kysymys teille joilla iso talo ja lapsia enemmän kuin kaksi

Siivoatteko joka päivä? Meillä neljä lasta, kaksi koiraa ja kissa+ kaksi akuista. talo on 115 neliöinen ja siivoan joka päivä. Imuroin useita kertoja päivässä (noin puoli kämppää eli alakerran missä enimmän aikaa olemme) ja samoin luuttuan lattioita joka päivä. Pölyt pyyhitään noin 2 kertaa viikossa. Jos olisi yhtään isompi talo/asunto en varmasti jaksaisi, nytkin tekee välillä tiukkaa varsinkin päivinä jolloin pitää siivoa koko talo. Yleensä kyllä siivoan peräkkäisinä päivinä (kun siis tehdään "suursiivous").

Yksi tuttavani ihmetteli että miten mä joka päivä siivoan, miten helkutissa muuten saa pidettyä tämän kämpän siistinä?

Mites te muut teette? Minusta tuntuu että mitä isommaksi lapset kasvaa sen enemmän ne sotkeekin ja tulee pyykkiä :kieh: :kieh: :kieh:
 
vieras
Minkä ikäisiä on vanhemmat lapset? Kait nekin jo jotain osaa tehdä, ettei sun tarvii ite kokoajan tehdä. Meillä lapset 6,4,3kk ja mä siivoon (järjestän tavarta, pesen pyykit) aina aamupäivällä ja sit imuroinnit ja pölyt pari kertaa viikossa ja lattiat luuttuan ehkä kerran viikossa, joskus harvemmin
 
Joo,ei tuo nyt niiiiin iso talo ole....
Me kun muutettiin omaan ja uuteen taloon niin puoli vuotta jaksoin siivota noin niinkuin ap,mutta nyt imuroin kolme-neljä kertaa viikossa ja lattiat luutuan ja pölyt pyyhin kerran viikossa.

Pyykkiä kyllä täytyy pestä päivittäin,ettei kerry liikaa.Ja kolme lasta kyllä osaa pitää huolen siitä että pyykkiä kertyy =)
 
vierailija
Meillä n. 200 neliöö ja kuusihenkinen perhe. Ja todellakaan ei tarvitse joka päivä imuroida. Tottakai keräilen tavaroita paikoilleen ja sellaista pientä joka päivä, mutta että imuroisin tai luuttuisin... ei ei !!!
Mun mielestä tämä isompi talo on paljon helpompi pitää siistinä kun edellinen pienempi. Lapsilla omat huoneet ja muutenkin tavaroille on tilaa ja omat paikat, eikä romut pyöri nurkissa tai kerry miksikään kasoiksi. Lapset meillä (siis isommat) siivoaa omat huoneensa ja muutenkin auttavat kotitöissä ihan kiitettävästi ( tosin ne on ensin siihen hommaat käskettävä, mutta kuitenkin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Iso talo?
Minusta aika pieni. Meillä 220 neliötä ja kerran, pari viikossa imuroin.
Niin mä tarkoitinkin että joilla iso talo niin siivoavatko he joka päivä, miten jaksavat? Minä en jaksaisi siivota yhtään isompaa taloa/asuntoa ja ihmettelenkin miten ison talon asukkaat hoitavat siivoukset. Tuttava pariskunta rakentaa tällä hetkellä yli 300 neliöistä taloa viidelle lapselle+koiralle+kaksi aikuista...ei käy kateeksi yhtään siivous päivinä

:D
 
129 neljötä ja neljä lasta. Vähintään kerran päivässä imuroin ja kerran viikossa luutuan. Keittiötä joskus ussemmin luutulla pyyhkäsen.
Mut hulluksi mä tulisin jos joka päivä pitäs lattia luututa. huoh. Minulle tekee tiukaa tämän sakin kans jo et saan muuten paikat pidettyä suht järjestyksessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäisiä on vanhemmat lapset? Kait nekin jo jotain osaa tehdä, ettei sun tarvii ite kokoajan tehdä. Meillä lapset 6,4,3kk ja mä siivoon (järjestän tavarta, pesen pyykit) aina aamupäivällä ja sit imuroinnit ja pölyt pari kertaa viikossa ja lattiat luuttuan ehkä kerran viikossa, joskus harvemmin

Esikoinen kohta 14-v siivoaa oman huoneen+ osallistuu pyykkihuoltoon suursiivouspäivinä on mukana auttamassa

11-v keva poika, ei paljon apua

kohta 9-v poika siivoaa kun käsketään+ yrittää pitää oman huoneen siivottuna

kohta 4-v tyttö on omalla tavallaan mukana

Mutta kun haluan että kun siivotaan niin pitää siivota kunnolla. Tavaroiden järjestely hoitaantuu lapsilta mutta lattian pesun haluan tehdä itse samoin pölyjen pyyhinnän. Meillä tuo lattioiden pesu korostuu vielä kun talossa on pentu koira joka ei ole täysin sisäsiisti. Pisut kun pitää luututa niin tulee luututtua koko se ko. huone....muta oikeasti en haaveile yhtään isommasta kämpästä
:D
 
Meillä imuroidaan pari kertaa viikossa, ja lapset tekevät niistä osan. Lattioita kuurataan kerran kuussa, köökin lattiaa kyllä useammin (valkoista laattaa, jossa lika näkyy). Pölyjä pyyhin tarpeen mukaan, noin kerran viikossa tai kahdessa, riippuu innostuksestani. Eikä meillä ole mitenkään kamalan likaista tai pölyistä. Talo on normaalin kokoinen 5h+k ja lapsia 3.
 
