Lahjaton joulu?

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Viettääkö kukaan moista?

Tossa leluja järjestäessäni tulin siihen tulokseen että noi ei tartte enää yhtään lelua. Että entäs jos viettäis lahjattoman joulun? Tietty vois ostaa yöpuvut, värityskirjoja yms. mutta kun ne odottaa leluja saavansa ja sit niitä ei paketeista paljastuis niin se ois isompi pettymys ku olla kokonaan ilman lahjoja. Tai jos ostaa vaan yhden pienen lelulahjan per pää.

Onko kukaan kokeillu ja miten lapset on reagoinu?

JA TÄLLÄ EI NYT SITTEN OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ RAHAN KANS NIIN EN TARVII SÄÄSTÖVINKKEJÄ. TAI MUUTAKAAN RAHAAN LIITTYVÄÄ AVAUTUMISTA.
 
mä...
Voisi olla aika julmaa lapsia kohtaan, vähän kuin aikuinen odottaa kovasti tilipäivää, mutta pomo sanoisikin ettei maksa kun sulla on jo sitä rahaa ihan tarpeeksi. Entä jos yhden mieluisan saisi jokainen?
 
HippuTAR
Niin vois tosiaan olla liian karua. Tympii vaan nuo joka paikan valtaavat lelut. Mutta jos ny tosiaan ostais yhden lelun jokaiselle. Mutta kokemuksia ois kiva kuulla jos joku on vähentäny reilusti lahjaksi saatuja leluja niin mitä lapset on siitä tykänny? Onko niitten joulu sit auttamatta pilalla?
 
"vieraana"
Mie olen vakavasti miettinyt, että mentäisiin jouluksi mökille. Olen vähän alustanut lapsille, että jos lähdetään, lahjoja tulee varmaan vähemmän kuin tavallisena jouluna. Erilainen joulu siis. Jotenkin tympii kaikki se joulustressi, siivoaminen ja laittaminen, vaikka tykkään joulusta sinänsä.

Riippuu tietenkin lasten iästä yms. voiko jo sopia etukäteen tällaista.
 
mä...
Niin vois tosiaan olla liian karua. Tympii vaan nuo joka paikan valtaavat lelut. Mutta jos ny tosiaan ostais yhden lelun jokaiselle. Mutta kokemuksia ois kiva kuulla jos joku on vähentäny reilusti lahjaksi saatuja leluja niin mitä lapset on siitä tykänny? Onko niitten joulu sit auttamatta pilalla?
Meillä väheni yhtäkkiä. Lapsi oli ihan yhtä tyytyväinen, kun sai sen mitä eniten toivoi. Tänäkin jouluna saa sen yhden, tuumasi itsekin ettei muuta tarvitse.
 
,,,,
Vois sopia vaikka, että tänä jouluna joulupukki tuo vaan muutaman lahjan ison kasan sijaan.
Voisi yrittää painottaa eri asioita joulussa, mutta ihan lahjatonta joulua en pitäisi, koska kiva kuitenkin avata niitä lahjoja.
 
viera.s
Meillä lapsi ei varmasti edes huomaisi mitään eroa ainakaan pakettien määrässä, vaikka ei ostettaisi hänelle yhtään lahjaa. Sukulaisilta niitä tulee sellaiset kasat kuitenkin. Saako teidän lapset sitten lahjoja vain teiltä? Me ollaan yleensä ostettu 1-2 toivelahjaa, sukulaiset kun ei aina ole niin lapsen toiveista perillä, joten ainakin kaikkein suurin suosikkijuttu ostetaan itse, ettei sen puutteen takia lapsi joudu pettymään.

Minä rajoittaisin lelujen ostoa ennemmin muulloin kuin jouluna. Jos niitä on järkyttävät määrät, ei varmaan ole tulleet pelkästään jouluna ja synttäreinä. Vanhoja voisi myydä myös kirpparilla pois ennen joulua. Kokonaan lahjatonta joulua en lapsille pitäisi, lahjojen määrästä voi tietysti tinkiä. Tai siis tietysti jos kuten meillä, sukulaisilta tulee paljon lahjoja, voi itse jättää lelut ostamatta ja lapsi saa silti pakettinsa.
 
karua
Aika julmaa jättää yhtäkkiä lapset lahjoitta. En voi edes oikeastaan ymmärtää että joku haluaa tällaista pohtia ja kohteena on omat lapsensa.

Selväähän se on että mitä useampi lapsi sen enemmän sitä tavaraa kertyy. Niitä leluja voi myös laittaa kiertoon sitä mukaa kun ei tarvetta ole.
 
"Liisi"
Eihän se ole lahjaton joulu, jos jokaiselle löytyy pari pakettia, josta löytyy vaikka yöpaita ja värityskirja. Meidän lapset eivät paljon lahjoja odota, joulupukin toivelistaankaan ei meinaa mitään löytyä. Ostamme sitten jotain, mikä yleensä jää käyttämättä, ei kiinnosta.
 
