LAIHIA, millainen paikka asua?

  • Viestiketjun aloittaja "AAPEE"
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
No ei välttis kannata tulla jos voi välttää :D.

Nykyisistä päivähoitosystemeistä en osaa mitää sanoa, aiemmin on ollu ihan ok. Leikkikenttiä on jonku verran, hyvä pururata. Luistelupaikkoja ei taida paljo olla. Seurakunnan kerhot on hyviä.
Kysy jotain tarkempaa?

Mä asun 3 kilsan pääs keskustasta ja kauempana en haluais asua mutta sehän riippuu siitä mitä haluaa.
 
"AAPEE"
No ei välttis kannata tulla jos voi välttää :D.

Nykyisistä päivähoitosystemeistä en osaa mitää sanoa, aiemmin on ollu ihan ok. Leikkikenttiä on jonku verran, hyvä pururata. Luistelupaikkoja ei taida paljo olla. Seurakunnan kerhot on hyviä.
Kysy jotain tarkempaa?

Mä asun 3 kilsan pääs keskustasta ja kauempana en haluais asua mutta sehän riippuu siitä mitä haluaa.
No miks pitäs välttää? Mitä huonoa siinä paikassa on? :D

En oikeen tiedä mitä tarkemmin haluis kysyä.. onko palvelut keskittyny samaan paikkaan? Ja miten terveyspalvelut, toimiiko?
 
HippuTAR
Huonoa on pieni kylä jossa kaikki tuntee toisensa, mä tosin oon asunu täälä melkein koko ikäni joten ehkä siksi oon kyllästyny.

Kaikki palvelut on käytännössä keskustas. Terveyspalvelut ok, ajan saaminen toisinaan hankalaa (varsinki jos on yks tietty hoitaja puhelimes) mutta niin kai on vähän kaikkialla. Ilta- ja viikonloppupäivystys on Vaasas.

Työkkäri ja verotoimisto on Vaasas. Toistaiseksi Kelan toimipiste vielä löytyy. Kauppoja on ihan hyvin: K-market, S-market, Siwa, Halpa-halli ja Kössin halli (vaatteita ja roinaa) isoimmat, Erikoisliikkeitä on ainaki pieni vaateputiikki, 3 kukkakauppaa, silmälasikauppa, partureita miljoona, kodinkonemyymälä yms.
 
"AAPEE"
Onko siellä joku tietty paikka missä asumista kannattaa välttää? :D

Mua ei toi pieni paikkakunta haittaa, tällä hetkellä asutaan isossa kaupungissa mutta alkujaan olen kotoisin 3000ihmisen kunnasta ja pieneen paikkakuntaan tahdon täältä kaupungista muuttaa. :)
 
Zee
Mun mielestä muuten ihan toimiva paikka asua, mutta terveyspalvelut voisi olla paremmatkin. Hammaslääkäriin pääsi tarvittaessa silloin nopeasti, mutta tk:ssa sai istua ja tosiaan esim iltaisin pitää mennä Vaasaan päivystykseen, mutta sama tilanne taitaa olla kaikissa lähikunnissa. Palvelut löytyy kunnasta ja Vaasa on sopivan lähellä käydä ostoksilla ja töissä jne. Nykyään asun naapurikunnassa, mutta käyn paljon edelleen Laihialla kaupassa. Varmasti lapsiperheille ihan hyvä paikka asua, MLL:lla on hyvin toimintaa ja ainakin silloin oli mm. toimivat aamu- ja iltapäiväkerhot myös pikkukoululaisille.
 
"AAPEE"
Mun mielestä muuten ihan toimiva paikka asua, mutta terveyspalvelut voisi olla paremmatkin. Hammaslääkäriin pääsi tarvittaessa silloin nopeasti, mutta tk:ssa sai istua ja tosiaan esim iltaisin pitää mennä Vaasaan päivystykseen, mutta sama tilanne taitaa olla kaikissa lähikunnissa. Palvelut löytyy kunnasta ja Vaasa on sopivan lähellä käydä ostoksilla ja töissä jne. Nykyään asun naapurikunnassa, mutta käyn paljon edelleen Laihialla kaupassa. Varmasti lapsiperheille ihan hyvä paikka asua, MLL:lla on hyvin toimintaa ja ainakin silloin oli mm. toimivat aamu- ja iltapäiväkerhot myös pikkukoululaisille.
Asutko isossakyrössä? Meillä oli aluksi tarkoitus muuttaa sinne mutta se tuntuikin lopulta niin pieneltä ja oudon hajanaiselta palveluiden suhteen. Laihia vaikutti kompaktilta. :)
 
Zee
Ei, asun Mustasaaren eteläosassa :) Vähäkyröä on myös kehuttu, mutta onhan sekin tosi pieni paikka. Kyllä mä varmaan valitsisin sen Laihian mieluiten, koska siellä on palvelut mun kokemuksen mukaan ihan ok tasolla.
 
