KYSYMYS: Kahden pienen lapsen kanssa kaupoilla...

  • Viestiketjun aloittaja -cata-
  • Ensimmäinen viesti
*
Kaukalo kärryissa, isompi kärryjen istuimessa tai sitte tuplakärryissä missä oli kaukalo pienemmälle. En paljon kyllä menny kaupoille joissa joutu mennä ulos lasten kanssa, olin enemmänki ostoskeskuksissa. Kerran erehdyin kokeilemaan niin että vauva oli rattaissa ja isommalle annoin pikkukärryt.. Voi luoja :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja meitsi:
Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki:
kun pienempi oli vauva, kannoin liinassa ja isosisko oli rattaissa. nyt isompi on kohta 4v ja kulkee nätisti mukana, pikkuveli on rattaissa.
Kulkee nätisti mukana??? Missä tällaisia nelivuotiaita kasvaa? :D
meillä :D tosin epäilen vahvasti että kun kuopus on 4v, hän ei TODELLAKAAN kulje nätisti mukana :whistle:
 
vinci
meillä esikoinen oli 2.5 v kun vauva tuli ja sillon oli vauva autokopassa kärryssä ja esikko istu siinä istuimessa ja sit kun alko vauva oleen iso nii esikko käveli tai työnsi pikkukärryjä...
jos on kovin villi lapsi niin taitas jäädä kauppareisut tekemättä lasten kera ja odottasin et joku ottas tai tulis hoitaan siks aikaa vaikka toista vuoron perään että päääsis kauppaan.
nykyään 5v ja 2.5vee työntelee omia pikkukärryjään jos on sillä tuulella tai sit pienempi istuu kärryissä ja siompi kävelee...
 
vieras
Mä käytin myös kantoliinaa+isompi matkarattaissa tai kantoliina+kävellen, jos matkaa ei ollut paljon. Tai pieni rattaissa ja isompi pitää rattaista kiinni. Noin kuljettiin esim. kaupungilla. Perhepäivähoitajalla olleet lapset on siitä hauskoja, että ne tarttuu heti rattaiden reunasta kiinni, jos ollaan sen liikenteessä :D Olen nimittäin kulkenut vauvan ja kolmen 2-3 vuotiaan kanssa kauppakeskuksessa. Kaksi muuta olivat pph:n 'kouluttamia' ja vaikka puhuivat ja osoittelivat tauotta, pysyivät käskemättä rattaissa kiinni kuin takiaiset :D Ja mä alkuun kuvittelin, että hommasta tulee vain kohinaa :D
 
juuri näin
Koskas meinaatte että lapsenne oppii kaupoissa kulkemaan ellette heitä mukaan ota? Yritysten ja erehdysten kautta se on lapsenki opittava niitä käytöstapoja.
Meillä 2vuotias oli seisomalaudalla ja vauva vaunuissa, ja tehtiin oikeen kunnon shoppailureissujaki. Ompa vaunut mahtunu sovituskoppiinkin, ja lapset mukana =) Kyllä ne oppii ku opettaa. Ja vieressä on kulkenu ellei laudalla suostunu olemaan. Antakaa armoa niille lapsille. Jos oletatte että vain TE ITSE saatte mennä ja kattella, ni takaan ettei se lapsi ole kiltisti. Sensijaan kun otat lapsen huomioon, juttelet ja olette niinku kaverit konsanaan kaupoilla ni jo onnistuu. Ja onko se niin vakavaa jos lapsi haluaa jotain katsoa välillä. Et voi olettaa että hän kulkee kiltisti perässä. KUlkisitko itse vain perässä jos näet todella upean mekon, juuri se jota olet kauan haaveillut?? Et. Veikkaampa että pyytäisit seuruetta pysähtyumään jotta voit vilkaista mekkoa, eikö niin? Eli armoa niille lapsille myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemulitäti:
En ole ikinä ymmärtänyt mitä ihmeen vaikeaa on käydä lapsiensa kanssa kaupoissa, ravintolassa tai vaikkapa matkoilla. Eikö lapsia voisi opettaa käyttäytymään? 1-2v on vielä pieni käyttäytymään, mutta kyllä jo esimerkiksi 3v ymmärtää EI-sanan merkityksen ja paljon muutakin, mikäli häntä on opetettu :)

