KYSissä synnyttäneet

Mamis
Jatkanpa tästä KYS-aiheesta kun pitäisi mennä sinne kesällä synnyttämään. Minkälaisia kätilöitä sieltä löytyy? Miten suhtautuvat ensisynnyttäjällä muihin asentoihin kuin siihen puoli-istuvaan, saako synnyttää esim. jakkaralla? Entä miten muuten olette kokeneet synnytykset KYSissä, jäikö hyvät/huonot muistot? Kaikenlaiset kokemukset olisivat kivoja kuulla :)
 
Itse synnytin viime kesänä ja hyvin kokemuksin. Olin pallon päällä suihkussa, pallon päällä odottelin ponnistusvaihetta, kävin ammeessa tunnin, olin jakkaralla, ponnistin jakkaralla, istuin portatiivilla kun vauva painoi jo ikävästi. Vaihtoehtoja riittää ihan jokaiseen makuun. Kiva paikka, kivat ihmiset, mukavat muistot.
 
yksi hoitaja jäi ikävästi mieleen, puhui ihan taukoamatta ja päivän ikäisen vauvan kanssa ei olisi jaksanut sitä puhetulvaa kuunnella :/ , vaikka hyvää varmaan tarkoittikin ja muuten mukava oli :ashamed:
 
Mamis
Mulla suurin pelko on se, että vaan sanotaan, että tuossa asennossa nyt vaan synnytät (useimmiten kai se puoli-istuva) ja sitten se, ettei kemiat kätilöiden kanssa pelaa, kun olen muutenkin vähän arka luonteeltani. Enkä osaa sanoa vastaan, niin toivon, että osuu kätilö joka oikeasti kysyy mitä minä haluan.

Ilmeisesti lähempänä synnytystä tulee KYSille lähetettävä joku esitietolomake johon voi laittaa toiveita synnytyksestä? Onko teillä noita toivomuksia pyritty toteuttamaan?
 
ei ole mitään itseltä kysytty, ei ainakaan kätilöt mitään kysyneet joskus ehkä esitietolomakkeessa, mutta silloin ei ole tajunnut mitään koko synnytyksestä eipä ole ollut silloin vielä mistään tietoakaan
 
manna ja mini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 00:32 Mamis kirjoitti:
Ilmeisesti lähempänä synnytystä tulee KYSille lähetettävä joku esitietolomake johon voi laittaa toiveita synnytyksestä? Onko teillä noita toivomuksia pyritty toteuttamaan?
Anteeksi mikä lomake..? Mulla la ihan pian,enkä ole moista paperia vielä käsiini saanut. :eek:
rv 38+3
 
Mamis
No en ole kyllä ihan varma tuosta, mutta eikö joka synnytys-sairaalassa pidä täyttää joku lappu mihin voi laittaa omia toiveita? Olispa kurjaa jos mitään ei edes kysellä, että mitä haluaa...
 
Viime neuvola käynnillä vein sen esitietolomakkeen, eikä siinä ollu mitään sellaista kohtaa, johon olisi saanu laittaa toiveita tulevaa synnytystä varten. Ite oon kans menossa ekaa kerta synnyttämään tuonne Kyssiin.......aikasemmat on syntyny Lahdessa PHKS.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 12:27 Mamis kirjoitti:
Entä miten muuten olette kokeneet synnytykset KYSissä, jäikö hyvät/huonot muistot? Kaikenlaiset kokemukset olisivat kivoja kuulla :)
Itsellä ei kokemusta synnytyssalin kätilöistä kun oli suunniteltu sektio, mutta hlökunta synnyttämättömien osastolla, leikkaussalissa ja varsinkin synnytysosasto 1:llä aivan mahtavaa porukkaa!!
Ensikertalaisella synnytyspelkoisella jäi tosi ihanat muistot tuosta viikosta ja vaikka olikin ihanaa päästä lopulta kotiin, oli ensimmäisinä päivinä kova ikävä ystävällisiä kätilöitä! :flower:
 
