Kysymyksiä 8-kuukautisen tassuttelu-unikoulusta

Meillä on 8 kk vanha poika, joka on aina ollut melko huono nukkumaan: päikkärit ovat lyhyehköjä, ei suostu nukkumaan omassa sängyssä, heräilee öisin usein (varsinkin silloin kun en ole itse vielä nukkumassa), ei nukahda kuin tissille jne. Yöt ja varsinkin iltojen omanajanpuute on käynyt sen verran rasittavaksi, että päätimme tehdä asialle jotain.

Aloitimme n. 1,5 kk sitten tissiuniassosiaation vähentämisen Pantleyn hellällä irroitusmenetelmällä eli otan tissin pois suusta ennen kuin nukahtaa. Nyt se toimii jo varsin hyvin ja useimmiten vauva irroittaa otteen itsestään.

Seuraavaksi n. 3 viikkoa sitten yritimme soveltaa Pantleyn muita ohjeita. Tämä kaatui siihen, etten yksinkertaisesti kykene kirjaamaan 15 kertaa yössä, moneltako on herännyt, kauan valvonut jne. Muita ohjeita sovellamme kyllä edelleen eli päivärytmi on suunnilleen vakio (vaihtelee kyllä heräämisajankohdasta riippuen), yritämme saada vauvan nukkumaan hyvät päiväunet, yritämme saada vauvan syömään päivällä hyvin (tämä toimii päivästä riippuen kohtalaisesti tai huonosti), nukkumaanmenorutiinit on vakiot, vauvalla on unilelu jne. Näillä ei ole ollut vaikutusta heräilyjen määrään eli vauva herää edelleen n. 8-17 kertaa yössä.

Viikko sitten aloitimme tassuttelu-unikoulun eli kun herää itkien, laitamme käden mahan/kyljen päälle; jos se ei auta, silitämme; jos silittely ei auta, otamme syliin ja jos sekään ei auta, kannamme sylissä jonkin aikaa. Emme puhu mitään, mutta aika usein olen laulanut, jos muut konstit itsessään eivät ole auttaneet. Useimmiten rauhoittuu ja nukahtaa joillakin näistä keinoista 2-45 min päästä. Yritämme ottaa käden pois ennen kuin nukahtaa, mutta välillä ehtii nukahtaa tassun alle ja silloin emme kyllä ole herättäneet uudestaan.

Joskus kuitenkaan mikään ei auta ja itkee joko jatkuvaa, hysteeristä huutoa tai sitten katkonaisempaa, mutta kuitenkin voimakasta itkua. Näissä tapauksissa olen luovuttanut viimeistään tunnin jälkeen ja imettänyt. Olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että saisi maitoa korkeintaan kolmen tunnin välein, mutta aina tämä ei ole pitänyt, koska en vain ole jaksanut huutoa niin kauan. Vauva tuntuu yöllä oikeasti nälkäiseltä ja syö ahnaasti, kun saa tissiä. Tämä syöttämisasia on kuitenkin todennäköisesti kompastuskivi meidän unikoulussa eli pitäisikö kuitenkin lopettaa syötöt kokonaan tai rajoittaa niitä yhteen? Oppiiko vauva kuinka nopeasti syömään päivällä enemmän, jos ei saa yöllä ruokaa? Miten sitä huutoa kestää ja jääkö siitä vauvalle traumoja?

Vaihtoehdot ovat nähdäkseni seuraavat. Mikä/mitkä näistä olisi parhat vaihtoehdot? Odotukset ovat realistiset; olisin erittäin tyytyväinen, jos pojan saisi nukkumaan "kokonaisia öitä" vaikka parilla syötöllä ja parilla tassuttelulla.

1) Jatkamme nykyisellään: vauva heräilee n. 8-15 krt yössä, joista n. 3-4 krt saa maitoa ja muulloin tassutellaan uneen. Tilanne tällä hetkellä siedettävä, mutta viimeistään parin kuukauden päästä asiaan on saatava muutos. En ihan usko siihen ihmeeseen, että yöunet parantuisivat itsestään, vaikkei sekään kai mahdotonta ole.