Aikoinaan olin viiden lapsen yksinhuoltaja. Iät 1v, 3v, 5v & 5v sekä 8v. En omistanut autoa ja bussilla ja joskus junalla lähdettiin lauantaita viettämään kauppakeskuksiin. Päivittäiset kauppareissutkin tehtiin bussilla. Nykyään lapsiluku on lisääntynyt kahdella ja toinen vanhempikin on taloudessa. Hiihtolomalla olen lähdössä neljän nuorimmaisen kanssa risteilylle ja ulkomaanmatkojakin ollaan tehty (valitettavan harvoin kylläkin, johtuen rahasta).

Eilen viimeksi cittarissa näin äidin vauvan ja noin 4v pojan kanssa. Poika juoksi ympäri kauppaa ja koski kaikkiin tavaroihin. Äitinsä "lässytti" taukoamatta (tulepas nyt, oles nyt kiltisti, miksi olet tuhma poika jne...) Sitten uhkailtiin ettei ostetakaan lelua ja pojan touhu senkun yltyi. Yhdessä vaiheessa makasi lattialla ja huusi ja äiti uhkaili. Viimeinen havainto oli kassalta, jossa poika istui kärryissä ja mussutti lakua avattu transformers-ukko kädessään. Voi huokaus!
Täsmälleen samaa mieltä. Mutta asioista saa juuri niin vaikeita ja vaivalloisia kuin ne itse tekee :headwall:
 
"Tää on viimenen kerta ku tuutte kauppaan, jos ette oo kunnolla", "Karkkipäivän karkit jää saamatta jos ette oo kunnolla"... jne. Kiristystä :ashamed: Kun meillä on noita pieniä 3 ja neljäski tulossa.
Vanhin täyttää 5, keskimmäinen 3 ja nuorin on 1, niin vanhemmat kävelee ja 1v kärryissä. En tykkää käydä yksin niiden kanssa kaupassa :snotty: Ei pysty niin kunnolla keskittymään ostoksiin.
 
hemi
Mulla kolme lasta noin vuoden välein ja aika paljon tuli käytyä kaupassa yksin kolmen kanssa. Yleensä tavarataloissa, jossa oli 'tupla'kärryt eli kaksi istumaan ja kolmas kaukalossa kärryn päälle. Tavaroiden kanssa tulikin jo sijoitusongelma :)

Yhdelläkin kertaa sain paljon erilaisia katseita, kun vanhin (noin 3v) syötti vauvaa (6kk) tuttipullosta ja mentiin kärryillä ympäri kauppaa...

Nyt riittää vauhtia, kun lapset ovat 2, 3 ja 4 ja vain nuorin pysyy kärryissä. Vanhin onneksi on sen verran rauhallisempi, ettei katoa kovin kauas, mutta toi 3v on ihan mahdoton. Yleensä neiti löytyy onneksi kemikalio-osastolta tai vaaleanpunaisten vaatteiden joukosta :)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -cata-:
Joops, kiitoksia vastauksista. Tuplien hankkimista me ollaan ajateltu, mutta auki vielä, kun niissäkin on kaikissa painoraja 15 kg ja 2v2kk jo yli sen. Kyllähän tuo muksu kävellä osaa mukanakin, mutta jos on enempi aikaa liikenteessä niin ei jaksa...
Hei, onko se painoraja yhteensä vai per lapsi?

Ainakin meidän Orassa on painoraja 2 x 16 kg.

http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=36
 
-cata-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -cata-:
Joops, kiitoksia vastauksista. Tuplien hankkimista me ollaan ajateltu, mutta auki vielä, kun niissäkin on kaikissa painoraja 15 kg ja 2v2kk jo yli sen. Kyllähän tuo muksu kävellä osaa mukanakin, mutta jos on enempi aikaa liikenteessä niin ei jaksa...
Hei, onko se painoraja yhteensä vai per lapsi?

