Kyllä näkee kirppiksellä myytävistä vaatteista, miten on pesty ja huollettu...

  • Viestiketjun aloittaja Pakko avautua :)
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Meillä on kyllä kuivausrumpu ja myyn vaatteita kirppiksellä hyvällä myynnillä (viimeksi 2vkoa 500€).

Mutta se täytyy sanoa, että kierrän itse kirppiksellä kaukaa kyllä vaatteet jotka ovat värjäytyneet (valkoinen paita pesty mustien kanssa) tai jotka ovat valmiiksi likaisia...joskus jos on tosi kiva vaate, saatan ostaa vaikka siinä ois jokin tahra. Ja ainakin kahdesti käynyt niin että vaate on kokonaan kirkastunut + tahra lähtenyt, kun olen sen pessyt hyvin!
 
Ja pesunukkaa en vaatteissa ymmärrä alkuunkaan (ellei ole kyse jostain markettihalpiskamasta), mistä se tulee?
Kerroppas miten peset vaatteet, jos lainkaan pesunukkaa et niihin saa? Itse pesen nurinpäin, värit eroteltuna ja en käytä kuivausrumpua (vain kaappia), mutta kyllä niihin vaatteisiin siltikin sitä nukkaa tulee. Froteevaatteisiin nukkaa ei tule ja velour kestää aika hyvin pesua, mutta trikoo ja college...

Pesunukkaa toki voi olla vähän tai paljon, mutta miten sen voi kokonaan välttää?
 
Jahas, kuivausrumpuko nyt ottaa pattiin:D Kuivausrummussa käyneissä ei ole nukkaa, kun se rumpu poistaa sen nukan. Jos rummun pyörittyä heti viikkaa vaatteet, ne ovat sileämpiä ja pehmoisempia kuin mitä narulla kuivuneet (kesällä kuivaan narulla ja talven rummussa).

Sen huomion minkä itse tein tänään: Vaatteet kannattaa pestä värien mukaan samoissa koneellisissa. Varsinkin vaaleista vaatteista tulee ikävän harmahtavia, jos ne pesee kirjavien joukossa. Myös punaiset, siniset yms. ei kannattaisi pestä keskenään, jos haluaa värien pysyvän kirkkaina.
 
Huom harmaana
Kerroppas miten peset vaatteet, jos lainkaan pesunukkaa et niihin saa? Itse pesen nurinpäin, värit eroteltuna ja en käytä kuivausrumpua (vain kaappia), mutta kyllä niihin vaatteisiin siltikin sitä nukkaa tulee. Froteevaatteisiin nukkaa ei tule ja velour kestää aika hyvin pesua, mutta trikoo ja college...

Pesunukkaa toki voi olla vähän tai paljon, mutta miten sen voi kokonaan välttää?
En tiedä, mitä teen. Jostain syystä pesunukkaa ei vaan ole. Ehkä vaatteet sitten ovat vaan laadukasta trikoota tai collegea. Yksissä collegehousuissa on selvemmin, ja ne ovat meille periytyneet muualta, markettimerkkiä. Olen ostanut paljon pojalle collegehousuja esimerkiksi ihan Cittarista tai Sokoksesta edullisesti eikä niissäkään ole, hyvälaatuisen oloista collegea ovat. ja pesunukattomia.

Katsoin nimittäin tuossa samassa vaatepaketissa kuin missä tuo Benettonin paita oli että trikoopaidoissa on pesunukkaa kohtalaisen paljon. Benettonin trikoopaidoissa meillä ei ole sellaista ollut varmaan yhdessäkään. Siis ainakaan niin että sitä huomaisi.

40 astetta, Electroluxin uusi kone, Serto ja aina narukuivaus, harvoin silitän mitään.
Nurinnpäin jos on printtejä, ei muuten. Näillä mennään.
 
"aapee"
Jahas, kuivausrumpuko nyt ottaa pattiin:D Kuivausrummussa käyneissä ei ole nukkaa, kun se rumpu poistaa sen nukan. Jos rummun pyörittyä heti viikkaa vaatteet, ne ovat sileämpiä ja pehmoisempia kuin mitä narulla kuivuneet (kesällä kuivaan narulla ja talven rummussa).

