Lähes aina kun syön jotain, tulee kiire vessaan ripulille! Kellään muulla vastaavanlaisia oireita?

  • Viestiketjun aloittaja "unna"
  • Ensimmäinen viesti
"unna"
Kun syön jotain, menee minuutista puoleen tuntia ja mahassa alkaa kuplia, möyriä ja rupluttaa niin etä on mentävä ripuloimaan vessaan. En osaa liittää tätä oireilua mihinkään ruoka-aineeseen, kun olen huomannut ripulin tulevan melkeinpä mistä tahansa syömästäni ruuasta... ennen luulin, että minulla on laktoosi-intoleranssi mutta oireita tulee kyllä muustakin kuin vain maitopitoisesta ruuasta. Onko kellään mitään vastaavanlaisia oireita? Kysykää lisää, yritän vastailla. Haluaisin tietää missä vika. Lääkäriin olen menossa, ja olen jo käynytkin muttei lääkäri silloin ottanut todesta tätä vaivaa... jotain vain höpötti laktoosi-intoleranssista.
 
hmph
Meidän tuttavaperheen mies on saanut eturauhassyöpään sädehoitoa ja sen seurauksena tullut (paksu?)suolen laskeuma (?) tms. en siis muista ihan tuota termiä, mutta ihan samanlainen ramppaaminen hällä vessaan joka ruuan jälkeen. Ootko synnytänyt, voiko sulla olla joku vastaava suoliongelma?
 
ap.
[QUOTE="vieras";27284098]colitis ulcerosa tai crohnin tauti???[/QUOTE]

Colitis ulcerosaan liittyy verinen ripuli ja mulla ei ripulissa ole verta... ripuli on usein keltaista ja todella vetistä.

Crohnin tautiin liittyy kuumeilua, laihtumista ja aftoja suussa... minulla ei ole näitä.
 
ap.
[QUOTE="vieras";27284097]Itsellä on keliakia epäily noilla oireilla.[/QUOTE]

Keliakiassakin ymmärtääkseni on laihtumista ja mm. hengitystieoireilua. Näitä oireita minulla ei ole. Olen kyllä itsekin tätä epäillyt mutta luettuani taudinkuva ja oireet, ne eivät sopineet minun oireisiini
 
Colitis ulcerosaan liittyy verinen ripuli ja mulla ei ripulissa ole verta... ripuli on usein keltaista ja todella vetistä.

Crohnin tautiin liittyy kuumeilua, laihtumista ja aftoja suussa... minulla ei ole näitä.
Ei se ripuli colitiksessa välttämättä ole veristä. Se on vain pitkään jatkuneen tulehduksen jälkeen. Itsellä kun tuo colitis ulcerosa on. Miten pitkään sulla on ollut noita oireita?
 
ap.
[QUOTE="vieras";27284188]Mun äidillä on sama, kaikki testit otettu eikä mitään syytä ole löydetty.[/QUOTE]

Onko äitisi keksinyt miten tätä voi itse helpottaa? Tai onko lääkäri antanut neuvoja? Hankalaa, jos ei tiedä missä vika.

Ärsyttävää kun eilenkin oltiin ravintolassa syömässä ja alkupalojen jälkeen jo piti juosta vessaan ripuloimaan. Kesken pääruuan piti lähteä toisen kerran ja vielä kotona ripuloin... en tykkää.
 
ap.
Ei se ripuli colitiksessa välttämättä ole veristä. Se on vain pitkään jatkuneen tulehduksen jälkeen. Itsellä kun tuo colitis ulcerosa on. Miten pitkään sulla on ollut noita oireita?
No varmaan vuoden... en edes muista kuinka kauan.

Sitä on kausittain... toisinaan lähes joka päivä ja joskus saattaa mennä viikkoja niin ettei ole ripulia ollenkaan.
 
täällä
Mulla koko aikuisiän ollut sama ongelma. Taisi pahentua lapsen syntymän jälkeen. Raskausaikana ei kummasti ollut mitään oireita. Olen huomannut että runsas kuitu, ja suuren suola ja rasvamäärän sekä voimakkaiden mausteiden välttäminen auttaa. Jo ilmaantuneisiin oireisiin otan imodiumia, tosin mahdollisimman harvoin koska sitten kärsin ummetuksesta :(
 
ap.
Mahassa alkaa tuntua epämiellyttävältä, polttelee, kuplii ja sitten tuntuu, että kohta on ripuli housussa, onneksi ei kertaakaan ole housuun asti tullut. Sitä en ymmärrä, että jos vika on suolessa niin miten ihmeessä oireet alkaa jo minuutin päästä ruuasta, kun ruoka on kuitenkin vielä mahassa tai matkalla sinne.

