Kuuluuko teidän joulupöytään alkoholi?

  • Viestiketjun aloittaja sädekehän kiillotusta
  • Ensimmäinen viesti
"mimmi"
Punaviini kuuluu ruokajuomana joulupöytään. Ja saunan jälkeen saa ottaa oluen/siiderin. Saattaapa olla jopa terästettyä glögiä, hui kauhistus. Mutta ei humalassa olla.
 
Eikä sinänsä se alkoholin määrä ole minusta se pointti. Vaan se miten se saa ihmiset käyttäytymään.

Itselläni on äiti jolle ei pienikään tippa alkoholia sovi. Yksikin pullo kaljaa on sitä Ärinä, vittuilu ja riitely kaljaa. Joten toisaalta olen jo lapsesta oppinut "pelkäämään" yhtääkään humaltuneita ihmisiä. Pelkkä alkoholin haju ihmisessä aiheuttaa minussa turvattomuutta ja pelkään miten toinen reagoi mihinkin...
Niin siinä mielessä ymmärrän kyllä sen ehdottomuuden alkoholin suhteen lasten läsnäollessa, koska ymmärrän että lapsi huomaa muuttuneen käytöksen, on hämillään, varpaillaan koko ajan. Tuollainen rähinöitsijä perheessä vamasti myös muutenkin aiheuttaa säröjä lapsen perusturvallisuuden tunteeseen.
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin. Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
No mun mielestä jos alkoholi aiheuttaa vaikka pieninäkin annoksina rähinöintiä tai vittuilua niin sitä ei pidä juoda lasten läsnäollessa lainkaan.

Toiseen kysymykseesi. Mun suvussa on alkoholisteja . Mutta ei niitä rähinöitsijä alkoholisteja. Olen siis lapsena nähnyt ihan riittävän määrän humaltuneita aikuisia. Osaan silti suhtautua aika neutraalisti humaltuneisiin aikuisiin. Tai osasin ;) En pelännyt tai ollut varuillani.

Yhden läheisen ihmisen lapsuudenkodissa oli juotiin rähinäviinaa ja tälle läheiselleni on kyllä asiasta jäänyt pieniä traumoja. Hän on niitä käsitellyt ihan aikuisiällä terapiassakin.
Alkoholin kanssa saa oikeasti olla tarkkana. Mun mielestyä humalaiset aikuiset ja lapset (varsinkin pienet) eivät sovi millään muotoa samoihin tiloihin. Ollaan toki oltu juhlissa, joissa alkoholia on nautittu ja lapset ovat humalaisia ihmisiä nähneet siis. Me poistumme perheenä paikalta yleensä jo suunnitellusti siten, että aikuiset saavat jäädä rauhassa juhlimaan ja lasten ei tarvitse olla pitkään katselemassa aikuisten örvellystä. ;)

En siis tuomitse millään muotoa aikuisten humalahakuista juomista ja juhlimista. En vain halua, että omilla muksuillani olisi muistoja siitä kun "äiti oli ihan perseet olalla ja nolasi itsensä ja koko suvun" ;)
Enkä kiellä sitä, etteikö humaltunut, arvaamattomasti käyttäytyvä aikuinen voisi olla lapsesta pelottava. Mitä pienempi lapsi sitä pelottavampaa se voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
HippuTAR
Meillä juodaan jouluruuan kans maitoa, mehua tai vettä:D. Joo, kamalia moukkia ja juntteja ollaan.
Viinistä en tykkää ollenkaan, vielä vähemmän ruuan kans. Enkä tykkää mistään alkoholista ruuan kans.

Aiemmista suunnitelmista poiketen taidan tosin kuitenkin juoda saunakaljan. Nimittäin mies toi mulle tos yks päivä jouluoluen ja joinkin sen. Siitä ei tullut huono olo ja se oli hyvää. Siis kun en jotain pariin kuukauteen oo juonu yhtään kun sekä kaljasta että siideristä tulee vaan heti huono olo. Mutta toi jouluolut oli tummaa olutta, sellaista en oo aiemmin maistanutkaan. Ja siitä ei tosiaan tullu yhtään huono olo, päinvastoin, olis tehny mieli juoda toinenkin.
 
Eikä sinänsä se alkoholin määrä ole minusta se pointti. Vaan se miten se saa ihmiset käyttäytymään.