Sen huomion minkä itse tein tänään: Vaatteet kannattaa pestä värien mukaan samoissa koneellisissa. Varsinkin vaaleista vaatteista tulee ikävän harmahtavia, jos ne pesee kirjavien joukossa. Myös punaiset, siniset yms. ei kannattaisi pestä keskenään, jos haluaa värien pysyvän kirkkaina.
No tuo värierottelu pitäis olla itsestään selvää. Tosin oon kyllä huomannu, että laadukkaat lastenvaatteet ei värjää, vaikka pesis kuin sekasin. En todellakaan ole mikään vaatehuoltoekspertti ja kuivausrumpu löytyy meiltäkin, mutta kyllä vaatteet mun mielestä ryhtinsä säilyttää paremmin, kun ei laita niitä rumpuun.
 
"aapee"
En tiedä, mitä teen. Jostain syystä pesunukkaa ei vaan ole. Ehkä vaatteet sitten ovat vaan laadukasta trikoota tai collegea. Yksissä collegehousuissa on selvemmin, ja ne ovat meille periytyneet muualta, markettimerkkiä. Olen ostanut paljon pojalle collegehousuja esimerkiksi ihan Cittarista tai Sokoksesta edullisesti eikä niissäkään ole, hyvälaatuisen oloista collegea ovat. ja pesunukattomia.

Katsoin nimittäin tuossa samassa vaatepaketissa kuin missä tuo Benettonin paita oli että trikoopaidoissa on pesunukkaa kohtalaisen paljon. Benettonin trikoopaidoissa meillä ei ole sellaista ollut varmaan yhdessäkään. Siis ainakaan niin että sitä huomaisi.

40 astetta, Electroluxin uusi kone, Serto ja aina narukuivaus, harvoin silitän mitään.
Nurinnpäin jos on printtejä, ei muuten. Näillä mennään.
Näin meilläkin :)
 
Pöydät täynnä ainakin Kanta-Hämeessä nuhjusia, kuivausrummussa kuivattuja vaatteita...kuka niitä muotonsa menettäneitä nukkaisia lumppuja haluaa ostaa?
Viimeksi sain kirpparilla omasta pöydästäni jatkuvasti hyvää palautetta, kun vaatteet olivat yhä kuin uusia ja silti myin tosi halvalla (0,5-4 euroa). Kyllä niitä meillä käytetty on ja paljon, mutta pistän heti kiertoon kun jää pieneks, enkä jemmaa kaapissa vuosia. Mitään en kuivaa kuivausrummussa ja mitään en myy, mitä en itse ostaisi.
Ihmeellistä minusta olisi jos sitä ei huomaisi/näkisi :confused:
Itse en niitä nuhjuisia katsele, mutta toisaalta ei se ole minun päänsärkyni jos niitä joku yrittää myydä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="aapee";22939037]No tuo värierottelu pitäis olla itsestään selvää. Tosin oon kyllä huomannu, että laadukkaat lastenvaatteet ei värjää, vaikka pesis kuin sekasin. En todellakaan ole mikään vaatehuoltoekspertti ja kuivausrumpu löytyy meiltäkin, mutta kyllä vaatteet mun mielestä ryhtinsä säilyttää paremmin, kun ei laita niitä rumpuun.[/QUOTE]

En minä erottele koskaan lapsen vaatteita värien mukaan, samassa menevät kaikki. Ja värit ovat kauniin kirkkaita. Oranssi on oranssia ja valkoinen valkoista.
heh, taidan olla joku luontainen vaatehuoltoguru sitten :LOL:
 
En tiedä, mitä teen. Jostain syystä pesunukkaa ei vaan ole. Ehkä vaatteet sitten ovat vaan laadukasta trikoota tai collegea. Yksissä collegehousuissa on selvemmin, ja ne ovat meille periytyneet muualta, markettimerkkiä. Olen ostanut paljon pojalle collegehousuja esimerkiksi ihan Cittarista tai Sokoksesta edullisesti eikä niissäkään ole, hyvälaatuisen oloista collegea ovat. ja pesunukattomia.

Katsoin nimittäin tuossa samassa vaatepaketissa kuin missä tuo Benettonin paita oli että trikoopaidoissa on pesunukkaa kohtalaisen paljon. Benettonin trikoopaidoissa meillä ei ole sellaista ollut varmaan yhdessäkään. Siis ainakaan niin että sitä huomaisi.

