Kysymyksiä perhepäivähoitajille

Mites alkuhankinnat? Rattaat, matkasängyt, syöttötuolit jne..? Lelut? Mitä hankintoja teitte ja saako niihin jotain tukea työnantajalta?

Kuinka monta ruokaa päivässä tulee tarjota? Aamupala, lounas, välipala? Kuinka monipuolisia tulee olla? Täytyykö jokaisessa aamupalassa olla puuro, hedelmä, leipä tyylisesti?

Kuinka paljon ulkoilette ja missä? Onko kaikilla oma piha jossa ulkoilla? Tekeekö kukaan työtä rivi/kerros-talossa?

Kuinka monta lasta teillä on hoidossa? Kuinka paljon saatte palkkaa? Kuinka pitkiä päiviä teette? Kuinka tarkkaa on mitä lasten kanssa tekee? Pitääkö koko ajan olla aktiivisesti keksimässä toimintaa? Mites ruuan laitto, laitatteko valmiiksi edellisenä päivänä? Katsotteko ikinä elokuvia? Askarteletteko?

Miten lasten poissaoloja ja omia työaikoja seurataan? Jos lapsi on poissa, meneekö palkkakin sitä ajalta?
 
Parhaimmat tiedot varmaan saisit kun soittaisit jonnekkin lähipäiväkotiisi jossa on perhepäivähoidon johtaja paikalla. :D Sais ainakin tieää ne vaatimukset oikein,sekun on sitten eri asia miten niitä kukin noudattaa...
 
Oon kunnallinen pph, sain kaupungilta lainaan uudet emmaljungan tuplarattaat, matkasängyn, ja syöttötuolin (matkasänkyjä ja syöttötuoleja saa lainaan niin monet kuin on tarvis) Leluihin ja askartelutarvikkeisiin sai 100?, sillä ei tietysti hirveen isoja hankintoja saanut, mutta onneksi leluja oli kuitenkin valmiiksi kun on omakin lapsi.

Aamupala, lounas ja välipala tarjotaan. Me saatiin päiväkodin ruokalistat joiden mukaan voi tehdä ruoat, mutta saa toki tehdä omankin mielen mukaan.

Ulkoillaan aamusta n. klo. 9.15-10.45, käydään eri leikkipuistoissa, oman pihan puistossa jne. Iltapäivällä mennään taas kolmen jälkeen ulos. Asutaan pienkerrostalossa.

Mulla on 3 lasta hoidossa + oma siihen lisäksi. Palkka on kolmesta lapsesta 1099?+verottomat kulukorvaukset siihen lisäksi 4,55?/päivä/lapsi, eli yhteensä kolmesta lapsesta kertyy n.280?/kk jos jokainen lapsi on aamupalalla, lounaalla ja välipalalla. Sit tuohon lisäksi tietty kelan kotihoidontuki kun oma lapsi on alle 3v. (Juu surkee on palkka, mutta tulee tietysti säästö siinä, kun ei tarvitse maksaa omasta hoitomaksuja, niin kuin silloin joutuisi jos menisi muualle töihin!) Mulla kertyy työtunteja viikossa n.36-42

Täällä pitää tehdä toimintasuunnitelmat kuukausittain, kamalasti ei askarrella kun vanhinkin lapsi täytti juuri vasta 3v, mutta piirrellään, maalataan, muovaillaan yms. ja toki toisinaan jotain pientä askarrellaankin. Ei katsota elokuvia, joskus katsotaan aamulla pikkukakkosta, jos tulee joku lapsi jo aikaisin hoitoon, noin kerran viikossa. Lorutellaan, laulellaan ja luetaan päivittäin.
"Esivalmistelen" aina edellisenä iltana ruoan, esim. keittoon tai muusiin kuorin ja pilkon perunat, pilkon ruokaan tulevan sipulin valmiiksi tms. että on aamulla nopea tehdä valmiiksi.

Jos lapsi on poissa, palkan saa ihan normaalisti siltäkin ajalta, mutta kulukorvauksia ei. Päivittäin pitää täyttää listaa jokaisen lapsen kohdalla, että moneltako tulee hoitoon, ja monelta lähtee pois.
 
Saanko vastata vaikka en itse ole pph? :D Oma äitini on.

Leluja on ollu meidän lasten vanhoja ja tarhalta on saanut hakea leluja lainaksi. Samoin syöttötuolit, kaksostenrattaat ja patjoja päiväunia varten.

Ruokaa tarjotaan aamupala, lounas, välipala ja jos lapsi on yli viiteen hoidossa niin myös päivällinen. Ruoka on ollut ihan tavallista kotiruokaa :) Ulkoiltu on 2 krt päivässä, aamupalan ja välipalan jälkeen meidän äidin kerrostalon pihassa. Aamupäivisin on käyty kauempana pihasta esim. läheisessä leikkipuistossa tai tavattu muita pphoitajia jossain.

Lapsia äidillä on ollut 4. Silloin kun itse olin pieni niin 3 koska minut laskettiin yhdeksi "hoitolapsista". Palkkaa en tiedä :) Päivä alkaa n.klo7 ja jatkuu klo17 asti kunnes vanhemmat hakevat lapset töistä päästyään.

Askartelumahdollisuus on aina ollut mutta lapset saa myös leikkiä keskenään. Ohjelma riippuu pitkälti lasten iästä.. Elokuvia ei äiti ole koskaan lapsille esittänyt, aamun piirretyt on saanut katsoa ne jotka on tulleet aikaisin hoitoon.

Työt merkataan erilliseen taulukkoon joka viedään päiväkodille kuukausittain.
 

Yhteistyössä