Laihdutus imetyksen aikana vs jälkeen

Moi! Täysimetän 5 kuukautista vauvaani, mutta painoni ei ole laskenut synnytyksen jälkeen yhtään. Ylipainoa on reilusti n 15-20 kg. Herkkuja on tietysti tullut vedettyä jonkun verran... Joku tuttu väitti, että raskauskilot olivat ja pysyivät hänellä kunnes imetys oli kokonaan ohitse. Onko imetyksen jälkeen jotenkin helpompaa laihduttaa vai? Nyt en oo uskaltanut laihduttaa (pelkään maidon loppuvan tai laadun huonontuvan), mut herkut ois tietty voinut jättää...
Mites teillä muilla imettäjillä?
 
Minulla on paino laskenut pikkuhiljaa aina imetyksen aikana, imetyshän kuluttaa kaloreita jonkin verran. Imetyksen jälkeen oonkin taas saanut olla tarkkana syömisieni kanssa ettei paino nousisi.

Mulla siis näin päin :D
 
Imetys kuluttaa 700kcal eli saman verran kuin tunnin hölkyttely. Itse en saanut kiloakaan katoamaan vaikka imetin esikoista 1,3v, koska söin liikaa ja "väärin".

Nyt tokassa raskaudessa jouduin elämäntaparempaan raskausdiabeteksen takia. Ruokavalion (löydät sen sokeriklubin etusivulta) avulla olen syönyt monipuolisesti, mutta kohtuudella (enemmän ruista ja rehuja) ja paino on pudonnut kahdessa kuukaudessa kymmenen kiloa.

Raskaushan vie 300kcal, joten kyllä tässä on vähän lapsen siivellä laihduttu, mutta kyllä tietysti tahdostakin on kyse.
En olisi ikinä uskonut "pystyvänä" tähän, mutta ei tämä ole oikeesti ollut edes kovin vaikeeta.

Meinaan jatkaa samaan malliin myös imettäessäni, sillä turvalliseen painoon on viellä kosolti matkaa. Uskon, että paino jatkaa laskuaan myös imetyksen aikana ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, maitoa kyllä riittää. Juominen on myös tärkeää. Ja jos alkaa nälkä haitata näköä, niin sitten lisätään ruisleipää ja kasviksia entisestään.

Mie toivon siulle onnistumisen elämyksiä ja voimia aloittaa tää urakka. Kyllä se kannattaa! :hug:
 
Suosittelen laihdutuskuurin aloittelemista vasta, kun annat vauvallesi myös kiinteitä jo vähän reilummin eli ravinnonsaanti on turvattu, jos vaikka kävisi niin että maitosi laatu heikkenisi (mitä en kyllä itse usko!).
Itse aloittelin pisteiden laskua kuukausi sitten, vauvani ollessa n. 7kk ja hän aloitti kiinteiden maistelun 5kk:n ikäisenä. Lisään siis painonvartioiden pisteisiin sen 5p, kun osittain imetän.
Tsemppiä sinulle! :hug:
 
hi-5
Pidä mutaman päivän ajan ruokapäiväkirjaa, jotta näet, mitä kaikkea tulee syötyä. Laihduttamaan ei kannata alkamaan imetysaikana, muta ruokavaliotaan voi muuttaa terveellisemmäksi, jolloin painokin voi tippua. Imetyksen jälkeen tuo "ylimääräinen" energiankuluus häviää ja mikäli syö samaan tahtiin kuin imetysaikana, niin ei se paino laske. Itselläni jäi tuo herkuttelu vähän päälle ja siksipä viimeiset kilot eivät tippuneetkaan ennen herkkujen vähentämistä.
 

Yhteistyössä