2) Lopetamme yösyötöt kokonaan (tai rajoitamme niitä yhteen): mitäs sitten, kun vauva huutaa vaan eikä rauhoitu tassuttelulla, sylittelyllä eikä kantamisella? Annetaan huutaa tuntitolkulla? Huudattamisunikoulua en kannata ja mun mielestä tää tilanne lähestyy sitä, vaikka kai vauva jotain turvaa saa, kun siinä kuitenkin on vanhempi rauhoittelemassa. Oma jaksaminen myös mietityttää, koska arkisin on vaikea saada lastenhoitoapua. Täytyisi varmaan laittaa vaunuttelut minimiin ja yrittää saada vauva nukahtamaan nopeasti ja mennä itse nukkumaan.

3) Siirrämme vauvan omaan sänkyyn sivuvaunuun: tämä saattaisi rauhoittaa unia, mutta tähän mennessä emme ole onnistuneet omaan sänkyyn nukuttamisessa vaan tilanne on aina ennemmin tai myöhemmin päättynyt hysteeriseen huutoon. Eli taas kysymys, mitä tehdä, kun vauva vaan huutaa?

4) Siirrämme vauvan omaan sänkyyn omaan huoneeseen: samat ongelmat kuin äsköisessä + oma jaksaminen vielä tiukemmalla, kun pitäisi ihan joka kerta nousta sängystä.

5) Jotain muuta, mitä?

Kiitos, jos jaksat vastailla. Olisi kiva kuulla myös muiden kokemuksia näistä uni/unikouluasioista.
 
Vau, miten organisoituneesti jaksat pohtia asiaa noin väsyneenä!

Oletteko varmoja, ettei jatkuvaa heräilemistä aiheuta esim. allergiat tai refluksi? Kahden vaikeasti allergisen äitinä teidän elämänne kuulostaa tutulta, mutta meillä syylliseksi paljastuivat suolioireiset allergiat ja niiden aiheuttamat vatsakivut ja refluksi. Onko mitään muita oireita, esim. vihreä kakka, ilmavaivat, ihottumat, jatkuva nuha, ummetus jne.? Onko vauvanne ollut kova pulauttelemaan tai oksentelemaan? Kuuluuko nukkuessa nieleskelyn ääniä?

Molemmat lapseni alkoivat itsestään nukkua heti paremmin, kun jätin itse omasta ruokavaliostani maidon ja kananmunan sekä kotimaiset viljat pois - samoin tietty kiinteitä syövän lapsen ruokavaliosta. Eli lääkäriin menoa suosittelen, jos jotakin yllä mainituista oireista on ollut!

JA JAKSAMISTA!
 
Meillä siirryttin sun vaihtoehtoon nro 4 pari kuukautta sitten poikamme ollessa 9kk:n ikäinen. Eka yö oli karmea, mutta hyvin nopeasti alkoi helpottaa. Yöllä ei enää olla annettu maitoa, paitsi silloin kun poikamme oli sairaana. Tällöin sänky siirrettiin meidän makkariin ja osan öistä nukkui vieressä. Nyt hän siis nukahtaa omaan sänkyyn omassa huoneessaan siten, että toinen vanhemmista on siellä huoneessa ja laittaa pojan pitkäkseen kun nousee seisomaan (tämä toistuu usempina iltoina kymmeniä kertoja...) Nukahtamiseen kuluva aika on lyhentynyt kahdesta tunnista 20-25 minuuttiin. Usein hän itkee kovasti ennen nukahtamista, mutta ei oteta silti syliin kun hän näkee, että paikalla ollaan ja että hän on turvassa. Yksin ei koskaan jätetä itkemään!! Joskus tassutellaan, jos on selvästi juuri nukahtamassa mutta silti hiukan levoton.