Ainakin meidän Orassa on painoraja 2 x 16 kg.

http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=36
Totapa en tiiä... mies kävi kyselemässä tuplista ja sanoi että 15kg...en tajunnu ees tota, vaikka ihmettelin kylläkin.
 
mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alussa tuplarattailla mentiin. Nykyisin melkein 3-vuotias esikoinen seisoo seisomalaudalla ja pienempi rattaissa.
Näin meilläkin sen kerran jos hulluuttani ylipäätään lähden noiden kahden kanssa muualle kuin ruokakauppaan. Yleensä lähden ostoksille yksin.

 
meitsi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on kyllä kaikki neljä aina kulkeneet kaupoissa mukana...kaks pienintä on syntyny 1v8kk ikäerolla ja ihan pienestä asti on tuplarattailla menty, jos ollaan siis ihan kaupungilla ja liikutaan välillä kaupoista ulos. Ostoskeskuksissa tavallinen kärri/autokärri.
Nyt kun toiseks nuorin on kohta 4v ja nuorimmainenkin kohta 2v niin tuo isompi jo saattaa kävelläkkin, pienempi yleensä istuu kärryisä ja nuo akks isointa jo osaa kyllä kävellä ihan hyvn.
Mä en lakkaa ihmettelemästä mun ystävää, joka "ei pysty" lähtemään 2v:n kanssa kauppaan tms. edes niin, että mieskin on mukana...
No joo, kyllä mäkin ihmettelen jos "ei pysty". Kyllä minä olen aina pystynyt, vaikka onkin suht temperamenttinen ja eloisa lapsi. Nykyään otan jopa mielelläni pikku apulaisen mukaan. Mutta kukaan ei varmaan kyseenalaista sitä, että vilkkaan lapsen kanssa kauppareissu kestää ainakin kaksi kertaa sen mitä yksin. Siksi meillä jompikumpi käy yksin kaupassa, jos vaan mahdollista.
 
käyn kaupassa yksin. Kolme lasta ja siinä vaiheessa, kun kärryihin asennetaan joku käsirauta-toiminto, lähden tämän remmin kanssa tekemään ostoksia. Esikoinen ei aikanaan tuollainen ollut, mutta keskimmäinen 2,5v on painajaismainen kauppakaveri.

Eli kyllä samassakin perheessä kasvaneissa lapsissa on eroja. Esikoinenkin oli vilkas, mutta tämä keskimmäinen on sitä potenssiin 10.


Mutta jos ei ole vaihtoehtoja, selviän kyllä, eli ruoka ei jää kauppaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja meitsi:
Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki:
kun pienempi oli vauva, kannoin liinassa ja isosisko oli rattaissa. nyt isompi on kohta 4v ja kulkee nätisti mukana, pikkuveli on rattaissa.
Kulkee nätisti mukana??? Missä tällaisia nelivuotiaita kasvaa? :D
kyyl meidän 4v ainakin kulkee kaupassa ihan nätisti. ruokakaupassa se työntää omia pieniä kärryjä, vaatekaupassa katselee koruja. tosi nainen siis :D
ja kun isommat oli pieniä (ikäeroa 15 kk) käytettiin kaksostenrattaita.
 
kiuru
No mulla on käynyt sitten varmaan siinä mielessä hyvä tuuri, että esikoinen 2,5v. on varsinainen shoppailija ja jaksaa pyöritellä ja ihmetellä äidin kanssa vaatteita vaikka kuinka kauan. Kuopus on nyt 1v. mutta hän on aina ollut tyytyväinen lapsi ja viihtynyt rattaissa maissinaksua narskutellen tai lelua näpläillen pitkän aikaa. Näiden kanssa on helppo shopata. :)
 
vieras
Joo, varmasti kaikkien lasten kanssa pystyy. Kyse kai siitäkin, miten se olisi kivaa äidillekin. Meillä toinen lapsista on aina osannut käyttäytyä kaupassa, mutta ei oikein tykkää. Toinen taas koskee, haistaa, ihmettelee kaikki tavarat. Viihtyy tosi hyvin kaupoissa ja on varsinkin kiireessä tosi kurja kauppakaveri.

(joo, ei koske, jos jaksaa kieltää, mutta ei taas ole kauhean kivaa)
 

Yhteistyössä