Lääkkeellinen tyhjennys - selviytymisvinkit jakoon

Laitetaanpa tälläinen ketju tänne, koska itse löysin kyllä kokemuksia keskenmenosta, mutta vinkkejä kuinka selviytyä lääkkeellisestä tyhjennyksestä, niin siitä ei paljoa tietoa löytynyt. Tai sitten en osannut etsiä. Itselläni 2pv sitten todettiin keskeytynyt keskenmeno NP ultrassa. Viikkoja piti olla 12, mutta alkion kasvu oli pysähtynyt jo 6-viikolla.

Lääkkeenä itselläni oli Mifysen (tai joku sinnepäin), joka otettiin suunkautta kaksipäivää sitten ja tänään aamulla emättimeen neljä zytoa. Pahin todennäköisesti on jo tankana.

Ja näillä selvisin itse:

- Samaan aikaan zytotekin kanssa 1 milligrammanen panadoli sekä 400mg buranaa (olisin voinut ottaa kaksi buranaa) 9.00 aamulla. Samanlainen särkylääke satsi 14-15.00 välillä

- Siteenä Rainbown superyöside (prisma, S-market), en edes tiennyt että niin isoja siteitä kaupasta saa :O myössiivellinen ohut yöside löytyy, mutta ei ole yhtään niin iso..eli sillä ei pärjää megavuodon kanssa.

- Vessaan virittelin itselleni pöydän, juotavaa sekä tietokoneen ja istuin pahimman hyytymisvuodon ajan pöntöllä (aika monta tuntia) ja poistuin hetkittäin kävelemään ym. jos särki.

- Pideesuihkulla suihkuttelu auttoi myös

Ei muuta kuin voimia kaikille, jotka joutuvat käymään läpi tämän saman ja iso halaus :hug:

Joosukka
 
miss_piggy
Minä en tarvinu sen kummempia kikkoja, särkylääkkeet heitin naamaan vähän sen jälkeen kun laitoin cytotecit alakautta sisään, ja normi-siteillä pärjäsin. Sohvalla makoilin koko päivän, ja juoksin aina vessaan kun tuntui että nyt jotain tulee ulos. Eli tunsin etukäteen milloin veri / materiaali oli tulossa pois.
 
Minulla on molemmat lääkkeelliset tyhjennykset tehty sairaalassa. Eka rv 8+0 ja toinen 15+4. Esilääkitys ensin kaksi päivää aiemmin ja sitten osastolle Cytotecit saamaan. Sairaalassa on vessassa saatavilla paria kolmea eri kokoista sidettä. Minä pärjäsin keskikokoisilla, koska kun alkoi tuntua että nyt tyhjenee, menin vessaan istumaan portatiiville (ämpäri). Sairaanhoitaja kävi sitten tarkkailemassa mitä sinne tuli, jotta tiedettiin onko kaikki/ tarpeeksi tyhjentynyt. rv 15+4 tyhjennyksessä oli tärkeää että sikiö tulee ulos ennen kuin voidaan kotiuttaa. Molemmilla kerroilla pääsin kotiin samana päivänä (illalla). Särkylääkkeitä kannattaa ottaa reilusti,turha on sitä kipua kärsiä. Sydäntä raastaa kuitenkin.

Myös liikunta on hyväksi. Siis itse (hoitajien ohjeesta) ramppasin sairaalan rappusissa ylös alas. Se edistää kohdun tyhjentymistä. Toki jos on tosi kipeä tai heikossa kunnossa se ei välttämättä onnistu. Minulta onnistui.

Syödä kannattaa jos pahoinvointi ei lääkkeiden ja kivun vuoksi ole paha. Energiaa ja nestettä erityisesti tarvitsee, kun verenvuotoa voi olla runsaastikin.

Mun verenvuodot on loppuneet aina sairaalaan. Siis joo tulee seuraavina päivinäkin, mutta sen verran vähän että normaalit yösiteet on riittäneet hyvin. Yksilöllistä siis. Mutta mulle sanottiin että mitä tehokkaammin kohtu tyhjenee niin sen nopeammin vuoto rauhoittuu.
 
Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno viikoilla 5-6 kun oikeesti olisin ollu viikoilla 9+6. Lahdessa äitiyspolilla ne anto ultran jälkeen vaan 4kpl Cytotec pillereitä,jotka sitten kotona laitoin alapäähän... ohjeessa luki et pitäis tyhjennys alkaa 1h-3h välisenä aikana mulla alko vuodot vasta illalla vaikka olin pillerit laittanut jo 10 aikaan aamulla.. :/ Nyt on vuodot helpottunut ja odottelen et voin sitten 4 vk päästä tehdä raskaustestin,et tuliko kaikki ulos vai joudunko vielä kaavintaankin... kauheeta tää odottelu. :( Mut sitä oon miettiny et netissä jotkut on kertonu et uutta yritystä saa alkaa heti yrittämään kun vuodot on loppu...ja toiset sit taas kirjottaa et yhdet kuukautiset pitää odottaa ennen seuraavaa yritystä??? kumpi siis oikein?
 
