Kysymyksiä asuntolainasta

Heip! Mulla olisi muutama kysymys asuntolainaan liittyen :)

Onko teillä kellään minkäänlaista lainaturvavakuutusta? Mistä pankista, mille ajalle (vai onko ne suoraan koko laina-ajalle, en tiedä?), minkä hintainen kuussa, mitä kaikkea vakuutuksen sisältyy, jos myös työttömyyden varalle niin minkä verran korvaa kuussa työttömyyden sattuessa, entä kuinka pitkään tätä korvausta saa ja toki muutakin saa kertoa noihin liittyen :)

Entä korkokattoa? Minkä verran niillä on hintaa?

Onko kukaan hakenut lainaa tämän vuoden puolella? Kuinka paljon "tiukemmin" lainoja nyt myönnetään? Onko kellään tietoja annetaanko täystakauksella kovin mielellään lainoja enää, vai onko alettu enemmän vaatimaan vakuuksia/takaajaa/omaa rahaa? Saako valtion takauksen 15prosentille "automaattisesti"?

Noin neljän kuukauden päästä jään äitiyslomalle, tällöin tulot n.2600-2800euroa nettona kuussa, jos nyt saan töitä (nyt kausityöntekijä, yritän löytää vielä jotain töitä ennen äippälomalle jäämistä) ennen äippälomaa kuussa yhteensä käteen reilut 3000?. Miehellä on vakituinen työpaikka, itsellä ei siis ainakaan vielä. Jos vaikka noita äitiysloman aikaisia tuloja miettii, onkohan noin sadantuhannen euron laina ihan mahdoton? Säästöjä löytyy hieman, ei kuitenkaan montaa tonnia. Maksuaikaa ollaan ajateltu hieman reilua 20vuotta, ehkä 22 tai 23.

Kiitos vastauksista!
 
Mie tiedän lainoista todella vähän, mutta ilmeisesti korkokatto noin 90 000 lainalle oli jottain pari tonnia ainakin ja olikohan 3v voimassa. En mee vannomaan... :ashamed:

Ja joskus oon kuullu et lainaturva ois noin 70? kuussa mut sekin kai sit vaihtelee lainan suuruuden mukaan... luulis ainakin? Kertokaa te jotka tiiätte :D
Ja eikös äippärahassa kahtota viimesen vuoden verotiedot tai vastaavasti 6kk ennen lomalle jäämistä olevat tulot?

Eli miu vastaukset sinänsä turhia mut jospa vaiks nostona miu viesti ees menis jos ei muutoin :LOL:
 
Mä otin pankin kautta vakuutuksen. Siis vakuutuksenhan myöntää joku vakuutusyhtiö, ei pankki.
Mulla on turva kuoleman varalta ja tiettyyn summaan asti työttömyyden varalta. Tuo työttömyysturva täydelle summalle oli aika tyyris, joten ajattelin että vain pientä lisää ansiosidonnaisen kaveriksi. Eli voit määritellä yleensä myös jotain 0e-maksimin väliltä. Tarkat ehdot pitää aina lukea ko. firman manuaalista, siellä kyllä rajataan tarkkaan pois kaikennäköistä. Yleensä laina pitää olla jonkin aikaa voimassa, ennenkuin vakuutusta saisi, se on lisäksi veronalaista tuloa ja rajattu aika mitä saa. Mulla on kuukausimaksu.

Mies ei omaan lainaansa ottanut muuta kuin kuoleman varalta vakuutuksen. Op:lla tämä on summa joka lisätään lainasumman päälle.

Summat vaihtelevat lainan määrän mukaan, ikä ja sukupuoli vaikuttaa myös.

Henkivakuutus on tietty toinen vaihtoehto.
 
Meille tuttavamme, alan ihmisiä, neuvoi, ettei kannata ottaa pankin kaliita lainaturvia vaan ihan vakuutusyhtiöstä henkivakuutus, meillä se on molemmilla.

Myöskään tuota korkokattoa ei kannata varsinkaan nyt, kun korot on lasksusa ottaa. Pahasti saavat takkinsa ne, jotka siitä ovat makaneet :(

Meillä oli prime-korko, mutta muutettiin se 3kk euroborille ja kerralla laina-aika lyheni 7v.Meillä on pankin kanssa sopimus, että saadaan ihan ilmaiseksi muuttaa tuota korkoa markkinoiden mukaan eli sen mukaan mikä on meille edullisinta. Meillä on tosi suuri laina.