Shaula harmaana
Omat kokemukseni KYS:tä on todella positiiviset. :)
Jouduin noin viikko enen pojan syntymää käymään tarkistuksessa kun paineet oli koholla ja päänsärkyä. Silloin paikalla ollut kätilö tuntui todella mukavalta. Kun vedet sit yöllä meni ja olimme aamusta sairaalalla tuli sama kätilö juuri vuoroon. Synnytys ei lähetnyt käyntiin vaan jään osastolle odottamaan seuraavaan aamun käynnistystä. Sitä ei sit tarvinnut kun supparit alkoivat. Aamuyön ja aamun kärvistelin syntymättömienosastolle kunnes puol8 aikaan lähdettiin saliin ja ilo oli suuri kun nurkan takaa kuului tuttu ääni "minä jo oottelinkin josko tuttu tulisi". Eli taas sama kätilö!
Ja häntä en voi kuin ylistää :hug: Kyseli vielä kun pystyin vastailemaan minulta ja mieheltäni (jolle olin toiveeni kertonut) mitä haluan ja mitä en. Kerroin haluavani pysytellä mahdollisimman pitkään ilman lääkkeitä. Muuta toiveita ei ollut.
Kun olin 8cm auki kätilö sanoi et nyt epiduraali tai ei enää olenkaan ja onneksi mies sanoi et ota kun olin jo todella loppu :) Auttoi ihanasti ja toi helpotuksen myös ponnistukseen. Ainut et suppareita piti voimistaa oksitosiinilla.
Sain hakea asentoa itse. Kokeilin kontillaan ponnistaaa mutta kun en muutenkaan tykkää kyyköttää niin ei sit onnistunut, jalat ei jaksanut. Kätilö neuvoi, komensi, rohkaisi mutta antoi silti päätösvallan minulle. Lopulta ponnistin selin jalat kätiölön ja harjoittelijan lanteilla, mies tuki niskasta. Näin aion ponnistaa kuhan tätä seuraava pääsisin tekemään ;) Joten suuren suuren kukan annan kätilölleni Ninalle aivan ihanasta tuesta ja kannustuksesta! :flower:
Ja mikä parasta. Kätilöni työaika oli loppu mut hän ompeli ja hoiti minut loppuun asti ennekä lähti. Vuoroon tullut kätilö jatkloi sit siitä vauvan kanssa. Ja lopuksi kaikki jotka huoneessa oli käyneet synnytyksen aikana kävivät onnittelemassa :)
Osastolla hoitajat ja kätilöt olivat todella mukavia, omia persooniaan. Kun kotiin tulo viivästyi pojan keltaisuuden takia ja minulla oli kauhea ikävä koiria he halasivat ja lohduttelivat. Järjestivät "perhehuoneen" vaikka kaikki huoneet olivatkin varattuja. Se yksityishuone muutettiin perhehuoneeksi. Matui just ja justa kaksi sänkyä+vauvan sänky :)
Joten SUURI PLUSSA KYS:lle! ++++
Toivottavasti tämä seuraava kertakin on yhtä ikimuistoinen ja hyvä...en haluaisi pettyä.
Rohkeasti vaan toiveita kertomaan ja kertokaa ne miehelle tai kuka mukaanne tuleekaan niin hän osaa kertoa sit jos oma olo on jo sellainen ettei puhuminen tunnu hyvältä :)
Ihania synnytyksiä kaikille! Kenties tapaamme siellä ;)

Shaula, poika 1v5kk ja masuasukas rv 34+3
 
manna ja mini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 08:28 Shaula harmaana kirjoitti:
Järjestivät "perhehuoneen" vaikka kaikki huoneet olivatkin varattuja. Se yksityishuone muutettiin perhehuoneeksi. Matui just ja justa kaksi sänkyä+vauvan sänky :)
Joten SUURI PLUSSA KYS:lle! ++++
Toivottavasti tämä seuraava kertakin on yhtä ikimuistoinen ja hyvä...en haluaisi pettyä.
Rohkeasti vaan toiveita kertomaan ja kertokaa ne miehelle tai kuka mukaanne tuleekaan niin hän osaa kertoa sit jos oma olo on jo sellainen ettei puhuminen tunnu hyvältä :)
Ihania synnytyksiä kaikille! Kenties tapaamme siellä ;)

