Kyllä tyttöjen kanssa on vaikeampaa kuin poikien

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Kannattanee ottaa yhteyttä perheneuvolaan, se on käsittääkseni atrkoitettu alle 16v lapsille. Siellä kartoitatte tilannetta, ennen kuin tapahtuu pahempaa...sitten se avun perille saaminen onkin jo huimasti vaikeampaa. Tsemppiä!
Mitä tulee tuohon perhekodissa asumiseen, sitä en voi suositella kenellekään. Olen itse ollut semmoisessa töissä ja paikka oli varmasti mitä parhain...mutta sääliksi kävi niitä lapsia...:/ samassa yhteisössä melkein 10 muuta, säännöt melkomoiset jne...
Voimia!!
 
vieras
täytyy kyllä kysyä ap, että mitä sä teet enemmän kotona kun teini(t)?
Sun täytyy kuitenkin muistaa että koulunkäynti on sun lasten työtä. Ja ne työt tulee myös kotiin (läksyt,kokeisiin lukeminen jne). Ja sen päälle sitten on vielä nämä kotityöt, jotka sä voisit tehdä päivisin miehes kans kun molemmat olette vain kotona! :eek: Minusta se kieltämätät on vähän epäreilua... Okei, sä käyt kaupassa taksilla kerran viikossa ja teet ilmeisesti ruuan. Mitäs mies tekee?
 
akka
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Asia on minusta niinkuin Rollolainen sanoi: koti on yhteinen yritys johon kaikki saavat luvan panostaa kykyjensä mukaan.
Näin on.
Kunhan teinille jää aikaa myös siihen kaikkein tärkeimpään, eli elämästä nauttimiseen. Ihminen on kerran vain nuori ja huoleton. Tiskit eivät katoa mihinkään, mutta ystävien kanssa vietetyt hetket on elintärkeitä.
Olet oikeassa,teinille pitää jäädä aikaa myös ystävien kanssa olemiseen,ne ovat elintärkeitä.
Jaanalle sanoisin että sä olet sitten kuin miehen exvaimo,siellä ei ole koskaan vaadittu lapsilta mitään,iät 18,14 ja 12.
Mitään eivät osaa.18 vee poltti kämpässään mikron pilalle kun sulatti leipää.
Uusavuttomia kasvatetaan juuri niin ettei mitään opeteta eikä mitään vaadita.
Mua hävetti ja nolotti suunnattomasti kun muutin pois kotoa enkä osannut perunoita keittää enkä edes kahvia kun kotona ei saanut koskaan tehdä mitään ettei sutata kuten äiti sanoi ja kyllä sä naisihmisenä ehdit vielä vuosikausia huushollia tekemään.
Ihan kaikki piti kantapään kautta opetella,niin ruuanlaitto,siivous,pyykkäys ja rahankäyttö.
Vanhempien tehtävä on myöskin opettaa jälikasvuaan,muuhunkin kuin perseensä päällä makaamiseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
astiansa.
sinun tiskivuorolla astiat saa siis lojua aamusta iltapäivään tiskaamatta mutta tytön täytyy tiskata heti kun annat käskyn.ei ihme jos ahdistaa.
vanhemmat olette päivät kotona ja lapsilla teetätte kotityöt.
Haista ny jo... Tuskin on Rollolaisten vika jos töitä ei ole ja kotona joutuvat olemaan. Kyllä 15 vuotiaan on hyvä tehdä myös kotitöitä, ei elämä ilmasta kellekään ole ja ennen kaikkea osaa jotakin myöhemminkin kun muuttaa omilleen.
 
Jaana
Häh? Onko tämä totta? Molemmat lorvii kotona ja teettävät vielä lapsilla kotityötkin?!! Jo on aikoihin eletty! Olisko syytä kuitenkin aloittaa se kasvatustyö siitä omasta ahterista?

