Lähihoitajat?

Miten paljon opiskeluun sisältyy kaikkea veren yms. kanssa tekemisissäoloa? Mulla on piikki- ja verikammo, tosin aika paljon parantuneet tytön syntymän jälkeen. Pelottaa kuitenkin että jos en suoriudukkaan opinnoista. Tarkoitus olisi siis suuntautua lapsiin ja nuoriin, eli itse työssä ei näitä kammotuksia tulisi vastaan.

Onko muita jotka ovat suuntautuneet lapsiin ja nuoriin, olisi mielenkiintoista tietää työllistymistilanteesta/mihin työllistyneet.

Siinäpä se.
 
lähäri
Olen myös suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Olen ollut töissä aikuisten vammaisten parissa.

Peruskoulutuksessa, ennen suuntautumisia ollaan jonkun verran neulojen kanssa tekemisissä kun pistämistä harjoitellaan kaveriin. Työssäoppimassa esim vuodeosastolla sitä verta näkee sit enemmän jne.
 
lh
meillä koulussa opeteltiin yhden päivän aikana pistämään piikki lihakseen ja otettiin sormenpäästä verikoe. eipä sitten koulussa muuta "verellä läträämistä" ollut.

Itse sain lastenhoitajan vakipaikan tehtyäni 4 vuotta sijaisuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lähäri:
Olen myös suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Olen ollut töissä aikuisten vammaisten parissa.

Peruskoulutuksessa, ennen suuntautumisia ollaan jonkun verran neulojen kanssa tekemisissä kun pistämistä harjoitellaan kaveriin. Työssäoppimassa esim vuodeosastolla sitä verta näkee sit enemmän jne.
Johtuuko työpaikkasi siitä ettei "oman alan" hommia ole ollut vai jostain muusta? jos voit mitenkään yrittää asettua tällaisen kammoisen asemaan, niin uskotko että sitä pistelyä sun muuta toimintaa on siinä määrin ettei joku siitä selviytyisi. Olen kuitenkin ymmärtänyt että se on aika lyhyt ajanjakso mitä sitä on? Voiko ne työssäoppimispaikat valita niin että välttyy tällaiselta vai onko noissa kaikissa pakko olla? (sairaala, vanhainkoti, päivähoito)
 
lh-opiskelija
Meillä on kuulunut koulutukseen s.c- ja i.m-injektiot (eli ihon alle ja lihakseen). On opeteltu venapunktio (käytännössä siis verikokeen ottaminen), verensokereita mittailtu jne. Kyllähän niihin kentällä saattaa törmätä, joten mun mielestä kovasti piikkikammoisen ei kannata hoitoalalle haaveilla.
Voihan esim. pk:ssakin olla pistämisiä ym vaikka toki vähemmän kuin esim. ensihoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
me otettiin verikokeet...mutta aika vähäistä, korkeintaan läträät verellä koko koulussa 5h. Harjottelut on asia erikseen =)
Onko jonkuntyyppiset harjoittelupaikat pakollisia? Näin olen ymmärtänyt. eli että ei voi olla kaikki harjoittelujaksoja (3?) vaikka eri päiväkodissa. eli siinä mielessä se verellä läträäminen tulee sitten varmasti eteen..
 
lähäri
Alkuperäinen kirjoittaja Kata85:
Alkuperäinen kirjoittaja lähäri:
Olen myös suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Olen ollut töissä aikuisten vammaisten parissa.

