Kyllä lastenvaatteiden koot on pieniä...

Tai sitten meillä on joku minimonsteri? Tuntuu uskomattomalta, että kesän aleista pitää ostaa jo kokoa 134-140 (seuraavaksi kesäksi varastoon) ja nyt vasta on pituudessa ylitetty 120cm. Mutta paidoissa näyttää 122-128cm olevan just passeli eli kasvunvaraa ei enää ole. 122cm t-paidat on siirretty kierrätykseen. Miten lapsi voi olla laiha ja roteva samalla kertaa? Meillä taitaa tuo kasvu keskittyä yläkroppaan, housuissa vähän pienemmät koot vielä menevät.

Hauskaa muuten alkaa suunnittelemaan ensi vuoden kesävaatteita, kun kesä ei ole vielä alkanut :D Mutta eihän tässä ole aleaikaan kuin kuukausi enää...
 
"kahden äiti"
No-joo. Meidän 100-senttinen poika käyttää 74-kokoisia shortseja. 110-senttinen tyttö puolestaan käyttää 122-128-kokoisia paitoja. Siitä pohjaa arvontoihin...
 
[QUOTE="kahden äiti";26260477]No-joo. Meidän 100-senttinen poika käyttää 74-kokoisia shortseja. 110-senttinen tyttö puolestaan käyttää 122-128-kokoisia paitoja. Siitä pohjaa arvontoihin...[/QUOTE]
:D

No mä pidän peukkuja, että muutamat 116cm shortsit sittenkin menisivät tänä kesänä vielä. Viime kesänä vyötäröä kiristettiin niin paljon, että ehkäpä sittenkin ne menisivät vielä.
 
"tiitu"
meillä lapset kasvaa niin ennalta arvaamattomaan tahtiin ettei tulisi mieleenkään ostaa jo nyt ENSI VUODEN kesäksi vaatteita! eivät ne ale-hinnat niin halpoja ole normihintoihin verrattuna että alkaisin vuotta aiemmin hamstraamaan.
 
Niissä ei ole mitään logiikkaa. Yks merkki pistää "vähän" kasvuvaraa ja niinpä meidänkin neidillä on yhä kaapissa jotakin kokoa 92, vaikka pääasiallinen koko on 104. Tosin siten joistakin tarvitaan jo 110, mutta sitten taas toisesta 104 on niin iso, että palataan asiaan vuoden päästä... Neidillä mittaa n. 100 cm.

Pikkumies on vähän yhtenäisempi. Käytössä pääasiassa koko 86, mutta joistakin menee hyvin jo 92. Kaapissa on kuitenkin vielä joidenkin merkkien housuista koko 80 ja kesäksi odottaa shortsit kokoa 74. =) Ukolla mittaa joku reilu 80 cm (en tiedä, neuvolasta on kolmisen kuukautta, silloin oli tuon 80 cm).

Mutta sukkahousut ne vasta villiä onkin! Niissä ei voi luottaa kokoon lainkaan. Olen ostanut pariakin kokoa yhtä aikaa ja paketit auottuani pistänyt ne uusina vierekkäin lattialle. Isoin koko ei välttämättä ole ollut lainkaan se isoin, vaan hyvin on käynyt niin, että pienin koko on 10 cm pidempi kuin se mukama isompi.
 
"vieras"
[QUOTE="kahden äiti";26260477]No-joo. Meidän 100-senttinen poika käyttää 74-kokoisia shortseja. 110-senttinen tyttö puolestaan käyttää 122-128-kokoisia paitoja. Siitä pohjaa arvontoihin...[/QUOTE]

;) niinpä, just pistin eteenpäin tytön kaapista 122/128cm vaatteita (kyllä ne vielä mahtuisi, mut ku on käytetty jo useampi vuosi) tytöllä pituutta 163cm
 
"nevis"
hih.. itse olen 168cm ja aikuinen ja minulla on muutamat LASTEN osastolta ostetut housut...eli ei pitäis mahtua päälle/kiinni, mutta ovat juuri sopivat, eli ei tarvitse vyötä tms.
Samoin löytyy pari t-paitaa jotka on 162/164cm muistaakseni ja ovat vähän isojakin..tai no väljiä :)
 
"vieras"
Mä en ainakaan osta enää kesä- ja talvivaatteita etukäteen! Viime vuonna ostin ja nyt olis sitten kiva pukea lapselle toppapuku kesällä. :/ Alusvaatteet ja yö- ja oloasut ja farkut voin ostaa etukäteen mut en mitään shortseja tai toppavaatteita.
 
[QUOTE="tiitu";26260507]meillä lapset kasvaa niin ennalta arvaamattomaan tahtiin ettei tulisi mieleenkään ostaa jo nyt ENSI VUODEN kesäksi vaatteita! eivät ne ale-hinnat niin halpoja ole normihintoihin verrattuna että alkaisin vuotta aiemmin hamstraamaan.[/QUOTE]

En millään usko että nyt 120 senttinen lapsi vaatisi 150cm vaatteita seuraavana kesänä, joten eiköhän se seuraava koko ole ihan passeli ensi kesänä. Keskimäärin se pituuskasvu on 6cm ja noilla on kuitenkin tuplakootkin... Vauvoilla voi kasvu vaihdella enemmän, mutta ei nyt isoilla ole radikaalia muutosta. Olen ostanut jo useamman vuoden ajan vaatteet etukäteen ja kyllä ne kaikki on käytetty. T-paita lisäksi on käytössä ympäri vuoden, trikooshortsitkin liikunnassa.

Kyllä minä näen satojen eurojen hintaeron keskittämällä aleen. Kalliimmissa vaatteissa aleprosentit näkyvät rahassa. Toki jonkun henkkamaukan ale on niin mitätön rahallisesti, etten siellä käy. Niillä lisäksi kivat menee ihan normihintaan.
 
Mulla on päin vastainen kokemus lastenvaatteista. Kun luulee ostavansa sopivankokoiset vermeet pelkästään kokoa katsomalla, ovatkin vaatteet tosi reilua kokoa. Tyttö on 104 cm. pitkä ja ostin hänelle 104-senttiset ulkoiluvarusteet, ne menevät ennemmin puhki, kuin mitä tyttö ehtii kasvaa niihin.
 
Mulla on päin vastainen kokemus lastenvaatteista. Kun luulee ostavansa sopivankokoiset vermeet pelkästään kokoa katsomalla, ovatkin vaatteet tosi reilua kokoa. Tyttö on 104 cm. pitkä ja ostin hänelle 104-senttiset ulkoiluvarusteet, ne menevät ennemmin puhki, kuin mitä tyttö ehtii kasvaa niihin.
Ulkovaatteiden mitoitus onkin ihan erilainen kuin sisävaatteiden. Meillä yleensä ulkovaatteet ovat korkeintaan se pituus, usein myös edellinen koko menee. Mutta noi sisävaatteet ovat kyllä järjestäin hirvittävän nafteja.
 

Yhteistyössä