Kyllä oli kädettömät isovanhemmat, kun lasta hakivat päiväkodista

  • Viestiketjun aloittaja sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti
sivusta seurannut
Tänään kun omaa lasta hain päiväkodista, siellä oli samaan aikaan isovanhemmat hakemassa lasta. Nämä isovanhemmat olivat tulleet ennen minua sinne ja siinä ulkoeteisessä mummo istui lapsen haalari kädessä ja yritti suostutella lasta pukeutumaan, siis yritti saada lapsen syliinsä. Oli ihan hämmentynyt, kun normaalisti lapsi tulee vauhdilla syliin ja nyt vaan totisena seisoi siinä, eikä suostunut tekemää mitään pukeutuakseen. Yrittivät siinä puhua ja vähän koskettaa, mutta kun lapsi vähän väisti, niin eivät sitten sen enempää uskaltaneet vaatia.

Minä hain oman lapseni sieltä sisältä ja juttelin vähän toisen hoitajan kanssa ja sitten menin siihen eteiseen pukemaan lastani, joka myös vähän yrittää pelleillä pukemisen kanssa. Kun me sieltä lähdettiin, niin nämä jäivät vielä sinne ja lapsella ei vielä siinäkään vaiheessa ollut ulkovaatteita päällä.

Pääsivätköhän he sieltä ulos ennen kuin päiväkoti meni kiinni :D

Kyseessä oli siis 3-vuotiaasta lapsesta.
Itse en tuollaiseen vedätykseen lähde, ne vaatteet laitetaan päälle ja sillä selvä, joko suosiolla tai pienellä väkipakolla, kyllä tuo minunkin 2,5-vuotias välillä venkoilee ja yrittää kiemurrella pois, mutta minä vaan puen sen.
 
"vieras"
Niin, no. Se on SUN lapsi, ei lapsenlapsi. Tiedä millainen mummo sinä olet sitten. Meilläkin on noi mummot pehmoja, välillä vähän kupoliin ottaa, kun liikaa suostuttelevat. Mutta toisaalta, mummoilla on siihen oikeus. Ovathan ne jo meille kuria pitäneet :D
 
"varpunen"
Jotkut isovanhemmat ei uskalla sanoa lapselle kun varmaan pelkää, ettei lapsi enää tykkää heistä jos vähän komentaa.

Mun miehen vanhemmat on just sellaisia. Ne antaa lasten ihan kusettaa itseään ja tekevät ihan mitä vaan lapset pyytää, syödään sitä mitä lapset haluaa, silloin kun lapset haluaa, ja aina tarvii tuoda mukanaan jotain karkkia tai kassillinen leluja kun käyvät kun varmaan just pelkäävät etteivät lapset heistä tykkää ilman lahjuksia. Pikkasen ärsyttävää välillä kun ovat ihan lasten pompotettavissa. Jos lapset on niillä viikonlopun vaikka kylässä, ovat he ihan villejä kotiin päästyään kun mitään rajoja tai sääntöjä ei ole ollut pariin-kolmeen päivään.
 
"vieras"
Ehkäpä olivat ekaa kertaa hakemassa ja tyyli vielä vähän hakusessa. Ihme naureskelija olet. "MINÄ ainakin sitä ja tätä.." Sähän haet niitä lapsiasi joka päivä sieltä, turha naureskella jollekin mummolle joka harvoin tuohon joutuu.
 
ok
Mun äitini muuten (ihminen joka sanoi "antakaa sen itkeä, älkää hyppikö joka itkun mukaan" kun vauva syntyi) antoi viimeksi tavatessamme lapselle karkkia, ettei tämä alkaisi itkeä kun ei saanut hyllyltä kristallimaljakkoa. :D
 
arvaa harmittiko
[QUOTE="varpunen";28295385]Jotkut isovanhemmat ei uskalla sanoa lapselle kun varmaan pelkää, ettei lapsi enää tykkää heistä jos vähän komentaa.