Siinä se on varsinainen esimerkki lapsille, voi herrakiesus. Menkää kouluun ja/tai töihin ja lakatkaa kiusaamasta lapsianne!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laitatko pojatkin siivoamaan ja tiskaamaan joka viikko ja päivittäin?
kyllä. koti o yhteinen yritys, joten KAIKKI SIIVOAVAT HUONEENSA kerran viikossa. Kerran päivässä on jolakin tiskivuoro,jos lis kone jokaisella lolis täyttö ja tyhjennysvuorot. Ei koti o mikkän hotelli missä vaan syödään ja nukutan.
eli pojatkin tiskaa joka päivä?
Tyttö 15v ja poika 14v tiskaavatpäivittäin. Minusta murkultavoi vaatia esim aamupalatisken tai päviällistiskien tiskaamisen. Tiskiä ei tule paljoa kerralla kun JOKA ruuan jälkeen tiskaa.
Pienemmät 10 ja 8v tiskaavat satunnaisesti,mutta heillä om samat säännöt siten ku ovat murkkuikäisiä.
Ja silloi ku meillä oli astianpesukone,l kaikilla vuorot tyhjennykseen aj täyttöön. Silloinkin mäistii että on liikaa työtä.

Tyttö ei petaa sänkyään, ei vie vatteitaan pyykkiin, sillä on roskia huoneenlattiala. Ei tee mitään VAPAAEHTOISESI, vain käskemällä. Vaikka olis kuinka likainen huone niinei sivoa kui VAIN PERJANTAINA, eikä aian edessloinkaan kunnolla. Vuottanuorempi veli taas vapaaehtoisesti petaa sänkynsä ja tarvitaessa siivoaa huonettaan muulloinki kuin perjnatiana ( auttaa usei myös pikuveljiään perjantaisiivouksessa, käskemättä)
tiskaaminne vie noin 10-15minuuttia ei ole paljon
Milloin itse tiskaat? Vai etkö ehdi palstailulta?
nytkin on tiskit odottamassa, aamupalan älkeen kuka ei tiskannut. tiskaan ne ennen päivällisaikaa.
Eikä oikeasti JOKA päivä tule tiskivuoroa nuorille.
JA sitten jos vaikka nnostu leipomaan niin se joka haluaa leipoa tiskaa myös astiansa.
sinun tiskivuorolla astiat saa siis lojua aamusta iltapäivään tiskaamatta mutta tytön täytyy tiskata heti kun annat käskyn.ei ihme jos ahdistaa.
vanhemmat olette päivät kotona ja lapsilla teetätte kotityöt.
Tätä minäkin ihmettelen. Miltä tuntuu lapsesta, jonka on pakko lähteä kouluun joka päivä, se että äiti ja iskä jäävät päiväksi makoilemaan kotiin? Ja sitten nuoren pitää vielä tehdä kotityöt muiden hommiensa lisäksi!

Ei meilläkään teinit aina siivoa, vaatteet on pitkin lattioita, mutta mitä sitten, kyllä he joskus asiansa ja kotinsa hoitavat, niin minäkin olen tehnyt :)

Teinit nyt vaan on :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
hei, olitko sinä teini-iässä kauhean tarkka huoneesi siisteydestä? Itse en kyllä siivonnut edes kertaviikossa... Ja ihan siisti ja ahkera minusta on tullut.

Jokaisella pitää olla oma hommansa, mutta ei pakottamalla.

Rolloilla on tiukka kuri, että se jo aiheuttaa kapinaa..
Ja he eivät ilmeisesti ymmärrä, että lapset ovat erilaisia mm. poika siivoo, poika auttaa.. jos he vertailevat lapsiaan, niin en yhtään ihmettele, että tyttö oireilee!
 
