Kyllä melkein itkettää tämä terveydenhoitajan palkka..:/

  • Viestiketjun aloittaja terkkari
  • Ensimmäinen viesti
sh
Peruspalkka on sama kuin sairaanhoitajilla ja kätilöillä tai hiukan korkeampi. Päivätyö on oma valinta. Siinä on perheen ja sosialisen elämän kannalta hyviä puolia, mutta täysin oma valinta kumpaa haluaa tehdä. Itse saan käteen tuon 2100 euroa.
 
"a p"
lähäri: Harmi, kun työni ei ole ihan kahvilla istumista. Alueeni on suuri ja päivät aivan täyteen varattuja. Paperihommia teen joka välissä ja jatkuvasti pino vaan kasvaa. Aamukahvilla en ehdi käymään, iltapäivällä on 10 min tauko JOS saan asiakkaan kirjattua nopeasti ennen sitä, eikä tule mitään akuuttia. Olisipa kiva jos olisikin aikaa istua kahvilla. Lisäksi meille laitettiin ruokatauko (30min) omalle ajalle eli työpäivän pituus on 8,5 h ruokataukoneen.
 
Kyllä nauratti jonkun kommentti, että terkkarin työ on vaan jutustelua, kirjaamista ja näytteiden ottoa :D Ei se juttelu ole mitään mukavien puhumista vaan sillä kartotetaan äidin, tulevan vauvan ja perheen kokonaistilannetta. Terkkarit on avainasemassa seulomassa riskiraskauksia ja mahdollisia raskausajan komplikaatioita. Työssä on ihan mieletön vastuu! Työ ei ole fyysistä, mutta fyysisyys ei ole työn ainoa mittari. Terkkarin työstä tekee usein kuormittavan se, mitä joutuu tekemään pääkoppansa sisällä.
Olen ollut myös sairaanhoitajana päivystyksessä, missä paljon ollaan jaloillaan ja välillä ei oikeasti meinaa tauolle ehtiä. Päivystyksessä on kuitenkin aina työkaveri ja lääkäri lähellä, joiden puoleen voi kääntyä, jos on epävarma. Neuvolassa ei lääkäriä ole saatavilla joka päivä (esim. meillä vain kerran viikossa), joten terkkari tekee hoidontarpeen arvioinnit (ä-pkl:lle lähettäminen tms) raskaanaolevien kohdalla usein yksin. Välillä työkaverikin voi olla vain puhelimen päässä saatavilla, kun työskennellään pienissä yksiköissä.
Miustakin 2100€ bruttona on terkkarille ihan liian vähän. 2500€ olis jo todella sopiva ja vastaisi työn vaativuutta. Se että tekisi vuorotyötä ja näin saisi nettopalkkaansa nostettua ei muuta peruspalkkaa miksikään. Vuorolisät ovat palkkaa "ylimääräisestä" työstä, johon ovat oikeutettuja ihan kaikki ammattiryhmät.
 
"a p"
Todella hyviä ajatuksia Kiin ja muut asiallisesti kommentoineet. Juuri noita asioita minäkin olen ajatellut. Asiakkaasta se ehkä nimenomaan tuntuu että jutustellaan vaan kuulumiset mutta th tekee jatkuvaa arviointia ja ainakin minä jään usein miettimään että oliko oikein toimittu jne..
 
"carelia"
[QUOTE="a p";23427764]Bruttona 2100€[/QUOTE]

mulla on amk-tutkinto (tosin aivan eri alalta), olen koulutusta vastaavassa työssä ja työkokemusta alalta on 18 vuotta ja bruttona suurinpiirteen tuo 2100 €. Pitäskö munkin itkeä? Jos raha on tärkeintä työssä niin ei kannata naisvaltaista alaa ees harkita.
 