Toivottavasti saat selvää tästä selostuksesta :) Onnea unikoululle!
 
tuli semmoinen mieleen, vaikka minulla ei kokemusta vauvan unettomuudesta olekaan, että voisiko yksi vaihtoehto ensin olla kokeilla pulloruokintaa yöllä? silloin näkisi kuinka paljon vauva todellisuudessa syö, että onko oikeasti nälkäinen vai hakeeko tissiltä vaan lohtua.
meidän puolivuotias poika söi vielä kuukausi sitten 3x200ml vastiketta joka yö. aloin sitä sitten vähentämään ja nyt syö 1-2x 140ml. ja päivisin on ruoka alkanut maistumaan huomattavasti paremmin. itse olen aika pehmeillä linjoilla tässä asiassa ja olen ajatellut koko ajan pikkuhiljaa vähentää yömaitojen määriä, jolloin samalla päivällä ruoka rupeaa maistumaan paremmin.
tosiaankaan meillä vauva ei herättele muuten, enkä siis voi kuin kuvitella kuinka rankkaa se on. joten jos tämä vinkki tuntuu typerältä, niin unohda se vaan suosiolla :)
jaksamista teidän öihin!
 
Kuullostaa niin tutulta! Esikoinen oli aivan samanlainen kuin teidän poikanne. Tyttö nukkui tissisä kiinni 1-vuotiaaksi asti.Muutaman kerran kokeilimme tassutella, mutta siitä ei tullut mitään. Jaksoin kuitenkin tuon vuoden aika hyvin nukkumalla päivittäin päikkärit. Meillä isä vieroitti sitten tytön nukuttamalla ja heräämällä öisin. Vieroitus onnistui muistaakseni aika helposti (esikoinen jo 4v).

Nyt kuopus-typy on puolivuotias. Eka 3 kuukautta nukkui hyvin,jäi omaan sänkyyn nukkumaan tutti suussa ja söi pari kertaa yössä. 3-kuisena ei huolinutkaan enää tuttia vaan rauhoittuikaan vaan enää rinnalle. Nyt meillä meno on samanlaista kuin esikoisenkin kanssa... Nyt oma jaksaminen on koetuksella,kun päivisin riittää touhua myös 4-vuotiaan kanssa!

Itse siis painiskelen samojen juttujen kanssa. Välillä tyttö rauhoittuu silittelyyn, mutta heräilee n. 10 kertaa öisin... Meillä otettiin käyttöön viikko sitten unipussi, joka ehkä aavistuksen on rauhoittanut yötä. Nyt olen ajatellut kokeilla tuota 3. vaihtoehtoa, saa nähdä miten käy...

Voimia teille!! Tää on aika uuvuttava tilanne... Toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun! Ja täytyy muistaa että, vauvat on vain vähän aikaa pieniä, sitä itsellenikin hoen. Kaikki lapset kyllä oppivat jossain vaiheessa nukkumaan!! :hug:
 
Kiitos kaikille vastauksista ja tsempeistä!

Itse asiassa en ole (vielä ) kovin väsynyt, koska annan periksi muutaman kerran yössä ja imetän, joten koko yö ei mene huutamiseen. Tällä hetkellä rassaa lähinnä tuo oman/kahdenkeskisen ajan puute iltaisin, kun silloin heräilyt ovat todella tiheitä. Olen myös menossa muutaman kuukauden päästä töihin, joten siinä vaiheessa ei varmaan jaksa tusinan heräilyn öitä, joten asiaan pitäisi saada jossain vaiheessa parannusta.

Silencio: En usko, että meillä on allergiaa, koska ei ole ollut mitään ihottumaa, kakkaongelmia tms. Pulauttelee kerran kuussa, jos sitäkään, joten refluksikin on hyvin epätodennäköinen.

Yömyssy: olen kuullut muiltakin, että omaan huoneeseen siirtäminen auttaisi, mutta toisaalta mietityttää, onko kerralla liian suuri harppaus, kun on 8 kk tottunut nukkumaan meidän sängyssä.

yellow: pullo ei kelpaa tällä hetkellä ollenkaan, joten tuota on vaikea testata. Tai no päivällä juo joskus nokkamukista vettä, mutta yöllä työntää kaiken pois. Ei määrät välttämättä ole kauhean suuria (poika on aina syönyt enemmänkin tiheästi ja vähän kerrallaan), mutta mutu-tuntumalla syö öisillä syöttökerroilla suunnilleen yhtä paljon kuin päivällä (silloin kun malttaa päivällä syödä kunnolla eikä esim. vaan pureskele).

Aapuli: tuo kertavieroittaminen on tosiaan yksi vaihtoehto, mutta ainakaan vielä en siihen haluaisi ryhtyä. Tsemppiä myös sinne!
 
