Kysymys suurperheille, joissa vain toinen vanhempi töissä..

  • Viestiketjun aloittaja saara
  • Ensimmäinen viesti
saara
Miten elättää monta lasta yhden palkalla? jos lapsia esimerkiksi 4 ja äiti kotona kotihoidon tuella, mies töissä tavallisella palkalla niin miten pärjää ilman sossun tukia tai asumistukea? Kuinka moni myöntää, että saa tukia paljon? Lapsilisistä tulee nelilapsisessa perheessä n. 500? Perusduunarin palkka käteen alle 2000e ja kotihoidontuki 300-400?Säästättekö ruuassa vai missä?
 
vieras
Me saadaan nyt asumistukea. Olen muutaman kuukauden vielä kotihoidontuella. Sitten takaisin töihin, lapset hoitoon, täydet hoitomaksut, asumistuki lakkaa. Siinäpä ne tuet...
 
vieras
Hyvin pärjätään. Lapsia 5. Saan kotihoidontukea n. 320?. Miehen palkka suht hyvä. Löytyy 2 velatonta autoa, velaton omakotitalo, velaton asuntovaunu, velaton moottoripyörä. Mitään asumistukea ei saada eikä sossun luukulla tarvi käydä.

Ruokaan, vaatteisiin, laskuihin riittää rahat. Ostetaan se mitä tarvitaan siinä se. Jaa missä säästetään? No ei matkustella ulkomailla, kun ei vaan vielä ole iskenyt meille matkakuumetta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Miten elättää monta lasta yhden palkalla? jos lapsia esimerkiksi 4 ja äiti kotona kotihoidon tuella, mies töissä tavallisella palkalla niin miten pärjää ilman sossun tukia tai asumistukea? Kuinka moni myöntää, että saa tukia paljon? Lapsilisistä tulee nelilapsisessa perheessä n. 500? Perusduunarin palkka käteen alle 2000e ja kotihoidontuki 300-400?Säästättekö ruuassa vai missä?
Ei osteta koskaan mitään. Sitten kun on pakko ostetaan jotain.
 
no
meillä 3 lasta, minä kht:lla, mies tienaa nto 1700.
ei ne rahat riitäkään mihinkään ylimääräiseen, asuntoa maksellaan, onneksi ostettu jo ammoin, joten kohta on maksettu.
olen mestari tekemään ruokaa halvalla, peruskotiruokaa. matkusteluun ei jää, mutta hengissä pysytään. jos ois isompi asuntolaina, ei pärjättäis.
 
martskuli
meidän porukoil on 13 lasta. isä käy töis, sil on oma yritys, joka laajenee kokoaja, äiti o olli kotona siitä lähtien ku kolmas laps synty. ja mite me olla pärjätty? no ollaaha me saatu asumistukia, ja äiti sai kotihoidontuen lisäksi lapsilisät alle 17 vee lapsist (huomatkaa, me keikki 13 ei olla oltu yhtäaikaa alle 17 wee) mut hyvi me ollaa pärjätty, ollaa saatu joka joulu jopa lahjoja xD mutta ollaanpahan opittu tekee töitä
 
Toimeentuleva
Meillä 6 lasta, miehen eläke vajaan tonnin, kotihoidontuki 370 euroo.
Tietysti saadaan asumistukea, ja toimeentulotukea myös.
Eikä nähdä nälkää, eikä olla köyhii. Kun mun mielestä köyhii ei ole ne joilta puuttuu rahaa, vaan jotain muuta...
 
-k-
Meillä on viisi lasta, mies töissä, minä kotona. Mitään tukia ei saada, ei olla edes haettu. Maksetaan miehen palkasta kaikki menot, myös asuntolaina.

Kyllä tässä pärjätään, mutta mitään turhaa ei juurikaan voida hankkia... Miehen palkan lisäksi saadaan neljästä lapsesta lapsilisä ja yhdestä elatusapu (miehen lapsi ).
 

