Kuuluuko ilkeys masentuneen ihmisen käytökseen?

  • Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti
.......
Ihmettelen masentuneen veljeni käytöstä: syyttelee minua ongelmistaan, puhuu ilkeästi ja laittoi jopa välit poikki. Vaikuttaa todella itsekeskeiseltä ja vetäytyy omiin oloihin. Olisi helpompi ymmärtää, jos tällainen käytös kuuluisi masennukseen, vaikka tuntuu se silti pahalta.. Onko kokemusta tai vinkkejä?
 
ex-masentunut
Ei välttämättä, voi olla monia muitankin ongelmia jotka ilmenee näin. Depressio on aina liian helppo selitys ja liian usein diagnosoitu. Tietysti voi näinkin olla.
 
"Ninni"
Eristäytyminen, ilkeily, kiukuttelu, jopa aggressiivisuus ovat yksiä masennuksen oireita. Vakavana masennus voi johtaa myös sekavuustilaan josta voi seurata jopa psykoosi,
 
ajatuksia
Kyllähän se varmasti alkaa helposti ärsyttään jos ei jaksa mitään ja menee helposti hermot silloin. Oletko varma ettet itse vahingossa syyttele sitä veljeäsi alitajuisesti, jolloin hän saattaa raivostuneena ja selkeästi alkaa syytellä sinua? Tai ehkä hänellä on syyllinen olo masennuksen takia ja sitten pienikin syyttelevältä kuulostava juttu saa hermostumaan täysin.
 
Mellon
Masennukseen liittyvä väsymys voi olla tuollaisen käytöksen takana. Kun ei vaan jaksa, ei mitään. Ympäröivä maailma vaan pyörii ympärillä normaaliin tahtiinsa mutta ei saa siitä otetta, siitä tulee niin voimakas riittämättömyyden ja hyödyttömyyden tunne että se joskus purkautuu lähimpiin.
Tilanne helpottaa jos hoito auttaa, jos tahdot olla tukena veljellesi aloita puhtaalta pöydältä ja tue häntä sitten kun hän on siihen valmis.
Jos veljesi ei ennen ole ollut äreä, tuskin on kyse muusta kuin masennuksesta: äreä ja hankala persoona olisi tullut esille aiemmin. Toivottavasti tilanne helpottaa ja hän saa hyvää hoitoa.
 
Varmaan johtuu myös syistä miksi on masentunut, masentunut voi olla hyvinkin ilkeä toisille mutta ei välttämättä. Täydellinen välinpitämättömyys paljon pahempaa - kun ei enään mikään kiinnosta. Parempi että löytyy vielä edes jotain tunteita.
 
"hmmm"
Itse olin erittäis kärttyisä ja lauoin suustani asioita joita jälkeenpäin kadun. Olin kokoajan pahalla päällä ja tiuskin ihmisille. sitten sain apua(lääkkeitä) ja tuo kaikki loppui.
 
dwdfwefw
Kyllä se voi liittyä.

Itse en muille tiuskinut tai laukonut, mutta huomasin kyllä että ajatustasolla muutuin paljon ilkeämmäksi muita kohtaan. Semmonen tietynlainen aggressiivisuus tuli ajatuksiin, vaikka niitä en kelleen aukonut. Voi olla, että pahensikin oloa jopa se, että koko ajan vaan mietin etten muita loukkaa, vaikka ajattelin niistä kamalia ja tunsin siitä syyllisyyttäkin.
 
"Vierailija"
Minä ainakin ilkeilen ja pinna palaa herkästi, jos olen väsynyt ja huonolla tuulella, pahalla mielellä.

Voisin siis kuvitella, että voisi olla myös masennuksen oire.
 
Holtittomampi
Mielenterveysongelmien lokerointi on perseestä. Minusta ani harvalla on prikulleen oikea diagnoosi - koska jokaisen leviävä pää on erikoistapaus, josta todennäköisesti löytyy piirteitä useasta eri diagnoosista.

Oma terapeuttini minulle joskus totesi, että ei ole mitään järkeä yrittää koko ajan diagnosoida itseään ja asettua sitten sen diagnoosin taakse kaikessa, mitä tekee. On tekoja, jotka johtuvat jostakin kokemastamme. Positiiviset kokemukset voivat sitten muuttaa tulevia tekoja paremmaksi.

Minusta on erittäin ilmeistä, että veljesi ilkeys johtuu hänen mielenterveydestään (tai oikeammin sen ongemista.) Mitä enemmän haluat? Ole tukena, jos hän antaa ja itse jaksat. Muuta et voi. Älä hääsää, ole normaali.
 

Yhteistyössä