[/QUOTE]

No mun mielestä kyllä todellakin oot liiotellut! Ja mun mielestä sekin on liioittelua ostaa jotain kalliita pesuaineita kupille. Itse käytän kupin pesemiseen ihan Fairya. Eihän se pesuaine siihen kuppiin jää vaan se huuhdellaan pois ennenkuin laitetaan sisälle!

Mutta miten sulla edes tuli mieleen tunkea desinfiointiaineinen kuppi sisääsi?? Sori mutta vähän ylireagointia toi sun toiminta. Pulloveden nyt vielä ymmärtää.

Itse ulkomailla (myöskin Intiassa, parissa Afrikan maassa ja ympäri Eurooppaa) matkatessa olen AINA pessyt ihan vain raanavedellä ja sellaisella saippualla mitä on sattunut löytymään (siis käsienpesusaippua tai suihkusaippua). Näin olen toiminut jo monta vuotta, matkaillut olen paljon kuukautisten aikaan ja koskaan ei ole mitään ongelmia ollut.
 
Mooncup
kuukuppikunnan keskustelupalstalla ei pysty kysymään rekisteröitymättä, joten tiedustelen teiltä.

Hukkasin Monncupini, joka minulla on ollut varmaan joku kymmenisen vuotta käytössä. Olen ollut siihen aika tyytyväinen. Joka paikassa tuntuisi olevan kaupan vain Lunetteja, jonka mielelläni ostaisin, koska värit ovat kivoja ja onhan se suomalainenkin. Olen synnyttänyt sektiolla ja käyttänyt pienempää Mooncupin kokoa (43mm). Lunetella vaihtoehdot ovat 41mm ja 46mm. Järki sanoo, että pitäisi ottaa isompi, mutta minusta Mooncup oli ihan riittävän iso. 41 taas tuntuu tosi pieneltä.
 
fklwdnk
kuukuppikunnan keskustelupalstalla ei pysty kysymään rekisteröitymättä, joten tiedustelen teiltä.

Hukkasin Monncupini, joka minulla on ollut varmaan joku kymmenisen vuotta käytössä. Olen ollut siihen aika tyytyväinen. Joka paikassa tuntuisi olevan kaupan vain Lunetteja, jonka mielelläni ostaisin, koska värit ovat kivoja ja onhan se suomalainenkin. Olen synnyttänyt sektiolla ja käyttänyt pienempää Mooncupin kokoa (43mm). Lunetella vaihtoehdot ovat 41mm ja 46mm. Järki sanoo, että pitäisi ottaa isompi, mutta minusta Mooncup oli ihan riittävän iso. 41 taas tuntuu tosi pieneltä.
Mooncupia saa myös mm. Ebaysta, kannattaa perehtyä. Mutta jos Luneten haluat, niin ei se isompi malli ole mikään hirvittävän iso. Itselläni on se pahimpina vuotopäivinä, sillä pienempi Mooncup oli silloin liian pieni. Enkä siis ole synnyttänyt, ja hyvin mahtuu sisään. Ja ei, en ole myöskään löysä, vaan harrastan tanssia ja pilatesta, joten lantionpohjan lihakset ovat kunnossa. Netistä voi muuten tilata myös Fleurcup-merkkisiä kuppeja, jotka ovat värillisiä, ja jollaisella korvasin oman pienemmän Mooncupini, kun uuden hankkimisen aika tuli.

Ja sinulle, joka kommentoit kupin paikkaa emättimessä: kaikki ovat anatomialtaan erilaisia. Esim. minulla kupin luonnollisin paikka on kohdunsuun ympärillä melko ylhäällä, alempana tuntuu ikävältä. Onneksi on pitkät sormet, niin saan kupin hyvin ulos, vaikka olen leikannut antennin pois.
 
kupittelija
Täällä myös yksi kupin käyttäjä. Loistava keksintö!! Jos ei menkkakipuja olis, niin ei olis mitään tietoa koko menkoista. Lunette käytössä, se pienempi ja sectiolla olen synnyttänyt. Aloittelijalle vinkiksi, että jos kupin käyttö tuntuu alkuun vaikealle, niin älä luovuta. Mulla meni useammat menkat ennenkuin käyttö alkoi tuntua helpolle. Mulla aluksi "kannu-taittelu" toimi parhaiten. Ja pois kuppi kannattaa otta WC-pytyllä istuessa...haarat auki vaan ja hyvin lähtee pois. Lantion asento on silloin sellainen, että kuppi on heti siinä alhaalla ja tuossa asennossa on helppo pitää lantion lihakset rentoina. Ja yliläikkyvät veretkin menee pönttöön eikä housuille tai lattialle.
 
Kupitus
Nonni! Ostin nyt kuitenkin sitä Luneten pesunestettä ja aloin hommiin:) Aluksi tuhersin kupin kanssa noin puolisen tuntia ennen kuin sain edes jotenkuten menemään sisälle. Välillä kuppi poksahti auki liian aikaisin ennen kuin oli paikallaan jne. Mutta tsadaa: kun sain sen vihdoin paikoilleen, ei ohivuotoja. Parin tunnin päästä piti tietysti katsoa uudelleen, vuotoa oli kerääntynyt jo kiva määrä ja mikä parasta huuhtelun jälkeen sain sen hyvin sisälle "imaisemalla" lopuksi lantionpohjalihaksilla sitä ylöspäin:) Poisto oli helppoa synnytyslihaksilla työntäen, mun kupin koko on 2 ja kolme olen synnyttänyt; koko vaikuttaa hyvältä minulle. Antenni painoi ekalla kerralla ikävästi ja nyt se on leikattuna puolesta välistä, vieläkin vähän painaa joten ehkä leikkaan aamulla lisää. Vähän tuntuu paikoilla ollessaan ja myös peräsuolessa päin, mutta toivottavasti johtuu vain siitä, ettei siihen ole tottúnut. Nyt vain kokeilemaan, miten sen kanssa käy yöllä, kiitos kaikille vinkeistä!:)
 
Kupitus
Päivitystä: Toinenkin kierto luneten kanssa takana. Parina ekana päivänä on tullut vähän ohivuotoja, ehkäpä pitää tyhjätä usemmin kuin 4h välein vaikkei kuppi yleensä ole ollut melkein puolillaankaan? Viimeiset päivät ei tullut ohivuotoja. Ihanan helppoa kyllä :)
 
vierailija
Kuukupin saa kyllä pois, vaikka sen laittaisi syvälle! Kannattaa opetella käyttämään seurustelulihaksia. Itsellä ainakin painaa ikävästi, jos jätän kupin liian alas, joten on imaistava se lihaksilla syvemmälle. Poisottaessa sitten työnnän sitä seurustelulihaksille alemmas, kunnes saan sormella vapautettua paineen kupista ja helposti otettua sen pois.

Kannattaa muistaa, ettei pelkästään se miten syvällä/matalalla kuppi on ole se mihin kannattaa kiinnittää huomiota vaan joskus joutuu vielä sormella muuttamaan vähän sen kupin kallistuskulmaa. Joudun usein tekemään niin, mutta se on helppoa kun vähän pyöräyttää ja painaa. Sitten kun kuppi on oikein niin se ei tunnu. Jos se on väärin niin pahentaa menkkakipuja, laittaa pissattamaan jne.
 

Yhteistyössä