lähihoitajan koulun kesto

Lähihoitajatar
Mä en tiedä missä sä olet koulusi käynyt, mutta kun mä opiskelin lähihoitajaksi niin kyllä viikossa oli oppitunteja ihan hyvin. Yleensä koulu alkoi kasilta tai ysiltä ja loppui kolmelta tai neljältä. Eikä tästä niin montaa vuotta ole kun valmistuin.

En kannata noin suurta opintojen keston lyhentämistä. Ei noin lyhyisiin koulutuksiin saisi mahtumaan tarvittavia teorioita ja 5-6 kuuden viikon harjoitteluja.
 
vierailija
No eikös se koulutus nyt just muuttunut, että lähiopetustunteja vähennettiin taas rutkasti? Tai jotain tunteja kuiteskin. Mun mielestä sitä koulutusta sais paremminkin pidentää, sillä tuntuu, että nykyiset oliskelijat ovat niin ulapalla kaikista yksikertaisistakin asioista, kun harjoitteluun tulevat, että herää kysmys, että opetetaanko siellä edes puoliakaan enää perusasioista. Ja tällä en en nyt tarkoita, että mulla on heitä jotain vastaan tai pitäisi olla jo ammattilaisia kun tulevat, mutta jotakin perustaitoja pitäs jo olla, ettei jokaista vaipanvahtoa tarvi enää kädestä pitäen ohjata. Toki paljon on kiinni myös opiskelijan omasta motivaatiosta ja siitä onko viitsinyt ollenkaan opiskella, mutta koulutuksen taso on vuosien varrella kyllä selkeästi laskenut. Etenkin kun kuitenkin on kyse alasta, jossa tietotaidon puutteesta johtuvat virheet voi koitua jopa kuolemaksi, niin pitäs ehdosttomasti koulutus olla parempaa.
 
vierailija
Aika monessa koulutuksessa (etenkin aikuispuolella) olisi reilusti tehostamisen varaa. Kaikkien etu olisi nopeampi valmistuminen, joten jo esim h/pv lisäys olisi hyvä.
Oletko koska viimeksi ollut aikuiskoulutuksessa? Itse opiskelin vuosi sitten lähihoitajaksi ja tahti oli todella kova. Kotona tehtäviä tehtäviä oli ihan saman verran kuin koulussa istumista, jota oli 5pvä. viikossa. Ei etäpäiviä. Joka viikko vähintään yksi koe. Itse sain ainakin tehdä töitä että opin kaikki ja sain kokeista ja tehtävistä kiitettävän. Aiempina opintoina minulla on Amk, jossa ei ainakaan todettu mitään lukihäiriötä tai muuta, joten ei ollut stressi ihan täysin omasta korvienvälistä kiinni.
 
vierailija
Oletko koska viimeksi ollut aikuiskoulutuksessa? Itse opiskelin vuosi sitten lähihoitajaksi ja tahti oli todella kova. Kotona tehtäviä tehtäviä oli ihan saman verran kuin koulussa istumista, jota oli 5pvä. viikossa. Ei etäpäiviä. Joka viikko vähintään yksi koe. Itse sain ainakin tehdä töitä että opin kaikki ja sain kokeista ja tehtävistä kiitettävän. Aiempina opintoina minulla on Amk, jossa ei ainakaan todettu mitään lukihäiriötä tai muuta, joten ei ollut stressi ihan täysin omasta korvienvälistä kiinni.
Kauanko opinnot tuolla tahdilla kestivät? Kuulostaa nimittäin erittäin paljon kovemmalta tahdilta kuin se normaali tahti eli kahdessa vuodessa valmiiksi. Kokeista puheenollen taas, ei ammattikoulussa nykyään yleensä ole kokeita ammattiaineista. Lähinnä vain näytöt arvostellaan.
 
