Kysymys adhdsta

Te, joilla on adhd tai joiden lapsilla on, onko mitään konstia, jolla pystyisi rauhoittumaan/rauhoittamaan pieneksi hetkeksi, kun tietää, että jokua asia pitäisi välttämättä saada tehtyä?

Siis kertokaa joku asia, joka ratkaisevasti auttaisi keskittymistä levottomana päivänä?

Kiitos. :)
 
Eipä juuri :/
Mulla on tässä meneillän sellainen kausi, etä mä en sa tehtyä mitään, edes kivoja juttuja tai harrastuksia. Tänään tein kokopäivän tunnin työtä :xmas:
Kunnon rauhoittuminen ja jonkun kivan tekeminen ensin autta vähän ja mä ainakin kuvittelen sinnikkästi, etä kofeiini auttaa, siis kokis. Ainakin sen menekki on tipunu Concertta läkityksen myötä rajusti.
Pitää olla kunnon motivaatio ja heti seuraava konkreettinen palki, jotta asiat tulis tehtyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eipä juuri :/
Mulla on tässä meneillän sellainen kausi, etä mä en sa tehtyä mitään, edes kivoja juttuja tai harrastuksia. Tänään tein kokopäivän tunnin työtä :xmas:
Kunnon rauhoittuminen ja jonkun kivan tekeminen ensin autta vähän ja mä ainakin kuvittelen sinnikkästi, etä kofeiini auttaa, siis kokis. Ainakin sen menekki on tipunu Concertta läkityksen myötä rajusti.
Pitää olla kunnon motivaatio ja heti seuraava konkreettinen palki, jotta asiat tulis tehtyä.
Kiitos vastauksesta. Minkälainen vois olla palkinto esimerkiksi? Pelkät kehut ei taida riittää? Miten toi kunnon rauhoittuminen tapahtuisi?

Aika jännä jos toi kokis toimii, mä olen kuvitellut, että se tekee vaan levottomammaksi. Kullanarvoista, jos saan edes jonkun neuvon joka edes joskus toimii :D
 
tässä..
no adhd lapsilla on siis usein vaikeutta keskittyä, kun aistiärsytyksiä tulee joka tuutista (tunto, kuulo, näkö ym.) Jos pitää pystyä istumaan paikallaa, vois yrittää sellaista, että hankkii tuolille sellaisen tasapainotyynyn, jolloin lapsi joutuu keskittymään tuolilla istumiseen. Saattaa kuulostaa vähän tyhmältä tällainen ehdoitus, mutta se saattaa auttaa lasta keskittymään myös koulutehtäviin. http://www.vaivaton.com/product/195-1-11394 Tuossa linkissä on ainakin yksi malli tasapainotyynystä... Netistä varmasti löytyy osoitteita oman paikkakunnan liikkeisiin...
 
No tuota...hyvä esimerkki oli yks päivä pojan kanssa (hällä ei diagnoosia, mutta on nin täysin mun oeilikuva, että luultavasti pian on). Tehtiin läksyjä ja pyyhittiin ja paruttiin ja tehtiin. Sitten kello tuli niin paljon, että harrastukseen piti lähteä 10 minuutin pästä. Se teki ne läksyt, mitä oli tunti tahkottu edestakaisin siinä 10 minuutissa täydellisellä käsialalla, kun siihen oli joku oikea syy, se lähtö...
Mä ite rauhoitun tässä tietokoneella...toisaalta se johtaa ongelmaan nimeltä jumittuminen :headwall: 10 minuuttia voi venähtää pariksi tunniksi :headwall:
Koulussa jotain selkeää "nyt menen keittiön pöydän ääreen ja otan mukaan vaan tähän työhön tarvittavat asiat, teen sen ja poistun sitten"-metodia on vähän vaikea käyttää...Mutta mahdollisimman pieniksi pilkottuna kaikki tylsät jutut. 5 minuuttia töitä, 55 minuuttia jotain kivaa ja taas 5 minuuttia töitä :D
Oikeasti tää on aika sietämätöntä, itsellekin, nin ympäristölle varman vielä sietämättömämpä, kun toinen ei pysty keskittymään yhtään mihinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tässä..:
no adhd lapsilla on siis usein vaikeutta keskittyä, kun aistiärsytyksiä tulee joka tuutista (tunto, kuulo, näkö ym.) Jos pitää pystyä istumaan paikallaa, vois yrittää sellaista, että hankkii tuolille sellaisen tasapainotyynyn, jolloin lapsi joutuu keskittymään tuolilla istumiseen. Saattaa kuulostaa vähän tyhmältä tällainen ehdoitus, mutta se saattaa auttaa lasta keskittymään myös koulutehtäviin. http://www.vaivaton.com/product/195-1-11394 Tuossa linkissä on ainakin yksi malli tasapainotyynystä... Netistä varmasti löytyy osoitteita oman paikkakunnan liikkeisiin...
Tääkin on totta.
Mä käytän avainnippua kokouksissa ja palavereissa -tai sitten teen tunnollisena oppilaana muistiinpanoja. Mutta siis kun se pitkästyminen aiheuttaa sen levottomuuden, pällä on liian vähän tekemistä ja ajatus lähtee pukkoilemaan ja havaitsee kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja unohtuu se itse asia. Kun on jokusijaistoiminto, vaikka tuo keikkuminen tuolilla tai se avainnippu kädessä, niin ei tarvi onkia sitä ylimääräistä viihdettä itselleen ympäriltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Aika jännä jos toi kokis toimii, mä olen kuvitellut, että se tekee vaan levottomammaksi. Kullanarvoista, jos saan edes jonkun neuvon joka edes joskus toimii :D
Jos juttu kiinostaa, niin ihan Wikipediasta voi havaita, että kofeiini on keksushermostostimulantti, kuten ADHD lääkkeet.
 
