Lämpimät talvikengät?

Mitkä talvikengät olette havainneet lapsen käytössä lämpimimmiksi?

Ostan lapselle loskakeileihin gore-kengät, mutta niillä ei kylmäjalkainen tarkene pakkasella.
Aikaisemmin lapsella on ollut jotkut nahkakengät, mutta -10 asteessa ovat jalat villasukista huolimatta palelleet aina.

Eli suositelkaa tosi lämpimiä talvikenkiä!
 
Meillä myös olleet Vikingin goret ja sellaiset ostan nytkin. Niissä ei todellakaan palele jalat pakkasilla, niin pakkasilla ei ulos lapsia viedäkään =) Samat kengät toimii myös loskakelillä. Kuomat eivät ole meillä ainakaan lämpimämmät oleet.
 
Monilla tuntuu olevan lämminverisiä lapsia.

Lapsella on jo kahtena viime talvena olleet vikingin goret eikä toivoakaan että jalat pysyisivät lämpiminä niissä. Sellaisia keinosukkia olen kokeillut myös, mutta ihan yhtä kylmät jalat lapsella on ne jaloissa kuin puuvillasukilla. Villasukka sentään antaa jonkin verran lämpöä.

Täytynee varmaan kokeilla niitä kuomasaappaita. Kavat on hirveän leveä malli, joten en viitsi niin kalliita "sopimattomia" kenkiä lapselle ostaa.

Kiitos vastauksista ja lisää vinkkejä luen myös mielelläni.
 
hopsuli!

tuntuu juu olevan lämmin verisiä ihmisiä, meillä tyttöä tullut minuun ja sillä myös jalat ja kädet aivan jäässä jo näin nolla kelillä jos ei pue kunnolla. Laitoin nyt jo gore tex:t ja mietutyttää täälläkin miten saan jalat pysymään lämpöisinä kunnon pakkasilla. Tämä vasta mun eka lapsi, joten saa nähdä nyt.
 
Meillä vilukissoilla on ollut käytössä pakkaskeleillä Kuomia, Kavatin kenkiä ja Tepsuja. Tepsuja oli aikaisemmin aidolla lampaankelsiturkiksella vuorattuna ja ne olivat todella lämpimät. :)

Kavat on reilu joka suuntaan, mutta meillä näitä käytettiin aina kunnon villasukan kanssa, jolloin se kyllä "pieneni" sopivaksi jalkaan. Pakkasella on huomioitava se, että kenkään jää ilmaa myös villasukan kanssa. Joten parasta olisi, että ne kylmien kelien kengät ovat reilusti isommat kuin loskakelien goret. Eli uskon, että tavallisillakin gore-texeillä pärjää, kunhan niissä on tarpeeksi tilaa. Eli laittaa vaikka kunnon paksut pohjalliset lämpimille keleille ja ottaa ne pois, kun pitää villasukkaa.

Itse kyllä olen sitä mieltä, että lapsi tarvitsee useammat kengät kuin yhdet joka tapauksessa, kenkienkin on välillä hyvä levähtää. Meillä on siis ollut aina jalkaan suht sopivat goret (eli ei turhaan kasvunvaraa/villasukkavaa) ja pakkaskeleille sitten nuo Kuomat, Kavatit tai Tepsut kunnon villasukkavaralla (pohjan sisäpituus = lapsen jalan pituus + 2cm).

Ja jos todella on vilukissa, niin aivan ohuet villaiset sukat (merinovillaa tai craftin sukkien tyyppiset, joissa vain pohja villaa) ovat parempi kuin puuvillasukka. Kuumakalleille sitten sopii keinokuituiset, jotka pitävät kosteuden poissa iholta. Puuvillasukka ei ole yleensä kovin lämmin, vaikka niin luulisi, korkeintaa froteisena, jossa jää ilmaan mukaan noiden froteelenkkien sisään.

Mutta käsien ja jalkojen lämpimänä pitämisessä täytyy myöskin muistaa, että pelkät lämpimät kengät eivät riitä. Kun vaatetta on muutoin tarpeeksi, pysyy myös ääreisosat paremmin lämpimänä. Vilukissalapsille suosittelen koville pakkasille merinovillaisia alusasuja! :)

 
...on nyt meillä käytössä ja tosi lämpimät. Pikkujalat.fi verkkokaupasta tilasimme isommalle aiemmin Kanadansaappaat, joista olen aiemmin maininnut. Mutta pienemmälle tilasin vielä tuossa 2 viikkoa sitten, kun tuli niin kovat pakkaset ja kunnon talvi, samasta pikkujalat.fi vekkokaupasta nahkaiset talvikengät villavuorella. Ja on muuten kivat ja lämpimät!!

http://www.pikkujalat.fi/product_details.php?p=58
 
Kokemus osoittaa että lämpimät kengät eivät aina ole hyvät.
Muistan käyttäneeni lapsena huopatossuja jotka olivat lämpimät, mutta lättäjalkaisella niissä jalat väsyivät ja kipeytyivät. Sen lisäksi niistä kului melko nopeasti pohjat puhki eivätkä ne pitäneet vettä.
Vaikka ajat ja kengät ovat muuttuneet, on tarjolla olevissa jalkineissa yhä hurjia laatueroja.
Hyvissä talvikengissä jalka ei palele ja niissä on pitävä pohja. Ne ovat vähintäin nilkkurikorkuiset jottei lumi pääse helposti kenkään ja ne on helppo pukea lapselle.
Niissä on mielellään lammasturkisvuori ja sopivasti ilmatilaa eli väljyyttä ainakin yksille villasukille = jalankoko + 1,5cm. Vedenpitävyys on iso plussa koska lumi sulaa kengälle aina jossain vaiheessa vaikka ulkona olisi enemmänkin pakkasta, saati kun keli menee loskaksi.
Jos on jalkaongelmia esim. lättäjalat kuten minulla ja mun tyttärellä, on jalkineen vielä oltava oikean muotoinen.
Hyviä jalkineita lättäjalkaisille myy Helsingissä LastenKenkäKauppa http://www.lastenkenkäkauppa.fi
 
Kuomat on ainoat, millä takuuvarmasti pysyy jalat lämpimänä meidän pikkuneidillä, joka on varsinainen vilukissa. Niissä on kyllä hinta-laatu-suhde kohdallaan, kun ovat aika edulliset ja jalat pysyy lämpimänä. Itsellänikin on Kuomat talvikenkinä lasten kanssa ulkoiluun, ja ovat kyllä ehdottomasti lämpimimmät kengät mitä minulla on ikinä ollut.
 
Meillä on kaikkina muina talvina ollut Kuomat ja tänä talvena ostettiin Viking gore-tex kengät. En tiedä sitten että onko niissä jotain vikaa kun ne kastuvat läpimärikis :eek: Ja kuivuminen kestää todella kauan.
Ensi talveksi ei kyllä noita kenkiä osteta.
 

Yhteistyössä