Tuon oman vastaukseni luettuani tuli mieleen, kun toisella palstalla puhuttiin ihmisistä, jotka haluavat muutosta elämäänsä ja kysyvät muilta neuvoa, mutta sitten eivät olekaan tosiasiassa valmiita tekemään mitään muutoksia ja teilaavat kaikkien ehdotukset. Mä vaikutan nyt ihan sellaiselta tyypiltä. :LOL: Olen kyllä oikeasti valmis tekemään muutoksia ja näkemään vaivaakin, mutta yritän vain ensin arvioida eri vaihtoehtoja ja niiden sopivuutta meidän tapaukseen ennen kuin alan hakkaamaan päätä seinään.
 
ok. no jos nyt ensin laitat vauvan vaan sivuvaunuun ja katsot auttaako se yhtään. meidän poika on ollut paria ekaa viikkoa lukuun ottamatta sivuvaunussa. silloin kun imetin niin homma toimi niin, että pojan alla oli lakana tms. jolla sitten vaan vedin hänet viereeni sänkyyn ja sitten imetyksen jälkeen takaisin, ettei tarvinnut nostella ja sen enempää herätellä. en vaan tiedä onko se ajankohtainen teidän tapauksessa, kun vauvanne varmasti jo liikkuu jne. niin hän ei ehkä ole enää paikoillaan siinä vaiheessa kun itse havahdut...

omaan huoneeseen siirtämisessä on varmasti hyvää se, ettei itse heräisi jokaiseen pikku ölinään, mutta sitten kun taas tarvitsee syöttää tai muuten rauhoitella, niin itsestä tuntuisi helpommalta jos lapsi olisi kuitenkin lähellä samassa huoneessa. kokeilemallahan se selviää, että mikä on paras tapa.

voisin kuvitella, että yösyötöt kannattaisi kuitenkin kohta lopetella, niin sitten rupeaisi päivällä ruoka maistumaan ja sitä myöten yöt rauhoittumaan. kokeile jotain keinoa vaikka pari viikkoa ja jos ei toimi, niin palaa vanhaan tai vaihda toiseen tapaan. kyllähän tämä tosiaan kannattaa hoitaa pois päiväjärjestyksestä ennen töihin paluuta.

kerro ihmeessä, että miten alkaa sujumaan, on mielenkiintoista kuulla.
meillä olisi pikkuhiljaa edessä yösyöntien lopettelu ja sitä myöten omaan huoneeseen siirtyminen, niin kiva on varautua jollain lailla ja toisten kokemusten kautta tuleviin ongelmiin.
 
olen kuullut toimivan tuon aapulin mainitseman isän rauhoittelun, kun vieroitetaan tissistä tai lopetetaan yötissit. vauva oppii aika nopeasti, että eihän tuolta iskältä mitään tissiä saa, kun ei ennenkään ole saanut. tämä toimii vain jos ainoastaan isä tyynnyttelee yöllä. äidin kannattaa varmasti mennä toiseen huoneeseen "nukkumaan" siksi ajaksi kunnes alkaa toimia. kokeilkaa ihmeessä tätä! mitä olen ystävien kokemuksia tästä kuullut, niin on parissa yössä tepsinyt!
ja jos perhepedissä nukutaan, niin se maito tuoksuu koko ajan poikanne nenään ja voi toisaalta houkutellakkin heräämään, jos on kovin tissin perään muutenkin.
 
Vähän huonosti selitin tuota meidän esikoisen vieroitusta ekassa kirjoituksessa. Eli ihan kertavieroituksesta ei kuitenkaan ollut kyse. Isä siis nukutti tytön sivuvaunuun ja nukkui itse siinä lähimpänä, jotta pystyi helposti rauhoittelemaan tyttöä yön aikana. Minä nukuin itse ensimmäiset yöt sohvalla ja imetin vielä aamuyöstä kerran 5-6 aikaan. Muistaakseni imetin vielä aamuyöstä muutaman kuukauden ajan, kunnes se sitten itsestään jäi pois. Mutta siis tyttö oli silloin jo reilu 1v, joten en tiedä miten toimisi pienemmän kanssa...
 