Mun miehen vanhemmat on just sellaisia. Ne antaa lasten ihan kusettaa itseään ja tekevät ihan mitä vaan lapset pyytää, syödään sitä mitä lapset haluaa, silloin kun lapset haluaa, ja aina tarvii tuoda mukanaan jotain karkkia tai kassillinen leluja kun käyvät kun varmaan just pelkäävät etteivät lapset heistä tykkää ilman lahjuksia. Pikkasen ärsyttävää välillä kun ovat ihan lasten pompotettavissa. Jos lapset on niillä viikonlopun vaikka kylässä, ovat he ihan villejä kotiin päästyään kun mitään rajoja tai sääntöjä ei ole ollut pariin-kolmeen päivään.[/QUOTE]

ääää... ole onnellinen. meillä se on mies itse, joka tuohon aina lankeaa. arvaa harmittaako, turhaan sekoittaa muksun päätä. maanantaisin on sitten matsipäivä, kun testataan äitiä viikonlopun jälkeen.
 
ap.
No siis se oli ihan oikeasti aivan kädetöntä se niiden touhu, lapsi seisoi ja oli totisena ja mummo hokee "mikä sulla nyt on?" "Onko pissahätä onko sitä ja tätä" Pari kertaa sanoi, että "nyt mummo ja pappa lähtee ja sinä jäät tänne, mutta eivät tehneet elettäkän lähteäkseen. Pappa siinä yritti vähän pelleillä, että saisi tytön hymyilemään, niin mummo siihen heti "älä nyt kiusaa toista".
Ja kyllä mun vanhemmat saa lapsen puettua, mun äiti ei ole mitenkään kädetön, se ei ole mikään pehmo ja sama on tädilläni, joka lasta välillä hoitaa.
 
"vieras"
No siis se oli ihan oikeasti aivan kädetöntä se niiden touhu, lapsi seisoi ja oli totisena ja mummo hokee "mikä sulla nyt on?" "Onko pissahätä onko sitä ja tätä" Pari kertaa sanoi, että "nyt mummo ja pappa lähtee ja sinä jäät tänne, mutta eivät tehneet elettäkän lähteäkseen. Pappa siinä yritti vähän pelleillä, että saisi tytön hymyilemään, niin mummo siihen heti "älä nyt kiusaa toista".
Ja kyllä mun vanhemmat saa lapsen puettua, mun äiti ei ole mitenkään kädetön, se ei ole mikään pehmo ja sama on tädilläni, joka lasta välillä hoitaa.
No mutta, sullahan on asiat sitten hienosti.
 
ap.
[QUOTE="vieras";28295395]Ehkäpä olivat ekaa kertaa hakemassa ja tyyli vielä vähän hakusessa. Ihme naureskelija olet. "MINÄ ainakin sitä ja tätä.." Sähän haet niitä lapsiasi joka päivä sieltä, turha naureskella jollekin mummolle joka harvoin tuohon joutuu.[/QUOTE]

No en minä naureskellut, vaan enemminkin pyörittelin päätä mielessäni, ei siinä mitään naureskelemisen aihetta ollut ja sen käsityksen sain, että ovat ennenkin lasta hakeneet, että ei olisi ollut eka kerta.
 
xcv
Eivät varmaan osanneet "julkisella" paikalla toimia kun huomasivat että joka liikettä seurataan. Jos olisivat saaneet vähän yksityisyyttä, niin olisi voinut löytyä sitä komentamistakin.
 
Taidat olla aika negatiivinen luonteeltas :) eikö se oo hienoa että hakevat lasta hoidosta. Ja kyllä meidän 3v ja pian 2v osaavat juonitella puettaessa. Eikö se oo niin että lapset on lapsia? Ja saavat laittaa vastaan normaalin rajoissa. Oisko parempi jotkut vaikka alkoholisti isovanhemmat.tuskin.
 
"näin on"
Isovanhemmat toimivat harvoin järkevästi lastenlasten kanssa. He ovat joko liian lepsuja ja kaikki annetaan periksi, kun mangutaan. Tai liian ankaria, kuvioon kuuluu lapsen pelottelu yms. kuten ennen on ollut tapana.

"Eikö äitis anna, kyllä mummo antaa!" Niin kauan, kun isovanhemmat vetävät omapäisesti karkki-, vanukas-, limsa- ja mehupaastoa lapsille, ongelmia tulee. Tapamme ja arvomme ovat erilaiset ja yhteentörmäyksiä tulee. Piste.

En vaan pidä appivanhempien tavasta olla lasten kanssa. En pidä lastenlasten omimisesta. Enkä voi mitään sille, että näen PUNAISTA, PUNAISTA, kun anoppi oikoo ja sallii sen, minkä me vanhemmat kiellämme. Tai kun appi ei osaa edes lasta pukea, mutta on omasta mielestään aina oikeassa ja kaikessa.

Anoppilassa laitettaisiin lasten päivärytmi täysin sekaisin. Syödään mitä sattuu ja koska sattuu, valvotaan puolille öin, vahdataan televisota ja tietokonetta silmät ristissä. Kurjaa, ettei isovanhempiin voi luottaa lastenhoitajina. En halua laittaa lapsiamme anoppilaan hoitoon, yökylästä nyt puhumattakaan. Tosin lapset eivät välitä sinne mennäkään vaan viihtyvät paremmin kotona!
 
"kahden äiti"
No, joo. Isovanhemmilla on oikeus olla vaan kivoja lapsenlapsille. Niiden ei tarvii olla ollenkaan tiukkiksia. Ja jos ei heillä ollut kiire mihinkään, niin mikäs ongelma siinä sitten oli? Eiköhän ne hoitajat auta ne pihalle, jos sulkemisaikaan asti siellä tönöttäisivät.
 
Saraldo
Näillä isovanhemmilla saattaa olla 30 vuotta aikaa siitä, kun ovat vimeksi pukeneet jotain kolmevuotiasta. Vähän voi olla taidot ruosteessa.... Sitä paitsi, kuten moni jo sanoikin, ei ne isovanhemmat halua olla niitä tylsiä pahiksia, jotka pistävät lapsen tottelemaan. He haluavat olla niitä leppoisia isovanhempia, joita lapset sitten aikuisena muistelevat lämmöllä. "Kun se mummikaan ei koskaan korottanut ääntään mulle."
 
"vieras"
Mun anopillani on 5 omaa lasta ja on toiminut pph:na. Silti 'ei saa' meidän lapsia ruotuun ja voisin hyvin kuvitella tuon tilanteen mummin kanssa :D. Appi saattaisi sitten jossain vaiheessa ärähtää. Ja sitten mummi ärähtäisi pappalle ja muksu olisikin sillä välin pukenut itse...

Enemmän mä mulkoilin isää joka ei saanut pojaltaan vaatteita pois vaan viittasi henkilökuntaa paikalle sormeaan koukistelemalla. Hoitaja lämpeni yhtä hyvin tuosta eleestä kuin tarjoilijakin ja kertoi, että kyllä vanhempien tulee kyetä lapsensa aamulla riisumaan... Isä vaan vinkui mutta kun ei se poika haluu ja liukeni ovesta ulos. Kevyt ameeba! Ottaen huomioon, että tossa perheessä se oli iskä kun sitä mukulaa hoiti, äippä oli kotosalla yksikseen päivät, isä vei hoitoon töihin mennessään ja haki tullessaan... Iltaisin lapsen kanssa ulkoili iskä, äiti jäi sisälle. Joo, tiedän, ne asui meitä vastapäätä :D.
 
"sipsi"
[QUOTE="vieras";28296083]

Enemmän mä mulkoilin isää joka ei saanut pojaltaan vaatteita pois vaan viittasi henkilökuntaa paikalle sormeaan koukistelemalla..[/QUOTE]

Voi kamala :(
 
ap.
Taidat olla aika negatiivinen luonteeltas :) eikö se oo hienoa että hakevat lasta hoidosta. Ja kyllä meidän 3v ja pian 2v osaavat juonitella puettaessa. Eikö se oo niin että lapset on lapsia? Ja saavat laittaa vastaan normaalin rajoissa. Oisko parempi jotkut vaikka alkoholisti isovanhemmat.tuskin.
Tän pointti meni multa nyt ohi. Enhän minä ole arvostellut sitä, että isovanhemmat hakevat lapsen hoidosta, kun munkin lapset on isotäti hakenut useamman kerran ja mun isotäti on itse lapseton ihminen, että suurempaa kokemusta ei pienistä lapsista hänellä ole, mitä nyt mun lapsia on varsin paljon hoitanut.
Eniten minua hämmästytti se miten lapsi pelkällä murjottamisella sai tahtonsa läpi, mummo ei suurinpiirtein edes uskaltanut koskea lapseen, kun lapsi ei sitä halunnut. Mutta tosiaan eihän tuo mun ongelma ollut, minä otan lapsen kainaloon ja me laitetaan vaatteet päälle ja lähdetään, joskus se on helpompaa ja joskus taas vaikeampaa.
 