Itselläni on äiti jolle ei pienikään tippa alkoholia sovi. Yksikin pullo kaljaa on sitä Ärinä, vittuilu ja riitely kaljaa. Joten toisaalta olen jo lapsesta oppinut "pelkäämään" yhtääkään humaltuneita ihmisiä. Pelkkä alkoholin haju ihmisessä aiheuttaa minussa turvattomuutta ja pelkään miten toinen reagoi mihinkin...
Niin siinä mielessä ymmärrän kyllä sen ehdottomuuden alkoholin suhteen lasten läsnäollessa, koska ymmärrän että lapsi huomaa muuttuneen käytöksen, on hämillään, varpaillaan koko ajan. Tuollainen rähinöitsijä perheessä vamasti myös muutenkin aiheuttaa säröjä lapsen perusturvallisuuden tunteeseen.
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin. Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
Meillä ei ollu koskaan rähinäviinaa kotona joten en sillee oo pelänny. Mieskään ei rähjää ikinä päissään tai ole pahana joten sellasta pelkoa tuskin pojallakaan on. Suvuissakaan ei rähistä. Silti meillä on periaate että lapsen edessä ei humalassa olla. Ei se alkoholi näin ollen joulunakaan ole meillä pöyässä jokakäänteessä.
 
"Amalia"
Kuuluu ja ei kuulu sen mukaan, miltä tuntuu. Koska syön mieluiten kaloja huuhtelen ne alas kuivalla kuoharilla, joka kruunaa kalojen maun täydellisesti. Muista joulupöperöistä en erityisesti välitä, enkä muutenkaan pidä kinkun ja punkun yhdistelmästä. Ja jälkkäriksi IrishCreamia, mutta ei sitäkään jaksa kuin pienen annoksen. Tässä ne meikäläisen synnyt! Mies tykkää oluesta ja punkusta, niin lipittäkööt niitä jos maistuu.
 
vieras..
Ei sen enempää kuin kinkkukaan. Katsotaan mitä tehdään ja mitä juomia löytyy, todennäköisesti illalla nautitaan muutama tumma olut kun lapset on jo nukkumassa, appivanhemmat tulee joulun viettoon, eikä heillekään viinit ole välttämättömiä ruokapöydässä. Ehkä tuota kotikaljaa vois harkita. Pitää vaan ensin keksiä ne syötävät...
 
gigu
Ei joulupöytään, kun tykätään ruokajuomana pelkästä maidosta, mutta muuten kyllä saatan ottaa oluen tai viinilasillisen siinä aaton mittaan, jos toisenkin. En humalahakuisesti, mutta kyllä monesti illalla pienessä hiprakassa huomaan olevani, kun lapset on menneet nukkumaan ja me muut vielä valvotaan. Sammumispisteeseen en itseäni osaa juoda, eikä kyllä mieskään, joten hyvillä mielin uskaltaa sen pienen hiprakan kanssa olla.
 
bbierass
Me juodaan sivistyneesti seurustelujuomana alkoholia.
Aamupala me aloitetaan lämpimällä terästetyllä glokillä kera riispuuron,
kahvin jälkeen juodaan aina konjakit ja ruuan kanssa ensin kalat jolloin valkoviiniä ja sitten avataan punaviinit ja kinkku
ja kinkun jälkeen kahvit konjakilla :)
Pukkia odotellessa voi naukkailla pari kolmelasia terästettyä glökiä tai konjakkia
ja sanaoluet tietenkin saunassa ja saunan jälkeen :)
ennen nukkumaan menoa voidaan ottaa vielä parit konjakit jotta uni tulee paremmin.

Alkoholia voi käyttää sivistyneestikin ;)
Aika runsas setti yhden päivän aikana.mene meilläkin ruokaviinit, mut toi on jo aika,paha. Vai oliks vitsi?
 
Meillähän
Kuuluu. Jouluruuan kanssa on viiniä ja olutta. Mieheni ja veljeni juovat luultavasti oluet. Äitini juo viinilasillisen. Sitten illalla otan viiniä kälyni kanssa lasin tai kaksi ja lasillisen terästettyä glögiä. Miehet juovat luultavasti vähän enemmän. Joku voi olla pikkasen hyvässä nousuhumalassa. Isäni ei juo ollenkaan.
 