Ne täystakaukset maksaa. Kyllähän nyt saa paljon huonommin lainoja kuin pari vuotta sitten. Ja marginaali on paljoin korkeampi, meillä se on vain 3. Otimme lainan 2006 vuoden lopulla
 
Kiitos vastauksista =)

Meirami: Minäkin olen kuullut lainaturvasta ja korkokatosta etteivät ole niin kannattavia, mutta meillä kun ei ole kuin toisella vakituinen työpaikka, ja itsellä vielä tarkoitus opiskella ennen kokonaan työelämään siirtymistä (toki käydä siinä ohessa töissä ) , joten siksi meille olisi tärkeää tietää maksimimäärä mitä lainaerä voi kuussa olla, samoin kun nyt lomautuksia yms on niin paljon, turvata tuolla vakuutuksella lainan maksu, jos miehen työn kanssa kävisikin kehnosti. Viiden vuoden jälkeen (jolle ollaan ajateltu korkokattoa) kun molemmat on työelämässä, tai ainakin minun opinnot loppusuoralla, ei talouden kanssa ole ongelmia jos toinen hetkeksi joutuisikin työttömäksi. Nyt ei tahdota ottaa ylimääräisiä riskejä, vaikka kalliiksihan se "varman päälle pelaaminen" käy loppupeleissä =) Vielä kun löytäisi kohteen, jossa ei olisi näkyvissä lähivuosien aikana suurempia remontteja. Toki pesukone voi mennä rikki ja niin edes päin pientä ylimääräistä menoa on aina omassa asuessa ja elämässä muutenkin ja niihin aiotaankin varautua etukäteen säästämällä hieman, mutta kuitenkin pyrittäisiin välttämään suurimmat karikot =)

Sähkölämmityksestä vielä, vaikkei nyt asuntolainaan liitykään, selviääkö lämmityskuluista (ei siis sis. käyttösähköä ) sadalla eurolla 70-80neliön rivitalossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misse-87:
Sähkölämmityksestä vielä, vaikkei nyt asuntolainaan liitykään, selviääkö lämmityskuluista (ei siis sis. käyttösähköä ) sadalla eurolla 70-80neliön rivitalossa?
Riippuu missä aikayksikössä ;) Mutta kyllähän tuo yleisimmin alittuu kuukaudessa (ja monesti reippaasti). Haasteellisin varmaan on vanha puutaloasunto, jossa eristykset ovat heikot. Lisäksi toki käytetty huonelämpötila vaikuttaa (aste lisää, 5% sähkölaskua lisää).
 
Meillä on neliöitä 95,5 ja maksetaan sähkölämmityksestä + muusta sähköstä n. 150 kuussa. Ja taitaa olla vähän keskivertoa pienempi meidän kulutus. Tosin meidän kulutusta nostaa myös 3 lasta.
 
Haluan nostaa tämän aiheen, kun itselleni kans ajankohtainen. Onko kukaan tosiaan hakennut lainaa tämän vuoden puolella ja saako nyt ilamn takaajia ja ilman säästöjä lainoja ylipäänsä? Kokemuksia eri pankeista, onko erilaisia ehtoja? Esim. Tapiola, Osuuspankki? Vastauksia kiitos...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aukku:
Haluan nostaa tämän aiheen, kun itselleni kans ajankohtainen. Onko kukaan tosiaan hakennut lainaa tämän vuoden puolella ja saako nyt ilamn takaajia ja ilman säästöjä lainoja ylipäänsä? Kokemuksia eri pankeista, onko erilaisia ehtoja? Esim. Tapiola, Osuuspankki? Vastauksia kiitos...
Kyllä pankit katsovat tarkasti, että sulla on jotain vakuuksia. Jos ei ole käsirahaa, niin kyllä ne vaatii takaajat. Ilman säästöjä kyllä saa, jos on takaajat ja on siis myös työpaikka, eikä haeta lainaa järjettömästi yli varojen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aukku:
Haluan nostaa tämän aiheen, kun itselleni kans ajankohtainen. Onko kukaan tosiaan hakennut lainaa tämän vuoden puolella ja saako nyt ilamn takaajia ja ilman säästöjä lainoja ylipäänsä? Kokemuksia eri pankeista, onko erilaisia ehtoja? Esim. Tapiola, Osuuspankki? Vastauksia kiitos...
Kyllä pankit katsovat tarkasti, että sulla on jotain vakuuksia. Jos ei ole käsirahaa, niin kyllä ne vaatii takaajat. Ilman säästöjä kyllä saa, jos on takaajat ja on siis myös työpaikka, eikä haeta lainaa järjettömästi yli varojen.
Mies kävikin jo pankissa, on kuten sanoit. Mutta jokatapuksessa omaan maksukykyyn soveltuvan saa takaajilla, tietty osuus takaattava. Viime vuonna ystäväperhe otti kans lainaa taloon, heillä silloin pienet tulot, eivaadittu takaajia. Ehkä tilanne jo muuttunut.
 
