Lähihoitajat hakevat kulutusluottoja muita enemmän

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tämä ei yllätä kun rahat menee siideriin, tupakkaan ja roskaruokaan!!!!




Lähihoitajat hakevat ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja muihin ammatteihin verrattuna. Asia ilmenee Etua Oy:n tekemästä selvityksestä.

Selvityksessä tutkittiin, mitkä ammattikunnat hakevat eniten kulutusluottoja, kulutusluottohakemusten keskimääräiset summat ja niiden suuruus verrattuna ammattikunnan palkkaan. Kulutusluottodata on ajalta 1. marraskuuta 2023 – 29. helmikuuta 2024 ja keskittyi kahteenkymmeneen eniten kulutusluottoa hakeneeseen ammattikuntaan.


Selvityksessä havaittiin, että lähihoitajat hakevat ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja ja monta kertaa enemmän kuin mikään muu ammattikunta listalla. Tämä selittyy Etuan mukaan osittain sillä, että lähihoitajan ammatti lukeutuu Suomen yleisimpiin. Kuitenkin moniin muihin yleisiin ammatteihin verrattuna lähihoitajat hakevat moninkertaisesti kulutusluottoja.

Lähihoitajat hakivat yli 20 kertaa enemmän kulutusluottoja kuin esimerkiksi opettajat. Ero on varsin iso ottaen huomioon, että vuonna 2020 Suomessa oli 79 800 lähihoitajaa ja pelkästään peruskoulun alaluokkien opettajia 27 200.

Sairaanhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakivat yli neljä kertaa enemmän kulutusluottoja. Vuonna 2020 sairaanhoitajia oli 73 000 ja lähihoitajia 79 800, joskin kulutusluottoa hakeneiden sairaanhoitajien keskimääräinen bruttopalkka oli 618 euroa suurempi kuin lähihoitajien.

Lastenhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakevat yli yhdeksän kertaa enemmän kulutusluottoja, vaikka kulutusluottoja hakevat lastenhoitajat tienasivat keskimäärin yli 500 euroa kuukaudessa lähihoitajia vähemmän. Vuonna 2020 lähihoitajia oli noin puolet enemmän (79 800) kuin lastenhoitotyöntekijöitä (40 023).
 
vierailija
No kas, tämäkin lähärien mollaaja on taas kömpinyt koloistaan... Mutta ikävä tuottaa sulle TAAS pettymys. Olen absolutisti, en polta ja nytkin on kasviskeitto nenän edessä... Sori. Mutta kun se palkka vaan on niin paska, ettei sillä esim osteta uuttaa pesukonetta tai puhelinta tuosta vaan, jos vanha hajoo. Kun yksin maksat kämpän lainat ja muut kulut ja elätät vielä opiskelevaa teiniä, niin rahat menee hyvin tehokkaasti, eikä aina meinaa riittääkään, joten asioita vaan on pakko hankkia joskus luotolla. Nytkin tilttas puhelin ilman ennakkovaroitusta ja pääsiäislisät maksetaan vasta toukokuussa, joten ei ollu paljon vaihtoehtoja, kun ostaa luotolla...
 
vierailija
No kas, tämäkin lähärien mollaaja on taas kömpinyt koloistaan... Mutta ikävä tuottaa sulle TAAS pettymys. Olen absolutisti, en polta ja nytkin on kasviskeitto nenän edessä... Sori. Mutta kun se palkka vaan on niin paska, ettei sillä esim osteta uuttaa pesukonetta tai puhelinta tuosta vaan, jos vanha hajoo. Kun yksin maksat kämpän lainat ja muut kulut ja elätät vielä opiskelevaa teiniä, niin rahat menee hyvin tehokkaasti, eikä aina meinaa riittääkään, joten asioita vaan on pakko hankkia joskus luotolla. Nytkin tilttas puhelin ilman ennakkovaroitusta ja pääsiäislisät maksetaan vasta toukokuussa, joten ei ollu paljon vaihtoehtoja, kun ostaa luotolla...
Niin, lähärit on melkeen kaikki myös yhäreitä, miksihän näin? 🤣
 
vierailija
Sit kannattaa varmaan päättää päivänsä ennen, kun tulee vanhaks sillä lähäri on se, joka ne sinunkin vaipat tulevaisuudessa vaihtaa ja syöttää sen aamupuuron... ;) :D
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö hoitajien kuuluisi tehdä hoitotyötä eikä lappaa paskaa tahi keitellä/syöttää puuroa? Siihen hommaan tuskin tarvitaan 3 vuoden koulutusta...
 
