Kysymyksiä Losec Mupsista/ruokatorven tähystyksestä/kiristysleikkauksesta

Niin poikamme on siis 1 v 5 kk vanha ja refluksitauti diagnosoitu.
Miten kauan tuota Losec lääkitystä teillä on käytetty ja millä annostuksella?
Poikamme on yli 10 kg ja annostus on 10 mg x1 /vrk.

Ja mulle kerrottiin että tätä lääkitystä pitäisi käyttää vain kuuriluonteisesti
2-4 vk!!! Kerroin ettei poika selviä ilman lääkitystä ,ennen oli Zantac minkä annostusta yritin vähentää ja oireet tuli heti rajummaksi. No siihen lääkäri ei osannut muuta kuin laittaa lähete lasten kirurgille mahdollista tähystä varten, mikä kuulemma joudutaan tekemään nukutuksessa. Onko kellään kokemusta tuosta toimenpiteestä tai sitten siitä kiristysleikkauksesta?

Minulla kun on sellainen käsitys ettei sitä leikkausta tehdä kuin tosi vaikeissa tapauksissa, milloin oksennellaan koko ajan, meillähän tuo refluksi on nykyään vain silent tyyppistä. Niinpä sitten ajattelin, että mitä siitä tähystyksestäkään on hyötyä, kun leikkaus ei kuitenkaan ole aiheellinen?

Kokemuksia/kommenteja odottelisin, kiitos!

 
Meidän 2v3kk pojalla on diagnosoitu refluksi. Aikaisemmin lääkityksenä juuri tuo Losec tai sitten Nexium. Ja kuuriluontoisesti. Aina kun lääkitys loppui alkoi oireet. Meidän pojalla se on kanssa Silent mallinen ja ei ollut vauvanakaan kova puklailemaan.
Mun käsitääkseni Refluksi diagnoosia ei anneta ilman tähystystä. Korjatkaa jos olen väärässä mutta tällaisen käsityksen olen saanut.
Meidän pojalle siis tehtiin se tähystys ja missään vaiheessa ei kyllä sanottu että sitä alettaisiin korjaamaan kirurgisesti. Minun pikkusiskollani on todella paha refluksi eikä hänelläkään ole sitä vielä leikattu, vaikka on kärsinyt siitä koko elämänsä.
Mielestäni tähystys on tehtävä ihan senkin vuoksi etä tiedetään mitä siellä mahalaukussa on meneillään ja todennäköisesti sitä joudutaan tähystelemään vielä monet kerrat pojan elämä aikana koska se voi pahentua. Ja tähystyksen jälkeen saimme kokeilun Prepulsid lääkityksen josta on Ihan oikeasti apua, ja poika syö ja nukkuu nykyään hienosti. Tajusin tässä vasta että Losecista oli vain vähän apua ja tuosta Prepulsidista on ihan oikeasti apua.

Eli suosittelen kyllä tähystystä, että saadaan lääkityskin kohdilleen :)
 
En varsinaisesti vastaa kysymykseesi, sillä kerron nyt itselleni aikuisiällä (28-vuotiaana) tehdystä fundoplikaatiosta. Kuinka sattuikin, sillä painin nyt TAAS refluksin kourissa. Leikkaus siis tehtiin aika tasan 3 vuotta sitten, ja tämä väliaika olikin laatuaikaa, kun ei tarvinnut kärsiä siitä aiemmasta pahanolontunteesta 24/7. Mutta nyt ovat oireet palanneet, itse asiassa jopa pahempina kuin aiemmin, sillä minullakaan ei ollut oksentelua tai pahaa närästyksen tunnetta ennen leikkausta. Mutta nyt on!

Vastasin siis siksi, että leikkausta pohtiessasi tiedostat leikkauksen olevan harvemmin elinikäinen ratkaisu, valitettavasti. (Itse en tuosta ollut tietoinen leikkaukseen mennessäni.)
 
Kiitos molemmille nopeasta vastauksesta :flower:
Kaipa se tähystys on sitten ihan hyvä tehdä, minä vain inhoan sitä nukutushommaa!
Niin ja minulla lukee tuossa kotiin tulleessa paperissa: dg: Gastro-esofageaalinen refluksi.
Diagnoosi annettiin kait sen happamuusrekisteröinnin perusteella, mikä sekin osittain meni mönkään kun poika alkoi illalla kovasti oksentelemaan ja piuha jouduttiin ottamaan pois kesken kaiken.

Tuota prepulsid lääkitystä ei ole meillä kokeiltukaan. Mietin vain tätä nykyistä lääkitystä, kun tuntuu ettei tuo annostus ole ihan riittävä ja se etten tiennyt että se tosiaan on vain kuureina otettava lääke!