"hmm"
mitä jos niitä jo jaloissa pyöriviä leluja käytäisiin läpi, millä niistä oikeasti leikitään ja mitä tarvitaan. turhat voisi lahjoittaa tarvitseville tai myydä kirpputorilla, lapsi saisi niistä tulleet rahat tai niillä ostettaisiin jotain kivaa. lelulahjoja voisi ainakin vähentää.
 
Joulupukin muori
Meillä tehtiin viime vuonna niin, että selitin lapselle (6 v), että joulupukki viettää tänä vuonna kierrätysjoulua. Eli jos lapsi antaa viisi vanhaa leluaan, joilla ei enää leiki pois, niin joulupukki tuo 5 lahjaa. Juttu meni läpi ja lahjoitin nuo 5 vanhaa lelua (olivat ehjiä ja erittäin hyväkuntoisia) Joulupuu keräykseen.

Lisäksi vietimme kierrätyssynttäreitä. Eli uuden krääsän ostamisen sijaan, ehdotin vanhemmille, joiden lapset olivat tulossa lapseni synttärwille, että voisivat tuoda jonkun lelun tms, joka ei enää heillä ole käytössä tai sitten jostain kierrätettynä ostetun.
 
Ajatuksenakin aivan järkyttävä. En oikein edes käsitä, että miten joku voi ajatella tekevänsä noinkin julmasti :(

En tarkoita, että lahjoja pitäisi olla 6 jätesäkillistä. Mutta mikä ihmeen idea ja ajatus on sen takana, että lapset eivät saisi YHTÄÄN lelua? En käsitä. En kertakaikkisestikaan.

Lasten pettymys olisi varmasti valtava, eivätkä lapset mitä suurimmalla todennäköisyydellä lainkaan ymmärtäisi sitä, että miksi? Yhtäkkiä tuleekin joulu, jolloin äiti on vain päättänyt, että lapset eivät saa lelulahjoja, koska ne "ei tarvitse". Aha. Just.

Lahjojen vähentäminen reilulla kädellä on mun mielestäni aivan ok. Ei meidän muksuilla ole järin tukevaa muistikuvaa siitä, että montako lahjaa he viime jouluna saivat. Tai edellisenä.

Kysyin noilta meidän lapsilta, että "montako joululahjaa viime vuonna pukki toi?".

4v: varmaan 10
5v: 10
12v: yli 10

Todellista määrää en muista, mutta en varmastikaan valehtele ihan hirmuisesti, jos väitän, että jokainen lapsi sai ainakin 40 joululahjaa. Joten vaikka pukki toisi tänä jouluna 8 lahjaa per lapsi, se tuskin olisi yhdellekään lapselle mikään varsinainen pettymys. Tosin jos paketeista paljastuisi vain 1 lelu, saattaisivat nuo pienimmät kyllä vähän alakuloisia olla. Kun ei se nyt kuitenkaan ihan sama asia ole saada yöpukua tai lelua.

Mutta mun mielestäni lelulahjan lisäksi lapsille voi antaa lahjaksi yhteistä tekemistä, joka tietyllä tapaa vähän "korvaa" niitä lelulahjojen puuttumisia. Ajattelin itsekin kääriä pukinkonttiin ainakin Hop Lop-lahjakortteja...ja kunhan ehdin pohtimaan tätä asiaa pidemmälle, niin keksin varmasti useammankin lapsille mieluisan "retken" tms. jonka he pukinkontista löytävät. Meilläkin nuo lastenhuoneet pakkaavat vähän pursuamaan liitoksistaan, joten mitään hillitöntä kasaa en aio lelulahjoja lapsille hankkia, vaan lahjojen joukossa tulee olemaan myös yhteistä kivaa.
 
karua
En tiedä mutta mulle on muutenkin jäänyt Hipputar sun aloituksista kuva ettei sun lapset tahdo jouluisin kauheasti saada lahjoja. Miksi siis viedä se ilo tänäkin vuonna jos se ei kerran ole edes rahasta kiinni?
 
vierass
On se vähän outoa siirtyä täysin lahjattomaan jpuiluun, jos niitä lahjoja on aikaisemmin ollut ja reilusti. Parempi panostaa laatuun kuin määrään ja hankkia kaikille vaikka yksi suurimmista toiveista lahjaksi,
 
Vvvvv
Me ollaan viety joka vuosi lapsen vanhoja leluja patakeräykseen. Juurikin ennen joulua siis.
Muutoinkin pidetään lelujen ja pelien määrää suht pienenä, karsimalla ikätasoa vastaamattomia leluja myyntiin esim kirpparille. Lapsi on jo tuohon tottunut. Näin voikin sitten joulun päivittää lelu tilannetta ostamalla uusia ja mielenkiintoisia.
Mutta mitä määrään tulee, niin pärjää vähemmälläkin.
 
