Kysymyksiä kaksivuotiasta lapsistanne

  • Viestiketjun aloittaja Gg
  • Ensimmäinen viesti
Meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;23734108:
nyt jo 2½v.
- Oppi itse syömään 1v4kk,tahallaan ei yleensä sotke,pienestä tavallisesta lasista juonut alle 1v. asti.
-Palapeleistä nyt vasta alkanut kiinnostumaan,ei osaa vielä muita kuin nuppipalapelejä.
-Alkoi aikaisin puhumaan,1v2kk oli jo yli 60 sanaa.2v. puhui pitkiä lauseita ja selvästi,ärräkin tulee melkein oikein.
-Pottailu aloitettiin jo alle 1v.,vaipoista pääsi 1v9kk,yövaippaa käytettiin vielä muutama kuukausi,vaikka se olikin yleensä kuiva.
-Tutin käytön lopetti n.1v2kk.
-2v. oli 91cm ja 11,8kg.
-Osaa kävellä varpaillaan ja seistä yhdellä jalalla,en muista koska oppi.Rappusissa kulkee varovaisesti.
-Osaa laskea kahdeksaan,joskus joku numero unohtuu.
-pukeminen heikkoa,osaa laittaa päähineet,lapasia ja kumisaappaat...
-piirtää sotkuja.
 
Syö itse, riisuu itse, palapelejä emme ole kokeilleet edes, niitä ei meillä ole ollenkaan.
Puhetta tulee jonkin verran, viime aikoina oppinut ihan hirmuisesti uusia sanoja. Suurin osa on vielä omia sanojaan, jotka isä ja äiti ymmärtää mitä hän niillä tarkoittaa. Pottailu on mennyt meilä ihan penkin alle. Ei aiheesta kuitenkaan stressiä, myöhemmin vaan uutta yritystä.
Tutti on vielä nukkuma käytössä, tästä on ollut puhetta päästä eroon, mutta lykätyksi on tullut kuopuksen uniongelmien vuoksi. Ihan oman jaksamisen kannalta on pojalla vielä tutti nukkuessaan käytössä, nukkuu läpi yön.

Painoa oli 12,5kg ja pituutta 86,5cm. Pituuden mittaus meni kyllä vähän miten meni, poika ei ollut oikein yhteistyöhaluinen, joten luulen että pituus on lähellä 90cm oikeasti. 92cm vaatteet ollut jo käytössä pitkään, ja 1,5v neuvolassa pituus oli 86cm.

Poika lähti varhain liikkeelle, jo puolivuotiaana kulki kahdella jalalla ja luulen että tämän vuoksi puhe on tullut nyt jälkijunassa. Ensimmäisen sanan sanoi 1,5v ikäisenä, siihen sanaan se jäi ja nyt 2v:nä on sanoja jo monta kymmentä.
 
"Eee"
Meidän likka on nyt 2v 2kk. Syö siististi itse ja juo tavallisesta lasista. Puhuu pitkiä juttuja, mutta äännevirheitä on paljon (ei osaa sanoa K, R, S eikä J, joten ulkopuolisten saattaa olla tosi vaikea ymmärtää välillä). Osaa pyytää itse potalle ja tekee sinne pissat ja kakat, mutta nukkuessaan ja isovanhemmilla kyläillessä tarvii vaipan (kun isovanhemmilla on niin hauskaa, ettei sielä malta mennä vessaan). Tasan 2v. ikäisenä ei vielä ollut minkäänlaista yritystäkään tehdä mitään potalle, eli tämä on opittu tosi nopeasti sitten, kun itse osoitti mielenkiintoa pottaa kohtaan. Osaa tehdä 4 palan tavallisia palapelejä, nuppipalapeleissä ei tunnu enää olevan mitään haastetta (en sitten tiedä, onko meidän nuppipalapelit liian helppoja). On itse innostunut kirjaimista ihan hirveästi ja tunnistaa 15 kirjainta. Bongailee niitä aivan innoissansa kaikkialta: liikenemerkeistä, mainostauluista jne. Tunnistaa lukumäärät kolmeen asti (osaa esim. sanoa: pöydällä on kolme omenaa ja kaksi banaania), ja luettelee numeroita kymmeneen asti, mutta ei osaa laskea (siis luettelee numeroita ja osoittelee tavaroita, mutta luettelu ja osoittelu menevät eri tahdissa). Osaa pukea housut itse, mutta ei sukkahousuja. Myös tumput ja sukat jne.
 
"Vinha"
Tyttö 1v 8kk. Syö aina itse. -ei tee palapelejä, -puhuu sen verran paljon että sanat eivät ole enää laskettavissa, myös 4-5 sanan lauseita, -täysin vaipoissa, -tutti jäi pois 1v, -ei kiipeile pöydille eikä tee kuperkeikkoja :)
 
Meillä 2,5v
* syö ja juo itse
* pottailua harjoitellaan
* samaten vähän pukemista
* ei tuttia eikä tuttipulloa. Tutista luovuttiin 9kk iässää ja pullosta siinä vuoden iässä.
* tykkää todella paljon palapeleistä ja tekee niitä usein ja pitkään. Ennätyksenä on 100 palan palapelin kokoaminen, kerran. Normaalisti tekee 25-40 palan palapelejä.

2,5vuotiaana 11,9kg ja 93cm
 

Yhteistyössä