En osaa liittää näitä oireita mihinkään tautiin, vaikka olen epäillyt ärtyvää suolta, keliakiaa, chronin tautia ja laktoosi-intoleranssia ja monta muuta.
 
"Lähes aina kun syön..." Mun siippani vastaisi tuohon, että "älä syö aina". Vakavasti puhuen mulla on ajoittain samanlaisia oireita. Saattaa tulla semmoinen kiire vessaan, että oksat pois. Mulla on laktoosi-intoleranssi, mutta vaiva ei liity laktoosiin, sen olen pannut merkille. En ole mennyt lääkäriin, kun oire on ajoittaista. Suurimman osan ajasta vatsa toimii suht normaalisti. Olen ajatellut, että se on jokin toiminnallinen vaiva, jolle tuskin löytyy selitystä. Sitä paitsi arvelen, että gastroskopian ne tekee kuitenkin ja siihen an ala, se letkun nieleminen on pirullista. Ennen vaikka synnytän.
 
"vieras"
Onko äitisi keksinyt miten tätä voi itse helpottaa? Tai onko lääkäri antanut neuvoja? Hankalaa, jos ei tiedä missä vika.

Ärsyttävää kun eilenkin oltiin ravintolassa syömässä ja alkupalojen jälkeen jo piti juosta vessaan ripuloimaan. Kesken pääruuan piti lähteä toisen kerran ja vielä kotona ripuloin... en tykkää.
Eikä oikeastaan. Maitohappobakteerit auttaa vähän, muttei kokonaan poista vaivaa. Ja äidillä se ripuli saattaa olla jopa viikon pois, kunnes tulee taas. Nyt oli pois ja alkoi taas. Äiti on menossa uudelleen tähystykseen. Erilaisia lääkkeitä hänelle on määrätty mutta mistään ei ole ollut apua.
 
Mulla on samoja juttuja. Todella ärsyttävää. Itselläni on laktoosi-intoleranssi sekä vehnä-allergia. Jotain epäillään olevan mahan toiminnassa vialla, lääkäriin olen vasta menossa.

Tosin näin käy yleensä ainoastaan, jos minulla on kiire johonkin :D
 
"Vieras"
Mulla on itselläni noilla oireilla sekä laktoosi-intoleranssi että keliakia. Myös tietyt ruuat tekee tuon. Liian kuitupitoiset tekee, luumut, rasvanen ruoka ym. Epäsäännölliset ruokailut kans... Eli syitä on paljon! Enkä aina edes tiedä, että mistä johtuu... Kylässä ei ihan kauheita määriä kyllä suuhunsa laita, ettei tartte siellä rampata koko aikaa vessassa. Usein illat pahimpia. Joskus käyn muutaman kerran öisinkin.
 
ap.
[QUOTE="vieras";27284355]Eikä oikeastaan. Maitohappobakteerit auttaa vähän, muttei kokonaan poista vaivaa. Ja äidillä se ripuli saattaa olla jopa viikon pois, kunnes tulee taas. Nyt oli pois ja alkoi taas. Äiti on menossa uudelleen tähystykseen. Erilaisia lääkkeitä hänelle on määrätty mutta mistään ei ole ollut apua.[/QUOTE]

No mulla on kans samalla tavalla, että ripuli saattaa olla viikon tai pari poissa ja sit se taas tulee ärhäkkäänä takaisin... :( Sit se ripuli saattaa kestää viikon, pari tai pari päivää ja tulee jossain vaiheessa takaisin.

Tähystykseen en haluaisi, en millään. Olen kuullut siitä niin paljon pahaa, että hirvittää.

Täytynee ostaa maitohappobakteereita ja kokeilla auttavatko ne tähän.
 
Tähystykseen en haluaisi, en millään. Olen kuullut siitä niin paljon pahaa, että hirvittää.

Täytynee ostaa maitohappobakteereita ja kokeilla auttavatko ne tähän.
Toimenpiteet ei ole mukavia, mutta sun kannattaisi kyllä hankkia se diagnoosi. Jos se olisi vaikka keliakia, niin vaikutukset ei jää pidemmällä aikavälillä vatsavaivoihin. Imeytymishäiriö vaikuttaa vereen, luustoon, voi aiheuttaa lapsettomuutta, psyykkisiä häiriöitä jne.