"a p"
Ei raha edelleenkään ole tärkeintä. Mutta uskallan myöntää, etten sitä ilmaiseksi tekisi, vaikka kuinka mieleistä olisi! :D Kyllä se minua motivoisi entistä enemmän kun jäisi jotain säästöönkin.
 
Ap, olet kyllä aivan oikeassa, että todella pieni palkka koulutukseen nähden tuo on. Mä kävin tänään työhaastattelussa yksityisellä. Kyse olisi päivätyöstä ja brutto olisi n.2100€ ja mulla lähihoitajan koulutus.
 
"Maisa"
ystäväni tekee yksityisellä työterveysasemalla th:n töitä. Alkupalkka 2400€ ja taisi nousta heti satasella kun koeaika loppui. Työsuhde-etuina mm. puhelin, etäpäiviä voi pitää en muista monta kuussa, lomia oli enemmän kuin kunnallisella puolella.
 
"vieras"
No mutta ole onnellinen et sulla on töitä... Itsellä maisterin paperit, 3 akateemista ammattia, viimesistä 3 vuodesta 2 työttömänä ja yhden osa-aikatöissä mistä jää tonnin pintaan käteen, Nyt taas ei jatkosta mitään tietoa, mulle kelpais parin tonnin bruttopalkka ihan millon vaan!
 
lähäri
[QUOTE="a p";23427764]Bruttona 2100€[/QUOTE]

mulla lähihoitaja kuukauden peruspalkka 1909e+ikälisä 95e, eli yht.2040e, sit tuohon päälle lisät. joskus pomon kans juteltiinkin, ku meillä"alaisilla" jää käteen enemmän kuukaudessa, kun pomolla (sosionomi). viikonloput kumminki jonku verran nostaa palkkaa. Itse olen nyt osittaisella hoitovapaalla, eli 30h/vko töitä, niin käteen jää kuukaudessa 1500-1800e, riippuu kuinka on viikonloppusin töitä.
 
"poikia3"
Joo kyllä AMK:laiset hoitotyön tekijät ovat selkeästi palkkakuopassa. En ole koskaan ytajunnut, mikä into oli alun perinkään joskus vuosituhannen taitteessa tehdä sairaahoitajista, kätilöistä ja terkoista korkeakoululaisia ja tutkinnoista korkeakoulututkintoja: mikään ei sinällään muuttunut paitsi tilastot: Päästiin sanomaan, että Suomessa on niin ja niin iso osa porukkaa korkeakoulun käyneitä. Ei se todellakaan näy palkassa eikä työn arvostuksessa. Olisihan siellä nyt hyvänen aika puolet opiskelijoista vähintään miehiä, jos AMK-insinöörit eivät saisi saman mittaisesta koulutuksestaan kaksinketaista lähtöpalkkaa. Tässä oli yksi kolmesta syystä, miksi en tehnyt kätilöntutkintoani loppuun vaan siirryin yliopistoon.
AMK-inssit eivät tosiaankaan saa samanmittaisesta koulutuksestaan kaksinkertaista lähtöpalkkaa. Vuosi sitten suositus taisi olla 2600 - 2700 euroa, osa saa enemmän ja osa vähemmän. VARSINKIN KUNNALLA maksetaan vähemmän, siellä pitää olla pitkä työkokemus, että palkka nousee. Ja kunnallisten työntekijöiden liksoja kannattaa verrata toisiinsa - ei yksityisen puolen palkkoja!
 
Turkilmas
Niin se taitaa olla yhdessä jos toisessa naisvaltaisessa työssä, oli sitten koulutusta tai ei. Katselin muinoin Pamin palkkataulukkoa ja siinä alhaisin bruttopalkka kuukautta kohden oli muistaakseni 750€/kk ja korkeinkin palkkaluokka oli alle 3000€, muistaakseni 2900€.

