Kysymys raskausajan tupakointiin liittyen. Onko tämä totta vai urbaanilegendaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Miten joku voi olla välttynyt nykypäivänä tuolta tiedolta, että sikiö oikeasti kituu, kun äiti polttaa? Aikuinen, normaalisti tupakoimaton ihminen yskii ja saattaa jopa oksentaa poltettuaan YHDEN tupakan. Tupakka on aikuisen sormen pitunen. Suhteuttakaa tupakan koko pieneen sikiöön ja määrä askiin/pv. Paljonko aikuisen pitäisi tupakkaa polttaa kerralla, jotta määrä olisi sama? Jos vieläkään ei kykene ajattelemaan sen vauvan oloa, on oikeasti todella tyhmä...
 
kessuttelin
Mä poltin kahden lapsen raskaudessa, ne on muuten terveitä olleet mut tosi pieniä... Pienempiä kuin mitä vanhempien pituudet antais olettaa. 1½-vuotias on 72 cm pitkä ja 3-vuotias 83... Syntymäpainot oli 2,8 kg ja 2,6 kg. Ei taida olla normaalirajoissa. En vaan pystyny lopettaan ja neuvolassa sanottiin, ettei stressi oo sikiölle hyväksi.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25135462]Miten joku voi olla välttynyt nykypäivänä tuolta tiedolta, että sikiö oikeasti kituu, kun äiti polttaa? Aikuinen, normaalisti tupakoimaton ihminen yskii ja saattaa jopa oksentaa poltettuaan YHDEN tupakan. Tupakka on aikuisen sormen pitunen. Suhteuttakaa tupakan koko pieneen sikiöön ja määrä askiin/pv. Paljonko aikuisen pitäisi tupakkaa polttaa kerralla, jotta määrä olisi sama? Jos vieläkään ei kykene ajattelemaan sen vauvan oloa, on oikeasti todella tyhmä...[/QUOTE]

Miksei näitä lapsia sitten huostaanoteta syntymän jälkeen? Jos on todella mielestäsi verrattavissa syntyneen lapsen pahoinpitelyyn.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25135483]Miksei näitä lapsia sitten huostaanoteta syntymän jälkeen? Jos on todella mielestäsi verrattavissa syntyneen lapsen pahoinpitelyyn.[/QUOTE]

Syntymättömällä lapsella ei ole lainmukaisia oikeuksia. Jos äiti tunkis vastasyntyneelle lapselle tupakan suuhun niin silloin lapsi voitaisiin ottaakin huostaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25135483]Miksei näitä lapsia sitten huostaanoteta syntymän jälkeen? Jos on todella mielestäsi verrattavissa syntyneen lapsen pahoinpitelyyn.[/QUOTE]

Koska nykymaailma ja yhteiskunta jossa elämme on perseestä?
Ohhoh, mutta eihän niin VOI olla.
Ovathan lakimme ja meidän yhteiskuntamme aukottoman hyviä ja täydellisiä, eikö?

Kuka tahansa NORMAALIÄLYINEN ihminen ymmärtää kuinka pahasti tupakka vahingoittaa sikiötä eikä KYKENE vahingoittamaan lastansa sillä tavalla, ellei ole päihderiippuvainen.
Päihderiippuvaisen taas tulisi ymmärtää päihteensä vakavuus tilassa josssa hän on 9 kuukauden ajan vastuussa omasta kropastaan ja lisäksi myös sisällä kasvavasta vauvasta.
Kukaan ei halua pahoinpidellä omaa lastansa joten päihderiippuvainen äiti hakeutuu hoitoon ja on käyttämättä tupakkaa AINAKAAN raskausajan aikana koska se todella on verrattavissa pahoinpitelyyn.
Koittakaa tajuta.
 
Mä poltin kahden lapsen raskaudessa, ne on muuten terveitä olleet mut tosi pieniä... Pienempiä kuin mitä vanhempien pituudet antais olettaa. 1½-vuotias on 72 cm pitkä ja 3-vuotias 83... Syntymäpainot oli 2,8 kg ja 2,6 kg. Ei taida olla normaalirajoissa. En vaan pystyny lopettaan ja neuvolassa sanottiin, ettei stressi oo sikiölle hyväksi.
Poltin myös molempien lasteni odotusaikana. Molemmat ihan normaaleja yms. Sitä ennen koin pari keskenmenoa ja näissä raskauksissa lopetin tupakoinnin... Neuvolassa myös minulle puhuttiin stressistä; en sitten uskaltanut enää seuraavissa raskauksissa lopettaa..
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25135497]Syntymättömällä lapsella ei ole lainmukaisia oikeuksia. Jos äiti tunkis vastasyntyneelle lapselle tupakan suuhun niin silloin lapsi voitaisiin ottaakin huostaan.[/QUOTE]

Ovatko nämä sinun silmissäsi sitten yhtä huonoja äitejä? Siis raskausaikana polttava ja syntynyttä lastaan pahoinpitelevä. Aika harvan mielestä on, koska monet on sitä mieltä, että raskaana tupakoivakin voi olla hyvä äiti. Harva sen sijaan pitäisi jälkimmäistä hyvänä äitinä. Minustakaan ei kyllä ole verrattavissa.
 
