kysymys punktiosta


eli meillä on eka IVF meneillään ja punktio ilmeisesti ensi maanantaina.
samana päivänä pitäisi olla ripustamassa erästä näyttelyä - must-läsnäolo-
mutta kysymys kuuluu: pystyykö? Punktiokokemukset on varmaan yksilöllisiä, mutta pystyttekö suunnilleen sanoa, että pysyykö sen jälkeen yleensäkään tolpillaan ja onko mitenkään edes mahdollista tehdä mitään fyysistä samana päivänä?
 
Minä olin 5 päivää tosi kipee, hampaat irvessä pystyin hiljakseen kävelemään. Turvotuksen ja jomotuksen lisäksi välillä vihloi sähköiskunomaisesti, yölläkin heräsin sellaiseen. Riippuu varmaan yksilöllisistä eroista paljonkin esim. kuinka paljon tulee munasoluja (mulla 19 ja olin tosi turvoksissa). Sairaalasta sanottiin minulle, että punktiopäivä on sairaslomapäivä eikä siihen muuta ohjelmaa pidä ottaa. Kyllähän sitä kipulääkkeillä seisailla pysyi, mutta ei kyllä olis voinut mitään kurotella tai nostella. Aika jäykkää ja väkinäistä olis varmaan ollu olla ihmisten ilmoilla toimenpiteen jälkeen. Kyllä oli ihana päästä omaan sänkyyn lepäämään. Lääkkeistä ei tullu mielestäni yhtään pöpperöinen olo eli pää kyllä toimi o.k.
 
Minä myös olin niin kipeä toimenpiteen jälkeen, että hyvä kun pääsin etanavauhtia liikkumaan vessaan ja sänkyyn takaisin. Ja siellä vessassahan meinas tulla itku kun paikat niin kipeät, ettei meinannut pystyä pissaamaan, saati sitten sitä toista tekemään :snotty: Ei mitään toivoa mistään fyysisestä toiminnasta, nostelusta, kurottelusta tai edes autossa istumisesta tai mistään muustakaan istumisesta. Tärinä oli pahinta.
Vahvojen kipulääkkeiden voimalla mentiin ja siltikin oli elämä noin rajoittunutta melkein viikon verran :|

Mutta, mutta toimenpide voi olla kivutonkin. Kuulee niin paljon erilaisia tarinoita ja jokaiselle se on ihan erilainen. Toivotaan sinun kohdalla sitä kivutonta versiota =)
 
Mulla punktio oli kivuton toimenpide, eikä sen jälkeenkään juurikaan kipuja ollut, mitä nyt pientä vihlontaa ajoittain munasarjojen kohdalla. Hyvin pystyin kotihommia ym. puuhailemaan. Näköjään on tosi yksilöllistä, miten punktio sujuu ja millaiset on jälkimainingit. Toivon sulle kivutonta punktiota ja ylipäänsä tietenkin onnistunutta IVF:ää!
 

Yhteistyössä