Kuulkaas kaikki jotka omaatte kokemusta yrityksen perustamisesta.

Mä olen sanonut aina että musta ei tule yrittäjää ja yritän olla vieläkin samaa mieltä. Mutta silti, ihan vain mielenkiinnosta kyselen: oliko alku rankka? Oliko tuloja aluksi edes siihen, että perusmenot hoituivat, leipä pöytään ja asuminen ym? Mitä valmisteluja pitäisi tehdä ennen perustamista, tai mikä auttaisi omaa elämiseen: onko siis esim rahan säästäminen elämisen tarpeisiin oleellista ennen kuin ryhtyy perustamaan putiikkia? Kaikki mitä mieleen juolahtaa, kiitos!
 
vieras
Alku oli tosi rankka. Ei ollut tuloja ekaan 4 kk kuin satunnaisesti. Mulla oli säästöjä n 6 kk elämiseen ja yrityksen menoihin, miehen palkka oli hyvä "takuurahasto". Lainalla en olis uskaltanut aloittaa.

Enää en moiseen ryhtyisi :snotty:
 
itse yrittäjänä suosittelen käymään yrittäjätutkinnon. siellä saat pyöritellä tulevan yrityksesi lukuja menoja ym muita niin että sinulle tulee varma olo yritysideastasi.
Starttirahaa tosiaan saa mutta se ei päätä huimaa, olisko nykyään jonkun 500-600?
alussa joutuu ponnistelemaan paljonkin ja päässä ei oikein muut asiat pyöri mutta joskus se kannattaa. Sinustahan se loppujen lopuksi riippuu kuinka hommat hoidat.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja tiltalitti:
itse yrittäjänä suosittelen käymään yrittäjätutkinnon. siellä saat pyöritellä tulevan yrityksesi lukuja menoja ym muita niin että sinulle tulee varma olo yritysideastasi.
Starttirahaa tosiaan saa mutta se ei päätä huimaa, olisko nykyään jonkun 500-600?
alussa joutuu ponnistelemaan paljonkin ja päässä ei oikein muut asiat pyöri mutta joskus se kannattaa. Sinustahan se loppujen lopuksi riippuu kuinka hommat hoidat.
Ahaa, starttiraha on siis noin pieni! Meneekö siitä vielä verot??
Kauanko käymäsi yrittäjätutkinto kesti? Onhan niitä yrittäjän ammattitutkintojakin, mutta sellaiseen ei ainakaan mulla ole aikaa, jos syksyllä jotain pistäis pystyyn, tai jatkais vanhaa yritystä nyk. omistajan eläkkeellesiirtymisen jälkeen. Tiedätkö saako tuon starttirahan siinä tapauksessa? Vaihtaisin kyllä toiminimeä ja muutenkin, mut perusjuttu kai pysyis samana.
 
starttiraha
http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp

yritystoimintaa ei ole aloitettu ennen kuin tuen myöntämisestä on päätetty

Starttiraha muodostuu kahdesta osasta, perustuesta ja lisäosasta. Vuonna 2010 perustuen suuruus on 25,63 euroa/päivä. Lisäosan suuruus vaihtelee tapauksittain työ- ja elinkeinotoimiston harkinnan mukaan. Lisäosan suuruus on enintään 60 % perustuen määrästä.

Sekä paljon muuta
 
yrittäjäkoulutus
http://www.mol.fi/koulutukset/directSearch.html?locale=fi_FI&runSearch=true&searchType=direct&sortBy=profession&pageIndex=0&profession=--&municipalities=&province=--&searchPhrase=yritt%E4j%E4

lista kursseista

Kannattaa jutella työkkärissä milaisen kurssin hyväksyvät ennen sinne ilmoittautumista
 
vieras
mut on toi starttiraha ihan ok kumminkin,ei esim työttömyyskorvaus ole enemmän ja jos ei töitä löydy niin oma yritys hyvä vaihtoehto jos vaan vähänkin epäilee että kannattas. minkä alan yritystä ap kaavailee?
 