vierailija
Niin, lähärit on melkeen kaikki myös yhäreitä, miksihän näin? 🤣
Voi kertoa senkin. :D Ihan OMASTA TAHDOSTA. Kun joutu heivaamaan paskan miehen mäkeen (ja kyllä, se olin minä joka jätin miehen), niin uutta en ole huolinut, koska kaikki tarjokkaat on ollu ihan yhtä paskoja... Enkä päivääkään ole katunut. Helpompaa ollu kasvattaa muksukin, kun ei ole toinen ollu säätämässä omiaan. Ja kumoan samalla seuraavankin kysymyksen, eli ei, en ole "riistänyt" lapselta isää, vaan hän on ihan itse päättänyt olla olematta osa lapsen elämää eron jälkeen. Yrittänyt olen kovastikin, että olis lapsensa elämässä mukana, mut jos ei kerran kiinnosta niin ei voi pakottaa.
 
vierailija
Samaa ihmettelen, siis lähärit käy sen 2.5v koulua, missä oppii vaihtamaan vaipat ja syöttämään puuroa?

No ei ihme että heitä mollataan... Normaali ihminen osaa tollaset kyllä ilman eri koulutusta.
Kannattaisko tutustua lähärin koulutukseen ja työhön ennen, kuin kommentoi yhtään mitään? Me tehdään mm. kotihoidossa melkein kaikki mitä sairaanhoitajatkin plus perushoito päälle. Eli seurataan vointia ja toimintakykyä ja monia muita asioita, katetroidaan, otetaan veri- ja muita näytteitä, hoidetaan haavat, kuntoutetaan, tehdään erilaisia kartoituksia ja testejä, jaetaan ja annetaan (monenlaisia) lääkkeitä, pestään, ruokitaan, puetaan ja huolehditaan muutenkin kaikista päivittäisitä asioista jne jne. jne. Veikkaan, että et selviäis päivääkään meillä kouluttamattomana tai sitten sulle lykättäisiin ne pelkät pesut, puuron keitot ja vaipanvaihdot, sillä juuri muutahan sä et sais edes tehdä. Hoiva-avustajat olis yks hyvä lisävaihtoehto tuohon perushoitoon, mutta ha ei voi paikata lähäriä, kun taas lähäri voi paikata ha:n. Eikä siinä mitään järkeä oliskaan, että kaksi tyyppiä kulkee peräjälkeen samat asiakaspaikat, jos kaikki voi hoitaa yhden hoitajan käynnillä...
 
vierailija
Voi kertoa senkin. Ihan OMASTA TAHDOSTA. Kun joutu heivaamaan paskan miehen mäkeen (ja kyllä, se olin minä joka jätin miehen), niin uutta en ole huolinut, koska kaikki tarjokkaat on ollu ihan yhtä paskoja... Enkä päivääkään ole katunut. Helpompaa ollu kasvattaa muksukin, kun ei ole toinen ollu säätämässä omiaan. Ja kumoan samalla seuraavankin kysymyksen, eli ei, en ole "riistänyt" lapselta isää, vaan hän on ihan itse päättänyt olla olematta osa lapsen elämää eron jälkeen. Yrittänyt olen kovastikin, että olis lapsensa elämässä mukana, mut jos ei kerran kiinnosta niin ei voi pakottaa.
Miksi otit paskan miehen ja vielä pulautit hänen kanssa pari persehedelmää tulemaan?
 
vierailija
ei mikään ihmekään
seurustelin lähihoitajan kanssa ja heti kun hän pääsi rahan syrjään kiinni niin halusi ostaa velaksi näyttävän bemarin. sanommattakin selvää että ei sielä päässä kyllä järjen toimintoja ollut..
 

Yhteistyössä