Lääkkeellinen tyhjennys, miten pitkään kipuja?

Moikka!

Miten pitkään teillä on ollut kipuja lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen? Perjantaina sain misoprostolin ja sunnuntaina cytotecit. Otin vinkistä heti särkylääkkeitä ja se päivä meni ihan ok. Maanantai ja tiistai meni lähes kivutta. Tänään alavatsaan on alkanut sattua. Onko muilla ollut samanlaista vaihtelua?

Siis mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno rv 11+6, mutta sitä missä vaiheessa lakannut olemasta, niin sitä ei pystynyt enää sanomaan. Sunnuntain vuoto ei ollut niin runsasta, mitä lukeman perusteella oletin. Nyt ollut tämän viikon aika niukkaa.
 
Mulla on kivut loppuneet siihen kun kohtu tyhjentynyt, eli samalle päivälle. Toisessa tyhjennyksessä kohtuu jäi jännä painon tunne ja satunnainen kipuili, joka loppui sitten ensimmäisiin kuukautisiin, kun kohdusta tuli vielä peukalonpään kokoinen kudospalanen ulos. Epäilen että sinulla on vielä kohdussa raskausmateriaalia jos kipuilee, kannattaa käydä tutkittavana, varsinkin jos vuoto on ollut vähäisä. Itsellä molemmat tyhjennykset tehty rv 12 ja kyllä sitä vuotoa ja raskausmateriaalia siinä vaiheessa on jo aika paljon.
 
Kiitos Sanle!

Mulla tuli torstai iltana uudestaan alavatsakivut, jotka rauhoittuivat sitten ilman kipulääkkeitä.

Tänään kävin kääntymässä neuvolassa, jossa mulle todettiin, että kivut ovat ihan normaalia ja kuuluvat asiaan. Ovat supistuksia, joilla tyhjenee... Ja jos mulla on ollut vain ruskuaispussi, niin ei mulla ole mitään mitä vuotaakkaan... Noh tuohon kommenttiin en osaa sanoa mitään..

Olihan aika paha mieli, kun lopuksi sain kuulla, että entisaikaan naiset eivät edes tienneet olevansa tuossa vaiheessa raskaana, vaan pitivät ihan normaali kk kipuina tuota... Hmm... noh, ehkä ne vuotivat sitten ilman cytotec-lääkettä, mutta olin aika pieni, kun lähdin sieltä kotiakohden.. Tuntui, kun mun 12 viikkoa eivät olisi olleet yhtään mitään...
 
Siis oliko raskaus tuulimuna, vai onko sikiö kerinnyt jo imeytyä elimistöön viikkojen aikana? Vaikka olisi ollut tuulimunakin niin kyllähän sinne istukka kehittyy. Mulla molemmissa sikiön kehitys oli loppunut rv10 mutta huomattiin vasta rv12 ja lääkäri sanoi että yli 12 viikkoa kestäneet raskaudet tyhjenee yleensä lääkkeillä huonommin kuin varhaisemmat vaikkakin sikiön kehitys oli loppunut jo aikasemmin.
 
Katsoin just neuvolakortista, että meidän eka neuvolakäynti tapahtui rv 9+5. Silloin ultra sattui olemaan vapaana ja th kysyi halutaanko katsoa mitä näkyy. Tietenkin haluttiin! Kaikki vaikutti olevan ihan ok. Th ja mies näkivät myös sydämensykkeen, jota mä en oikein hahmottanut. Laitoin sen huonon näköni piikkiin. Mies kyllä jälkeenpäin totesi, että hänestä se syke ei ollut ollut mitenkään nopeaa/tiheää. Th totesi myös, että hän ei ole pätevä sanomaan niistä viikoista, mutta kovasti epäili, näinkö meidän raskaus olisi laskettua aikaa myöhemmässä vaiheessa…