HippuTAR
Nykyään ei muuten mun kokemuksen mukaan enää tarvi hirmuisia aikoja istua tk:s odottamas. Taitaa parin viime vuoden aikana pisin jonotusaika olla ollut puolen tunnin luokkaa.

On kai tää näistä pikkukunnista tässä lähellä elinvoimaisin ja eniten palveluja.

Mä en mitään varsinaisia kokonaisia alueita keksi mihin ei kannattais muuttaa mutta vuokratalojen asunnoista skottitalo (asemalla) on kait lähinnä "syrjäytyneiden" asuttama, Tarkkasentie 6 kerrostalossa on myös aika levotonta porukkaa. Kannaksentiellä (osaomistusasuntoja ja vuokrataloilla välivuokrauksessa olevia asuntoja) on sähkölämmitys ja talot huonosti rakennettu joten sähkölaskut on melkoiset ja silti kämpät kylmiä.
 
"AAPEE"
Nykyään ei muuten mun kokemuksen mukaan enää tarvi hirmuisia aikoja istua tk:s odottamas. Taitaa parin viime vuoden aikana pisin jonotusaika olla ollut puolen tunnin luokkaa.

On kai tää näistä pikkukunnista tässä lähellä elinvoimaisin ja eniten palveluja.

Mä en mitään varsinaisia kokonaisia alueita keksi mihin ei kannattais muuttaa mutta vuokratalojen asunnoista skottitalo (asemalla) on kait lähinnä "syrjäytyneiden" asuttama, Tarkkasentie 6 kerrostalossa on myös aika levotonta porukkaa. Kannaksentiellä (osaomistusasuntoja ja vuokrataloilla välivuokrauksessa olevia asuntoja) on sähkölämmitys ja talot huonosti rakennettu joten sähkölaskut on melkoiset ja silti kämpät kylmiä.
Noi asunnot oli hyvä tietää!
 
HippuTAR
Tammelan alueen ( Tarkkamarkka ym. tarkat) asunnot on jhan hyviä ja asuu ihan "normaaleja" ihmisiä. Ei juuri mitään häiriöitä. Eskola on varmaankin ihan samanlainen alue.
Iippola, junkkarintupa ja kaarisilta kait myös ok paikkoja.

Eerontielle ja kituhakaan en itse muuttaisi mutta se johtuu enemmän henk.koht syistä kuin siitä että niissä ois jotain vikaa.

Juomukkarinne kans ok, mutta aika mettän keskellä. Tosin en oo hetkeen käyny sielä päin ja sinne on kovasti rakennettu viime vuosina.

Jakkulanrinteestä en edes tiedä missä on.

Eläinlääkärintalon asukaskoostumuksesta ei mitään hajua.
 
"AAPEE"
Onko tietoa mistä muualta laihialta voisi kysellä asuntoja kuin vain tuolta Laihian vuokrataloilta?
Ei ollut yhtään kolmioita tai isompia vapaana ja huono tilanne muutenkin, ettei välttämättä vapaudu siihen mennessä kun tarvittais se kämppä..
 
"AAPEE"
Voi hitsi.. mistä sitä nyt sitten asuntoa etsis.
Ei viitsisi kaksioon ahtautua ja muuttaa sitten taas muutaman kuun päästä lasten kanssa. Töiden perässä siis muutetaan.

Pakkoko sitä on jonnekin isoonkyröön muuttaa, vaikutti vaan niin kuolevalta paikalta että huh..
 
HippuTAR
Kannattaa laitta hakemus kumminkin ja siihen toi että töiden takia on muuttamas, eihän sitä tiedä vaikka huomenna vapautuis joku asunto.

Me ollaan viimesen kolmen vuoden aikana muutettu erinäisistä syistä useamman kerran ja asunnon jonotusaika on ollu 1päivä-5kk.


Niin ja ei ne tuolta vuokrstaloilta ikinä puhelimes sano ku jotain että "ei nyt oo vapaita eikä tietoa koska vapautuu". Ilman hakemusta on turha edes yrittää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
"AAPEE"
Okei. No täytyy sitten katsoa jos laittas siihen lehteen sen ilmoituksen ja toki hakemus laitetaan menemään tuonne vuokrataloille. Toivotaan, että tärppää.
Ja vois varmaan miettiä jos jonneki tori.fi sivustollekin laittas ilmoitusta..
 
