Kysymys karppaajille

  • Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/lautasmallista-ei-haluta-karsia-hiilihydraatteja/129617

Tässä alla keskustelua aiheesta lapset & karppaus
Kiitos :) Mielenkiintoinen artikkeli ja mielipiteet :) Olisi ollut niin hauska olla tuol 9.2 järjestetyssä tilaisuudessa...
 
urheilija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen lapsi saa sitten kun sen itse ymmärtää syödä niinkuin haluaa, aivan kuten voi liittyä kirkkoon jos haluaa tai vaikka lähteä sieltä pois. Lapsen omalla valinnalla.
Vanhemmat tekevät ne valinnat lasten puolesta. Vanhemmat päättävät, mitä sinne jääkaappiin ostetaan.

Lapset ovat aktiivisia ja eloisia. Niille tulee tarjota ravintoa sen mukaan. Jokainen aktiivinen ihminen käyttää pääasiallisena energianaan hiilareita. Hiilareiden poistaminen lapselta on haitaksi hänen elämälleen. Karppaus elämäntapana voi toimia laiskalle aikuiselle, vaikka en silloinkaan ymmärrä sitä, miksi ei ennemmin harrastaisi liikuntaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen lapsi saa sitten kun sen itse ymmärtää syödä niinkuin haluaa, aivan kuten voi liittyä kirkkoon jos haluaa tai vaikka lähteä sieltä pois. Lapsen omalla valinnalla.
Yhtyy tähän :) Mulle karppaus ei ole mikään periaate kysymys, vaan ihan huomattu fakta et voin paremmin. Syön silloin tällöin "hiilarimoskaa" jos tekee mieli, ei se mua tapa :D Mutta tää on mun päätös ja tapani syödä, mutta en sano et tämä oisi ainut ja oikea :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja urheilija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen lapsi saa sitten kun sen itse ymmärtää syödä niinkuin haluaa, aivan kuten voi liittyä kirkkoon jos haluaa tai vaikka lähteä sieltä pois. Lapsen omalla valinnalla.
Vanhemmat tekevät ne valinnat lasten puolesta. Vanhemmat päättävät, mitä sinne jääkaappiin ostetaan.

Lapset ovat aktiivisia ja eloisia. Niille tulee tarjota ravintoa sen mukaan. Jokainen aktiivinen ihminen käyttää pääasiallisena energianaan hiilareita. Hiilareiden poistaminen lapselta on haitaksi hänen elämälleen. Karppaus elämäntapana voi toimia laiskalle aikuiselle, vaikka en silloinkaan ymmärrä sitä, miksi ei ennemmin harrastaisi liikuntaa.
Eihän kyse olekaan liikunnasta tai se puutteesta saati laiskuudesta... Mitä olen karppaajia seurannut niin todella moni liikkuu myös päivittäin...
 
Tyttöä meidän karppaus koskettaa sen verran että hän käyttää nykyään oivariinia leivällään ja syö kotona useimmiten 100% ruisleipää. Muutenkin valitaan vähäsokerisempia jugurtteja hänelle ja semmoista pientä vaikutinta. Kotona ei juuri valmisteta ruokaa perunasta (tai pastasta tai riisistä ), vaan sitä saa sitten koulussa yllinkyllin... Kasviksia on nykyään tarjolla hänellekin paljon enemmän eikä eineslaatikoita sun muita enää lämmitellä ruuaksi.
 
urheilija
Kyllä pitäisi vähän ajatella, mitä on lapsilleen tekemässä. Normaaliin leikkivään lapseen voi suhtautua kuin se olisi jatkuvassa kevyessä urheilusuorituksessa. Käytännössä se tarkottaa sitä, että proteiini muodostaa n. 5-10% energian tarpeesta. Lihasproteiinia hajoaa ja aminohapot kulkeutuvat maksaan, jossa tapahtuu glukoneogeneesi. Glukoosi kulkeutuu verenkierron mukana lihaksiin energiaksi. Haaraketjuisia aminohappoja voidaan käyttää myös suoraan lihassolujen ATP:n valmistukseen. Glykogeenivarastojen hupeneminen lisää proteiinin käyttöä energiaksi, varastot, joita karppaamalla ei edes ole. Lapsen elimistö joutuu siten kuluttamaan ja tuhoamaan lihaskudosta. Aktiiviselle lapselle karppiruokavalio on kidutusta.
 
Ei, lapset ei karppaa,
eivätkä olleet kasvissyöjiä kun mä olin.
Lapsille kuuluu monipuolinen ruokavalio ja osaavat kyllä vanhempana päättää mitä syövät, vaikka itse liputankin karppauksen puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Ei, lapset ei karppaa,
eivätkä olleet kasvissyöjiä kun mä olin.
Lapsille kuuluu monipuolinen ruokavalio ja osaavat kyllä vanhempana päättää mitä syövät, vaikka itse liputankin karppauksen puolesta.
Samaa mieltä :) Vaikka meillä kyllä neiti syö karppisafkaakin.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pumpuli-81:
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Ei, lapset ei karppaa,
eivätkä olleet kasvissyöjiä kun mä olin.
Lapsille kuuluu monipuolinen ruokavalio ja osaavat kyllä vanhempana päättää mitä syövät, vaikka itse liputankin karppauksen puolesta.
Samaa mieltä :) Vaikka meillä kyllä neiti syö karppisafkaakin.
eikös siis sittenkin ole vain kyse aikuisten ohimenevästä vouhotuksesta eikä mistään uudesta elämäntavasta? meillä ei oo vuosiin syöty muuta ku voita ja kolesterolit eiku laskee. mutta että pullan jättäsin pois tai lapsilta potut? ei.
 
vieras
Lapsi tarvii energiaa hiilihydraateista, mutta kuten linkissä todettiin, laatu ratkaisee.

Meillä syödään tosi vähän sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja, näin oli jo ennen lapsia ja on edelleen. Kasviksia pyritään syömään se puoli kiloa päivässä, rasvoista suositaan hyviä rasvoja, mutta myös voita käytetään. Perunaa syödään lähes päivittäin, viljoista täysjyvää. Lihaa ja kananmunia. Eli ei karppausta, mutta samoja piirteitä. Eikä olla ylipainoisia vaikka syödään runsaasti.

 

Yhteistyössä