"aloittaja"
Täällähän poistettiin yhtenä päivänä ketju, jossa joku vertasi raskausaikana tupakoivia lasten hakkaajiin. Tässä ketjussahan moni tuntuu ajattelevan ihan samoin?
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25135539]Ovatko nämä sinun silmissäsi sitten yhtä huonoja äitejä? Siis raskausaikana polttava ja syntynyttä lastaan pahoinpitelevä. Aika harvan mielestä on, koska monet on sitä mieltä, että raskaana tupakoivakin voi olla hyvä äiti. Harva sen sijaan pitäisi jälkimmäistä hyvänä äitinä. Minustakaan ei kyllä ole verrattavissa.[/QUOTE]

En hyväksy tupakoimista raskausaikana ja teko on äärimmäisen julma vauvaa kohtaan. Myös syntyneen lapsen pahoinpitely on äärimmäisen julmaa enkä hyväksy sitäkään tekoa. En vertaa näitä kahta toisiinsa.

Mutta äidin tupakointi raskausaikana ja vastasyntyneen pakottaminen imemään palavaa tupakkaa ovat mielestäni verrannollisia ja yhtä vakavia. Kuinka moni tupakoiva vanhempi pakottaa vauvansa polttamaan syntymän jälkeen tupakkaa? Miksi se olisi raskaana polttavien mielestä pahempi kuin raskausaikana tupakointi? Jos aikuinen ihminen täyden ymmärryksensä ja apukeinojen avulla ei kykene irroittautumaan tupakasta, miksi vanhempi vaatii tätä kuitenkin ihan pieneltä vauvalta, joka ei edes tiedä, miltä myrkytön elämä tuntuu eikä ymmärrä, miksi elimistö kokee niin karmeita oloja kun myrkyt alkavat poistumaan elimistöstä? Pienen vauvan tulee kantaa itsekkään äidin aiheuttama tuskainen tila, jota vanhempi itse ei ole kestänyt.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25135535]Koska nykymaailma ja yhteiskunta jossa elämme on perseestä?
Ohhoh, mutta eihän niin VOI olla.
Ovathan lakimme ja meidän yhteiskuntamme aukottoman hyviä ja täydellisiä, eikö?

Kuka tahansa NORMAALIÄLYINEN ihminen ymmärtää kuinka pahasti tupakka vahingoittaa sikiötä eikä KYKENE vahingoittamaan lastansa sillä tavalla, ellei ole päihderiippuvainen.
Päihderiippuvaisen taas tulisi ymmärtää päihteensä vakavuus tilassa josssa hän on 9 kuukauden ajan vastuussa omasta kropastaan ja lisäksi myös sisällä kasvavasta vauvasta.
Kukaan ei halua pahoinpidellä omaa lastansa joten päihderiippuvainen äiti hakeutuu hoitoon ja on käyttämättä tupakkaa AINAKAAN raskausajan aikana koska se todella on verrattavissa pahoinpitelyyn.
Koittakaa tajuta.[/QUOTE]

Miksei nämä äidit sitten hakeudu hoitoon? Tuskin kukaan haluaa lastaan vahingoittaa. Miksi jotkut normaaliälyiset polttaa koko raskausajan eikä yritä lopettaa? Ja silti kohtelee lapsiaan myöhemmin hyvin.
 
ööööh
Aika moni saattaa raskaana juoda yhden siiderin tai lasin viiniä, joka menee sellaisenaan myös vauvan verenkiertoon.

Kukaan tuskin juottaa suoraan vauvalleen kuitenkaan lasin viiniä??

Omituista rinnastusta täällä.
 
"jjj"
[QUOTE="aloittaja";25135630]Miksei nämä äidit sitten hakeudu hoitoon? Tuskin kukaan haluaa lastaan vahingoittaa. Miksi jotkut normaaliälyiset polttaa koko raskausajan eikä yritä lopettaa? Ja silti kohtelee lapsiaan myöhemmin hyvin.[/QUOTE]

Kerrotko vielä mitä tämä "hoito" on minne pääsee hakeutumaan? Useimmilla paikkakunnilla ei ole mitään erityistä tukea tupakoiville. HAL-klinikat on huumeiden, alkon ja lääkkeiden raskaanaoleville käyttäjille, mutta tupakoivat ei pääse sinne. Jotkut terkkarit myös vähättelevät tupakointia eikä erityisesti puutu siihen.
 