vieras
en TAJUA, miten jaksatte.. Mulle tulee ihan surkimus olo :(. Kerran viikossa imuroidaan ja vajaat 200 neliöö on. Mun mielestä ei ole kauhean pahan näköstäkään. Enimmät murut otan välissä rätillä tms. Ja tietty semmosta järjestelyä myös, mutta ikikuunapäivänä en jaksaisi tmän enempää...
 
harmaana
Meillon vähän isompi talo ja viisi lasta(kolme alle 5- vuotiasta ja 2 kouluikäistä). Joka päivä imuroin ainakin kerran ja siivoan wc:t (kaksi) ja kerran viikossa pyyhin lattiat ja pölyt ja teen isomman siivouksen (kylppäri, sauna, vuodevaatteet). Ei meillä silti siistiä ole, leluja ja vaatteita lojuu. Säilytystilaa on niukasti.
 
vieras
Miten te ehditte ja jaksatte??? Jääkö aikaa lapsille, levolle ja omille harrastuksille? Miksi pitäisi joka päivä imuroida? Pari krt/vko vielä ymmärrän. Ja meillä ON siistiä, mutta aikaa myös olla vaan, pelailla ja touhuta lasten kanssa, käydä kävelyllä sun muuta. Olenko ihan yksin ajatusteni kanssa?
 
meillä 6 lasta ja 140 neliötä alakerrassa, yläkertaan tulee reilu 100neliöö. alakerran jaksan juuri ja juuri imuroida pari kertaa viikossa ja moppailen aina välillä jostain mistä likaselle näyttää, joka toinen vko koko talon ihan kunnolla. saa nähdä mistä riittää aikaa siivota sitten yläkertakin kun se valmistuu. :D onneksi lapsista alkaa olla jo siihenkin asiaan apua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kullanmurut:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Lattioita kuurataan kerran kuussa, köökin lattiaa kyllä useammin (valkoista laattaa, jossa lika näkyy).


Siis kerran kuussa!?! Oikeesti! Meillä hukuittais jo sontaan...tosin elukat tuo hiekkaa, multaa aika paljon kämppään
Niin no, meillä ei ole elukoita. Ja piha on nurtsilla, terassi ja ulko-ovien edustat laudoituksella ja kivetyksellä, niin hiekkaa/soraa/multaa ei juurikaan kantaudu sisään. Yläkerran lattia ei juurikaan sotkeudu, sinne kertyy vain pölyä, joten turhaa sitä hinkkailee luutulla, imurointi riittää. Sama on olkkarissa ja eteisessä (eteinen tosin tulee luututtua köökin lattian kanssa samaan aikaan). Meidän lapset ovat jo vähän isompia (11, 8 ja 6), että sekin saattaa vaikuttaa asiaan. Enkä mä saa siivousinspistä, jos lattialla on pari murusta, vaan niitä pitää olla enempi =)
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten te ehditte ja jaksatte??? Jääkö aikaa lapsille, levolle ja omille harrastuksille? Miksi pitäisi joka päivä imuroida? Pari krt/vko vielä ymmärrän. Ja meillä ON siistiä, mutta aikaa myös olla vaan, pelailla ja touhuta lasten kanssa, käydä kävelyllä sun muuta. Olenko ihan yksin ajatusteni kanssa?
Jää aikaa muullekin, omaa aikaa saisi olla enemmän. meillä on konttaileva vauva, siksikin on pakko imuroida lattioita päivittäin ja nuo kaksi muuta alle 5v ja syömistä opetteleva vauva sotkevat esim. ruokapöydässä kovasti.
 
Joku kysyi jääkö aikaa...minä teen kahta työtä ja siltikin jää aikaa lapsille. toisaalta ehkä kun pitää paikkoja koko ajan (tai ainakin yrittää pitää) siistinä niin ei siivoukseen tuhraannu kauheasti aikaa kun ei tarvitse kuurata "olan takaa". WC:t pesen lähes päivittäin tai oikeastaan pöntön, kerran viikossa muut pinnat pyyhitään.

Teini ikää lähestyvät nuoret tuovat aika paljon pyykkiä kun pitää vaihtaa jatkuvaan vaatteita, mutta siksipä olenkin valjastanut jo esikoisen itse pesemään pyykit. Kavereita on jatkuvasti kylässä/yötä...tuo lisä siivousta.... :kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kullanmurut:
Siivoatteko joka päivä? Meillä neljä lasta, kaksi koiraa ja kissa+ kaksi akuista. talo on 115 neliöinen ja siivoan joka päivä. Imuroin useita kertoja päivässä (noin puoli kämppää eli alakerran missä enimmän aikaa olemme) ja samoin luuttuan lattioita joka päivä. Pölyt pyyhitään noin 2 kertaa viikossa. Jos olisi yhtään isompi talo/asunto en varmasti jaksaisi, nytkin tekee välillä tiukkaa varsinkin päivinä jolloin pitää siivoa koko talo. Yleensä kyllä siivoan peräkkäisinä päivinä (kun siis tehdään "suursiivous").

Yksi tuttavani ihmetteli että miten mä joka päivä siivoan, miten helkutissa muuten saa pidettyä tämän kämpän siistinä?

Mites te muut teette? Minusta tuntuu että mitä isommaksi lapset kasvaa sen enemmän ne sotkeekin ja tulee pyykkiä :kieh: :kieh: :kieh:
Minä olen huomannut aivan saman asian, mitä isommat lapset sitä enemmän pyykkiä ja sotkua. Kun lapset ovat kotona 24/7, kotitöitä saa tehdä aamusta iltaan oli sitten minkä ikäiset lapset tahansa. Ainoastaan kun oli yksi ainut pieni lapsi, oli joutenoloakin, kun pieni nukkui päiväunet.
 

Yhteistyössä