Kyllä se syö, kun nälkä on

Eikä tästä ole epäilystäkään, en ole ahdistunut siitä.

Mielenkiinnosta kysyn nyt asiasta "nirsoileva lapsi". Se ei ole mikään valtava ongelma, siis. Hän on pyöreä ja kasvaa, tosin hitaasti. Mutta se ei ole mikään ihme, kun sisaruksia katsoo.

Lapsi olisi herkkusuu, joka söisi vain makeaa ja ehkä pastaa ja jauhelihaa tomaattikastikkeella (plus parhaat palat äidin, isän ja sisarusten lautasilta), jos saisi vapaasti päättää. Maanantaina maistunut ruoka ei kelpaa tiistaina, yökkää ja saa itkupotkuraivarit. En yleensä ota tästä erityistä stressiä, mutta se ärsyttää toisinaan, että näkee lapsen olevan nälkäinen ja siksi kiukkuinen, mutta kuitenkaan ruoka ei "kelpaa", sitä ei halua maistaakaan. En pakota enkä tee asiasta numeroa.

Kuitenkin joskus lukee juttuja siitä, miten perhe kun vain päättää, että kaikki lapset syövät puuroa aamulla, sitä syödään. No me tarjoamme yleensä puuroa, se maistui noin 14kk ikään vaihtelevasti, sitten alkoi alamäki. Me muut emme syö puuroa, eli se tulee vain pienimmälle. On tylsää laittaa sitä yhdelle roskikseen ja on tylsää katsoa nälkää raivoavaa lasta. Joskus puuro kuitenkin uppoaa. Jos lapsi ei aamupalaa syö, tarjoan sitten maitoa jonkin verran ja seuraavan sapuskan aiemmin. Muroja on saanut joskus, syö vaihtelevasti, samoin leipää. Herkut menisi aina, mutta sille linjalle ei lähdetä. Kerran kuulin äidistä, joka yhdenkin lapsen nirsoillessa keittää koko loppuviikon vain puuroa, niin vikinää ei enää kuulu. Sekin kuulostaa vähän hassulta.

Miten teillä muilla syömiset? Onko esim. puuropakkoa? Meillä takuuvarmimmin maistuisivat ällömakeat ja keksit, marmeladileipä, mutta kun sille linjalle en halua lähteä, niin tarjoillaan ruokaa roskikseen aika paljon.

Lapsi 1v4kk.
 
Meillä ei varsinaisesti ole nirsoilevaa lasta, mutta tiedän kyllä tuon ahdistuksen kun ruoka ei kelpaa, koska niitäkin kertoja löytyy. Meillä ei pakoteta syömään, mutta mennään samoja sääntöjä noudattaen kun halutaan tytön oppivan vastaisuudessa. Eli jos ruoka ei maistu sitten pois pöydästä ja kokeillaan seuraavalla kerralla. Jos on monta aamua että puuro ei kelpaa, saatan antaa muroja mehukeiton kanssa tai leipää/karjalanpiirakkaa mitä me muutkin syödään. Muroissa vaan on tullut ongelmaksi se ettei tahdo löytyä sokerittomia vaihtoehtoja, missä olisi myös kuituja, melkein kaikkii lykätään sokeri päälle. Kotona ollessa puuro on lähinnä ilta-palana ja aamulla sitten keksitään jotain muuta. Puuroissakin pitää olla kaapissa montaa eri sorttia kun tyttö tylsistyy yhteen niin tarjotaan jotain muuta seuraavalla puurokerralla. Puuroakin olen tarjonnut maustettuna esim t-lusikallisella hilloa, tai riisipuuro kanelin ja pienen sokerimäärän kanssa, ihan niin kuin itsekin tykkäisi syödä. Minä en pakottaisi syömään puuroa, mutta ehkä pidemmän päälle yrittäisin hakea sellaista terveellistä vaihtoehtoa mikä maistuu.

Päiväruokiin olen ottanut sen linjan että jos ei maistu ni on maistumatta. Tällä hetkellä meillä menee melkein aina perunat roskiin, mutta ne kun on samaa ruokaa kuin meillä muilla niin niissä en yritä mennä tytön mukaan. Kuitenkin pivä ja ilta-ruoka on aina eri ruokia niin jompi kumpi sitten maistuu kun on tarpeeksi nälkä.
 
Mäkin yritän vaihdella tuota puuroa, mutta useimmiten jo kun NÄKEE puurolautasen, alkaa se show. Eli ei tiedä, miltä maistuu ja raivo päällä.

