Kysymyksiä rv 34-35 synnyttäneille

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kaipailisin kokemuksia niiltä, kenellä lapsi on syntynyt rv 34-35.

Miten synnytys alkoi?
Millä rv:llä vauva syntyi?
Missä mitoissa vauva oli syntyessään?
Oliko vauvan keuhkot jo kypsät?
Joutuiko vauva lastenosastolle?
Kuinka pian pääsitte kotiin?
 
vieras
Meillä esikoinen syntyi 35+1. Saikulla olin ollut ennenaikaisuudenriskin vuoksi rv 24. Synnytys käynnistyi vesien menolla ja oli nopea 2h15min. Vauva oli 45 cm ja painoi 2620g. Lastenteholla oli 2 pv. Yhden päivän kaapissa, mutta ei edes lisähappea tarvinnut, kun keuhkot kypsät. Viikko oltiin sairaalassa, kun keltaisuutta hoidettiin.
 
Kissimirri
Mun vauva on syntynyt rv 30+6 mutta vastaan silti. Teholle joutuminen riippuu ihan lapsesta; koosta ja voinnissa. Ystäväni rv 35 vauva kotiutui normaalisti osastolta 3 päivää synnytyksestä koska vauva oli iso ja hyvä vointinen.

Eroja voi olla paljon, mutta jos raskautesi on edennyt muuten ihan normaalisti, tuskin mitään kovin pitkää sairaalajaksoa on tiedossa. Jos vauvalle on tullut vaikeuksia esim. sinun raskausmyrkytyksen takia, se muuttaa vähän asioita, mutta mitään syytä huoleen ei noilla viikoilla ole.

Tuon viikkoisilla ei ole keuhkojen suhteen enää ongelmia.
 
ööö
vauva syntyi vesien menolla viikolla 35. vauva joutui keskolaan 2 viikoksi. keuhkoissa ei ongelmia yleensä enää näillä viikoilla. kokoa oli yli 2,5 kiloa. syöminen tuotti eniten ongelmia.
 
rv 35+3 käynnistettiin myrkytyksen vuoksi.Paino oli 3090gr, pituutta en muista.Keuhkot olivat kypsät.Lastenlääkäri ei millään meinannut uskoa ettei vauva ollut täysiaikainen.Koska synnytys kesti 20h ja vauva oli kauan ilman lapsivettä, niin vietiin varmuuden vuoksi lastenosastolle ja antibioottitippaan sekä sokeritippaan.Vähitellen noita tippoja alettiin ns purkamaan ja viikon kuluttua vauva pääsi kotiin.
 
.
rv34 syntyi meidän vaavi, alle 2viikkoa keskolassa, vain ja ainoastaan painon takia jota letkuruokituksen avulla nostettiin. Ei ollut kertaakaan kaapissa ja keuhkot olivat OK.
Pituus 42cm ja paino 2,105kg.
 
vieras

34. vko
synnytys alkoi vedemenolla
alle 2 kiloa
ensimmäisenä päivänä lisähappea, muuten keuhkot valmiit. Ei ollut kortisonipiikkiä annettu.
Pari viikkoa keskolassa, painonnousua hidasti keltaisuus, kotiin kun paino 2000g eli 2,5 vkoa syntymästä (kk ennen "laskettua aikaa")

 
Esikoinen syntyi rv 35+2, paino 2485g ja pituus 45cm. Keuhkot oli kypsät, ei tarvinnut apua hengittämisessä. Päästiin ihan normiosastolle. Vauva oli vuorokauden verran lämpöpatjalla ja 1,5vrk joutui lisäksi olemaan sinivalohoidossa keltaisuuden vuoksi. Kotiin päästiin 6vrk päästä syntymästä.
 
hoitsu
Tyttö synty 35+6 ja ihan supistuksilla alko. Painoa 2400g ja pituutta 43cm. Olisivat vieneet lastenosastolle kun "normi"osastolle ei alle 2500g viedä. Päästiin kuitenkin "normi"osastolle kun aikani pyysin. Seurasivat tiuhaan sokerita, mutta kaikki meni ok. Kotiin päästiin 4 päivän päästä, typyn paino silloin 2225g
 
"äiti"
Miten synnytys alkoi?
Käynnisteltiin tableteilla raskausmyrkytyksen vuoksi. Sitten meni vedet ja synnytys alkoi.

Millä rv:llä vauva syntyi?
Rv 34+4 (neuvolan mulaan 34+5)

Missä mitoissa vauva oli syntyessään?
2490g, 48,5cm, py31,5cm

Oliko vauvan keuhkot jo kypsät?
Oli. Hengitti itse alusta asti. Ei mitään ongelmia hengityksen kanssa. Olin saanut kortisoonit.
vauva myös söi itse tuttipullosta. Täysimetys alkoi sitten kotona.

Joutuiko vauva lastenosastolle?
Joutui. Siinä sairaalassa kaikki keskoset menee lastenosastolle. Oli 3päivää keskosten tehohuoneessa valvonnassa, sitten tavalliseen huoneeseen vastasyntyneiden osastolla.

Kuinka pian pääsitte kotiin?
Vauva pääsi kotiin 12päivän ikäisenä (rv36+1), kotiutumispaino oli 2600g. Ennen rv36 ei vauvaa siinä sairaalassa kotiin päästetä, vaikka kaikki olisi ok.
 

Yhteistyössä