Kysymys niille, joilla kolme lasta tai enemmän (raskausajat ja supistukset)

Ovatko ennakoivat supistukset alkaneet raskauksien myötä aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin? Ja lapset syntyneet silti ihan täysiaikaisina?

Kolmatta odotan 28. raskausviikolla ja supistukset ovat viikon aikana tihentyneet ja lisääntyneet, välillä sitä tasoa, mitä ne olivat kun aikoinaan esikoisen synnytys käynnistyi (lekurissa juuri käyty, ei muutoksia). Vastaavia alkoi tuntua toisen raskauden aikana useita viikkoja ennen toisen lapsen syntymää (molemmat syntyneet rv39)

Että kymmenisen viikkoa (ennakoivia) supistuksia edessä?
 
aikasimmillaan supsitelut alkaneet viimeisessä tai toiseksiviimeisessä raskaudessa vko 17, mutta kun eivät aiheuttaneet mitään kohdunsuulla niin ei tarvinnut varoa millään tavalla. Kaikki raskaudet menneet yli lasketun runsaasta supistelusta huolimatta =)
 
Kohtu on tuntoherkempi ja itse tunsin jo tokassa raskaudessa viikolta 20 lähtien suhteellisen kipeitä supistuksia jotka eivät tehneet mitään.
Kolmas raskaus oli kaksosraskaus ja supistuksia oli myös 20 viikolta asti enemmän ja vähemmän.
Neljäs ja viides raskaus meni samalla kaavalla, molemmat käynnistettiin viikolla 39.

Mutta eivät siis tulleet ennen aikojaan.
Onko sulla supistukset lyhentäneet kanavaa tai kohdunsuu auennut?
Sehän se merkkaa jos jotain siellä tapahtuu.
 
"mamma mia"
mulla on kaikista neljästä ollu ennakoivia suppareita tosi useita viikkoja. Tuli pienestäkin tekemisestä tai olemisesta mutta harvemmin vaan olemisesta.
Aina vaan vauvelit ovat viihtyneet kohdussa kauemmin eli yli la:n menneet reilusti
 
^ Mitään muutoksia ei ollut tapahtunut, tosin suppareita tullutkin vasta reilun viikon ajan. Ja minulla nämä supistukset eniten tuntuvatkin kun en liiku eli esim. sohvalla löhötessä, liikkeessä vähemmän (kuten kuulemma ennakoivat tuntuukin)

Lähinnä jänskättää miten paljon nämä nopeuttavat sitten alkavaa synnytystä, toisessa synnytyksessäkin kun synnytyssupparit alkaa paukahtivat sitten ihan yhtäkkiä, kun oli jo näihin ennakoiviin tottunut, toisin kuin esikoista odottaessa tuntuvia supistuksia alkoi tuntua vasta synnytystä edeltävänä päivänä. Toivottavasti tulee se limatulppa taas ensin, ettei tule ihan äkkilähtöä.
 
niinno
Mä en ole kenestäkään lapsestamme tuntenut minkäänlaisia ennakoivia supistuksia. Eli kun supparit ovat alkaneet, on ollut ns. tosi kyseessä. Kaikille muille asioille (krempoille, esimerkiksi liitoskivut) olen ollut joka raskaudessa herkempi kuin edellisessä ja ne ovat tuntuneet alkaneen aiemmin kuin edellisessä. Mä kuvittelisin kuitenkin, että nuo jutut pätisivät myös noiden ennakoivien supistusten kanssa. Meillä eka syntyi 39+1, toinen 39+3 ja tuo kolmas 40+5.

Eli en usko, että välttämättä lapsi syntyy aiemmin, toki on hyvä käydä sitten aina tarpeen mukaan näytillä, jotta asia on ns. varma (synnytyskanavan ja kohdunsuun tilanteen tarkkailu).

Ei sulla sit mitään erityistä stressiä ole ollut viime aikoina tai jotain normaalia suurempaa fyysistä rasitusta?
 
"taru"
Kyllä on ollut enemmän supistuksia, kohdunsuu kypsynyt aiemmin ja synnytykset olleet nopeampia juuri kolmannesta raskaudesta alkaen. Viimeisimmässä raskaudessa (nro 7) kohdunsuu oli pehmennyt jo viikolla 28.
Vko 32 kohdunsuu lyhentynyt, lääkäri määrää lepäämään ja välttämään nosteluja ja kumarteluja. En noudata neuvoa, sillä se on mahdotonta, meillä nimittäin oli 1-vuotias lapsi ja mitä muuta 1-vuotiaan kanssa tehdään kuin nostellaan ja kumarrellaan?
Vko 38 kohdunsuu 1,5 cm auki, supisteluja yhtenään.
Vko 40+4 lapsi vihdoin syntyy. Synnytys on helppo ja kestää reilut kolme tuntia.

Raskauden kestoa ennakoivat supistukset eivät ole yhtään lyhentäneet. Päinvastoin viimeisimmät raskaudet ovat kestäneet pitempään kuin ensimmäiset.
 

Yhteistyössä