Ja niin kuin joku sanoikin, keliakiaa voi olla hyvin erilaisilla oireilla. Se ei välttämättä aiheuta laihtumista, voi olla jopa päin vastoin, ja hengitystieoireista en ole koskaan kuullutkaan, vaikka aika tuttu sairaus on kyseessä...
 
ap.
[QUOTE="Vieras";27284376]Mulla on itselläni noilla oireilla sekä laktoosi-intoleranssi että keliakia. Myös tietyt ruuat tekee tuon. Liian kuitupitoiset tekee, luumut, rasvanen ruoka ym. Epäsäännölliset ruokailut kans... Eli syitä on paljon! Enkä aina edes tiedä, että mistä johtuu... Kylässä ei ihan kauheita määriä kyllä suuhunsa laita, ettei tartte siellä rampata koko aikaa vessassa. Usein illat pahimpia. Joskus käyn muutaman kerran öisinkin.[/QUOTE]

Tänään söin päivällisellä savustettua lohta, vihannesgratiinia, perunoita, possunpaistia, pippurikastiketta, sienimuhennosta, katkarapuja, viinirypäleitä, mätitahnaa, kermakastiketta, ruisleipää, kananmunaa, härkäpaistia... kaikkea siis ihan vain vähän, tapas-tyyliin maistellen. Ja eipä mennyt kauan kun alkoi oireilu. Että on aika vaikeeta sanoa mikä noista aiheuttaa oireet. :(
 
"Vieras"
Toimenpiteet ei ole mukavia, mutta sun kannattaisi kyllä hankkia se diagnoosi. Jos se olisi vaikka keliakia, niin vaikutukset ei jää pidemmällä aikavälillä vatsavaivoihin. Imeytymishäiriö vaikuttaa vereen, luustoon, voi aiheuttaa lapsettomuutta, psyykkisiä häiriöitä jne.

Ja niin kuin joku sanoikin, keliakiaa voi olla hyvin erilaisilla oireilla. Se ei välttämättä aiheuta laihtumista, voi olla jopa päin vastoin, ja hengitystieoireista en ole koskaan kuullutkaan, vaikka aika tuttu sairaus on kyseessä...
Mä en olisi koskaan osannut epäillä omilla oireillani keliakiaa, ellei äitini olisi sitä sanonut! Rytmihäiriöitä, ihottumaa (tätä nyt talvisin muutenkin), vatsa menee kovalle (ei aina ripulille), hengästymistä, hirmuista turvotusta. Tässä nyt muutama mun oire... Eipä lääkärikään ihan ekana osannut keliakiaa epäillä, mutta nyt on nuo kaikki oireet lähes hävinnyt, oon keväästä saakka ollut viljattomalla (kaura kyllä mukana) ja oon kuin eri ihminen! :) Myös labrahoitaja sanoi, että ne oireet voi olla lähes mitä vaan. Suositteli aloittamaan itsekseen kokeilun, vaikka lääkäri ei diagnoosia tekiskään. Mä kun en myöskään halunnut tuohon tähystykseen. Mutta päivääkään en ole valintaani katunut! :) Tsempit ap:lle!
 
  • Tykkää
Reactions: Helmi S
"Vieras"
Tänään söin päivällisellä savustettua lohta, vihannesgratiinia, perunoita, possunpaistia, pippurikastiketta, sienimuhennosta, katkarapuja, viinirypäleitä, mätitahnaa, kermakastiketta, ruisleipää, kananmunaa, härkäpaistia... kaikkea siis ihan vain vähän, tapas-tyyliin maistellen. Ja eipä mennyt kauan kun alkoi oireilu. Että on aika vaikeeta sanoa mikä noista aiheuttaa oireet. :(
Mä tietäisin ite heti tästä listasta, mikä mulla oireilun aiheuttaa. Viinirypäleet, ruisleipä, jos laktoosia niin se, paljon jos on maustetta ja ihan tuo raskas ruoka. Mutta jokaisellahan on ne omat ruuat, mitkä ei käy... Ja kauheen vaikea toisen puolesta mennä mitään sanomaan. Toivottavasti saat avun sun oireisiisi!
 
ap.
[QUOTE="Vieras";27284544]Mä tietäisin ite heti tästä listasta, mikä mulla oireilun aiheuttaa. Viinirypäleet, ruisleipä, jos laktoosia niin se, paljon jos on maustetta ja ihan tuo raskas ruoka. Mutta jokaisellahan on ne omat ruuat, mitkä ei käy... Ja kauheen vaikea toisen puolesta mennä mitään sanomaan. Toivottavasti saat avun sun oireisiisi![/QUOTE]

Täytyy varmaan alkaa kirjata ylös mitä tulee syötyä ennen ripulointia. Muuten en saa selville mitkä ruuat sitä aiheuttaa. Kun tosiaan en tänäänkään syönyt kuin pari viinirypälettä, pari katkarapua, palasen ruisleipää, pari pientä palaa perunaa, lusikallisen lohta jne. että voiko noin pienet määrät aiheuttaa oireita.

Ja todellakin, toivotaan että apu löytyy!
 

Yhteistyössä