Khimaira
Eilen kävin pankissa ja ilman takaajia tai säästöjä saadaan lainaa- tosin joudutaan ottamaan se " takaussumma" erillisenä' lainana, joka pitää maksaa ensin pois, sen ajan itse asuntolaina on pelkillä koroilla. Marginaali oli 5 ( en tosin tiedä mitä koko marginaali tarkoittaa :snotty: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Eilen kävin pankissa ja ilman takaajia tai säästöjä saadaan lainaa- tosin joudutaan ottamaan se " takaussumma" erillisenä' lainana, joka pitää maksaa ensin pois, sen ajan itse asuntolaina on pelkillä koroilla. Marginaali oli 5 ( en tosin tiedä mitä koko marginaali tarkoittaa :snotty: )

Kyllä on hyvä ottaa selville perusasiat ennekuin lähtee lainaa pankista nostamaan.

Marginaali on se osuus, jonka pankki veloittaa lainasta itselleen. Euribor-korko on kaikilla pankeilla sama, sillä se on markkinakorko. Marginaali tulee euribor-koron lisäksi. Eli juuri tuo marginaali on se mitä kilpailutetaan kun haetaan lainaa. Tietysti pitää huomioida myös paljonko pankki veloittaa palvelumaksuja, jotta päästään todella kilpailuttamaan pankkeja.

Esimerkiksi tänään 3 kk euribor 1.835% ja nykyään osassa pankissa marginaali 1% luokkaa jolloin lainan korko on 2.835%. Eli jos joku ehdottaa marginaaliksi 5% on se mielestäni todella iso. Kai kyseessä oli kuitenkin 0,5% mikä on kohtuullinen marginaali minun mielestäni.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Kimble83:
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Eilen kävin pankissa ja ilman takaajia tai säästöjä saadaan lainaa- tosin joudutaan ottamaan se " takaussumma" erillisenä' lainana, joka pitää maksaa ensin pois, sen ajan itse asuntolaina on pelkillä koroilla. Marginaali oli 5 ( en tosin tiedä mitä koko marginaali tarkoittaa :snotty: )

Kyllä on hyvä ottaa selville perusasiat ennekuin lähtee lainaa pankista nostamaan.

Marginaali on se osuus, jonka pankki veloittaa lainasta itselleen. Euribor-korko on kaikilla pankeilla sama, sillä se on markkinakorko. Marginaali tulee euribor-koron lisäksi. Eli juuri tuo marginaali on se mitä kilpailutetaan kun haetaan lainaa. Tietysti pitää huomioida myös paljonko pankki veloittaa palvelumaksuja, jotta päästään todella kilpailuttamaan pankkeja.

Esimerkiksi tänään 3 kk euribor 1.835% ja nykyään osassa pankissa marginaali 1% luokkaa jolloin lainan korko on 2.835%. Eli jos joku ehdottaa marginaaliksi 5% on se mielestäni todella iso. Kai kyseessä oli kuitenkin 0,5% mikä on kohtuullinen marginaali minun mielestäni.
:ashamed:
En ole mitään vielä nostanut ja tarkoitus on kyllä käydä muissakin pankeissa :snotty:

Kiitos vastauksesta- taas olen viisaampi :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mugello:
Herrajumala se marginaali nyt 5 % voi olla! Lainan korko syntyy viitekorosta JA marginaalista. Eli jos euribor 12 on vaikka 2,085 % ja marginaali 1,00 %, niin kokonaiskorko on silloin 3,085 %.

Alle 1,00 % marginaalilla saa kun on asiat kunnossa ja on itsekin tiukkana.
Asuntolainoissa on alhaiset marginaalit, mutta käyttöluotoissa se on eri juttu.
Tuollainen takausmaksu toisaalta ei ole suoraan asunnon ostamiseen tarkoitettu, eikä sitä ole samassa määrässäkään.

Mutta tarkistuksen paikka lienee. Ja muutenkin on hyvä kerrata ja kysyä, jos termit ovat noin epäselvät (siis Mineirva...)
 
Khimaira
Tämän takia halusinkin tulla keskusteluun mukaan, tässä sitä oppii :) tarkastin papereista ja todella: marginaali on 0,5- heh vai että 5 :LOL:
Menen ensiviikolla kysymään toisesta pankista- mitä sieltä sanovat ( ja mitä mä asiasta ymmärrän :snotty: :whistle: :LOL: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Tämän takia halusinkin tulla keskusteluun mukaan, tässä sitä oppii :) tarkastin papereista ja todella: marginaali on 0,5- heh vai että 5 :LOL:
Menen ensiviikolla kysymään toisesta pankista- mitä sieltä sanovat ( ja mitä mä asiasta ymmärrän :snotty: :whistle: :LOL: )
Oikea asenne! Pitää kysyä, jos ei tiedä tai on hieman epävarma tiedon suhteen. On kuitenkin iso asia kyseessä, joten on hyvä selvittää asioita perinpohjin.
 

Yhteistyössä