40 astetta, Electroluxin uusi kone, Serto ja aina narukuivaus, harvoin silitän mitään.
Nurinnpäin jos on printtejä, ei muuten. Näillä mennään.
Meillä on Mielen kone nyt, aikaisemin Bosch.

Kaikkeen tulee käytön mukana nukkaa - toki riippuu onko vaate ollut käytössä 2kk, 6kk vai 18kk. Mutta yhtäkään merkkiä en ole sellaiseksi todennut, että nukkaa ei tulisi trikooseen tai collegeen. Johonkin Lindexiin tai henkkamaukkaan toki se nukka tulee ekassa pesussa, muihin hitaammin ja pienemmissä määrissä mutta kaikista kyllä näkee, että tuote ei ole uusi (Lego, Kameliont Design, Duns, Småfolk, Plastisock, villervalla, Ej sikke lej, aarrekids jne)

Mulle se pienikin nöyhtä on pesunukkaa, vaikka sitä ei olisi niin paljon että paidan väri olisi haalistunut. Mutta se erottaa vaatteen uudesta. Ovatko siis sulla vaatteet uudenveroisia pesuista toiseen?
 
Huom harmaana
Meillä on Mielen kone nyt, aikaisemin Bosch.

Kaikkeen tulee käytön mukana nukkaa - toki riippuu onko vaate ollut käytössä 2kk, 6kk vai 18kk. Mutta yhtäkään merkkiä en ole sellaiseksi todennut, että nukkaa ei tulisi trikooseen tai collegeen. Johonkin Lindexiin tai henkkamaukkaan toki se nukka tulee ekassa pesussa, muihin hitaammin ja pienemmissä määrissä mutta kaikista kyllä näkee, että tuote ei ole uusi (Lego, Kameliont Design, Duns, Småfolk, Plastisock, villervalla, Ej sikke lej, aarrekids jne)

Mulle se pienikin nöyhtä on pesunukkaa, vaikka sitä ei olisi niin paljon että paidan väri olisi haalistunut. Mutta se erottaa vaatteen uudesta. Ovatko siis sulla vaatteet uudenveroisia pesuista toiseen?
Minä pidän uudenveroisena ainoastaan uutta, jota on sovitettu tai sellaista, jota on pidetty kerran. Muut ovat hyväkuntoisia. Yksi syy voi olla se, että meillä on tosiaan niin paljon vaatteita, että mitään ei pidetä kovinkaan montaa kertaa -paitsi housuja ja alusvaatteita. Ei se ole edes merkistä kiinni, samalla tavalla nukattomia näyttävät olevan KappAhlin retropaita (pesty ehkä kolme kertaa) ja Po.Pin trikoopaita. Eikä sitä ole C&A:n collegetakissakaan. Nämä esimerkit siksi että sattuvat olemaan vieressä pöydällä.
Yksi syy voi toki olla se, että en katsele suurennuslasilla vaatteen pintaa, vaan pidän pesunukkana vaan selkeästi näkyvää nyppyä. Tokihan pinta menee sellaiseksi sameammaksi ihan käytössä, vaikka ei pesisikään. Itsellä päällä uusi trikoopaita, jota ei ole kertaakaan vielä edes pesty.
 
Ksantippa S.
Inhottavat minuakin väärin hoidetut vaatteet, mutta vielä enemmän ärsyttävät likaiset lastenvaatteet kirpputoreilla. Se jos jokin on kanssaihmisten halveksintaa, että pakottaa toiset ihmiset pyörittelemään käsissään eritteitä.

Viimeksi törmäsin kirpparilla puklutahraiseen bodyyn, jonka hintalapussa vielä vakuutettiin että "uusi". Ehkä kyseiselle myyjälle uuden määritelmä on, ettei vaatetta ole kertaakaan pesty.

Myynnissä oli myös kiva erikoinen tyhjä viinipullo, 12 euroa. Alkosta sai ainakin jokunen vuosi sitten samanlaisen täytenä noin 8 eurolla.

Napinapi. Valivali.
 
