Kuuluuko lapsenvahtivastuu myös lapsettomalle?

  • Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti
Huh, kyllä mulla taitaa ilmeisesti olla mahtavia tyyppejä ystäväpiirissä, kun jopa ne lapsettomat lasten dissaajat tarjoutuvat ihan itse viettämään aikaa lapseni kanssa/auttamaan, ikinä ei ole tarvinnut kärttää lasta mihinkään.

Mä kummeksun todella joidenkin asennetta. Todella, todella kummeksun.
Noh, kai jotkut eivät vaan pidä jossain tietyssä kehitysvaiheessa/iässä olevista lajitovereistaan tai välttämättä edes pärjää heidän kanssaan.
Itselle ihmiset ovat vaan niin luonteva osa elämää, että tuntuisi omituiselta ruveta vieroksumaan vaikkapa vanhuksia ja etenkin KAIKKIA vanhuksia.
 
"Sanna"
Entäs jos ei oikeasti _osaa_? Esim. minä en ole ollut ikinä missään tekemisissä lasten kanssa. Lähin kontakti lapsiin on se, että olen nähnyt serkkujeni lasten kuvia FB:ssä. Kavereilla ei ole lapsia vaikka ollaan jo reilusti yli kolmenkympin.

En tiedä mitä lapsille voi syöttää, puhua, pukea tai mitä niille/niiden kanssa pitää/voi ylipäänsä tehdä. En osaa kuvitella miten voisin "hoitaa" lasta/lapsia edes muutamaa tuntia, koska kai siinäkin pitää jo tehdä jotain muutakin kuin vain tuijottaa sitä? Itse asiassa en edes ymmärrä miksi kukaan haluaisi tai uskaltaisi jättää lapsiaan hoitoon ihmiselle, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta tai tietämystä lapsista!

Aina siis kyse ei todellakaan ole siitä ettei lapseton "viitsi uhrata aikaansa", vaan ainakin minun tapauksessani kyse on kyllä jo sen lapsenkin hyvinvoinnista, kun ei olisi mitään hajua mitä sille tehdään.
Ei minullakaan ollut mitään kokemusta lapsista, kun siskoni pyysi minua lapsenvahdiksi. Onneksi eivät olleet enää vaippaiässä, koska vaippoja en olisi osannut vaihtaa. Pelotti mennä lapsenvahdiksi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Minä katselin TV:tä ja luin lehtiä. Lapset leikkivät omia juttujaan ja ottivat välillä minuun kontaktia.

Näin jälkikäteen ajateltuna olisin toki voinut mennä vaikkapa leikkimään lasten kanssa, mutta hyvin homma hoitui ilman sitäkin. Ihan turha ottaa paineita osaamattomuudesta. Ihmisiä lapset ovat siinä missä aikuisetkin. Heidän kanssaan on aina mahdollista keskustella, jos tulee jotain epätietoisuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
Lailla
Nyt olet siis sitä mieltä, että olen loukkaantunut jostakin. Tämä on juuri sitä projisointia: kuvittelet tietäväsi, mitä tunteita toinen keskustelija kokee tai on kokenut, ja rakennat argumenttisi sen pohjalta. Se ei ole kovin kohteliasta tai keskustelun kannalta hyödyllistä. Todellisuudessahan sinulla ei ole mitään edellytyksiä arvioida esimerkiksi sitä, pelottavatko lapset minua tai miten osaan olla heidän kanssaan.
Puhuu mies, joka tempaisi tuulesta oletuksen, että joku hakkaa vaimoaan... Mitä edellytyksiä sinulla oli tähän kommenttiin? Oliko tämä kovin kohteliasta tai keskutelun kannalta hyödyllistä?

Ja sitten näille lapsia karttaville: täällä on varmaankin joka ikinen lapsen omaava ihminen sitä mieltä, ettei niitä lapsia ole mikään velvollisuus tai pakko hoitaa. Kukaan ei varmasti myöskään ole sitä mieltä, että ystäviä on ihan pakko auttaa. Joillakin ihmisillä on vain se tahto auttaa ystäviään, ja se on yleensä molemminpuolista.
Kukaan vanhempi, ainakaan täysjärkinen, ei todellakaan väkisin tuputa lapsiaan kenellekään hoitoon, eikä hoitoon jättäessään varmasti (!) huikkaa ovelta vaan morot ja liukene paikalta.
Jonkunnäköistä älliä tai edes hitusen maalaisjärkeä nyt hei kehiin.

Monilla ihmisillä on vain se kanta, että ystäviä on ilo auttaa, ihan pyyteettömästi, ja se on karu tosiasia, että tosiystävä auttaa rahkeidensa mukaan myös ja siis ihan omasta tahdostaan. Se ei ole ystävä, joka lypsää toisen kuiviin avunpyynnöillään, eikä ikinä anna mitään takaisin.
Ja taas painotan, kenelläkään ei ole mitään velvollisuuksia tehdä yhtään mitään mitä ei halua!!!! Sen vääntämisen voi ihan suosiolla lopettaa, vaikka kuinka tekisikin mieli joka asiaan jotain nurista.
 
Jlö
[QUOTE="vieras";28692928]Ei maailma saa siihen suuntaan olla menossa, että lapsettomilta alettaisiin vaatia jo perheellisten velvollisuuksiakin mutta kuitenkin ilman perheellisten oikeuksia.[/QUOTE]

Niin siis oletko sitä mieltä, että perheellisellä ystävällä on tämä velvollisuus hoitaa lapsia?
 
ok
Ei toi lapsettomuus liity asiaan mitenkään. Ei lapsellisella ihmisellä ole sen suurempaa velvollisuutta vahtia tuttavien lapsia kuin lapsettomillakaan. Omat lapset on velvollisuus hoitaa, tai järjestää hoitaja.
 
Oikeudellinen
[QUOTE="vieras";28692928]Ei maailma saa siihen suuntaan olla menossa, että lapsettomilta alettaisiin vaatia jo perheellisten velvollisuuksiakin mutta kuitenkin ilman perheellisten oikeuksia.[/QUOTE]

Mitä on nää perheellisten oikeudet? Valaise, kun en ymmärrä.
 
ok
Alkuperäinen kirjoittaja Öh;28693033:
Lapsilisät? :D
Lapsilisät ja oikeus valita ollaanko kiintymysvanhempia, uravanhempia vai curlingvanhempia. Ja oikeus päättää laitetaanko lapsi montessoripäiväkotiin vai perhepäivähoitoon, ja otetaanko kotikouluun :D
 

Yhteistyössä