Itse valmistuin 2006, kaksivuotinen oli. Täyttä työtä se oli, lähipäivien lisäksi pilvin pimein kotitöitä. Mistä nipistää, kun "kesälomakin" oli buukattu täyteen paperitöitä.
Joskus olen miettinyt, onko lähihoitajakoulutus paikasta riippuvainen? Miten esimerkiksi huonoa suomea puhuvat läpäisevät koulun, kun itsellekin teki tiukkaa...
Hyvä koulutus ja koulu (Hyvinkään Terv.hoito-oppilaitos) oli. Paljon silti jäi työelämään opittavaa.
 
vierailija
Aika monessa koulutuksessa (etenkin aikuispuolella) olisi reilusti tehostamisen varaa. Kaikkien etu olisi nopeampi valmistuminen, joten jo esim h/pv lisäys olisi hyvä.
Nopeampi valmistuminen ei ole hyväksi, jos valmistuneet ovat osaamattomia... Yleensä oppilaitokset vain keskittyvät valmistuneiden määrään, mutta kukaan ei valvo osaamisen tasoa. Tunnen ainakin yhden ulkomailta kotoisin olevan lähärin, joka koulun puolelta järjestettiin valmistuneeksi. Hän ei osaa käytännössä mitään, edes suomen kielestä lääkelaskuihin. Hän ei saa jakaa lääkkeitä nykyisessä työpaikassaan tämän takia...
 
vierailija
No eikös se koulutus nyt just muuttunut, että lähiopetustunteja vähennettiin taas rutkasti? Tai jotain tunteja kuiteskin. Mun mielestä sitä koulutusta sais paremminkin pidentää, sillä tuntuu, että nykyiset oliskelijat ovat niin ulapalla kaikista yksikertaisistakin asioista, kun harjoitteluun tulevat, että herää kysmys, että opetetaanko siellä edes puoliakaan enää perusasioista. Ja tällä en en nyt tarkoita, että mulla on heitä jotain vastaan tai pitäisi olla jo ammattilaisia kun tulevat, mutta jotakin perustaitoja pitäs jo olla, ettei jokaista vaipanvahtoa tarvi enää kädestä pitäen ohjata. Toki paljon on kiinni myös opiskelijan omasta motivaatiosta ja siitä onko viitsinyt ollenkaan opiskella, mutta koulutuksen taso on vuosien varrella kyllä selkeästi laskenut. Etenkin kun kuitenkin on kyse alasta, jossa tietotaidon puutteesta johtuvat virheet voi koitua jopa kuolemaksi, niin pitäs ehdosttomasti koulutus olla parempaa.
Koulutuksen taso ei ole laskenut, vaan opetusvelvollisuutta on siirretty yhä enemmän kentälle. Harmi kyllä kenttäväki ei ole tästä useinkaan tietoinen. Tämä linjaus on tehty siis siksi, että opetuspuolelle on kohdistettu isoja leikkauksia, ja näihin säästöihin päästään karsimalla lähiopetusta. Eli opiskelijoille jätetään yhä enemmän oppimista sinne harjoitteluihin. Harjoitteluihin heitetään opiskelijoita ilman mitään ennakkovalmistautumista ja ilman mitään tukea harjoittelun aikana, ja toivotaan sitten vaan parasta. Seurauksena on turhautuneita harjoittelun ohjaajia ja opiskelijoita jotka kokevat että heitä kohdellaan huonosti. Tilanne on hankala; kentällä odotetaan, että saadaan opiskelijoita korvaamaan liian vähäistä henkilökuntamäärää, ja ollaan pettyneitä siitä, että opiskelijoilla menee niin paljon aikaa oppimiseen. Opiskelijat kokevat, että heille ei anneta mitään aikaa oppimiseen, eikä heitä ohjata, tueta ja opeteta kunnolla. Kaikki ovat pettyneitä. Tämä on kuitenkin tilanne, joka olisi ihan euroilla ratkaistavissa, jos poliittista tahtoa löytyisi.
 
vierailija
Nopeampi valmistuminen ei ole hyväksi, jos valmistuneet ovat osaamattomia... Yleensä oppilaitokset vain keskittyvät valmistuneiden määrään, mutta kukaan ei valvo osaamisen tasoa. Tunnen ainakin yhden ulkomailta kotoisin olevan lähärin, joka koulun puolelta järjestettiin valmistuneeksi. Hän ei osaa käytännössä mitään, edes suomen kielestä lääkelaskuihin. Hän ei saa jakaa lääkkeitä nykyisessä työpaikassaan tämän takia...
Kaikille nyt vaan pitää yrittää järkätä joku tutkinto. Työnantajat kun vaativat sen tutkintopaperin jotta palkkaisivat. Ilman ammattia ei Suomen työmarkkinoilla pääse oikein mihinkään työhön.
 

Yhteistyössä