En ole unikoulua hylännyt, muttei ole tapahtunut myöskään "ihmeparantumista", vaikken täällä olekaan kirjoitellut. Pienin askelin vähän kerrallaan mennään eteenpäin (ja joskus pikkasen taaksekinpäin). Kyllä heräilyjä on edelleen joka yö vähintään 5, mutta kuitenkin yleensä 5-10 eikä 10-15 niin kuin vielä vähän aikaa sitten.

yellow: vaikka puhuinkin sivuvaunusta, niin se ei itse asiassa ole ihan mahdollista meillä. Pinniksestä ei nimittäin saa yhtä sivua kokonaan pois ja korkeuskin on vähän eri kuin meidän sängyssä. Meillä on siis pinnis ihan kiinni omassa sängyssä ja laitaa laskettu, mutta kuitenkin vauvan joutuu selkeästi nostamaan laidan yli.

yellow/aapuli: viime aikoina meilläkin on toiminut paremmin isän hyssyttely, muttei ole ollut oikein sellaista hetkeä, että isä olisi pystynyt kokonaan hoitamaan yöheräilyt. Ei siis töiden takia oikein ehdi nukkua päivällä (viikonloppuisinkaan harvoin) ja toisaalta heräily on sen verran rankkaa, että mun mielestä on ihan reilua, että molemmat osallistuvat siihen.

Viime viikolla sain kerran nukutettua vauvan omaan sänkyynsä.=) Siihen se kuitenkin jäi. Pinnasänkyyn nukahtaminen on niin hankalaa, että jokaisella heräilykerralla pitäisi nostaa n. 10-miljoona kertaa syliin ennen kuin nukahtaa, joten sitä ei vaan jaksa. Miehelläkin on selkä niin kipeä, ettei pysty pinnikseen laskemaan ollenkaan ja yksin en vain yksinkertaisesti jaksa. Nukkukoon siis toistaiseksi meidän sängyssä.

Edistystä on tapahtunut kuitenkin syötöissä. Alussahan mulla oli tavoitteena, että yösyöttöjen välissä on 3 h, mutta joskus jouduin siitäkin lipsumaan, kun poika vaan huusi. No nyt olen pikkuhiljaa saanut venytettyä väliä 4 tuntiin eli vauva syö n. klo 24 ja 04. Välillä menee vähän ylikin neljän tunnin. Tosi usein herää kuitenkin jo kuuden maissa ja saattaa häärätä tunninkin ennen kuin nukahtaa. Tuon klo 6 lasken jo aamuksi ja silloin olen antanut luvan imettää useammin, jottei tarvitse itsekään herätä ihan niin aikaisin.

Seuraavaksi aion venyttää syöttöväliä taas vähän, joten kohta ollaankin "yhdessä syötössä". Vauva menee siis nukkumaan n. klo 20, jolloin saa maitoa, sitten esim. klo 1 olisi yösyöttö ja "aamulla" kuuden jälkeen saisi taas maitoa. Tuo on ihan siedettävää ja tuota yhtä yösyöttöä ei välttämättä ole vielä tarvetta lopettaakaan.

Meille on sopinut tämä vähittäinen muutos: ei ole ehkä niin shokki vauvalle (vaikka varmasti nopeasti uuteen tilanteeseen sopeutuvatkin) ja meidän vanhempien ei tarvitse kuunnella huutoa tuntikausia. Hirmuista edistystähän ei kyllä ole tapahtunut, mutta kuitenkin riittävästi, jottei ihan turhaudu ja heitä pyyhettä kehään.
 
heippa. Rohkaisen sinua jättämään yösyötöt pois :)

Meillä on poika nyt 6 kk, ja yöt menty jo 5 kk:n iästä lähtien ilman yösyöttöjä. Lopetin yösyötöt sen vuoksi, että poika kasvoi hyvin, ja tuntui että meikäläinen oli pari kertaa yössä vain "huvituttina".