ohikulkija
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laitatko pojatkin siivoamaan ja tiskaamaan joka viikko ja päivittäin?
kyllä. koti o yhteinen yritys, joten KAIKKI SIIVOAVAT HUONEENSA kerran viikossa. Kerran päivässä on jolakin tiskivuoro,jos lis kone jokaisella lolis täyttö ja tyhjennysvuorot. Ei koti o mikkän hotelli missä vaan syödään ja nukutan.
eli pojatkin tiskaa joka päivä?
Tyttö 15v ja poika 14v tiskaavatpäivittäin. Minusta murkultavoi vaatia esim aamupalatisken tai päviällistiskien tiskaamisen. Tiskiä ei tule paljoa kerralla kun JOKA ruuan jälkeen tiskaa.
Pienemmät 10 ja 8v tiskaavat satunnaisesti,mutta heillä om samat säännöt siten ku ovat murkkuikäisiä.
Ja silloi ku meillä oli astianpesukone,l kaikilla vuorot tyhjennykseen aj täyttöön. Silloinkin mäistii että on liikaa työtä.

Tyttö ei petaa sänkyään, ei vie vatteitaan pyykkiin, sillä on roskia huoneenlattiala. Ei tee mitään VAPAAEHTOISESI, vain käskemällä. Vaikka olis kuinka likainen huone niinei sivoa kui VAIN PERJANTAINA, eikä aian edessloinkaan kunnolla. Vuottanuorempi veli taas vapaaehtoisesti petaa sänkynsä ja tarvitaessa siivoaa huonettaan muulloinki kuin perjnatiana ( auttaa usei myös pikuveljiään perjantaisiivouksessa, käskemättä)
Minusta tässä takerrutaan ihan liikaa tuohon tiskaamiseen, ei se voi olla mikään selittävä tekijä. Rollolainen, itse sanot, että kerran viikossa tulee siivota huone; mutta siltikään vaikka tyttäresi sen kerran viikossa tekee, niin ei se sinulle riitä. Olen lukenut paljon juttujasi ja tuntuu, että sinulla on usein jotain negatiivista sanottavaa tytöstäsi. Millainen suhde teillä on? (ei siis tietenkään tässä tarvi sitä kertoa, mutta ehkäpä olisi sinun hyvä vähän vertailla, että onko suhteesi lapsiisi jotenkin eriarvoistava) Toivottavasti saatte asiat kuntoon, että tyttärelläsikin olisi parempi olla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hei, olitko sinä teini-iässä kauhean tarkka huoneesi siisteydestä? Itse en kyllä siivonnut edes kertaviikossa... Ja ihan siisti ja ahkera minusta on tullut.
Mä siivosin teininä huoneen ehkä kerran 2 kuukadessa ja vaan siksi, että äiti uhkaili tulla itse siivoamaan ja joskus tulikin siivoamaan. Mutta silti mä rakastan nykyään siivoamista todella paljon, hammasharjalla siivoan pikkukolot :)
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hei, olitko sinä teini-iässä kauhean tarkka huoneesi siisteydestä? Itse en kyllä siivonnut edes kertaviikossa... Ja ihan siisti ja ahkera minusta on tullut.
Mä siivosin teininä huoneen ehkä kerran 2 kuukadessa ja vaan siksi, että äiti uhkaili tulla itse siivoamaan ja joskus tulikin siivoamaan. Mutta silti mä rakastan nykyään siivoamista todella paljon, hammasharjalla siivoan pikkukolot :)
Mä sain silmälasit ja uups! Huomasin että lattia oli niin likainen..kyllä hävetti ja siivoaminen alkoi!
Mun poika ei kanssa jossakin vaiheessa siivonnut, pyykit lojui lattialla.. keräsin niitä muovikassiin parvekkeelle, ja kun huomasi, että pyykistä ei puhtaita tullutkaan, niin oppi huolehtimaan hyvinkin niistä.
Nyt asuu omassa kodissaan, siivoaa ja pyykkää ihan kuin ihmiset!

Ja nykyisin, kun on olemassa kaikki pelit ja vehkeet helpottamaan arjen toimia, ja kun rolloilla ei ole imuria, ei tiskikonetta, ei pesukonetta, niin kyllä kai teini kokee vääryytenä joutuessaan pitämään samoja vaatteita monta päivää, tiskaamaan, luuttuamaan, tamppaamaan, olemaan kotona tiettynä aikana syömässä, aina. Eli en ihmettele että protestoi.