Peruskoulutuksessa, ennen suuntautumisia ollaan jonkun verran neulojen kanssa tekemisissä kun pistämistä harjoitellaan kaveriin. Työssäoppimassa esim vuodeosastolla sitä verta näkee sit enemmän jne.
Johtuuko työpaikkasi siitä ettei "oman alan" hommia ole ollut vai jostain muusta? jos voit mitenkään yrittää asettua tällaisen kammoisen asemaan, niin uskotko että sitä pistelyä sun muuta toimintaa on siinä määrin ettei joku siitä selviytyisi. Olen kuitenkin ymmärtänyt että se on aika lyhyt ajanjakso mitä sitä on? Voiko ne työssäoppimispaikat valita niin että välttyy tällaiselta vai onko noissa kaikissa pakko olla? (sairaala, vanhainkoti, päivähoito)
No mä olen itsekin piiki/verikammoinen ja selvisin koulusta. Pahinta oli työssäoppimiset kotipalvelussa ja vuodeosastolla. Niistä jäi vähän kammoa..

En löytänyt töitä ja ilmoittauduin työkkäriin, jolloin tarjottiin vuodeosasto ja tuota vammaispaikaa ja valitisin jälkimmäisen.
lähihoitajana (vaika suuntautunut lapsiin) sut voidaan määrätä työkkärsitä vaikka vanhushommiin.

Ja kaikissa työssäoppimispaikoissa pitää olla.
 
lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Kata85:
Voiko ne työssäoppimispaikat valita niin että välttyy tällaiselta vai onko noissa kaikissa pakko olla? (sairaala, vanhainkoti, päivähoito)
Meillä perusopintoihin kuului esim. vuodeosasto, pk ja joku palveluasumisyksikkö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata85:
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
me otettiin verikokeet...mutta aika vähäistä, korkeintaan läträät verellä koko koulussa 5h. Harjottelut on asia erikseen =)
Onko jonkuntyyppiset harjoittelupaikat pakollisia? Näin olen ymmärtänyt. eli että ei voi olla kaikki harjoittelujaksoja (3?) vaikka eri päiväkodissa. eli siinä mielessä se verellä läträäminen tulee sitten varmasti eteen..
jep, sun siis pitää olla päiväkodissa, sairaalassa, kodinhoidossa tai vastaavassa
 
lähäri
Alkuperäinen kirjoittaja Kata85:
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
me otettiin verikokeet...mutta aika vähäistä, korkeintaan läträät verellä koko koulussa 5h. Harjottelut on asia erikseen =)
Onko jonkuntyyppiset harjoittelupaikat pakollisia? Näin olen ymmärtänyt. eli että ei voi olla kaikki harjoittelujaksoja (3?) vaikka eri päiväkodissa. eli siinä mielessä se verellä läträäminen tulee sitten varmasti eteen..
Ekalla jaksolla oot lasten parissa, sit tokalla vanhusten parissa ja vikalla kuntoutujien parissa. Eli et voi ollavain lasten parissa. Sun on opeteltava kaikki muutkin vaihtoehdot.
 
do
Mä olen suuntautunut ensihoitoon, eikä veren kanssa olla juuri terveysasematyössä oltu tekemisissä. toimenpiteiden aikanakin haavat jne niin pieniä ettei juuri joudu tekemisiin..
 
...
Eka harkka lasten parissa, sit hoito ja huolenpidon jakso osastolla, vanhainkodilla tms. viimene perusjakso kuntouttavaa eli esim.tuetun asumisen piirissä. Koulutuohjelmissa ne pari harkkaa onki sit just päiväkodissa sulla.
 
maikko
Kaikissa työssäoppimispaikoissa on pakko olla, eli äiväkodissa, vanhainkodissa, sairaalan vuodeosastolla ja avohuollossa (vammais/päihdehuolto). Koulussa opetellaan toisiimme pistämistä, mutta ei siinäkään verellä läträtä, ellei ihan satu suoneen pistämään. Verikokeen joutuu kyllä sormesta ottamaan. Missään työharjoittelupaikassa en joutunut veren kanssa tekemisiin. Haavahoitoja joutui kyllä tekemään, mut ne oli säärihaavoja jotka ei vuotanu verta. Ylipäätään en edes keksi missä tilanteessa joutuisi työharjoittelupaikassa veren kanssa tekemisiin, ellei jotain onnettomuutta satu. Jonkin verran joutuu insuliinia yms. pistämään.
 

lähihoitajana (vaika suuntautunut lapsiin) sut voidaan määrätä työkkärsitä vaikka vanhushommiin.