Kun iltapuurot aloitettiin, syötin pojan ihan typyriäiseen kuntoon iltapuurolla ja -maidolla, ja tarjosin yöllä tissin sijasta pullosta vettä. Tuntui tepsivän, parissa yössä poika tottui tähän hienosti. Nyt en yleensä tarjoa vettä kuin kerran yössä (jos sitäkään), mutta tuttia yleensä joutuu etsimään korvan juuresta pari kertaa yön aikana. Yöt ovat nykyisin hyvin rauhallisia ja ruoka maistuu päivisin hyvin. Aamulla poika ei ole nälkäisen oloinen, jopa odottelen tunnin verran heräämisestä niin aamupuuro maistuu hyvin. Jos tarjoan heti heräämisen jälkeen, uppoaa vain tilkka maitoa.

Miinuksena tässä on se että jos yösyötöt jättää pois, jää helposti imetys kokonaan (tai siihen pitää päivisin todella keskittyä että maidoneritys säilyy).
 
Matilda: vähitellen ollaan kyllä menossa kohti yösyöttöjen poisjättämistä, mutta toistaiseksi imetän vielä kerran yössä n. klo 1. Poika syö aika usein niin huonosti, ettei "typyriäiseen kuntoon" syöttäminen onnistu. Vesipulloakaan ei suostu ottamaan ollenkaan.

Taas on siis tapahtunut vähän edistystä, koska syöttöjä on enää yksi. Tosin herää sitten aamulla klo 5-6 ja mennään syömään puuroa. Sen jälkeen olen imettänyt ja useimmiten nukahtaa vielä pariksi tunniksi.

Toinen varsinainen läpimurto on, että ollaan saatu vauva useana yönä nukkumaan omaan sänkyynsä. Nukkuu siellä vähän rauhallisemmin, koska ei mahdu niin hyvin kääntymään mahalleen. Heräilee kyllä edelleen n. 5 kertaa yössä ja melkein aina pitää ottaa syliin ennen kuin rauhoittuu ja nukahtaa sen jälkeen uudelleen.

Yhtenä iltana mun äiti oli hoitamassa. Laittoi nukuttamisen jälkeen oven kokonaan kiinni, kun me ollaan pidetty sitä vähän raollaan. Huoneessa oli siis vielä tavallista pimeämpää ja hiljaisempaa. Poika teki sitten ennätyksen nukkumalla klo 20-23 putkeen, kun yleensä heräilee alkuyöstä enemmän. Vauva myös usein herää siinä vaiheessa, kun mennään itse nukkumaan. Pitää siis varmaan ihan tosissaan harkita omaan huoneeseen siirtämistä, kun siellä olisi rauhallisempaa.
 
Kuulostaa niin tutulta koko tarina, että täytyi kirjoittaa myös tänne. Olen myös kokeillut 4 kk poikamme nukutukseen Pentleyn oppeja ja nyt tilasin vielä toisen kirjan, jota yritän soveltaa (Miten saan lapseni nukumaan).

Meilllä poika ei aluksi nukkunut päikkäreitä eikä yöllä. Nyt olemme saaneet nukkumaan päiväunet ulkona n. 2-3 h kerran ja lyhyemmät unet illalla 16/17 aikaan. Yöllä kuitenkin jatkuu rumba ja poika herää n. tunnin välein.

Siirsimme jo omaan sänkyyn, omaan huoneeseen, josta haimme syömään. Aluksi meni hyvin: poika nukahti heti vaikka hänet kannettiin eri huoneeseen ja heräsi syömään 3 tunnin välein. Nyt peli kuitenkin muuttui. Nyt herätään tunnin tai pahimmillaan puolen tunnin välein eikä nukahtamisesta meinaa tulla mitään. Oli pakko ottaa viereen, kun ei enää jaksa juosta toisessa huoneessa taputtelemassa poikaa uneen. Poika on vielä niin pieni, että on pakko imettää yöllä, mutta suurin osa heräilyistä ei liity nälkään. Herää yleensä ilmavaivoihin, eikä osaa nukahtaa itse. Kaipaisin neuvoja siihen, miten se opetetaan. Onko tosiaan sitkeästi taputeltava ja tassuteltava? Muuten omassa huoneessa nukkuu paremmin kuin vieressä, sillä herää herkästi kun käännän kylkeä. Meillä on unipussi ja kapalo käytössä, samoin unilelu.
 

Yhteistyössä