Auttasko kuvat siis esim 3 sarjan kuvat et kun teet näin tapahtuu näin. Tai sit munakellon kans tauottaa läksyjen tekoa. esim 5min tai 10 min riippuen lapsesta ja keskittymiskyvystä, tekee jotain hommaa sovitun ajan jonka jälkeen tauko (juo vettä kiertää pöydän ihan mitä vaan) ja taas jatkuu.
 
Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No tuota...hyvä esimerkki oli yks päivä pojan kanssa (hällä ei diagnoosia, mutta on nin täysin mun oeilikuva, että luultavasti pian on). Tehtiin läksyjä ja pyyhittiin ja paruttiin ja tehtiin. Sitten kello tuli niin paljon, että harrastukseen piti lähteä 10 minuutin pästä. Se teki ne läksyt, mitä oli tunti tahkottu edestakaisin siinä 10 minuutissa täydellisellä käsialalla, kun siihen oli joku oikea syy, se lähtö...
Mä ite rauhoitun tässä tietokoneella...toisaalta se johtaa ongelmaan nimeltä jumittuminen :headwall: 10 minuuttia voi venähtää pariksi tunniksi :headwall:
Koulussa jotain selkeää "nyt menen keittiön pöydän ääreen ja otan mukaan vaan tähän työhön tarvittavat asiat, teen sen ja poistun sitten"-metodia on vähän vaikea käyttää...Mutta mahdollisimman pieniksi pilkottuna kaikki tylsät jutut. 5 minuuttia töitä, 55 minuuttia jotain kivaa ja taas 5 minuuttia töitä :D
Oikeasti tää on aika sietämätöntä, itsellekin, nin ympäristölle varman vielä sietämättömämpä, kun toinen ei pysty keskittymään yhtään mihinkään.
Sehän siinä onkin niin kurjaa, että luokkakavereilla palaa välillä pinna kun yksi on sellainen hösö. Mun pinna kyllä venyy loputtomiin, mutta pitäis työt saada kuitenkin tehtyä. Ja kyllä sen huomaa, että toinen on itsekin pahoillaan, kun hommat ei suju.

On mulla muitakin adhd-oppilaita, mutta tää yks on aivan erityisen vilkas. Melkein mahdoton, mutta niin ihana. :D Ja kun luokassa on harvoin hiljaista, niin aina on jotakin virikettä johon lapsen tekis mieli osallistua.

Pitää kokeilla vielä tuota tehtävien jakamista jotenkin osiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tässä..:
no adhd lapsilla on siis usein vaikeutta keskittyä, kun aistiärsytyksiä tulee joka tuutista (tunto, kuulo, näkö ym.) Jos pitää pystyä istumaan paikallaa, vois yrittää sellaista, että hankkii tuolille sellaisen tasapainotyynyn, jolloin lapsi joutuu keskittymään tuolilla istumiseen. Saattaa kuulostaa vähän tyhmältä tällainen ehdoitus, mutta se saattaa auttaa lasta keskittymään myös koulutehtäviin. http://www.vaivaton.com/product/195-1-11394 Tuossa linkissä on ainakin yksi malli tasapainotyynystä... Netistä varmasti löytyy osoitteita oman paikkakunnan liikkeisiin...
Ai sekö se on :eek: Kollegat puhui jostain tyynystä, ja mä en tajunnut yhtään että mistä ne horisee. :D Mut meillä siis on koulussa tuollaisia. Pitääpä kysyä, saisko munkin luokkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin :LOL: En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa.... :whistle:
 
Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:
Auttasko kuvat siis esim 3 sarjan kuvat et kun teet näin tapahtuu näin. Tai sit munakellon kans tauottaa läksyjen tekoa. esim 5min tai 10 min riippuen lapsesta ja keskittymiskyvystä, tekee jotain hommaa sovitun ajan jonka jälkeen tauko (juo vettä kiertää pöydän ihan mitä vaan) ja taas jatkuu.
Kun sit taas tää lapsi on sellainen, että jos se keskittyy niin se ei edes huomaa kun tunti loppuu ja muut lähtee... Niin en uskalla ikinä mennä keskeyttämään tai asettaa mitään aikarajoja, kun se on kuitenkin aika harvinaista se keskittyminen... Kaksi kertaa tämän syksyn aikana tapahtunut :D Mut muiden lasten kanssa noi tauot on käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. :D Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin :LOL: En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa.... :whistle:
Pienet tarrat auttaa myös jokaisen onnistuneen tehtävän jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin :LOL: En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa.... :whistle:
Pienet tarrat auttaa myös jokaisen onnistuneen tehtävän jälkeen.
Mä yritin ettiä tähtitarroja, mutta ei löytynyt tän seudun kirjakaupoista. Kaikkia kukkia ja sydämiä kyllä olis... Pitää käydä isommista paikoista kattomassa. Koulun varastossa oli vaan omenatarroja, ja oppilaat oli ihan pettyneitä kun tarjosin niitä, kun mulla yleensä on just tähtitarroja. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. :D Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.
Kokeile muuten myös sopimusta; keskustelette kahdenkesken ja teette kättäpäälle sopparin, että oppilas yrittää panostaa siihen hiljaisuuteen itse. siitäkin on hyvä lahjoa sitten(kohta koulu on konkurssissa :D ) ei vais, vilkkaisiin lapsiin toimii ihan pikkuruiset lahjonnat parhaiten.(tarrat, lupa piirtää esim taululle,,,)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. :D Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.
Kokeile muuten myös sopimusta; keskustelette kahdenkesken ja teette kättäpäälle sopparin, että oppilas yrittää panostaa siihen hiljaisuuteen itse. siitäkin on hyvä lahjoa sitten(kohta koulu on konkurssissa :D ) ei vais, vilkkaisiin lapsiin toimii ihan pikkuruiset lahjonnat parhaiten.(tarrat, lupa piirtää esim taululle,,,)
No toihan on hyvä! Toi taululle piirtäminen on muuten tän lapsukaisen unelmien täyttymys. kaksi kertaa on käynyt ilman lupaa piirustelemassa ja ah onnea kun on saanut pari kertaa luvan kanssa tehdä! Ja sit toinen herkkä kohta on laulaminen, ehkä vois antaa myös laulamisluvan jos tulee tehtävät tehtyä? Lauluääntäkin hältä löytyy, joten siitä olis iloa muillekin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Kahvia, kolaa, sokeria ja valtavasti kehuja. :D Eikä liian suuria vaatimuksia aluksi, riittää, että pysyy tuolillaan, vaikka sitten nysväisi sinitarran palaa kädessään, tai voi vaikka pelata kännykällä äänettömällä samalla kun kuuntelee, muovailla mehiläisvahasta hahmoja, neuloa sukkaa jne.

Ja se, että käydään asiat läpi osakokonaisuuksina, selkeinä palasina jotka alkavat ja loppuvat, auttaa. Tehtävänanto yksityiskohtaisesti, mutta ei liian rautalangasta.

Ja esim. jos ei meinaa muistaa pyytää puheenvuoroa tai olla omalla työpisteellään, voi asiaa auttaa muistilapulla; kuvalla tai kortilla, jossa on asiaan liittyvä yksinkertainen symboli. Sitä voi näyttää lapselle ohi mennen ja saada huomio takaisin oleelliseen. Seuraavalla kerralla kortin voi jättää vaikka lapsen pöydälle ja kolmannella kerralla jne. käy vain näyttämässä pöydällä olevaa korttia, eikä edes sano mitään.

Positiivinen palaute on tärkeintä ja se, että antaa lapselle työkalut huomioda omaa tekemistään ja vaikeuksiaan ja vahvuuksiaan. "Tämä kohta oli sinulle haastava, mikä sen teki sellaiseksi? Miten voisimme seuraavaksi toimia samassa tilanteessa? Tämä meni erinomaisesti ja tämä jo paremmin, kuin viime kerralla, hienoa"
 

Yhteistyössä