Kun sitten huomioi, että palkka on ja pysyy samana kun on saavuttanut ylimmän palkkaluokan, niin eipä se varmaan ilahduta.
 
määääääääääää
niinpä niin...
siksi perustin siivousyrityksen ja saan käteen verojen jälkeen 16€/h.
lähihoitajana verojen jälkeen jää ehkä puolet tuosta...
ja hei, tykkään siivota koska tiedän että saan siitä ihan hyvin ja lisäksi voin itse määritellä työajat ja työmäärän.
 
hillailona
Bruttopalkkana 2100 e/kk on ihan normaali palkka alalla kuin alalla amk- tai vastaavan tutkinnon omaavalla. Mä ainakin olen ihan tyytyväinen samansuuruisesta palkasta, tosin eri alalla ja vastuu on eri luonteista.

Toisaalta taas, eihän kukaan laittaisi koskaan pahakseen palkankorotuksia....
 
"vieras"
just no itkevaan ihan hyvä palkka
Ei tuo ole hyvä palkka koulutukseen ja työnkuvaan nähden. Ja vielä jos olet vaikka Helsingissä asuva yksinhuoltaja niin todella tiukkaa on! Ja kuitenkin insinöörit, tradenomit ym. vastaavan AMK-koulutuksen käyneet vetää tosiaan heti houmattavasti kovemmat palkat. Hoito- ja sosiaaliala on palkkojen suhteen jotain ihan käsittämätöntä.
 
"vieras"
Peruspalkka on sama kuin sairaanhoitajilla ja kätilöillä tai hiukan korkeampi. Päivätyö on oma valinta. Siinä on perheen ja sosialisen elämän kannalta hyviä puolia, mutta täysin oma valinta kumpaa haluaa tehdä. Itse saan käteen tuon 2100 euroa.
Ei päivätyö ole aina oma valinta ja kyllä ns. peruspalkan pitäisi riittää kunnolla elämiseen eikä niin että joutuu pelaamaan lisillä.
 
lähäri
Itse olen lähihoitaja ja toimin vammaisten parissa ohjaajana. Saan tuon 2100e/kk ilman ikälisiä. Yöt ja viikonloput nostaa tosi paljon palkkaa, mutta miinuksena luuhaan töissä kaikki illat. Meillä on myös sosionomeja ja samaa palkkaa saavat, mikä on tietysti vähän kummaa. En aio kouluttautua enää enempää sen takia, että palkka nousisi mahdollisesti joskus parilla sadalla....
 
lähäri
Alkuperäinen kirjoittaja lähäri;28230072:
Itse olen lähihoitaja ja toimin vammaisten parissa ohjaajana. Saan tuon 2100e/kk ilman ikälisiä. Yöt ja viikonloput nostaa tosi paljon palkkaa, mutta miinuksena luuhaan töissä kaikki illat. Meillä on myös sosionomeja ja samaa palkkaa saavat, mikä on tietysti vähän kummaa. En aio kouluttautua enää enempää sen takia, että palkka nousisi mahdollisesti joskus parilla sadalla....
Nyt vasta huomasin, että täällä oli myös joku toinen samalla nimimerkillä. Olen siis eri "lähäri" :)
 
"kääkkä"
Olen opistoasteen käynyt sh ja käteen 2500 - 2800e vuorotyössä tosin. Mut en ymmärrä iän ikuista AMK tutkinnolla kehumista... kerpele meidän koulutus kesti 4,5 v. (ylioppilailla 3,5)
Aloitin muuntokoulutuksenkin mutta huomasin ettei siitä ole mitään hyötyä...jauhettiin jonnijoutavaa paskaa eli hoitotiedettä. Luulin et olis ollut asiaakin. Lopetin kesken sen ja olen opiskellut paljon lyhyitä täsmä koulutuksia, joista on oikeesti hyötyäkin kentällä.

AMK opiskelijat itsekkin toivoisivat enemmän käytännön harjoittelua kun pulpetissa istumista. Ja tietysti kunnon palkka vaativasta työstä!
 

Yhteistyössä