"aloittaja"
Eikö äiti sitten mielestänne voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausajan? Ja jos voi niin ette te oikeasti ajattele raskaana tupakoivaa samalle viivalle kuin lastaan jatkuvasti pahoinpitelevää äitiä. Koska lastaan jatkuvasti pahoinpitelevähän EI voi olla hyvä äiti ja hänen lapsensa huostaanotettaisiin. Eli taitaa osa kyllä kärjistää. Monilla on odottavia tupakoijia ystävinäkin, mutta harva olisi lastaan toistuvasti kuristavan tai muuten pahoinpitelevän ystävä.
 
[QUOTE="aloittaja";25135495]En usko, että kukaan pystyisi tupakoimaan raskaana, jos tietäisi sikiön kärsivän ja tuntevan tukehtuvansa.[/QUOTE]
Kuka tässä maassa ei tiedä, että sikiö kärsii äidin tupakoinnista?
 
"mä"
[QUOTE="aloittaja";25135653]Eikö äiti sitten mielestänne voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausajan? Ja jos voi niin ette te oikeasti ajattele raskaana tupakoivaa samalle viivalle kuin lastaan jatkuvasti pahoinpitelevää äitiä. Koska lastaan jatkuvasti pahoinpitelevähän EI voi olla hyvä äiti ja hänen lapsensa huostaanotettaisiin. Eli taitaa osa kyllä kärjistää. Monilla on odottavia tupakoijia ystävinäkin, mutta harva olisi lastaan toistuvasti kuristavan tai muuten pahoinpitelevän ystävä.[/QUOTE]

Esitän vastakysymyksen: Laittaako mielestäsi hyvä äiti vauvansa kestämään kymmenkertaisena ne vieroitustuskat, joita itse ei lievempinä kestänyt? Kuinka moni hyvä äiti polttaa itse suhteessa saman verran tupakkaa kuin vauvansa polttaa kohdussa ollessaan? Ei yksikään, sillä äiti itse ei sitä kestäisi.
 
[QUOTE="aloittaja";25135693]No ei moni ymmärrä ainakaan, että sikiöstä tuntuu siltä kuin joku kuristaisi. Puhutaan vain riskeistä, joita se VOI aiheuttaa. Tuo tukehtumisolo kun ilmeisesti tulee joka tupakasta varmasti.[/QUOTE]
En ymmärrä tätä jankkausta tässä ketjussa. Sikiö ei hengitä, joten tuskin sille tulee "tukehtumisen tunnetakaan". Se ei myöskään yski. Tuskin siitä tuntuu samalta, kuin sinusta kuristettaessa tuntuisi.

Sen sijaan kaikki ne tuntemukset, mitä tupakka muuten aiheuttaa, siirtyvät sikiöön. Äidistä, joka on niihin tottunut, ne ovat miellyttäviä - mutta onko myös sikiö niihin tottunut?

Mitä kiksejä saat luomalla päässäsi mielikuvia, miltä sikiöstä tuntuu, kun verenkierrossa virtaa myrkkyjä?

Ja monien tekijöiden terveysriskeistä puhutaan ja kirjoitetaan, mutta tupakasta on tietoa, mitä se AIHEUTTAA. Ei siis vain "saattaa aiheuttaa".
 
Mä en tajua sitä että lasta yritetään ihan tarkoituksella ja kun plussa tulee niin sitten vasta aletaan lopettamaan tupakointia, seuraavaksi sitten itketään ettei siitä tule mitään ja stressi on pahasta ja tupruttelu jatkuu. Näitäkin nähty, ei ilmeisesti ollut alkujaankaan oikeaa aikomusta lopettaa?
 
Voisiko joku linkittää johonkin asialliseen ja vakavasti otettavaan lääketieteelliseen tutkimukseen jossa kiistatta todistetaan että sikiö tuntee kipua/tukehtumisen tunnetta äidin polttaessa?

Tupakointi on toki kiistatta haitallista sikiölle ihan kuin se on tupakoivalle itselleenkin mutta nämä palstaämmien lääketieteelliset "faktat" ovat usein helvetin kaukana totuudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Kiiruna
"vieras"
Voisiko joku kertoa arvion siitä, miltä sikiöstä OIKEASTI tuntuu, kun äiti tupakoi. Kuinka paljon kärsii? Jos se vaikka toisi lisämotivaatiota lopettamiseen. Terveysriskit kaikki tietää.
 

Yhteistyössä