Kysymys raskausdiabeetikoille veren sokeriarvoista

Sokeriarvot mietityttää. Aamulla paastoarvo on ihan hyvä (4,4 tienoilla) ja 1 1/2 h aamiaisen jälkeen arvot on laskenu ihan hyvin. Ainoa ongelma on ollut lounas jonka jälkeen verensokeri on mitattaessa aina liian korkealla. Syön päivällisellä vähintään yhtä paljon hiilihydraatteja kuin lounaallakin, mutta päivällisen jälkeen verensokeri laskee normaalisti. Liikuntakaan ei ole saanut "lounassokereita" laskemaan alemmas. Onko kenelläkään samaa ongelmaa? Joudunkohan jatkossa pistämään esim. nopeavaikutteista insuliinia ennen lounasta jos tilanne ei korjaannu?

Diabeteshoitajan kanssa sovittiin että soittelen arvoista ensi viikon alussa. Ajattelin kuitenkin kysellä jos täällä olisi ketään saman ongelman jakavia :)
 
Voihan se olla että joudut korjailemaan tuota yhtä arvoa lääkityksellä. Minulla on aamun paastoarvo koholla, kaikki aterioiden jälkeiset arvot ok ja olen nyt pistänyt pari viikkoa pitkävaikutteista iltainsuliinia. Sillä ei kyllä ole juurikaan ollut vaikutusta paastoarvoon, vaikka annostusta on lisätty viikoittain. Ei auta vaikka söisin kevyemmän iltapalan tai jos syön iltapalalla enemmän, aina arvo on aamulla n. 6.0 :eek: (pitäis olla =< 5.3)
Paljonko sinä syöt hiilihydraattia lounaalla? Paljonko sinulla on se lounaan jälkeinen verensokeriarvo?
 
Mulle annettiin ohjeeksi syödä lounaalla ja päivällisellä 46-60 g hiilihydraatteja. Molemmilla oon syönyt nyt 45-50 g. Verensokeri on ollut 7-8 (pitäisi olla alle 6,7) eli ei se kai ihan hirveästi ole liikaa mutta onpa kuitenkin :/

Kuinka kauan sulla Unikonna seurattiin tuota paastoarvoa ennenkuin sulle määrättiin insuliini? Entäs ootko joutunut seuraamaan aamuvirtsasta ketoaineita? Jos oot niin sanottiinko sulle miten paljon niitä sais olla? Oon aika pihalla tästä hommasta näköjään.. :D
 
Juu samoja määriä täälläkin on ohjeistettu hiilihydraattien suhteen lounaalle ja päivälliselle.
Mulla seurattiin muistaakseni sitä n. 2 viikkoa ja sitten aloitettiin insuliini. Ketoaineita mittaan joka aamu ja pari kertaa on ollut se "hiukan" eli oliko se nyt 0.5 määrä ketoaineita virtsassa. Eipä ne siitä ole mitään sanonut, koska muuten on ollut negatiivisia. Käsittääkseni, jos ketoaineet rupeaa olemaan koholla jatkuvasti aamuvirtsassa, niin silloin pitäisi kokeilla ekaks, että söis myöhempään iltapalan ja vähän enemmän hiilihydraatteja siinä. Mutta mainitsisin lääkärille jos jatkuvasti on muutakuin negatiivinen sen ketojutun mittaustulos.
 
Mulla on nimenomaan ollut toi ihan sama ongelma, että päivän pääaterian jälkeen arvot ovat olleet 6-7 välissä. Liikunnalla olen nyt saanut ne laskemaan, en oikein muuten. Mutta ei auta vaikka kuinka vähän söis niin silti on yli raja-arvojen jos ei yhtään liiku. Mun täytyy mitata se sokeri aina tunnin päästä ja sillon täytyy olla alle 6.8. Mutta mulle neuvolatäti kyllä sano et ei vielä insuliinia noin pienestä aleta laittaa. Mutta mitä sulla on viikkoja. Mulla nyt 35.
 
Harmi vaan ettei tuota aamun paastoarvoa voi korjata liikunnalla; pitäis yöllä lähteä lenkille =)
Tänä aamuna oli jännä homma kun heräsin klo 4:30 ja kävin syömässä jogurtin kun nälkä kurni :x . Ennen syöntiä mittasin sokerit ja se oli 6.1. Eli huimasti yli raja-arvon. Sitten söin jogurttia ja menin vielä nukkumaan. Mittasin sitten herättyäni 7:30 sokerit uusiksi, niin arvo oli 4.9. Oho. Normaalisti en siis yöllä syö ja aamulla eka arvo on noin 7:00 aikoihin juuri tuossa 6.0:n pinnassa.
ilmeisesti tuo nukkuminen ei sovi mun sokeriarvoille eli pitäis syödä 2-3 tunnin välein...yölläkin :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvää päivää:
Mulla on nimenomaan ollut toi ihan sama ongelma, että päivän pääaterian jälkeen arvot ovat olleet 6-7 välissä. Liikunnalla olen nyt saanut ne laskemaan, en oikein muuten. Mutta ei auta vaikka kuinka vähän söis niin silti on yli raja-arvojen jos ei yhtään liiku. Mun täytyy mitata se sokeri aina tunnin päästä ja sillon täytyy olla alle 6.8. Mutta mulle neuvolatäti kyllä sano et ei vielä insuliinia noin pienestä aleta laittaa. Mutta mitä sulla on viikkoja. Mulla nyt 35.
Mulle annattiin äitiyspolin diabeteshoitajan toimesta ohje, että aterian jälkeinen arvo mitataan 1.5h aterioinnin loppumisesta ja sen pitää olla =< 6.7. Jännästi eroaa nuo ajat ja raja-arvot paikkakunnittain.
 
Viikkoja on mulla nyt 33 ja risat. Ajattelin vaan törkeästi vähentää tuota hiilihydraattien määrää lounaalla ja syödä illalla useamman välipalan kun ekat mittaamani ketonit toissa-aamuna huitelivat huimasti 4:n kohdalla. Tänä aamuna olikin sitten ihan neg. tulos kun söin iltasella enemmän.

Aika jännä jos tuo yösyöminen pitäiski Unikonnan sokerit aisoissa. Joka kerran kun kylkeä kääntää vois haukata jotain pientä :D
 
Sillai mäkin oon tehnyt,et siis syön tosi vähän mutta useammin. Esim just lounaan jälkeen kun on sokerit mitannu ni voi hyvin ottaa pari voikkuleipää. Mutta se mihin itse oon alkanut kiinnittää huomiota on noi kuidut, et periaatteessa jos syö paljon kuituja pitäs tasata verensokeria. Mä koitan vetää pari lautasellista puuroa per päivä marjojen kera ja lisäks vielä vehnäleseitä siihen, on oikeen kuitupommi ja sokerit aina tunti sen jälkeen alle 5.
 

Yhteistyössä