kysymys

Karppaajille.... Tyhmä kysymys mut jos teil on pieniä lapsia niin opetatteko myös heidät syömään lihapainotteisesti... Tarkotan vaan sitä malli oppimista.... Kun mun mielestä lapsen ruoka valioon kuuluu muutakin... mutta entä jos äiti ei syö hiilareita ollenkaan ja ruoka tehdään kermaan ja voihin... Minkä mallin lapsi oppii???
 
Syötän pelkkää pekonia..
Ei vaan, pakko oli vastata noin provosti, kun kyssäri niin provokatiivinen ;)
Lapsethan on kasvuiässä ja luonnollisesti tarvii erilaisia rakennuspalikoita kropalleen. Lapsi syö ihan normaalisti, mutta toki kermaakin saa joskus ruossa tai herkkujen kanssa ja voita ja oivariinia meillä käytetään leivällä...Hyvin ovat hoikkia ja terveitä...

Se esimerkki jota annoin ennen karppaamista huolettaa enemmän...JOka päivä makeita nameja ja keksejä tai pullia...Ja paljon vähemmän kasviksia kuin nyt...Myös sienet, ovat nykyään joka viikkoisia ruokavaliossamme..Joten huomattavasti terveempi meno nyt ;)
 
Vaikken karppaaja olekaan. Ei lasta tarvitse opettaa syömään samoin kuin itse syö. Joku täällä sanoikin, että itse on vaan vaihtanut lisukkeet omalle lautaselle - muiden saadessa tai syödessä ennemminkin perunaa tai pastaa. Eli lapsen ei "tarvitse kärsiä" - ei tarvitse syödä samalla tapaa. Ja tosiaan lapsi tarvitsee erilaiset rakennuspalikat, kuin aikuinen tai laihduttava ihminen. Suurempi huomio kannattaisi kuitenkin kohdistaa siihen sokeripuppuun mitä lapsi saa - oli se sitten kerta viikkoista tai pitkin viikkoa pienempinä annoksina. Tärkeintä olisi kiinnittää lapsen ruokavalio ja syömistottumukset ennemmin laatuun kuin määrään. Eli kermaa ja voita - miksei, kunhan lapsi oppii tuntemaan kylläisyyden tunteen. Ja helpointa sen luulisi olevan tasapainoisella ruokavaliolla ja rajoilla. En taaskaan osannut ilmaista itseäni kovinkaan selkeästi, mutta no can do nyt.
 

Yhteistyössä