Meillä neljä lasta, minä kotona, mies töissä. Emme saa mitään tukia, emmekä ole edes hakeneet. Joskus on tiukempi kuukausi, joskus sitten ihan sellainen asiallinen. Riippuu aina siitäkin, onko ylimääräisiä isoja menoja.
 
meillä on niin että minä teen osa-aikatyötä ja mise on työttömänä, ( hakenut on , mutta ei vaan löydy, kun pitäisi olla 10 vuotta nuorempi)

hyvin pärjätään, me ollaan jo helmikuunkin vuokra amsettu, ruokaa on ja laskut maksetaan sitä mukaa kun tulee. ( yritetöön laittaa säästöönkin vähäsen)
kyllä kananntti muuttaa kaupunkiin.

meillä siis tuloina työttömyyskorvaukset, miehllä ansiosidonnainen ja mulla kelan päiväraha+ palkka ( sekin vaihtelee 80e-1000, riippuen siiä paljonko olen töitä tehnyt missäkn kuussa) lapsilisätja sumistuet. tulot meillä on näidenkin rahojen kanssa noin 2500-2800 yhteensä joten ei paljoa, kun meillä on neljä lasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hempsantuusa:
Me ei saaha mittää tukea kans.Just ajattelin kyllä hakea asumis tukea,pittää kokkeilla että saataisko. :)
Laske kelan sivuilla laskurilla!
ei kananta laskea sillä laskurilla, se näyttää päin p.ersettä.

minä ku laskin sillä näyttti melkein 200e vähemmän meile tukea! Tulot oli sama kuin kelankin omissa laskelmissa
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Ilana:
Meillä neljä lasta, minä kotona, mies töissä. Emme saa mitään tukia, emmekä ole edes hakeneet. Joskus on tiukempi kuukausi, joskus sitten ihan sellainen asiallinen. Riippuu aina siitäkin, onko ylimääräisiä isoja menoja.
näin meilläkin.
 
Meillä 5 lasta. Lapsilisien lisäks sairaan lapsen hoitotuki 79e, elatustuet kahdesta lapsesta 248e, äitiyspvraha 304e ja kotihoidontuki 54e. Mies saa kk:ssa puhtaana 1500-2000e. Omassa talossa asutaan ja lainaa maksellaan, on 2 autoo ja jopa syödäänkin joka päivä. Kaikki nykyaikaset laitteet löytyy, eikä tee edes tiukkaa. Kaikki tosin menee, mitä tuleekin.
 
Jaa'ah. Meillä kesällä neljä lasta. Minä tehnyt pätkätöitä viimeset 6-7vuotta. Miehellä palkka ihan ok, ja omakotitaloa asutaan. Eikä kyllä ole mitään asiaa sossuun tai KELA:an mitään tukia edes kysymään, meillähän on oma talo, ja auto! Ei ne sieltä mitään maksa. (Joskus kysellyt puhelimitse kun ollut miehen pitkän sairasloman takia tiukkaa, sanoivat naureskellen, et myykää talonne!)

Niin, ja minusta Tämän kysymyksen tuiksi ei voi lukea lapsilisää, kotihoidontukea tai siihen kuuluvaa kuntalisää, koska nehän on jokaisen lapsiperheen oikeus!
 
vieras
meidän taloudessa 6 henkeä vain yksi käy töissä. Maksellaan lainoja, ostetaan vaatteita ja muuta kulutustavaraa jos tarvii. emme saa sosiaaliavustusta, emmekä myöskään koskaan saaneet rahaa esim. omilta vanhemmilta.
Ehkä se sitten riippuu missä päin suomea asuu. Me ainakin pärjäämme hyvin.
 
minä
Eli hyvin täällä pärjäillään,asuntolainanlyhennys1300euroa,ruoka600euroa ja ne lapsilisät 500euroa muihin laskuihin,kotihoidontuki on vaatteisiin,kapaamoon jne.,mutta nytkin on tilillä kotihoidontukia n.1000euroa käyttämättä,aateltiin joku reissu tehdä kesällä niillä rahoilla.
 
kuinka pienet tulot pitää olla jotta saa asumistukea? ja oon ymmärtäny että asunnon valmistumisvuosikin siihen vaikuttaa? miksi ihmeessä!??! minä kotihoidontuella, 3 lasta ja miehen palkka nettona noin 1500eur/kk..en ymmärrä millä tuloilla sitä tukea sitteen saa
 

Yhteistyössä