Tuosta leikkaushoidosta minulla ei ollutkaan minkäälaista tietoa, ainoastaan lääkäri sanoi, ettei sen leikkauksen jälkeen voi enää oksentaa???
En tosin ole leikkaushoitoa vaatimassakaan meidän pojalle, kun olen sen kuullut että vaiva pitäisi parantua iän myötä. Meillähän oli toisella pojalla tämä sama vaiva, mutta hänellä vaiva helpottui jo 8 kk:n iässä niin ettei lääkitystä enää tarvittu, ajottain on vain tiukkaa hikkavaivaa, jos on tullut syötyä jotain väärää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sirpiina:
Niin poikamme on siis 1 v 5 kk vanha ja refluksitauti diagnosoitu.
Miten kauan tuota Losec lääkitystä teillä on käytetty ja millä annostuksella?
Poikamme on yli 10 kg ja annostus on 10 mg x1 /vrk.

Ja mulle kerrottiin että tätä lääkitystä pitäisi käyttää vain kuuriluonteisesti
2-4 vk!!!
Meillä pojalla oli Losec Mups oli käytössä 9 kuukautta annostuksella 2 x 10 mg / vrk. Missään vaiheessa lääkäri ei pitänyt ongelmana tätä käytön pituutta.
 
Meillä käytössä oli Losec Mups reilut 1,5 vuotta. Pääsääntöisesti annoksena oli 2 x 10 mg/vrk. Meidän lääkäri sanoi, että joihinkin sairauksiin Losecia ja vastaavia lääkkeitä syödään isolla annoksella lähes koko elinikä, joten ei ollut huolissaan tuosta ajasta ja en sitten minäkään enää sen jälkeen. Nyt ollaan oltu ilman säännöllistä lääkitystä reilut puoli vuotta ja Losecia käytetään vain tarvittaessa eli aika harvoin. Meidän lapsella refluksi oli pääsääntöisesti allergiasta johtuvaa ja nyt vanhempana (täyttää 3) ei enää jatkuvaa tarvetta lääkitykseen ole ja Loseciin turvaudutaan lähinnä epäonnistuneiden ruokakokeilujen jälkeen. Meillä allergiatkin ovat alkaneet jo helpottamaan aika hyvin, tosin nyt on oireilua ja annoin eilen Losecin, koska kokeilin kalaa ja ei näytä sopivan.

Meillä tuli refluksidiagnoosi PH-mitatuksen perusteella, tosin nykyään se usein osataan tunnistaa jo oireista ja mittausta ei välttämättä tarvitse tehdä.

Jos refluksi on rakenteellista perää, saattaa Prepulsidista olla apua. Tuo rakenteellinen tilanne näkyy siinä tähystyksessä ja samalla selviää, missä kunnossa ruokatorvi happojen jäljiltä on yms. eli ihan informatiivinen toimenpide sinällään! Monesti silent-refluksi saattaa olla jopa vaikeampi eli hapot seilaavat edes ja takaisin lentämättä oksuna ulos ja tämä voi olla jopa kipeämpää kuin oksentaminen, joten ruokatorven kunto on ihan hyvä selvittää.

Meillä on tehty putkitus/kitarisanpoisto joskus lapsen ollessa 10 kk ja siinä siis nukutettiin. Vaikka itse etukäteen vähän jännäsin, meni kaikki tosi hyvin. Nukutustilanne meni aika rauhallisesti ja lapsi sai olla sylissäni, kun maskilla hengitti nukutusainetta. Herääminen meni myös ihan ok, vaikka alkuun oli vähän itkuinen (tämä kuulemma yleistä lapsilla) Itkuisuutta kesti aika vähän aikaa ja sitten oli ihan normaali. Illalla leikki jo ihan normisti. Mummo ei millään meinannut uskoa, että oli vähän aikaisemmin ollut nukutettuna ja leikkauksessa!
 
Kiitos vastanneille!!!!
Nyt vasta pääsin koneelle kommenttejanne lukemaan.... eli ihan oikeinhan minä olin alun perin ymmärtänyt, tarkoittaen sitä että tuota Losecia voi siis käyttää säännöllisestikin pitemmän aikaa. Onkohan meillä ylivarovaisia lekureita vai mitä???
Tuota Prepulsidia ei meillä olekaan vielä kokeiltu, joten se saattaakin olla sitten seuraavaksi?..

No eipä auta kun jäädä odottelemaan sitä lastenkirurgian aikaa, ja katsoa mitä tuleman pitää!
 
Meidän 3-vuotiaalla on kai aika hankala refluksi.
Todettu ph-rekisteröinnillä ja aika pian saatu lääkkeeksi Prepulsid. tämäkään ei riitä vaan vuosi sitten aloitettiin Zantac-kuuri. Aina kuurin loputtua tuli oireet takaisin ja lopulta zantac vaihdttiin losec mupsiin. Sitä on syönyt nyt kuuriluontoisesti ja aina kun kuuri loppuu oireeton aika on lyhentynyt. Nyt oireet alkavat jo viikossa Losecin lopetuksesta. ja ainakaan meidän lääkäri ei anna syödä loseccia jatkuvasti. Nyt on kuuri menossa, sain puhutta nyt 4 kk:n kuurin, sitten mennään kirurgin arvioon ja meillä edessä on fundoplikaatio. Lääkärin mielestä ei ole muuta vaihtoehtoa, koska lapsi on jo kolme ja ei voi olettaa enää että iän myötä helpottaa. Olisi siis pitänyt jo helpottaa...?! Ja tosiaan loseccia ei anna syödä. Itse olisin halunnut, että lapsi syö loseccia (ja se prepulsid menee 4 kertaa/vrk), leikkaukseen en ole innokas lasta viemään. Mutta ei tässä ole paljon vaihtoehtoja. Taitaa olla aika hoitopaikka ja -lääkäri kohtaista tuo losecin syöttäminen, olen kuullut että jotkut ovat syöneet reilusti yli vuodenkin.
 