Yksi syy voi toki olla se, että en katsele suurennuslasilla vaatteen pintaa, vaan pidän pesunukkana vaan selkeästi näkyvää nyppyä. Tokihan pinta menee sellaiseksi sameammaksi ihan käytössä, vaikka ei pesisikään.
Jaa, no tuolla kuvauksella ei meilläkään monessa vaatteessa ole "pesunukkaa", kyllä ne vaatteet on heitetty rätiksi ennen silmiinpistäviä nyppyjä. Ainoastaan joku oikein ihana yksilö voi olla käytössä pahasti nukkaantuneena. Mutta kyllä minä sen nöyhtän näen ilman suurennuslasia vaikka muuten sokea olen - pieni nöyhtä vielä on hyväkuntoisen vaatteen ominaisuus. Vain jonkun Metsolan pystyy myymään 12kk käytön jälkeen lähes uuden veroisena.
 
"vieras"
Minä kuivaan kaiken kuivausrummussa ja silti olen saanut kirppikseltä ihan hyvää tiliä. Vaatteiden ostossa yksi tärkeä kriteeri on että ne saa rumpukuivata.

En rupea narukuivaamaan vaan siksi että joku ei halua ostaa vaatteita kirppikseltä jos ne on rumpukuivattu. Ostakaa jonkun toisen pöydästä tai kaupasta uusia.
 
"vieras"
Inhottavat minuakin väärin hoidetut vaatteet, mutta vielä enemmän ärsyttävät likaiset lastenvaatteet kirpputoreilla. Se jos jokin on kanssaihmisten halveksintaa, että pakottaa toiset ihmiset pyörittelemään käsissään eritteitä.

Viimeksi törmäsin kirpparilla puklutahraiseen bodyyn, jonka hintalapussa vielä vakuutettiin että "uusi". Ehkä kyseiselle myyjälle uuden määritelmä on, ettei vaatetta ole kertaakaan pesty.

Myynnissä oli myös kiva erikoinen tyhjä viinipullo, 12 euroa. Alkosta sai ainakin jokunen vuosi sitten samanlaisen täytenä noin 8 eurolla.

Napinapi. Valivali.
Jos toi viinipullo oli niitä Kissa- sarjan viinipulloja, niissä on keräilyvärit ja sitä tiettyä väriä ei välttämättä enää saa mistään uutena...
 
Huom harmaana
Jaa, no tuolla kuvauksella ei meilläkään monessa vaatteessa ole "pesunukkaa", kyllä ne vaatteet on heitetty rätiksi ennen silmiinpistäviä nyppyjä. Ainoastaan joku oikein ihana yksilö voi olla käytössä pahasti nukkaantuneena. Mutta kyllä minä sen nöyhtän näen ilman suurennuslasia vaikka muuten sokea olen - pieni nöyhtä vielä on hyväkuntoisen vaatteen ominaisuus. Vain jonkun Metsolan pystyy myymään 12kk käytön jälkeen lähes uuden veroisena.
Jostain ne (oletettavasti) väärin huolletut vaatteet vaan saavat pintaansa sellaista näkyvää näppyä, vaikka eivät vanhoja olekaan. Kuten tuossa mainitsemassani vaatepaketissa. Pari vaatetta kelpuutan käyttöön ja loput saavat mennä kirpparille hyvin halpaan hintaan. Ihan käyttökepoista ja ehjää ja kivaa vaatetta, mutta ne nypyt...
 
Mä taasen olen monta viikkoa etsinyt norjalaisneuletta ympäri ämpäri, ei väliä vaikka olisi nukkainen ja venahtanut....mielellään valtavan suuri.....yhden löysin mutta maksoi 10e enkä ihan sellaisesta sitä maksa. Tarvitsen tuollaisen ja mistään ei löydy.....Chef...pidä silmät auki ja osta mulle semmonen jos hinta on mahdollisimman alhainen....mä maksan sen tietenkin sulle sitten takas.
 
Likaiset selvästi pesemättömät vaatteet on inhottavia ja selvästi ajattelematontakin, nekin yleensä kai löytyy niistä muutenkin epäsiisteistä pöydistä jotka yleensä jätän suosiolla penkomatta. Onko ihan pakko kaikki pöydät käydä läpi?

Vaatteet ostan käyttöön, käytännöllisyyden, lasten ja tokien omien mieltymysteni perusteella, en jälleenmyyntiin tai kierrätykseen. Kuivausrumpu ei ole ehkä egologisin tapa kuivata pyykkiä, mutta joissakin tapauksissa minusta perusteltua.
 