Nt ultra oli siis viikolla 11+6, jolloin kerroin lääkärille heti meidän ekan käynnin kokemukset. Lääkäri tunnusteli kohdun ja totesi, että kyllä se koon puolesta vastasi hyvin laskettua aikaa. Ultratessa totesi, että vedenmäärä oli myös sopiva viikkoihin nähden. Positiivisen raskaustestin tulospäivä ja edelliset kk vahvistivat myös lasketun ajan. Odotuksesta hän totesi, että varmasti oli ollut oikea raskaus, ettei tuulimunasta esimerkiksi ole missään nimessä kyse. Sen koin tässä erikoiseksi, ettei hän pystynyt sanomaan, missä vaiheessa odotus oli päättynyt. Mitä olen lukenut ihmisten kokemuksia, niin näillä viikoilla todettu keskeytynyt keskenmeno on kuitenkin vielä pystytty arvioimaan, missä vaiheessa kehitys on lakannut. Ja kuitenkin meillä oli takana se ekalla kerralla tehty ultra rv 9+5. Mutta mitä siellä oli enää jäljellä, niin siitä lääkärikäytti termiä sikiöjäte.
 
Aika outoa että sikiö olisi noin nopeasti tuhoutunut itsestään, itsellä parikin kertaa sikiö ollut kuolleena pari viikkoa ja kyllä se vielä ihan normaalin näköinen sikiö ollut josta on mitat saanut. Kyllä sitä raskausmateriaaliakin silloin on, vaikkei varsinaista sikiötä enää olekaan. Istukka ja raskauspussi sieltä kyllä löytyy. Ehkä se kasvu on sitten hiipunu jo aikaisemmin, vaikka hidas syke näkynytkin silloin neuvolassa niin koko on voinut olla pienempi jos terkka ei tosiaan ole mikään expertti ultraamisessa.
 
Varmaan se kutakuinkin noin on mennyt, mitä Sanle sanot ja arvelet...

Jotenkaan voimat eivät riittäneet enempään tiedon hakuun ja "tivaamiseen" silloin tapahtumahetkellä... Nyt alkaa olla jo vähitellen sellainen olo, ettei sillä enää ole niin väliä. Raskaus kuitenkin päättyi kesken ja oli meille hyvin suuri menetys ja suru. Ehkä kuitenkin olisi toivonut henkilökunnalta perinpohjaisempaa selvitystä tilaani... Mutta varmasti nämä tilanteet ovat hankalia hoitaa... Siis kun me ihmiset olemme niin erilaisia, joillekin tieto tuo helpotusta ja sitten taas ei...
 
Mulle sattui toisen keskeytyneen keskenmenon tyhjennyksen yhteydessä ihan idiootti vasta erikoistumisen aloittanut ulkomaalainen lääkäri joka ei edes puhunut kunnolla suomea. Menin aamusta sairaalaan saamaan cytotecceja ja olin jo päivän aikasemmin kärvistellyt supistusten kanssa ja kohtu tyhjennyt urakalla pelkän mifegynen voimalla. Pyysin sitten että jos ultraisivat ennen lääkitystä, nimittäin jos kohtu olisi jo tyhjä niin turhaan minä siellä osastolla päivän makaisin cytoja nappailemassa. Tää lääkäri sitten ultras ja kohdussa näkyi pienen pieni pussukka enää. Väitti mulle kiven kovaan että ei tämä kohtu mitään tyhjentynyt ole ja sikiökin siellä vielä olisi mutta on niin pieni ettei mittoja pysty ottamaan. Totesin sitten että vielä toissapäivänä se sikiö oli 10+ viikkoinen ja pituutta 4cm että mites se noin on kutistunut. Katseli sitten vanhoja ultrakuvia ja vertaili nykynäkymään ja totes että joo ehkä se ei se sikiö sitten enää siellä oo. Sitten se meinas vielä tunkea ne cytot mulle alapäähän. Sanoin että kun vuotoa on jo noin paljon ja kohdun suu auki niin eiköhän ne oteta suun kautta. Rupesi sitten tivaamaan että pelkäänkö minä kipua kun en suostu alakautta niitä ottamaan. :O Aikoi sitten vielä tarkistaa asian toiselta lääkäriltä ja ylläri; suun kauttahan ne piti ottaa. paras kaikista oli ehkä se että ultrauksen aluksi se meinas tunkea sen ultrauskapulan peräaukkoon. Kyllä minä melkosen valituksen siitä lääkäristä teinkin sitten osastolla. Yllättävää kyllä hän on keskeyttänyt erikoistumisensa tuolla polilla, liekkö vaihtanut erikoistumisalaa tai sairaalaa. Mutta jos olisin ensimmäistä kertaa tyhjennyksessä ollut niin kylläpä olisi ollut melkoinen reissu.
 

Yhteistyössä