Onko se tosiaan näin??

:ashamed:

Voi kurjuus. Mun suuri haave on olla aikusena päiväkodintäti =) emmä voi sille mitään että veri saa mut pyörtymään :ashamed:
 
lähäri
Alkuperäinen kirjoittaja maikko:
Kaikissa työssäoppimispaikoissa on pakko olla, eli äiväkodissa, vanhainkodissa, sairaalan vuodeosastolla ja avohuollossa (vammais/päihdehuolto). Koulussa opetellaan toisiimme pistämistä, mutta ei siinäkään verellä läträtä, ellei ihan satu suoneen pistämään. Verikokeen joutuu kyllä sormesta ottamaan. Missään työharjoittelupaikassa en joutunut veren kanssa tekemisiin. Haavahoitoja joutui kyllä tekemään, mut ne oli säärihaavoja jotka ei vuotanu verta. Ylipäätään en edes keksi missä tilanteessa joutuisi työharjoittelupaikassa veren kanssa tekemisiin, ellei jotain onnettomuutta satu. Jonkin verran joutuu insuliinia yms. pistämään.
No mun jaksolla pari mummoa oksensi verta vuodeosastolla ihan kaaressa, joten siellä verta näkyi kyllä.
 
mietintää
Alkuperäinen kirjoittaja Kata85:
lähihoitajana (vaika suuntautunut lapsiin) sut voidaan määrätä työkkärsitä vaikka vanhushommiin.

Onko se tosiaan näin??

:ashamed:

Voi kurjuus. Mun suuri haave on olla aikusena päiväkodintäti =) emmä voi sille mitään että veri saa mut pyörtymään :ashamed:
No, eipä tuokaan ole niin varma paikka, jos ei veren tai neulojen kanssa halua olla tekemisissä... Mitäs sitten meinaat tehdä, kun olet yksin muutaman muksun kanssa pihalla ja joku kaatuu, halkaisee otsansa ja vuotaa verta?? Tai joukossa on insuliinihoitoinen diabeteslapsi? Harvinaisia tapauksia tiedän, mutta ei mahdottomuuksia...
 
dd
Veri: tehtiin sokrukokeita, lisäksi itseä sai pistää sellaisella monille kammon aiheuttavalla terällä (tämä ei ollut pakollista); tästä siis veriryhmä jne. Pistettiin jonkin verran.

Lapsiin ja nuoriin suuntauduin mutta siltihän siis tuli tutuksi:
veri
piikit
kusi
paska
lima
muut eritteet
lääkkeet
katetrointi + paaaljon muita sair.hoidollisia asioita (vaihtelevat paikkakunnittain)
 
dd
Ja työssä lasten kanssa on tullut lyhyessä ajaessa tutuksi:
-veri
-virtsa
-uloste
-lima
-oksennus ja muut eritteet
-myöskin on lapsia joilla sairaus

Mutta kammosi voi helpottua tuossa opiskelussa ja voithan kysyä vaikuttaako se.
Ei aina vaikuta, koska myös löytyy saikkuja ym. joilla piikki/verikammoa, tosin se tarkoittaa että kammo lievittynyt eikä aiheuta työssä ongelmia.

Siedätyshoito toimii toisinaan tuollaisiin kammoihin.


Niin ja toki tuli tutuksi adrenaliinipiikki!!!!
 
dd
Muista myös, että sun täytyy osata ensiapu joka tarkoittaa että sun täytyy osata auttaa vertavuotavaa potilasta oikein! Joissain harjoitteluissa joudut pelaamaan ehkä veristen välineiden, veren ja monen piikin kanssa... Katsos kun joutuu opiskelemaan muutakin kuin vain lastenhoitoa
 

Yhteistyössä