"vierailija"
Mäkin olen Isostakyröstä kotoisin ja olen asunut kuutisen vuotta Laihialla, sitten muutin etelämmäksi isoon kaupunkiin. Laihiasta en tykännyt ollenkaan kun siellä asuin. Tietysti vähän jokaisessa pikkukylässä on huonoina puolina se, että ihmiset tuntee toisensa ja sen takia tietää myös ne inhottavimmat yksilöt. Mä en viihtynyt Laihialla varmaan etenkään siksi, että sopeutuminen sinne oli hankalaa.

Isostakyröstä voin ainakin sen sanoa, että sen sijainti joen varrella on aivan ihana juttu! Kauppoja ei ole niin paljon kuin Laihialla, mutta Isostakyröstäkin pääsee alle puolessa tunnissa sitten Seinäjoelle, mistä on esimerkiksi paremmat liikenneyhteydet (esim. juna ja muutenkin) muuallekin käymään. Lähijunat pysähtyy toki kummassakin kylässä. Isossakyrössä on parempi ja monipuolisempi pururata ja pulkkamäet kuin Laihialla. Sitten löytyy Kalliojärvi, jossa on kiva käydä lasten kanssa vaikka jätskillä ja uimarannat on siellä hyvät vesiliukumäkineen. Laihialla joutuu käymään soramontuilla vähän kauempana, jos uimaan haluaa. Kalliojärvi vetää turistejakin, siellä on kaikenlaista minigolfista tanssilavaan ja mökkeihin.
 
"AAPEE"
[QUOTE="vierailija";29238968]Mäkin olen Isostakyröstä kotoisin ja olen asunut kuutisen vuotta Laihialla, sitten muutin etelämmäksi isoon kaupunkiin. Laihiasta en tykännyt ollenkaan kun siellä asuin. Tietysti vähän jokaisessa pikkukylässä on huonoina puolina se, että ihmiset tuntee toisensa ja sen takia tietää myös ne inhottavimmat yksilöt. Mä en viihtynyt Laihialla varmaan etenkään siksi, että sopeutuminen sinne oli hankalaa.

Isostakyröstä voin ainakin sen sanoa, että sen sijainti joen varrella on aivan ihana juttu! Kauppoja ei ole niin paljon kuin Laihialla, mutta Isostakyröstäkin pääsee alle puolessa tunnissa sitten Seinäjoelle, mistä on esimerkiksi paremmat liikenneyhteydet (esim. juna ja muutenkin) muuallekin käymään. Lähijunat pysähtyy toki kummassakin kylässä. Isossakyrössä on parempi ja monipuolisempi pururata ja pulkkamäet kuin Laihialla. Sitten löytyy Kalliojärvi, jossa on kiva käydä lasten kanssa vaikka jätskillä ja uimarannat on siellä hyvät vesiliukumäkineen. Laihialla joutuu käymään soramontuilla vähän kauempana, jos uimaan haluaa. Kalliojärvi vetää turistejakin, siellä on kaikenlaista minigolfista tanssilavaan ja mökkeihin.[/QUOTE]

Isossakyrössä oli vaan se huono puoli, että se keskusta näytti tosi epäsiistiltä, siitä tulikin sellainen vanhan ja kuolevan kunnan kuva. Ja se oli outoa, että esim. tk oli niin kaukana kaikesta? Onko muut palvelutkin niin erillään?
 
"vierailija"
[QUOTE="AAPEE";29239005]Isossakyrössä oli vaan se huono puoli, että se keskusta näytti tosi epäsiistiltä, siitä tulikin sellainen vanhan ja kuolevan kunnan kuva. Ja se oli outoa, että esim. tk oli niin kaukana kaikesta? Onko muut palvelutkin niin erillään?[/QUOTE]

Mä en oikein nykytilasta hirveesti tiedä, kun harvoin tulee käytyä enää edes pikavisiitillä. Onhan tk kuitenkin parin kilometrin päässä keskustasta. Keskuskoulu, uimahalli, urheilukenttä, kirjasto ja lukio on ainakin ihan vierekkäin keskustassa. Päiväkoteja löytyy sieltä missä lapsiperheitä asuu, keskustasta ainakin pari kappaletta.
 
HippuTAR
Kyllähän Laihialaisetkin käy Kalliojärvellä uimas ja sit tietty Vaasas merenrannas.
Tuskin noilla soramontuilla enää juuri kukaan käy?

Niin ja pururataa on just pidennetty.
Pulkkamäkiä on tosiaan huonosti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä