Kyllä se äideistä lähtee lisämaitojen tilaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Sadsadsad
  • Ensimmäinen viesti
Sadsadsad
Juuri keskustelin aiheesta lääkärin kanssa. Talossa useita tuoreita osaajia, yhdellä erikoiskoulutuskin imetyksestä ja ei niitä lisämaitoja tosiaan olla tyrkyttämässä kuin lääketieteellisistä syistä (lapsen verensokerit laskee, paino tippuu liikaa tai äiti ei voi imettää).

Imetykseen panostetaan ja opastetaan runsaasti, mutta jossain tämä menee pieleen kun lähes jokainen äiti itse vinkuu lisämaitoja lapsilleen. Ei ole enää mitään itseluottamusta oman maidon riittävyyteen eikä malttia odottaa maidonnousua.
Ja nekin tapaukset jotka jaksavat katsoa telkkaria, soitella, seurustella vieraiden kanssa, eivät jaksa hoitaa lapsiaan vaan lykkäävät öiksi kansliaan jotta saavat yöt levättyä. Kuulemma ehtii kotonakin valvomaan, miten olisi aloittaa se valvominen kun lapsi on syntynyt eikä vasta päivien päästä?

Fanaattinen täysimetys ei ole tavoitteena, vaan onnistunut imetys, mutta tällä asennoitumisella se on kyllä tuhoon tuomittu. Surullista. Ja kaikki neuvot tulkitaan naama punaisena syyllistämisenä ja oma epäonnistuminen sysätään muiden syyksi "se hiosti ja painosti minua niin paljon ettei enää huvita".
 
Kummallista
Oikeesti? Vievätkö äidit lapset yöksi kansliaan? En ole kumpaakaan lapsistani vienyt. Ei kukaan ole ehdottanut enkä ole kysynyt. Mitä kun vauva kitisee ja haluaa rinnalle tuovatko hoitajat sen sitten aina äidille. En uskaltaisi luottaa että ehtivät aina tuoda. Kummallista luulisi että äideilläkin olisi todella orpo olo ilman pientä nyytttiään. Ei ole todellakaan ihme jos imetys ei lähde käynttiin!
 
"joopajoo"
Tuota noin: itselläni maidon nousuun on mennyt kummankin synnytyksen jälkeen kokonaiset 7 päivää (siis ennen kuin pisaraakaan on näkynyt!) eli olisiko pitänyt pitää lapset nälässä tuon ajan??? Molempien kanssa on ollut siinä ja siinä ollaanko päästy kotiin, koska paino on pudonnut niin rajusti kun lisämaitoa ei ole annettu tarpeeksi. Sitä sai kerjäämällä kerjätä! Ensi kerralla otan omat maidot mukaan niin ei tarvitse kuunnella huutoa kaiket ajat. Voisi se oma maitokin nousta nopeammin kun ei ole niin kamala univelka.
 
dfdf
Älä puhu puppua. Minun vauvani vietiin toiselle osastolle tarkkailtavaksi. Minä ja oman osastoni hoitaja erikseen pyydettiin, että ilmoittavat, koska vauvalla on nälkä, niin käyn imettämässä yöllä. Vaan eivät ilmoittaneet. Salaa olivat antaneet lisämaitoa. Olin vihainen.
 
Sadsadsad
Valitettavan yleistä. Ei päde suinkaan kaikkiin, mutta joillakin tuntuu olevan luulo että ovat ns. palvelualttiissa majoituspalvelussa. Ei ymmärretä että ideaalitapauksessa kun äiti pysyy itsekin tolpillaan, ei vuoda kuiviin jne. hoitaa itse itsensä ja lapsensa, eikä vain maata sängyssä kuten muilla osastoilla sairaaloissa.

Riippuu ihan äidistä, jos on ilmoittanut haluavansa nukkua, lapselle annetaan pulloa, mikä ei tietenkään edistä sitä imetystä jos siihen halutaan päästä.
 
......
Jos sitä maitoa ei yksinkertaisesti tule, niin meinaatko että lapsi näännytetään nälkään? Itselläni oli sektion jälkeen sellaiset kipulääkitykset, että maidon nousu viivästyi jo niiden vuoksi. En myöskään voinut nostaa lasta rinnalle vuorokauteen eli tietysti se vietiin yöhoitoon! Lisäksi minulla oli raskausdiabetes joka aiheutti lapselle verensokerin laskuvaaran. Siksikin vauva sai lisämaitoa.
 
"Vekku"
Taysissa ei ainakaan 2 lapselle ole pyytämättä tarjottu lisämaitoa, vaikka olen kuullut niin väitettävän. Enkä pyytänyt itsekään, vaikka ekan kohdalla maito nousi vasta 3. pvänä synnytyksestä. Ottavatkohan siellä kansliaan yöksi? Pyysin ottamaan vauvan yhden ainoan kerran kansliaan suihkun ajaksi, koska tiesin että se kestäisi jonkin aikaa, mutta oli kuulemma huono hetki ja neuvottiin käymään suihkussa vauvan nukkuessa. Ajattelin silloin hätäsektiosta
toipuvaa huonekaveriani enkä omaa mukavuutta.
 
8pallo
Annoin lapsen kansliaan siksi aikaa, että kävin suihkussa. Kun tulin, niin olivat just meinaamassa antaa lisämaitoa, kun vauva oli herännyt ja itki... Hoitaja selitti "just alkoi tuossa kitistä, meinasin maitoa antaa".
 
Kyllä ainakin päitsyssä sai lisämaitoa vauvalle kinuamalla kinuta... ...ei voinut sanoa että tyrkytettiin.

Mä en sitä kummankaan kanssa tarvinnu - päinvastoin; olisin voinut heti synnytyssalista lähtiessä alkaa luovuttamaan (olisin luovuttanutkin jos olisin sopinut luovuttajaksi).
Huonekaveri (+35v) vinkui ja kitisi kuinka hänen rintansa menee pilalle, eikä jaksa valvoa. Koko sen 2päivää kun samassa huoneessa olin niin lapsi oli "hoidossa" ja äiti sai levätä, hetken aina oli vauva huoneessa kun isäkin oli paikalla (eikä kumpikaan huomioinut esikoista joka ihaili mun vauvaa).

Mutta siis se että kyllä varmasti jos halua on opastetaan ja autetaan imetyksessä ja se lisämaito pitää erikseen pyytää ja kinuta, sitä saa kyllä mutta kyllä se aika viiminen vaihtoehto tuntu olevan...
 
kokemusta kolmesta kerrasta. ekan aikaan lisämaitoa tungettiin joka välissä vaikka sanoin että älkää antako (jos vaikka kävin suihkussa) kun maitoa tuli jo ennen synnytystä lypsettäväksi asti.
toisen kohdalla kyselivät että voiko antaa, ja perustelivat kun ei meinaa lapsessa lämmöt pysyä. luvan olin siis antanut kun silloin ei ihan niin topakkaan noussut maito.
kolmannella kerralla kyselivät miljoonakertaa voiko antaa, mulla oli radi eli pakko antaa lisämaitoa ettei sokerit tipu vauvalla.
synnytykset vuosina 02, 05 ja 09. jotta on eroja vuosissa ja paikka on pysynyt samana mutta henkilökunta oli vaihtunut välissä.
 
Sadsadsad
joopajoo ottaa nyt silmät käteen ja lukee tarkemmin. Painon lasku on yksi syy lisämaitoon, ei tietenkään vauvan tarvitse viikkoa odotella kykeneekö äiti imettämään! Nyt puhutaan ensipäivistä, jolloin YLEENSÄ TERVE vauva pärjää omilla rasvavarannoillaan ja äidiltä saatavilla kolostrumtipoilla.

Seuraavaksi varmasti pää kainalossa ollut äiti tulee itkemään kun omat lapset olivat keskoskaapissa eikä voinut imettää ja dissaan häntäkin. NYT ON KYSE TERVEISTÄ, NORMAALISYNNYTYKSEN KOKENEISTA TAPAUKSISTA, joilla on lähtökohtaisesti oletettavasti yhtä hyvät mahdollisuudet lapsen hoitoon ja ruokintaan omin avuin.
 
Ehkä joillain mutta itsestäni tuo tuntuu varsin kaukaiselta ajatukselta. Kenelläkään lapsista en ole lisämaitoa itse pyytänyt, kahden vanhemman kohdalla sitä on lääkärin määräyksestä annettu (esikoinen oli liian heikko imeäkseen ja kakkoselta laskivat sokerit) muutaman kerran, kolmoselle ei kertaakaan. Mutta minulla olikin tavoittena se täysimetys, ilman mitään fanaattisuutta. :D

Lapsen olen saanut rinnalla joka kerta sektion jälkeen jo synnytyssalissa tai viimeistään heräämössä. En suurin surminkaan olisi suostunut olemaan vauvasta erossa yötä vaikka esikoisen kohdalla tuota sairaalanpuolesta ihan järkisyistä ehdottivatkin. Loippupelissä sitten hoitaja kävi hakemassa vauvan tietyin väliajoin syömään vierestäni ja palautti sitten vauvansänkyyn mistä nostin heti takaisin viereeni.
 
Annoin lapsen kansliaan siksi aikaa, että kävin suihkussa. Kun tulin, niin olivat just meinaamassa antaa lisämaitoa, kun vauva oli herännyt ja itki... Hoitaja selitti "just alkoi tuossa kitistä, meinasin maitoa antaa".
Mulla oli papereissa kielletty lisämaidon anto ilman lupaa... Eikä kyl kumpikaan tytöistä ollu kansliassa. Suihkussa/vessassa kävin pienen nukkuessa.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23977358:
Mulla oli papereissa kielletty lisämaidon anto ilman lupaa... Eikä kyl kumpikaan tytöistä ollu kansliassa. Suihkussa/vessassa kävin pienen nukkuessa.
Minä taas en ole koskaan tohtinut parina ensimmäisenä päivänä jättää vauvaa yksin edes vessareissun ajaksi, sillä alkupäivinä vauva voi oksentaa sitä paksua limaa mikä on tyypillistä vastasyntyneille. Että ihan turvallisuussyistä on suihkureissun ajan vauva ollut sen hetken vauvalassa, vaikka muutoin vierihoidossa olisikin ollut.
 
"mammamia"
Kyllä minä vaan pyysin lisämaitoa vauvalleni ja vein kahtena yönä vauvan kansliaan, että olisin saanut nukkua enkä häpeä tätä yhtään. Vauva meni kansliaan ja minä nukkumaan suoraan synnytysosastolta, koska olin valvonut kolme vuorokautta supistusten vuoksi putkeen yhteensä 4 tunnin unilla (ja niistäkin 2 tuntia synnytysosastolla nukahtamislääkkeiden voimin).. ja jo synnytyssalissa sain nukahtamislääkkeet, että pystyin nukkumaan osastolla (sain nukuttua 4 tuntia).. univelan vuoksi tein saman vielä seuraavana yönä kun vauva ei suostunut nukahtamaan ja minä olin unenpuutteesta sekaisin.

Imetyksen aloitus oli todella takkuinen ja pyysin lisämaitoa, koska vauva suorastaan kirkui nälkäänsä imetyksen jälkeen kun maitoa ei herunut juuri ollenkaan.

Kotiin päästyäni imetys alkoi sujumaan vähitellen ja univelatkin kuitattua ja 1 kuukauden vanhana neuvolassa oli paino noussut jo 1100 grammaa. Tiedän kyllä, että pitäisi pyrkiä siihen, että äiti hoitaa vauvansa itse, mutta jos tarvitsee apua, niin kyllä sitä vaan täytyy pyytää eikä kärsiä turhaan..
 
8pallo
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23977358:
Mulla oli papereissa kielletty lisämaidon anto ilman lupaa... Eikä kyl kumpikaan tytöistä ollu kansliassa. Suihkussa/vessassa kävin pienen nukkuessa.
öh, vauvan nukkuessa kävin suihkussa minäkin... Se nyt ei ollut pointti tässä kuitenkaan
 
"mursu"
Pyh, kyllä sitä tuputetaan, saatana!

Istun täällä saakelin sairaalassa ja kyllä riittäis maito (ei onneksi anneta kun omaa maitoa) jos vaan saisi omaan tahtiin hoitaa hommat. Maito ei liiku, jos sitä ei aktivoi. Vauvan pitää antaa olla rinnalla, pitää muista syödä ja virittäytyä tosissaan siihen, että vauva on syntynyt. Tosin synnytys väsyttää ja oikeasti kunto äidillä voi olla heikko, ei kaikki marssi kiukkusina sairaalan ovista ulos 6h synnytyksen jälkeen, niinkuin meikäläinen. Se on kyllä totta, että jos ravintoa ei saa, sitä annetaan lisäksi, mutta kenenkään ei tulisi ihan hepposin syin olla yrittämättä. Tosin se on vaikeaa kun äärimmäisin harvoin isä tai tukihenkilö voi olla äidin apuna 24/7 joka on mielestäni suomessa kaikkein vittumaisin ongelma synnytyksien suhteen. Jossain turkissahan passataan synnyttänyttä kauan, eräät kulttuurit kieltää äitiä kokkailemasta jälkivuodon aikana (muu perhe tai ystävät syöttää äidin jne.) Pelkkä ahdistus siitä ettei ole oman läheisen kanssa haavoittuvaisimmalla hetkellä elämässään, (perusterve ja onnettomuuksia välttävä nainen tuskin sairaalaan muutoin joutuukaan kun synnyttäessään) voi aiheuttaa kamalan ahdistuksen ja itkevä, surullinen, ahdistunut äiti ei kyllä maitoa tuota, vaikka muuten olisi millanen lypsylehmä tahansa.

Kumotkaa vaan joku kirjaoppinut tämä :) mutta näin se nimenomaan menee meillä.
 
Mun vauva oli vain osittain vierihoidossa. Yöt oli vauvalassa, mitä sitten? Halusin väsyneenä nukkua öisin (syömään tuotiin), on tässä kerennyt valvoa kotona öitä ihan tarpeeksi. :) Lisämaitoakin annettiin, mut syy siihen oli vauvan verensokerit. Olenpas kertakaikkiaan paska äiti xD
 
"vieras"
Minä oon tuon ap:n kuvailema tapaus. Lykkään ainakin ensimmäiseksi yöksi synnytyksen jälkeen lapsen kansliaan hoitajien vaivoiksi. Tosin niin että tuovat syömään kun herää.
Ja sitä lisämaitoa olen kans pyytäny tosi herkästi. Ei mitään järkeä valvoa sitä 2-3 vrk kun maito ei nouse sitä ennen. Ja siis jos lapsi on ollu tyytyväinen ja nukkunu edes sen pari tuntia kerrallaan niin ollu ok ja ei lisämaitoa ole tarvinnut. Mut jos menee siihen et vauva syö tunnin, nukkuu puoli tuntia ja taas syö niin ei kenenkään etu enää.

Kait tähän vaikuttaa lasten määräkin. Meillä nyt 6 lasta ja on vaan ollu pakko siellä laitoksella yrittää kerätä niitä voimia mahdollisimman paljon ennen kotiin lähtöä. Ei kuitenkaan niin et viikoksi sinne majotun. Yleensä oon ollu sen 2-3 yötä ja sekin lähinnä et näkee ettei vauvalla nouse bilirubiini arvot.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23977532]Minä oon tuon ap:n kuvailema tapaus. Lykkään ainakin ensimmäiseksi yöksi synnytyksen jälkeen lapsen kansliaan hoitajien vaivoiksi. Tosin niin että tuovat syömään kun herää.
Ja sitä lisämaitoa olen kans pyytäny tosi herkästi. Ei mitään järkeä valvoa sitä 2-3 vrk kun maito ei nouse sitä ennen. Ja siis jos lapsi on ollu tyytyväinen ja nukkunu edes sen pari tuntia kerrallaan niin ollu ok ja ei lisämaitoa ole tarvinnut. Mut jos menee siihen et vauva syö tunnin, nukkuu puoli tuntia ja taas syö niin ei kenenkään etu enää.

Kait tähän vaikuttaa lasten määräkin. Meillä nyt 6 lasta ja on vaan ollu pakko siellä laitoksella yrittää kerätä niitä voimia mahdollisimman paljon ennen kotiin lähtöä. Ei kuitenkaan niin et viikoksi sinne majotun. Yleensä oon ollu sen 2-3 yötä ja sekin lähinnä et näkee ettei vauvalla nouse bilirubiini arvot.[/QUOTE]

Ps. Kotona on sit imetys kyllä onnistunut ilman lisämaitoja. Ja väitän et siihen on vaikuttanu se ettei ole tarvinnut ressata siitä et onko vauva saanu tarpeeksi ruokaa kun on surutta voinu sitä lisämaitoa antaa kun sille tuntunu.
 
onneks mä en ole koskaan ollut sellainen imetysfanaatikko, että maidon riittämättämyyden takia olisin pitänyt vauvaa nälässä. meillä on saaneet lisämaitoa sekä korviketta silloin kun ovat tarvinneet. ihmekös, että ovat ollet tyytyväisiä ja rauhallisia yönsä hyvin nukkuvia vauvoja, kun ei ole tarvinnut nälästä kärsiä.
 
[QUOTE="joopajoo";23977217]Tuota noin: itselläni maidon nousuun on mennyt kummankin synnytyksen jälkeen kokonaiset 7 päivää (siis ennen kuin pisaraakaan on näkynyt!) eli olisiko pitänyt pitää lapset nälässä tuon ajan??? Molempien kanssa on ollut siinä ja siinä ollaanko päästy kotiin, koska paino on pudonnut niin rajusti kun lisämaitoa ei ole annettu tarpeeksi. Sitä sai kerjäämällä kerjätä! Ensi kerralla otan omat maidot mukaan niin ei tarvitse kuunnella huutoa kaiket ajat. Voisi se oma maitokin nousta nopeammin kun ei ole niin kamala univelka.[/QUOTE]

Ootko miettinyt että ehkä se maito nousi sen vuoksi vasta tuolloin kun sitä lisämaitoa annettin? Eikös tuossa maidontulossa päde kysynnän ja tarjonnan laki? Ja ne määrät mitä vastasyntynyt sitä tarvitsee on tosi pieniä.
 

Yhteistyössä