HippuTAR
Joo, no johan tosta alotuksestaki kävi ilmi etten oikeestaan täysin lahjatonta joulua ajatellu. Mutta kun ovat aina saaneet kuitenkin enemmän kuin yhden lelun niin oisko se yks sitte valtava pettymys? Pienin ei varmasti pettyisi ku ei se taida oikein edes osata odottaa mitään. Ainakin viime vuonna oli lähinnä hämmentynyt paketeista, sai muistaakseni kolme lelua joista ei yksikään kiinnostanu yhtään. Lisäksi oli yöpuku, karkkia ja väritysjuttuja, ne oliki sitte kiinnostavia.
Vanhinkaan ei enää isoja määriä odota, se sai viime vuonna tulostimen, suklaata ja jotain mitä en muista ja oli oikein tyytyväinen.

Mutta noi pojat... ne odottaa leluja ja ne odottaa niitä paljon. Pari vuotta tos oli välis et leluja tuli vähemmän, tais olla 3-4 per jätkä. Viime vuonna kuitenkin saivat paljon leluja (kyllä, ensin ei meinannu rahat riittää lahjoihin mut riitti sit lopuksi liikaakiin, eikä siitä sen enempää) Ja odottavat nyt vähintään samaa määrää. Oli oikeesti suunnaton virhe ostaa niitä niin paljon.

On noita leluja käyty läpikin että mistä ne luopuis mutta ku kaikki on niin hervottoman tärkeitä (muka) että löytävät korkeintaan yhden tai kaks josta luopuvat vapaaehtoisesti.
 
HippuTAR
Niin ja sukulaisilta ei tule leluja, mun yks täti ostaa vaatteita tms. Muut sukulaiset ei mitään.

Joo, ehkä teen kuitenkin "pehmeän" pudotuksen ja ostan yhden kovasti toivotun lelun ja sit kaks pientä lelua lisäksi. Ja tietty yöpuvut, karkkia ja puuha/värityskirjoja, ehkä satukirjan ja jonku pelin. Seuraavana jouluna sit vain yksi kovasti toivottu juttu + noi yökkärit, karkit yms.
 
"Ilona"
No mun mielestä riittää yksi tai kaksi hienoa toivelelua. Mut jos lelut tympii niin täytyy muistaa, ettei ne olekaan meitä aikuisia varten. Sitä en kannata, että paketteja on niin paljon, ettei mikään tunnu miltään.
 
HippuTAR
Jotenkin arvelinkin että Chef järkyttyy ajatuksesta :D

Myönnän että otsikko oli tarkoituksella provosoiva, enkä nyt totaalista lahjattomuutta ajatellutkaan tosissani. Mutta kun tosiaan mokasin viime vuonna ja ostin niitä leluja paljon. Niin taitaa olla niin että huomattavasti vähempi määrä tänä vuonna on auttamatta pettymys. Täytyy yrittää keksiä muuten aattoon jotain extraa joka veis huomiota tosta lahja-asiasta.
 
"tadaa"
Meillä lapset jo kaksi aikuisten kirjoissa ja kuopuskin ensi vuonna 18. Aikanaan ostimme, joo liikaakin, lahjoja jouluksi, ja sitten kummien ja mummien lahjat päälle. Ja se kerrottuna kolmella..pikkuhiljaa kun lapset kasvoivat, olemme jättäneet lahjat pois. Olemme ostaneet silloin kun on tarvinnut asiaa/esinettä. Pienempinä kun lapset olivat, vaatelahjat jätin suosilla mummeille. Aikuisten kesken emme ole lahjoneet enää vuosikausiin, ennemmin panostamme hyvään ruokaan ja yhdessäoloon. Ja mitä vanhemmaksi itse tulee, niin alkaa se hössötys ja tössötys ärsyttämään! Aion joskus vielä paeta joulua johonkin korpimökille, ehkä sitten, kun ei ole enää ketään passattavaa huushollissa, heh.
 
"joopajoo"
Me pidettiin yksi joulu sellainen,että joulupukki toi matkalipun ulkomaille lämpimään (matka oli 2vkon päästä jouluaatosta) ja näin ollen lahjoja ei tullut paljonkaan. Lapset eivät vaikuttaneet kärsiviltä asiasta.
 
"kieppi"
Me on aina ostettu maksimissaan kolme lahjaa per lapsi. Yksi lelu tms ja sitten jotain tarpeellista. Viime vuonna kuopus ilahtui eniten jumpsuitista (hän oli silloin kaksi). Minä ostan muutenkin todella vähän leluja, koska turhaa muovikrääsää on maailma jo täys muutenkin. Sukulaisiltakin yleensä toivotaan noille käytännöllisiä lahjoja ja kirjoja.
 

Yhteistyössä