Moi Zeena ymmärsinkö siis oikein, että teillä on koko ajan tuo Prepulsid menossa ja yhtä aikaa Losec?

Osasiko teillä lääkäri sanoa, mihin ikään asti tuo refluksi olisi pitänyt hellittää?
Onko tehty tähystystä?
Millaiset oireet on ollut?
Onko refluksi allergista vai rakenteellista vain molempia?

On se tosiaan kumma, miten eri paikkakunnilla suhtaudutaan eri tavalla samoihin lääkkeisiin!... Meilläkään ei kyllä osannut lekuri milläänlailla kommentoida sitä MIKSI tuo losec olisi vain kuurilääke. Onko teille annettu siihen vastausta?

Kiitti jos viitsit vastailla!
 
Joo, meillä menee nyt kokoajan Prepulsid+losec ja sillä oireet pysyy suhteellisen hyvin aisoissa. Alkuun pärjättiin hyvin pelkällä prepulsidillä, mutta aikaa myöten tyttö on tarvinnut enemmän lääkkeitä.

Mitään ikää ei lääkäri sanonut, sanoi vaan, että vauvaiän jälkeen yleensä hellittää jos on hellittääkseen.
Tähystetty on kertaallee, siinä ei ollut mitään erikoisia löydöksiä. Sekin on aika outoa. Tyttö oli allerginen pienempänä, nyt ei allergioita ole. Eli periaatteessa refluksi ei ole allergista. Jotain rakenteellista vikaa pitää siis olla, mutta ei oikein selvää että mitä.

Oireena oli pienestä lähtien oksentelu. Se oli runsasta jo tosi pienenä. Kukaan ei vaan koskaan siihen puuttunut tai ajatellut, että se on epänormaalia (paitsi minä). Refluksi on siis todettu vasta 2-vuotiaana, oireita ollut ihan pariviikkoisesta.
tyttö ei pystynyt syömään ja kun utputin niin oksensi. Sitten alkoi laihtua, käskettiin syöttää enemmän rasvaa :eek:
Minä syötin ja tyttö oksensi vaan enemmän.
Tämä oravanpyörä siis jatkui ja jatkui kunnes käskin tutkia refluksin. Ja tulos oli tosiaan se, että suurimman osan valveillaoloajasta oireilee. Ja ruokailujen yhetydessä eritoten.

Nyttemmin oireena on edelleen oksentelu, oksentaa herkästi jos syö yhtään liian nopeasti tai juo. Syö pieniä annoksia. Lisäksi röyhtäilee ja yökkii syödessään, ei pysty nielemään. Nämä oireet saadaan sitten kuriin nykyään tuolla Losecilla.

Minäkin kyselin, miksei Loseccia voisi syödä kauempaa mutten saanut vastausta. "Sitä ei vaan suositella". Onhan se harmi kun jossain muualla sitä annettaisiin syödä....Toisaalta ymmärään hyvin meilläkin tuon, ei tuo oireilu varmaan lopu ilman leikkausta jos silloinkaan.

Olisi ihanaa jos tyttö voisi joskus syödä niinkuin ikäisensä, reippaasti ja iloisesti. Nyt ruokailu saattaa kestää jopa 1½ tuntia ja se on hermoja raastavaa hommaa niin lapselle kuin aikuiselle. Ja kun kuitenkin on pakko syödä, meillä tyttö on niin pienikokoinen ja alipainoinen ettei ruokailuja voi jätttää muutaman lusikallisen varaan.
 
Kiitos zeena vastuksestasi!
Teillä on tuo oireilu aikalailla erinlaista kuin meillä. Pojalla ei ole ruokailussa ongelmia, kuin vain silloin, kun tuo ruokatorvi on mennyt huonoon kuntoon, silloin on myös kurkku ilmeisesti kipeä.

Sellaista olisin vielä kysellyt että miten pitkää taukoa teille kaikille edellä kirjoittaneille on nuo lääkärit suositelleet siinä losec lääkkessä?

Ja vielä sellainen asia, että onko kenelläkään tuo em lääke aiheuttanut vatsan sekaisin menemistä? Meillä pojulla on ollut noin 3 vk enemmän ja vähemmän ripulilla vatsa ja en tosiaankaan saa kiinni mistä se nyt johtuisi??? Nyt meillä on se tauko menossa ja Gavisconia olen antanut noin 5 pv.
 

Yhteistyössä