Tän pointti meni multa nyt ohi. Enhän minä ole arvostellut sitä, että isovanhemmat hakevat lapsen hoidosta, kun munkin lapset on isotäti hakenut useamman kerran ja mun isotäti on itse lapseton ihminen, että suurempaa kokemusta ei pienistä lapsista hänellä ole, mitä nyt mun lapsia on varsin paljon hoitanut.
Eniten minua hämmästytti se miten lapsi pelkällä murjottamisella sai tahtonsa läpi, mummo ei suurinpiirtein edes uskaltanut koskea lapseen, kun lapsi ei sitä halunnut. Mutta tosiaan eihän tuo mun ongelma ollut, minä otan lapsen kainaloon ja me laitetaan vaatteet päälle ja lähdetään, joskus se on helpompaa ja joskus taas vaikeampaa.
Äitinä/isänä sitä onkin helpompi napata vaan se niskoitteleva lapsi kainaloon ja mennä, isovanhempana on enemmän paineita jos lapsi ei suostukaan lähtemään noin vain. Vieras tilanne ja "vieras" lapsi, ehkä jopa pelko siitä mitä miniä sanoo jos toimitaan väärin, muiden aikuisten vilkuilu tuossa. Paljon kiusallisia juttuja. Lisäksi voi tuntua loukkaavaltakin jos lapsi ei halua lähteä mummon mukaan, juttu minkä pitäisi olla hauska. Kenties jopa hermostuttaa millaisena mummona muut tuossa pitävät kun lapsenlapsi ei edes halua tulla mukaan...
 
ap.
Pointti oli se että yrittäisit niitten negatiivisten asioiden sijaan nähdä positiivista isovanhemmissa.
No siltikään mä en pointtia ymmärrä, koska minä en näe negatiivisena sitä että isovanhemmat hakee lapsen hoidosta. Minä näin tuon tilanteen täysin lapsen jääräpäisyytenä, jota isovanhemmat ruokki. Varmaan ovat mukavia ja hyviä isovanhempia, siltä kyllä vaikuttivat, ainoastaan se, että selkeästi antavat lapsen tehdä mitä lapsi haluaa.
Ehkä olen tottunut niin erilaiseen elämään, kun mun suvussa ei tuollaisia ihmisiä oikein ole, oma äitini on hyvinkin jämäkkä tyyppi.

Niin ja en minä myöskään negatiivisena näe sitä, että isovanhemmat hemmottelee lasta ja antaa joissain asioissa periksi, jäi vaan tuossa mietittymään kun lähdettiin, että kuinkakohan kauan ne tuon asian kanssa vatvovat.
Hoitaja yritti yhdessä vaiheessa auttaa ottamalla lapsen syliin ja mummo ojensi haalaria lasta kohti ja kun lapsi alkoi heilutella jalkojaan, ettei halua, niin mummo veti heti haalarin pois, kun ei se lapsi halua.
 
ap.
Äitinä/isänä sitä onkin helpompi napata vaan se niskoitteleva lapsi kainaloon ja mennä, isovanhempana on enemmän paineita jos lapsi ei suostukaan lähtemään noin vain. Vieras tilanne ja "vieras" lapsi, ehkä jopa pelko siitä mitä miniä sanoo jos toimitaan väärin, muiden aikuisten vilkuilu tuossa. Paljon kiusallisia juttuja. Lisäksi voi tuntua loukkaavaltakin jos lapsi ei halua lähteä mummon mukaan, juttu minkä pitäisi olla hauska. Kenties jopa hermostuttaa millaisena mummona muut tuossa pitävät kun lapsenlapsi ei edes halua tulla mukaan...
Tuon kyllä uskon ja luulen, että tuosta siinä olikin pääosin kysymys.
 

Yhteistyössä