en suosittele
tuttu juuri sanoi, että niin paljon helpompi olisi pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä heidän yrityksestään. se oli aluksi tarkoitus olla vain pieni sivutienesti, mutta yritys "räjähti käsiin"

tuotto on valtava, mutta perheen jaksaminen ja parisuhde koetuksella.. ja itse tuota tilannetta vierestä seuranneena jo toista vuotta, kuoppaan oman yrityksen haaveeni

MUTTA

kai se vähän riippuu, millaista yritystä olet ajatellut.. eikä kaikilla välttis ole yhtä rankkaa..

mutta tuon perheen kaikki aika menee tuohon yritykseen ja pienille lapsille ei liiemm'lti seuraa heru
 
mä perustin niin ettei ollut startti rahaa, en ole käynyt kurssit läpi ei mitään, siis avannut kaikki omilla rahoilla, täällä hetkellä meni jo melkein 15.000+ että turhaan maksannut noin puol vuotta sivusta kun tein sen sivu noin kauan, eli sanon joo rahaa kannatta olla, jos yritys ei menee tai menee huonosti, myös mainosta pitää paljon ja on kyllä rankka, mulle ainakin oli aika rankka kun en tiennyt mistään mitään, mut nyt on jo paljon helpompi kun kokemusta on ja opin äkkiä kaikki, joka tapauksessa jos halua on niin aina kannatta yritä =)
 
*
En ole ap, ole tuo *....Mutta vastaan kuitenkin että ois kyse jatkaa kauneusalan myynti- sekä hoitoja tekevää putiikkia. Yksin siis toimisin ja eläkkeelle jäävän nykyisen omistajan toimintaa ikäänkuin jatkaisin, nuorennusleikkauksella tietysti. mahdollisesti lisäisin eri hoitomuotoja, esim. aromaterapiaa....mikä täällä yks päivä teilattiinkin ihan huonona ajatuksena ;)
En tiedä rupeanko tähän, mietin voiko kannattaa niillä aukioloajoilla joita ajattelen, eli lähinnä klo 17 asti vain olisi avoinna koska mulla on eskari-ikäiset lapset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alku oli tosi rankka. Ei ollut tuloja ekaan 4 kk kuin satunnaisesti. Mulla oli säästöjä n 6 kk elämiseen ja yrityksen menoihin, miehen palkka oli hyvä "takuurahasto". Lainalla en olis uskaltanut aloittaa.

Enää en moiseen ryhtyisi :snotty:
2vuotta yritys ei oikein tuo paljon mitään, se on niin aina, mulle kävi niin että 2kk oli huonoja sit alkoi tulemaan, mut ei kuitenkaan erityisesti paljon, mut ihan ok jo alku meni
 
yrittäjä
Kaikkein parasta olisi mennä nyt paikkalliseen TE-keskukseen (taisi muuttaa taas nimeään) kekustelemaan yrityksenperustamisesta. Sieltä saa neuvoja ja opastusta. Kerrotaan myös mitä yrittäjäkursseja on tulossa ja mitä edellytyksiä on saada vaikkapa sitä starttirahaa. Vanhaa yritystä ei kannata ostaa, jos aikoo vaihtaa nimeä. Silloin ei ole sitä vanhaa yritystä ja lisäksi asiakkaat ovat yleensä olleet sen vanhan omistajan henkilökohtaisia asiakkaita. Yrittäjäkkurssi on käsittääkseni starttirahan saamisen edellytyksenä ja muutenkin se antaa edes jonkinlaisen käsityksen yritystoiminnasta ja sen velvoitteista ja vaatimuksista. Helpolla yrittäjä ei alussa pääse ja yksin käsillä työtään tekevä ei koskaan.
 
Suosittelen käymään yrittäjäkurssin ja ottamaan yhteyttä te-keskukseen sieltä saa paljon apua eriasioihin.Starttirahaa ei kaikille myönnetä mutta Finnvera rahoittaa/takaa lainoja.Yrittäminen on todella rankaan siinä on kiinni 24/7 ja ilman lomia/sairaslomaa.
Kunnon työntekijöitä on vaikea löytää yms...joten en voi suositella kaikille enkä enään koskaan rupea yrittäjäksi siinä elättää vaan verottajaa :D
 
vieras
Starttirahaa ei saa jollei ole käynyt jonkinlaista yrittäjäkurssia ensin. Esim ammattikoulussa käydyt ei kuitenkaan kelpaa, mutta päivän seminaarityyppinen kelpaa ja riittää kun yksi esim. ky:n osakkaista on kurssin käynyt.