Säästän itseäni
Yhtä rutinaa nämä palstat, kaikki haukkuvat kaikkia. Hankkikaa elämä. Minä pesetän kaiken pesulassa (hiekkaiset tm esipesen käsin kotona, samoin alkkarit). Kilopyykkinä. Saan puhdasta ja raikasta, pehmeää ja huollettua (ei silitettynä) - säästän paitsi aikaa ja vaivaa (perheessä kolme lasta) myös sähköä, vettä ja pesuainetta. Kylpyhuoneessa mahtuu kääntymäänkin kun kone ei tuki kaikkia neliöitä eikä tarvitse kuunnella sen jyrräämistä ja linkoamista. Vesivahingon ja tulipalon riski on pienempi. Jos vaate on kulunut loppuun, teen siitä luutuja. Olen tehnyt hienoja löytöjä kirpalta ja suon saman muille. Joskus ostan jonkin loppuunajetun vaatteen ihan vain siksi että sitä ei tarvitse varoa esim. hiekkalaatikolla, leirillä tm. vaan lapsi saa huoletta leikkiä. Sen jälkeen sen voi jo uusiokäyttää muulla tavoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Säästän itseäni;22939396:
Yhtä rutinaa nämä palstat, kaikki haukkuvat kaikkia. Hankkikaa elämä. Minä pesetän kaiken pesulassa (hiekkaiset tm esipesen käsin kotona, samoin alkkarit). Kilopyykkinä. Saan puhdasta ja raikasta, pehmeää ja huollettua (ei silitettynä) - säästän paitsi aikaa ja vaivaa (perheessä kolme lasta) myös sähköä, vettä ja pesuainetta. Kylpyhuoneessa mahtuu kääntymäänkin kun kone ei tuki kaikkia neliöitä eikä tarvitse kuunnella sen jyrräämistä ja linkoamista. Vesivahingon ja tulipalon riski on pienempi. Jos vaate on kulunut loppuun, teen siitä luutuja. Olen tehnyt hienoja löytöjä kirpalta ja suon saman muille. Joskus ostan jonkin loppuunajetun vaatteen ihan vain siksi että sitä ei tarvitse varoa esim. hiekkalaatikolla, leirillä tm. vaan lapsi saa huoletta leikkiä. Sen jälkeen sen voi jo uusiokäyttää muulla tavoin.

aamen.
 
"huu"
Kyllä meillä talviaikaan kuivataan pyykit suurimmaksi osaksi rummussa, kesällä narulla. Vaatteiden kuntoon ei rumpu ole kyllä vaikuttanut, ovat pitäneet niin kuosinsa, värinsä kuin painatuksensakin, saumat eivät kierrä eikä nukkaa ole sen enempää kuin narukuivatuissakaan. Vaatteissa löytyy kun niin perushenkkamaukkaa kuin kalliimpiakin merkkejä. Ei se pelkkä rumpu sitä vaatetta pilaa, siinäkin kun löytyy useampi ohjelma. Itse myös silitän lähe kaikki vaatteet. Kaikki meidän lasten vaatteet lähtee eteenpäin ja paljon olen palautetta saanut siitä, että ovat hyväkuntoisia, joten asia ei liene yksin minun silmissäni.
 
Tapelkaa, voittaja saa banaanin!!!

Mä rummutan lähes kaikki vaatteet...ne mitkä ei rumpua kestä, ei myöskään kestä meidän käyttöä. Niin...mikä on tosi halvalla ja mikä ei. Mä olen ostanut siistikuntoisia vaatteita hintaan 0,10€. Joten siihen nähden 0,50-4€ ei ole tosi halpaa. 4€ ulkovaatteesta on halpa hinta, mutta sisävaatteesta se ei ole tosi halpa.

Ja ap:lle semmoinen pikkuinen vinkkaus, kuin että kuivausrummussa ei vaatteet nyppäänny, vaan päinvastoin...irtohöhhö siitä pinnalta katoaa koneen syövereihin. Rummutettu vaate on siis pääsääntöisesti siistimmän näköinen, kuin ei-rummutettu, kunhan sitä vaatetta ei ole rummutettu liian kuumassa ja on otettu rummusta pois heti kuivauksen jälkeen.
 

Yhteistyössä