Kyselyä keltarauhashormoneista?

Eli tänään kävin lääkärillä. Sain huomiseksi otettavaksi paljon verikokeita joista selvitetään myös FSH-arvo. Sekä kilpirauhaskokeet ottavat myös. Puhuin lääkärillä ihan tästä vauvahankeesta ja kuulemma tuosta verikokeesta selviää että munasolut toimivat, sekä arvot sitten kertovat ettei ole vaihdevuodet tulossa.

Juuri vähän aikaa sitten hehkutin säänöllisistä kierroista, ja nyt kolmen kierron aikana olen pistänyt merkille että kierto on lyhentynyt sekä vuoto niukentunut. Että tämäkin tädin vierailu on mennyt useammalla tuhrupäivällä. Sanoi että jos asia vaivaa, niin toki voi kirjoittaa tuota keltarauhashormonia millä saada kierto palautettua normaaliksi. No mulla ei ole mitään kokemusta moisesta valmisteesta, itse siassa en tiedä että onko asia hyväksi raskautumista ajatellen vai ei. Että mikä vaikutus tuolla keltarauhashormonilla on? vahvistaako limakalvoa, vai mitä?? Että onko mahdollista enää raskautua jos sitä alan syömään. Ja pohdi että miten se vaikuttaa noihin hoitoihin maaliskuussa.

Jotenkin tuli sellainen maahanlyöty olo. Lääkäri ei paljoa toiveita antanut, ja löysi jonkinlaisen tulehduksenkin merkit kun teki tuota sisätutkimusta. Eli pahempi oire taitaa olla tuo niukentunut vuoto ja lyhentynyt kierto. Sekä että tuo tuhruttelu on lisääntynyt. Voi itku eihän tämän näin pitänyt mennä että veti ihan maton alta.

Tilasin ensi itiistaille itselleni vielä gynegologin. Ihan pakko saada varmuus että uskaltaako tässä enää mitään sunnitella. Ilmeisesti ultraamalla selviää tuo limakalvon paksuus ultraamalla. Mutta osaako kukaan sanoa että selviääkö munasolujen kunto ainoastaan noissa verikokeissa?

Ja lopuksi onko kukaan lähtenyt noihin hoitoihin, jos FSH-arvot ovat olleet huonot. Pystyykö sitten enää mikään autamaan. Vaihdevuosia tuskin mikä pysäyttää, mutta jos tuo kohdun limakalvo on kunnossa, ja muniksetkin kohtalaisia, niin onko enää mitään toivoa noiden hoitojen suhteen, jos tosiaan verikokeen tulokset ovatkin ohi viitearvojen.

Kiitos jos jaksoit lukea, ja vielä vastata. =) :wave:
 
Eli keltarauhashormoonithan säätelevät kuukautisia. Ja sitä suurimman osan naisten elimistö tuottaa ihan luonnostaan sopivia määriä.
Mutta jos sitä tulee liian vähän niin sitten on yleensä ongelmia menkkojen kanssa. Ovat kokonaan poissa, pitkä tai epäsäännöllinen kierto. Tuhrutteluja, tai niinkuin minulla. Vuodan kokoajan.

Eli keltarauhashormooni kuurin aloittamista ei kannata pelätä. Se ei missään nimessä estä raskautumasta, vaan voi jopa auttaa sitä kun kuukautiskierto toimii paremmin.
Ovat suht mietoja hormooneja joita elimistössäsi on siis jo valmiiksi. Ja kyllä ne vahvistavat kohdun limakalvoakin.

Toivottavasti tästä oli jotain apua
 
Alkuperäinen kirjoittaja marenda:
Eli keltarauhashormoonithan säätelevät kuukautisia. Ja sitä suurimman osan naisten elimistö tuottaa ihan luonnostaan sopivia määriä.
Mutta jos sitä tulee liian vähän niin sitten on yleensä ongelmia menkkojen kanssa. Ovat kokonaan poissa, pitkä tai epäsäännöllinen kierto. Tuhrutteluja, tai niinkuin minulla. Vuodan kokoajan.

Eli keltarauhashormooni kuurin aloittamista ei kannata pelätä. Se ei missään nimessä estä raskautumasta, vaan voi jopa auttaa sitä kun kuukautiskierto toimii paremmin.
Ovat suht mietoja hormooneja joita elimistössäsi on siis jo valmiiksi. Ja kyllä ne vahvistavat kohdun limakalvoakin.

Toivottavasti tästä oli jotain apua

Epäilin vain niiden aloittamista kun en tiedä mitä lääkäri olisi kirjoittanut, eli jos epäilyä noista varhisista vaihdevuosista, niin olisiko valmiste turvallinen käyttää, eli ei estäisi tuota raskaaksituloa. Koska noita valmisteita kuitenkin aika paljon niin odotan nyt ensin mitä sanovat tuolla lapsettomuusklinikalla kunhan nyt ensin selviää tuo fsh-kokeen tulos. Liian korkeilla arvoillahan se sitten on lähes toivotonta yrittää.

Mutta kiitos sulle vastauksesta.

 

Yhteistyössä