Protesti oli jo se puhelimensa rikkominen, liika kontrolli sitä tekee.

Lapsikin masentuu takuulla tuollaisesta ja sitten onkin jo isommat vaikeudet edessä. Ja muut lapset ovat vielä pieniä ja perheessä on mitä ilmeisimmin kehittynty silmänpalvonta tyyli näille nuoremmille.
Voi voi sanon vaan! Tsemppiä sille tytölle ja toivon, että hän saa ulkopuolista apua nopeasti! Ottaisin meille lellittäväksi, jos asuttais lähempänä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
Juuri näin! Vanhempi on kuitenkin se aikuinen jolla on päävastuu kodin asioista. En mä kehtais kirjoitella, että tuolla noi aamupalatiskitkin vielä on, kun ei tyttö niitä tiskannut :)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
Juuri näin! Vanhempi on kuitenkin se aikuinen jolla on päävastuu kodin asioista. En mä kehtais kirjoitella, että tuolla noi aamupalatiskitkin vielä on, kun ei tyttö niitä tiskannut :)
sanoinko ETTÄ TYTÖN NE PITÄÄ TISKATA!
Sanoin etä Kukaan ei niitä ole vielä tiskannut, tarkoitin itseäni.
Yleensä se tiskivuoro on tytöllä tai pojalal juuri päivällisaikaan , jolloinuseimmiten o tiskissä 6 lautasta,6 kuppia, 6 haarukkaa, pari veistä ja kattilaajehkä paistinpannu.
Se ei olepaljon.
Ja mä tiskasin jo,oten turha siit on mulle v.ittuilla

jos lapsella on yleensä päivällis tai lounastiski niin se eioopaljon.

tiesitkö että astianpesukone maksaa aika paljon, ei sitäniin vaan ostella.


Nykyaikana lapset on tosi laiskoja, ennen lapset teki kotitöitä siin missä aikuisetkin eikä protestoitu. Miten ihmeessä maatilallakaan ne työt olis tehty jos lapset ei olsi oleet mukana. Eikä ollut mitää hienoja laitteita. Piti kantaa vedet,hakata halot,kaivaa ojia, hoitaa lehmiä jne.
 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
Juuri näin! Vanhempi on kuitenkin se aikuinen jolla on päävastuu kodin asioista. En mä kehtais kirjoitella, että tuolla noi aamupalatiskitkin vielä on, kun ei tyttö niitä tiskannut :)
sanoinko ETTÄ TYTÖN NE PITÄÄ TISKATA!
Sanoin etä Kukaan ei niitä ole vielä tiskannut, tarkoitin itseäni.
Yleensä se tiskivuoro on tytöllä tai pojalal juuri päivällisaikaan , jolloinuseimmiten o tiskissä 6 lautasta,6 kuppia, 6 haarukkaa, pari veistä ja kattilaajehkä paistinpannu.
Se ei olepaljon.
Ja mä tiskasin jo,oten turha siit on mulle v.ittuilla

jos lapsella on yleensä päivällis tai lounastiski niin se eioopaljon.

tiesitkö että astianpesukone maksaa aika paljon, ei sitäniin vaan ostella.


Nykyaikana lapset on tosi laiskoja, ennen lapset teki kotitöitä siin missä aikuisetkin eikä protestoitu. Miten ihmeessä maatilallakaan ne työt olis tehty jos lapset ei olsi oleet mukana. Eikä ollut mitää hienoja laitteita. Piti kantaa vedet,hakata halot,kaivaa ojia, hoitaa lehmiä jne.
Mitä sä johki maatilaan vertaat? Tuskin itsekään jaksaisit maatilan pyöritystä, kun en jaksa normi päivätyötäkään. Kotona vaa makaat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Monen lapsen mielestä koti on yhtäkuin "Viiden Tähden Hotelli" mitään ei tarvitse tehdä. Opettakaa vaan lapsenne tuohon metoodiin niin hyvää tulee.
Just. Sehän on tietenkin ihan taatusti niin, että lapsi ei opi siisteyttä tai järjestämään tavaroitaan, jos sille ei laadi mielivaltaisia sääntöjä, joita aikuiset itsekään eivät halua noudattaa. Opettamisella ja kiusaamisella on vissi ero.