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin.
Mun vanhemmat tai suku ei ole mukiin sylkeneet koskaan, mutta ei myöskään ole mitään perseet olalla-jouluja vietetty.
Osa aikuisista on ollut silloin aikanaan mun lapsuudessa enemmän tai vähemmän humalassa/hiprakassa/ottanut pari, jouluna, juhannuksena, vappuna, uutena vuotena...
En ole tramatisoitunut mielestäni asiasta millään lailla. Koskaan ei kukaan rähissyt, olo oli ihan turvallinen, aina porukassa oli jokunen selvempikin aikuinen ja aina meillä lapsilla oli myös hauskaa.
Käsittääkseni kukaan muukaan lähisuvun lapsista, nyt jo aikuisia, ei ole saanut mitään traumoja näistä juhlien vietoista.

Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
Pystyn mä ymmärtämään lapsen pelon. Mutta mä en ole kyllä omissa lapsissani sellaista pelkoa havainnut. En, jos itse juon lasin-kaksi tai vaikka illan mittaan hissuksiin kolmannenkin.
Enkä silloinkaan, kun olen itse ollut se porukan vesiselvä aikuinen, ole huomannut lasteni tai muiden lähisuvun/kaveriporukan muksujen mitenkään pelkäävään tai ahdistuvan mistään tai kenestäkään, vaikka joillekin porukan aikuisista on jouluaattona, juhannuksena tai jonkun sauna- & grillailuillan yhteydessä maistunut useampi, toisille se pari, ja joillekin ei yhtään.

Eli ihan olen ns. oman lapsuuteni perinteitä jatkanut sen "viinan läträämisen" kanssa, tarkistan toki asennettani ja toimintatapojani, jos alkaa näyttää siltä että jollain jotain pelkotiloja ilmenee...
 
Viimeksi muokattu:
Ruoan kanssa meillä tykätään juoda maitoa.
Ei välitetä viineistä, mutta jälkkäriks voi ottaa esim liköörit tai konjakit kahvin kanssa.:p
 
"Birgit"
Kyllä kuuluu ja sivistyneesti maisteltuna. Meillä on vain parasta pöydässä, pöytähopeat esillä ja kristallit katettuna. Siinä nautimme sivistyneesti viiniä; valkoista kalapöydän ja punaista kinkkupöydän yhteydessä. Jokainen vastaa itse siitä, että näkyvästi humalaan ei pidä tulla. Se on meillä ollut kirjoittamaton sääntö. Vasta lasten mentyä nukkumaan, miehet yleensä korkkaavat vuosikertaviskin, single maltin ja humaltuvat hieman.

En vain voi olla mielessäni näkemättä sitä vastakohtaa, missä pöytään ladotaan ne Saarioisten äitien tekemät valmislaatikot, kalaa ei syödä kun se on "raakaa" ja ruokajuomana toimii kevytmaito. Siitä hörpätään kuuluvasti niin, että siihen lasinreunukseen jää suusta perunalaatikon jäämät. Hyh... niin vulgääriä!
 
vieras,
[QUOTE="Birgit";30462195]Kyllä kuuluu ja sivistyneesti maisteltuna. Meillä on vain parasta pöydässä, pöytähopeat esillä ja kristallit katettuna. Siinä nautimme sivistyneesti viiniä; valkoista kalapöydän ja punaista kinkkupöydän yhteydessä. Jokainen vastaa itse siitä, että näkyvästi humalaan ei pidä tulla. Se on meillä ollut kirjoittamaton sääntö. Vasta lasten mentyä nukkumaan, miehet yleensä korkkaavat vuosikertaviskin, single maltin ja humaltuvat hieman.

En vain voi olla mielessäni näkemättä sitä vastakohtaa, missä pöytään ladotaan ne Saarioisten äitien tekemät valmislaatikot, kalaa ei syödä kun se on "raakaa" ja ruokajuomana toimii kevytmaito. Siitä hörpätään kuuluvasti niin, että siihen lasinreunukseen jää suusta perunalaatikon jäämät. Hyh... niin vulgääriä![/QUOTE]

Miksi vain miehillä on lupa humaltua?
 
  • Tykkää
Reactions: dipt

Yhteistyössä