Kotihoidontuesta en tiedä, mutta opintotukea ei saa saada samaan aikaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Suosittelen käymään yrittäjäkurssin ja ottamaan yhteyttä te-keskukseen sieltä saa paljon apua eriasioihin.Starttirahaa ei kaikille myönnetä mutta Finnvera rahoittaa/takaa lainoja.Yrittäminen on todella rankaan siinä on kiinni 24/7 ja ilman lomia/sairaslomaa.
Kunnon työntekijöitä on vaikea löytää yms...joten en voi suositella kaikille enkä enään koskaan rupea yrittäjäksi siinä elättää vaan verottajaa :D
FinnVera rahoittaa juu, mut aika isoja summia pitää olla ennen kuin edes lotkauttavat korviaan.
 
eipä näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Starttirahaa ei saa jollei ole käynyt jonkinlaista yrittäjäkurssia ensin. Esim ammattikoulussa käydyt ei kuitenkaan kelpaa, mutta päivän seminaarityyppinen kelpaa ja riittää kun yksi esim. ky:n osakkaista on kurssin käynyt.
Tämä väite ei pidä paikkaansa.
En ole päivääkään käynyt mitään yrittäjyyteen viittaavaa kurssia.
Vaan monipuolinen työkokemus ja taiten tehty liiketoimintasuunnitelma riittivät saamaan täyden starttirahan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Suosittelen käymään yrittäjäkurssin ja ottamaan yhteyttä te-keskukseen sieltä saa paljon apua eriasioihin.Starttirahaa ei kaikille myönnetä mutta Finnvera rahoittaa/takaa lainoja.Yrittäminen on todella rankaan siinä on kiinni 24/7 ja ilman lomia/sairaslomaa.
Kunnon työntekijöitä on vaikea löytää yms...joten en voi suositella kaikille enkä enään koskaan rupea yrittäjäksi siinä elättää vaan verottajaa :D
FinnVera rahoittaa juu, mut aika isoja summia pitää olla ennen kuin edes lotkauttavat korviaan.
höpö höpö
 
Alkuperäinen kirjoittaja eipä näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Starttirahaa ei saa jollei ole käynyt jonkinlaista yrittäjäkurssia ensin. Esim ammattikoulussa käydyt ei kuitenkaan kelpaa, mutta päivän seminaarityyppinen kelpaa ja riittää kun yksi esim. ky:n osakkaista on kurssin käynyt.
Tämä väite ei pidä paikkaansa.
En ole päivääkään käynyt mitään yrittäjyyteen viittaavaa kurssia.
Vaan monipuolinen työkokemus ja taiten tehty liiketoimintasuunnitelma riittivät saamaan täyden starttirahan.
juuri näin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eestlanna Savanna:
mä perustin niin ettei ollut startti rahaa, en ole käynyt kurssit läpi ei mitään, siis avannut kaikki omilla rahoilla, täällä hetkellä meni jo melkein 15.000+ että turhaan maksannut noin puol vuotta sivusta kun tein sen sivu noin kauan, eli sanon joo rahaa kannatta olla, jos yritys ei menee tai menee huonosti, myös mainosta pitää paljon ja on kyllä rankka, mulle ainakin oli aika rankka kun en tiennyt mistään mitään, mut nyt on jo paljon helpompi kun kokemusta on ja opin äkkiä kaikki, joka tapauksessa jos halua on niin aina kannatta yritä =)
No voi hyvänen aika mitä summai, aika kauan saat sitten nettikaupan rättejäsi myydä ennen kuin pääset edes omillesi, saati että voit jotakin palkkaa laskea saaneesi työstäsi yrittäjänä :eek:

 

Yhteistyössä