Minä sattumalta TIEDÄN, että positiivisellakin asenteella ja lasta opettamalla - ei komentamalla tai järjettömillä säännöillä - saa tuloksia aikaan. Jos kodissa on sotkua, aikuinen tarttuu toimeen ja ottaa lapset siihen mukaan PYYTÄMÄLLÄ heitä auttamaan. Jos lapsi ei silloin ehdi tai halua, voi sopia, että okei, tiskataan kohta - äiti tulee kaveriksi. Kyllä siinä aikuisen itsensä pitää itse ottaa töistä vastuu kuitenkin. Näyttää, että tämä on minun vastuullani, mutta on kiva jos autat. Ja muistaa PALKITA JA KEHUA lasta kun hän on siivonnut huoneensa tai järjestänyt tavaransa. Asia, joka pääsääntöisesti näiltä pirttihirmuilta unohtuu.

Ja todellakaan se siisteysopetus ei tarkoita sitä, että aikuinen löhnöttää sohvalla ja komentelee muita.
Juuri näin! Vanhempi on kuitenkin se aikuinen jolla on päävastuu kodin asioista. En mä kehtais kirjoitella, että tuolla noi aamupalatiskitkin vielä on, kun ei tyttö niitä tiskannut :)
sanoinko ETTÄ TYTÖN NE PITÄÄ TISKATA!
Sanoin etä Kukaan ei niitä ole vielä tiskannut, tarkoitin itseäni.
Yleensä se tiskivuoro on tytöllä tai pojalal juuri päivällisaikaan , jolloinuseimmiten o tiskissä 6 lautasta,6 kuppia, 6 haarukkaa, pari veistä ja kattilaajehkä paistinpannu.
Se ei olepaljon.
Ja mä tiskasin jo,oten turha siit on mulle v.ittuilla

jos lapsella on yleensä päivällis tai lounastiski niin se eioopaljon.

tiesitkö että astianpesukone maksaa aika paljon, ei sitäniin vaan ostella.


Nykyaikana lapset on tosi laiskoja, ennen lapset teki kotitöitä siin missä aikuisetkin eikä protestoitu. Miten ihmeessä maatilallakaan ne työt olis tehty jos lapset ei olsi oleet mukana. Eikä ollut mitää hienoja laitteita. Piti kantaa vedet,hakata halot,kaivaa ojia, hoitaa lehmiä jne.
V.ttu muuta sitten sinne maatilalle! TE asutte kaupungissa jossa elämän pitäis olla aika helppoa! EIKÖ NIIN! Nyt on vuosi 2010! Jätä muutama kalja ostamatta, niin tiskikone on teidän! Juoppoperheissä useinkin lapsilla on päävastuu siivoomisesta ynnämuusta. Mä säälin todella sun lapsiasi ja jos sinä et olis noin veemäinen akka, niin ostaisin tytöllesi tiskikoneen!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotain on kotona pahasti pielessä kun lapsi haluaa pois kotoa perhekotiin
Nuori voi sanoa, että haluaa pois kotoa vastustaakseen kodin sääntöjä ja tiedostamattomastihan nuoret tekevät pesäeroa kotoa ja itsenäistyvät. Sehän on nuoruusiän yksi kehitystehtävistä, vanhemmista irtaantuminen. Nuoret sanovat monenlaisiakin asioita, joita eivät välttämättä tarkoita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laitatko pojatkin siivoamaan ja tiskaamaan joka viikko ja päivittäin?
kyllä. koti o yhteinen yritys, joten KAIKKI SIIVOAVAT HUONEENSA kerran viikossa. Kerran päivässä on jolakin tiskivuoro,jos lis kone jokaisella lolis täyttö ja tyhjennysvuorot. Ei koti o mikkän hotelli missä vaan syödään ja nukutan.
peesi tähän.
 

Yhteistyössä