Shaula, poika 1v5kk ja masuasukas rv 34+3
Muistatko maksaako miehen yöpyminen sairaalassa saman verran kuin äidin? Saako isäkin ruuan sairaalan puolesta..? Sori kun tyhmiä kyselen, mutta tää on tälläistä esikoista odottaessa. :ashamed:
manna ja pikkunen rv38+4
 
Shaula harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 09:34 manna ja mini kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 08:28 Shaula harmaana kirjoitti:
Järjestivät "perhehuoneen" vaikka kaikki huoneet olivatkin varattuja. Se yksityishuone muutettiin perhehuoneeksi. Matui just ja justa kaksi sänkyä+vauvan sänky :)
Joten SUURI PLUSSA KYS:lle! ++++
Toivottavasti tämä seuraava kertakin on yhtä ikimuistoinen ja hyvä...en haluaisi pettyä.
Rohkeasti vaan toiveita kertomaan ja kertokaa ne miehelle tai kuka mukaanne tuleekaan niin hän osaa kertoa sit jos oma olo on jo sellainen ettei puhuminen tunnu hyvältä :)
Ihania synnytyksiä kaikille! Kenties tapaamme siellä ;)

Shaula, poika 1v5kk ja masuasukas rv 34+3
Muistatko maksaako miehen yöpyminen sairaalassa saman verran kuin äidin? Saako isäkin ruuan sairaalan puolesta..? Sori kun tyhmiä kyselen, mutta tää on tälläistä esikoista odottaessa. :ashamed:
manna ja pikkunen rv38+4
Et kysele tyhmiä :) Ei tommoisia voi etukäteen tietää.
Minusta isän yöpyminen ei maksanut mitään kun ei saanut mitään "palvelua". Eli ruokailu ei kuulunut hänelle mut ruokailutilassa jääkaappi ja kahvinkeitto mahdollisuus. Ja välillä tuli iltapalalta otettua ylimääräisiä leipiä ja jogurttia huoneeseen ;) Laskussa oli minusta vaan oma yöpymiseni eli n. (kääk muistikatko
:eek: ) 20-30?/yö....
 
Hölö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 10:19 Ronja kirjoitti:
Onkohan toi perhehuone kuinka vaikea saada...? Meillä matkaa sairaalaan tulee kuitenkin 100km että vaikuttaakohan se yhtään asiaan.
Eipä vaikuttanut meillä, matkaa oli YLI 100km eikä silti saatu perhehuonetta, toisn olivat silloin käytössä rs-viruksen kantajilla. Ihan on tuurista kiinni sattuuko olemaan vapaana, mutta kannattaa kysyä useempaan kertaan!
 
Shaula harmaana
Perhehuonetta kannaatta tosiaan kysellä heti. Meillä on matkaa yli 120km. Vaativat et mies sit on kans yöt siellä....saa käydä päivisin töissä mut tosiaan yöks pitää tulla. Eli eivät anna vaan äidille yksityiskäyttöön :) Huoneen saa sitä mukaa kun vapautuu ja on kyselty.
 
Hölö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 12:01 Ronja kirjoitti:
Eihän sitä huonetta kuitenkaan mitenkään voi "varata"? Että silloin kun menen sairaalaan niin aloitan kauhean "ruikutuksen"? :)
Joo, ei voi varata, voi tietty toivomuksen jo jättää, jos käy synnärillä aikaisemmin tai jos esim. varataaan aika sektioon. Mutta osastolla kannattaa "ruikuttaa" ja kysellä joka päivä jos pääsisi sitten vaikka myöhemmin kun vapautuu! Ja KYSissä ainakin etusijalla uudet perheet!
 

Yhteistyössä