Noihin muroihin olen ratkaisuksi ottanut sen, että ostan vain aika lailla vähäsokerisia. Eli meillä on Kaura Frasia ja Weetabixia. Joskus laitan vähän mysliä sekaan (sokeroitua).

Meillä tehdään yleensä iltaruoka ja syödään, mutta päivällä annan vain jotain jääkaapista tai ihan purkkeja. Koska ollaan vielä toistaiseksi päivät ihan vain kaksin, niin en välttämättä niin innokkaasti ala kokata lounaalle. Jos olisi enemmän syöjiä, niin sitten.
 
meillä 1,5 v tyttö, ja on kyl tosi huono syömään.. en tiiä mitä tekisin.. joskus pari kertaa on pitäny lusikka työntää suuhun pakolla koska yleensä ekan lusikan jälk tyttö tajuaa et täähän on iha hyvää ja syö sit vähä.. tuntuu pahalta pakottaa mut eihän hän voi syömättä olla.. :/

oon kokeillu kaikkea maan ja taivaan väliltä mut tuntuu et ei auta. mut ei onneks aina oo niin, joskus ruoka maistuu..
 
Onneksi löytyy muitakin nirsoilevia lapsia. Onneksi siksi, että olen just tällä hetkellä niin leipääntynyt omaan yksivuotiaaseeni. Vaikka olisi nälkä ruoka ei uppoa muuten kuin keksit koko ajan jotais superkiinnostavaa tekemistä, että syöminen on vaan sivuseikka siinä tilanteessa. 2 muutakin lasta on meillä olleet tällaisia ja ollaan yritetty välttää niin kauan kuin voi, ettei ainakaan opeteta siihen, että syödessä on monenmoista lelua kädessä. Pakko vaan keksiä kommervenkit kun menee siihen että suu ei aukea ja huidotaan lusikka pois. Onko sen pakko olla aina näin rasittavaa! Aaargh!!! Ei osaa vielä syödä itse mutta pitäis kai antaa opetella. Sitten jos päivällä ei ole syönyt kunnolla, herää yöllä ja pakko antaa maitoa.
Meillä tehdään kaikenlaisia ruokia, söi lapset tai ei. Me miehen kanssas syödään. Puurojakin syödää ja lapsetkin tykkää. Paitsi tämä yksivuotias, jolle maistuu tosi hyvin vauvojen jauhepuurot mutta tavalliset menee aika takkuisesti. Kaurapuuro ei ollenkaan. Kyllähän se tympii laittaa ruokaa roskiin, jos eivät syö. Tsemppiä teille ruokailuihin!
 
Tulinpa vilkaisemaan. Ruokailut ovat helpottaneet, kun kesälomat loppuivat ja olen kolmin päivät taaperon ja vauvan kanssa. Olen heittänyt toiveen siitä, että lapsi söisi kunnolla kotiruokaa, eli purkkiruokia vedellään. Pienensin annoskokoja radikaalisti, eli nyt ruokarytmi on seuraava:

Klo 7.30-8 puuroa pieni lautasellinen (syö nyt vauvapuuron ja elovenan sekoitusta hillosilmällä)
Maitoa 1,5dl
Klo 11.30 soseruokaa 1/3-1/2 prk
Maitoa 1dl
Klo 14-15 päiväunien jälkeen välipala (esim. 1dl jogurttia)
Klo 16-17 maitoa 1,5dl
Klo 17 leipää tms jos tuntuu nälkäiseltä, pieni annos
Klo 19 suolainen sose tai vastaavaa, yleensä syö meidän lautasilta
Maitoa 1,5dl

Näin on yleensä nälkäinen saadessaan ruokaa. Aikoja tietty aikaistan, jos tosiaan pyytää ruokaa.
 
Onpa mukava lukea että jollain muullakin on ruokailun kanssa ongelmia. Olen ollut laiska kun ruvettiin soseita maisteleen ja annoin vaan purkkiruokaa ja tyttöni on syönyt sitä nyt tähän päivään asti tosin vaan vauvasoseita koska on hienokurkku ja ei suostu syömään vuoden ikäisille tarkoitettuja ruokia. Tosin hän syö kotona melkein kaikkia samoja mitä minä ja mieheni, mutta kun ollaan jossain muualla ja tarvis syödä purkkiruokaa niin se ei kelpaakaan. Ja kotonakin olis välillä kiva antaa helppo purkkiruoka jos ei jaksa töiden jälkeen laittaa ruokaa. Ja nyt on tullu totaalinen kieltäytyminen puuronkin. Välillä täytyy ihmetellä, että millä tyttö jaksaa touhuta vaikka ei ole syöny juuri lainkaan.
 

Yhteistyössä