Kiitos vastauksesta. Minkälainen vois olla palkinto esimerkiksi? Pelkät kehut ei taida riittää? Miten toi kunnon rauhoittuminen tapahtuisi?Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Eipä juuri :/
Mulla on tässä meneillän sellainen kausi, etä mä en sa tehtyä mitään, edes kivoja juttuja tai harrastuksia. Tänään tein kokopäivän tunnin työtä :xmas:
Kunnon rauhoittuminen ja jonkun kivan tekeminen ensin autta vähän ja mä ainakin kuvittelen sinnikkästi, etä kofeiini auttaa, siis kokis. Ainakin sen menekki on tipunu Concertta läkityksen myötä rajusti.
Pitää olla kunnon motivaatio ja heti seuraava konkreettinen palki, jotta asiat tulis tehtyä.
Tääkin on totta.Alkuperäinen kirjoittaja tässä..:no adhd lapsilla on siis usein vaikeutta keskittyä, kun aistiärsytyksiä tulee joka tuutista (tunto, kuulo, näkö ym.) Jos pitää pystyä istumaan paikallaa, vois yrittää sellaista, että hankkii tuolille sellaisen tasapainotyynyn, jolloin lapsi joutuu keskittymään tuolilla istumiseen. Saattaa kuulostaa vähän tyhmältä tällainen ehdoitus, mutta se saattaa auttaa lasta keskittymään myös koulutehtäviin. http://www.vaivaton.com/product/195-1-11394 Tuossa linkissä on ainakin yksi malli tasapainotyynystä... Netistä varmasti löytyy osoitteita oman paikkakunnan liikkeisiin...
Jos juttu kiinostaa, niin ihan Wikipediasta voi havaita, että kofeiini on keksushermostostimulantti, kuten ADHD lääkkeet.Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Aika jännä jos toi kokis toimii, mä olen kuvitellut, että se tekee vaan levottomammaksi. Kullanarvoista, jos saan edes jonkun neuvon joka edes joskus toimii
Sehän siinä onkin niin kurjaa, että luokkakavereilla palaa välillä pinna kun yksi on sellainen hösö. Mun pinna kyllä venyy loputtomiin, mutta pitäis työt saada kuitenkin tehtyä. Ja kyllä sen huomaa, että toinen on itsekin pahoillaan, kun hommat ei suju.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:No tuota...hyvä esimerkki oli yks päivä pojan kanssa (hällä ei diagnoosia, mutta on nin täysin mun oeilikuva, että luultavasti pian on). Tehtiin läksyjä ja pyyhittiin ja paruttiin ja tehtiin. Sitten kello tuli niin paljon, että harrastukseen piti lähteä 10 minuutin pästä. Se teki ne läksyt, mitä oli tunti tahkottu edestakaisin siinä 10 minuutissa täydellisellä käsialalla, kun siihen oli joku oikea syy, se lähtö...
Mä ite rauhoitun tässä tietokoneella...toisaalta se johtaa ongelmaan nimeltä jumittuminen :headwall: 10 minuuttia voi venähtää pariksi tunniksi :headwall:
Koulussa jotain selkeää "nyt menen keittiön pöydän ääreen ja otan mukaan vaan tähän työhön tarvittavat asiat, teen sen ja poistun sitten"-metodia on vähän vaikea käyttää...Mutta mahdollisimman pieniksi pilkottuna kaikki tylsät jutut. 5 minuuttia töitä, 55 minuuttia jotain kivaa ja taas 5 minuuttia töitä
Oikeasti tää on aika sietämätöntä, itsellekin, nin ympäristölle varman vielä sietämättömämpä, kun toinen ei pysty keskittymään yhtään mihinkään.
Ai sekö se on Kollegat puhui jostain tyynystä, ja mä en tajunnut yhtään että mistä ne horisee. Mut meillä siis on koulussa tuollaisia. Pitääpä kysyä, saisko munkin luokkaan.Alkuperäinen kirjoittaja tässä..:no adhd lapsilla on siis usein vaikeutta keskittyä, kun aistiärsytyksiä tulee joka tuutista (tunto, kuulo, näkö ym.) Jos pitää pystyä istumaan paikallaa, vois yrittää sellaista, että hankkii tuolille sellaisen tasapainotyynyn, jolloin lapsi joutuu keskittymään tuolilla istumiseen. Saattaa kuulostaa vähän tyhmältä tällainen ehdoitus, mutta se saattaa auttaa lasta keskittymään myös koulutehtäviin. http://www.vaivaton.com/product/195-1-11394 Tuossa linkissä on ainakin yksi malli tasapainotyynystä... Netistä varmasti löytyy osoitteita oman paikkakunnan liikkeisiin...
Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa....Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Kun sit taas tää lapsi on sellainen, että jos se keskittyy niin se ei edes huomaa kun tunti loppuu ja muut lähtee... Niin en uskalla ikinä mennä keskeyttämään tai asettaa mitään aikarajoja, kun se on kuitenkin aika harvinaista se keskittyminen... Kaksi kertaa tämän syksyn aikana tapahtunut Mut muiden lasten kanssa noi tauot on käytössä.Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:Auttasko kuvat siis esim 3 sarjan kuvat et kun teet näin tapahtuu näin. Tai sit munakellon kans tauottaa läksyjen tekoa. esim 5min tai 10 min riippuen lapsesta ja keskittymiskyvystä, tekee jotain hommaa sovitun ajan jonka jälkeen tauko (juo vettä kiertää pöydän ihan mitä vaan) ja taas jatkuu.
Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
Pienet tarrat auttaa myös jokaisen onnistuneen tehtävän jälkeen.Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa....Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Mä yritin ettiä tähtitarroja, mutta ei löytynyt tän seudun kirjakaupoista. Kaikkia kukkia ja sydämiä kyllä olis... Pitää käydä isommista paikoista kattomassa. Koulun varastossa oli vaan omenatarroja, ja oppilaat oli ihan pettyneitä kun tarjosin niitä, kun mulla yleensä on just tähtitarroja.Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Pienet tarrat auttaa myös jokaisen onnistuneen tehtävän jälkeen.Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Tuoli kyllä keikkuu erittäin tehokkaasti ilman tollojakin En muista nähneeni tuolia kaikki jalat maassa jos tää lapsukainen istuu sillä. Lahjontaan pitäs varmaan panostaa. Kynänteroituskeikkaakin vois kokeilla. Mulla on luokassa laatikollinen kyniä, jotka pitäis terottaa....Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Hätä-apuna joku tollo tuolinjalan alle niin, että vilkas pääsee hiukan keinuttamaan. Joku ihan oma näperrys pulpetille/pöydälle(sinitarra on mainio). Ihan suora lahjonta; tee tästä tehtävästä nyt tämä niin saat ***, kun olet tehnyt koko tehtävän saat *** omaksi. Kynän terotuskeikka sillointällöin roskiksen ympäri ihan luvalla.
Kokeile muuten myös sopimusta; keskustelette kahdenkesken ja teette kättäpäälle sopparin, että oppilas yrittää panostaa siihen hiljaisuuteen itse. siitäkin on hyvä lahjoa sitten(kohta koulu on konkurssissa ) ei vais, vilkkaisiin lapsiin toimii ihan pikkuruiset lahjonnat parhaiten.(tarrat, lupa piirtää esim taululle,,,)Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/
No toihan on hyvä! Toi taululle piirtäminen on muuten tän lapsukaisen unelmien täyttymys. kaksi kertaa on käynyt ilman lupaa piirustelemassa ja ah onnea kun on saanut pari kertaa luvan kanssa tehdä! Ja sit toinen herkkä kohta on laulaminen, ehkä vois antaa myös laulamisluvan jos tulee tehtävät tehtyä? Lauluääntäkin hältä löytyy, joten siitä olis iloa muillekin.Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Kokeile muuten myös sopimusta; keskustelette kahdenkesken ja teette kättäpäälle sopparin, että oppilas yrittää panostaa siihen hiljaisuuteen itse. siitäkin on hyvä lahjoa sitten(kohta koulu on konkurssissa ) ei vais, vilkkaisiin lapsiin toimii ihan pikkuruiset lahjonnat parhaiten.(tarrat, lupa piirtää esim taululle,,,)Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Mä aina ajattelin, ettei joku adhd nyt niin iso ongelma luokassa ole, mutta sitten tapasin tän oppilaan. Siis täysin pitelemätön! Koko ajan liikkeessä, koko ajan äänessä, koko ajan kaikkea. Pieni pyörremyrsky oikein. Onneksi hän on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen tyyppi, muuten olisi yhteistyö hankalaa.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Ja mä en ole edes kovin hyperi, mä olen vaan hyvin keskittymiskyvytön, samoin kuin poika, niin voin vaan kuvitella, millainen on näkyvästi hyperi tyyppi...Mä siis teen jotain näkymätöntä...telkkarin kattominen on tylsää, pitää samalla kutoa, autolla ajo on tylsää, pitää samalla puhua puhelimessa...yhden asian tekeminen kerrallaan on vaikeaa, mutta sit taas jos se joskus on pakollista (tai kiinnostavaa) kaikki häiriöt saa aikaan kaaoksen :/