Mulla tehtiin sairaalassa kun oli jo 18 viikko menossa ja ihan kunnon supistukset tulivatkin. Hoitaja sanoikin, että et sä tästä ilman kunnon supistuksia tule selviämään.

Mulla meni 4 kertaa cytotecia ennen kuin sikiö syntyi. Silloin oli synnytys kestänyt 12h. Mutta selvisin melkein koko ajan kipulääkkeitä. Vasta lopussa supistukset oli sitä luokkaa, että kirosin. Mulla nousi vaan tosi kova kuume, palelin ja hikoilin ja voin huonosti. Tää kaikki loppui heti kun homma oli ohi.

Eli jos tulee kuumetta tms. se on ihan normaalia. Ei tarvitse hätääntyä, toisin kuin mä tein.

Mutta mulla oli keskeytys rakennepoikkeavuuden vuoksi (ei mahdollisuuksia elämään), joten tässä oli sen verran "rajumpi" asia menossa, että ei varmasti kaikille tule näin pahoja oireita.

Ja tämä oli siis kannustuspuhe, koska fyysisesti selvisin mielestäni erittäin hyvin, siis suurin osa ajasta oli ihan siedettävää. Henkinen puoli oli ja on edelleen se raskaampi.

Itse jouduin vielä kaavintaankin, mutta raskaushan oli jo aika pitkällä, joten on ymmärrettävää, että tulee ongelmia enemmän vastaan.

Tsemppiä fyysiseen jaksamiseen ja mielettömästi voimia henkiselle puolelle. Mun myötätunto on 100% kaikkien tämän läpikäyvien puolella.

Ps. Meille sanottiin tosi erilaisia ohjeita siihen, koska saa alkaa yrittämään. Osa sanoi, että pitää odottaa yhdet kuukautiset, joku sanoi, että kahdet. Kolmas sanoi, että siitä vaan heti. Perussääntö taisi kuitenkin olla se, että tottakai voi yrittää, se vaan ei tuota tulosta jos kroppa ei ole valmis.

Ilmeisesti ei ole ollut valmis kun yli puoli vuotta sitten oli keskeytys ja uutta raskautta ei ole vielä tullut.
 
SookyS Tekee niin pahaa lukea myöhäisistä keskenmenoista/keskeytyksistä. Tässä sen näkee, että elämä on lahja eikä lapsia vaan tehdä ja saada. Hurjan paljon voimia sulle :hug:

Ja hurjasti voimia kaikille muillekkin tähän ketjuun tulleille ja tuleville :heart:

Yrittämisestä illmeisesti yhtiä menkkoja käsketään odottamaan, jotta laskettuaika olis helpompi määrittää. Tutkimusten mukaan keskenmenon jälkeen tulisi helpommin raskaaksi (tiedä sitten). Itse aloitin yrittämisen heti ja moni muukin on tehnyt samaa. Mutta raskaus ei ala, ellei keho siihen valmis ole. Sinä aikana kun olen keskenmenonjälkeen kuumeilevissa on tasan yksi ihminen plussannut heti keskenmenonjälkeen. Tuossa yrittämisessä kannattaa tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu :)
 
Minä sain sairaalasta pari vuotta sitten mukaan niitä paksuja siteitä. Niistä oli apua nyt aamulla.ostin eilen yösiteitä ja saa nähdä miten ne pitävät.
Itse otin lääkkeen 03.20 yöllä ja vasta ko 8.30 alkoi verta tulemaan reippaasti. Ukko oli kotona 9.15 saakka ja vei tytön mummolaan. Mummi on sitten kotonaan valmiudessa lähtemään tänne jos on tarvetta.


Ohjeet mitä sain kätilöopistolta oli vähän puuttelliset. Monta asiaa, mitä hoitaja minulle sanoi, puuttui ohjeista.

Paperissa luki, että seuraavaa voi yrittää kun verenvuoto on loppunut ja testi negatiivinen. Lääkäri sanoi, että kun kuukautiset ovat tulleet, niin sitten voi alkaa taas yrittämään seuraavaa.
Mitä ohjeita muista sairaaloista on saanut?
 
jouduin takaisin kättärille tänään. Alkoi huippaamaan tosi paljon ja verta tuli niin paljon, että piti ottaa jo tytön vaippa itselleni. Lääkäri poisti raskaustavaran ja sen jälkeen vuoto jäi tosi pieneksi. Tippa laitettiin ja lähes 1.5l sain nestettä tipan kautta.
Aikamoinen kokemus oli ja käytiin ostamassa tenan kouruvaippoja paketti. Sanoin kättärillä, että teidän potilasohje oli monesta kohtaan puutteellinen.
Ja olisi hyvä vaikka mainita, että siteen pitää olla tarpeeksi imevä. Nämä tenat ovat just sopivia siihen. Ja kouruvaippa vain laitetaan alushousuihin ja on pitkä joten suojaa edestä ja takaa hyvin.
 

Yhteistyössä