Laihuliinien äidit - lyökäämme viisat päät yhteen!

Laittaisimmeko tähän listaa vinkeistä ja keinoista joilla vauvan ruokahalua tai ruan energiamäärää voisi lisätä jos vauva ei esim. jaksa syödä kerrallaan ns. riittävää määrää. Entä vauvojenne lempiruat? Minä teen riisipuuroon korvikeeseen jospa siihen tulisi lisää makua ja energiaa kuin veteen tehtyyn.
 
vieras1
Yksityinen lääkäri sekä neuvolantäti neuvoivat meille, että antaa pari teelusikallista ruokaöljyä/rypsiöljyä ruoan seassa, niin saa enemmän energiaa. Lempparina menevät peruna-porkkana sekä broileri-kasvisruoat. Hedelmäsoseet on ihan ykkösiä ja söis varmaan niitä pelkästään jos annettais =)
 
Kuinka paljon tuota ruokaöljyä uskaltaa lisätä 6 kk:n ikäisen lapsen ruokiin? Valmisruassahan on jo jonkin verran lisätty öljyä, voiko ruokaöljyä laittaa niidenkin joukkoon valmisteen omien öljyjen lisäksi?
 
vieras1
Olen tehnyt itse soseita nyt ja lisännyt niihin sen ruokaöljyn, mutta uskoisin että noihin valmissoseisiinkin voi lisätä sitä vähän. Kiinteiden aloittamisen yhteydessä laitoin ihan korvikemaidon joukkoon, kun soseita meni sen verran vähän silloin et käytin kaupan ruokia.
 
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?

Mulla ei ole mitään niksiä tohon ruokajuttuun, paitsi meidän ipanalle tippuu tosi hyvin noi jugurttisössöt, esim hedélmää ja jugurttia ja marjajugurttipurkit, onks kellään tietoa että onko niissä jotain rajoitusta? Lihaa, perunaa ja porkkanaa ei söis millään. Lasten kaurapuuro on kans ajoittain herkkua ja bataatti on ainoa juures mikä kelpaa....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?
Oletko nyt tosissasi, että poikasi on pienen kokoinen? Meidän ipana ollut 8 kk ikäisenäkään tuota 73cm, mutta painoi kyllä 8,7kg eikä häntä ole missään vaiheessa pieneksi sanottu. Onko siis neuvolassa tosiaan sanottu, että poikasi on muka pienen kokoinen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:47 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?
Oletko nyt tosissasi, että poikasi on pienen kokoinen? Meidän ipana ollut 8 kk ikäisenäkään tuota 73cm, mutta painoi kyllä 8,7kg eikä häntä ole missään vaiheessa pieneksi sanottu. Onko siis neuvolassa tosiaan sanottu, että poikasi on muka pienen kokoinen?

Joo, siis onhan se pitkä, mutta laiheliini, menee pituus/painokäyrällä siellä -20% hujakoilla, mutta ei nyt kauheesti olla oltu huolissaan kun tosiaan se pituus on kuitenkin hyvällä mallilla. Oli syntyessäänkin jo pitkä, 56cm ja painoi silloin 4,5 kg.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?
Siis mä kans meinasin tuolilta tippua kun luin nuo mitat. Pieni vai? Meidän poika oli nyt 11kk ikäisenä 73 cm ja 8130g. Esikoinen on ollut pikkusen isompi. Molemmat ihan täysaikasena ja normaalikokoisena syntyneitä. Mutta vaan pikkuisia, jotka menee miinus käyrillä. Huonoja syömään.

Esikoisen aikana stressasin kauheesti syömisestä tai siis syömättömyydestä, nyt kakkosen kanssa en ole niin paljon stressannut. Välillä vaan vähän... Kuitenkin lapset on kehittynyt ihan normaalisti eikä muuten ole mitään, ovat vaan vähän pienempiä kuin ehkä muut. Kakkosen kanssa ollaan käyty nyt kerran kuussa neuvolassa mittauksissa, mutta ei sen kummempaa. Esikoisen kanssa ihan normaalit neuvolakäynnit. Öljyä lisään itse tekemiin soseisiin. Mulle noi lapset on ihan sopivan kokoisia. Kun kerran hyvin voivat, leikkivät ja kasvavat omilla käyrillään, niin se on pääasia.
 
täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?

Mulla ei ole mitään niksiä tohon ruokajuttuun, paitsi meidän ipanalle tippuu tosi hyvin noi jugurttisössöt, esim hedélmää ja jugurttia ja marjajugurttipurkit, onks kellään tietoa että onko niissä jotain rajoitusta? Lihaa, perunaa ja porkkanaa ei söis millään. Lasten kaurapuuro on kans ajoittain herkkua ja bataatti on ainoa juures mikä kelpaa....
ootko tosissas? mikä pieni toi on...
 
No onhan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?
No onhan tuo aika laiha pituuteen nähden, eli "pieni" ;)

Meillä kun ollaan oltu 6kk iässä 9180g/68.5cm että pikkusen eri maata :whistle:
Nyt 8.5kk mitat 9860g/72.7cm =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 23:26 norppa75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?
Siis mä kans meinasin tuolilta tippua kun luin nuo mitat. Pieni vai? Meidän poika oli nyt 11kk ikäisenä 73 cm ja 8130g. Esikoinen on ollut pikkusen isompi. Molemmat ihan täysaikasena ja normaalikokoisena syntyneitä. Mutta vaan pikkuisia, jotka menee miinus käyrillä. Huonoja syömään.


Niin siis eikös nyt ollut nimenomaan puhe laihoista vauvoista? En olekaan yhtään huolissani poikani pituuskasvusta.
 
Meillä poika 8kk 7200g ja 64cm. Syntymämitat oli 2670g ja 46cm. Kasvaa omilla käyrillään tasaisesti, joten en ole itse huolissani eikä myöskään neuvolassa olla oltu. 4kk ikäisenä kyllä kontrolloitiin lääkärin määräyksestä kilpirauhasarvot pituuden vuoksi, mutta olivat normaalit. Mutta me vanhemmatkin olemme aika laiheliineja. Lisään myös itse tekemiini ruokiin rypsiöljyä. Että näin meillä.
 
Meillä tyttö 8kk 6500g ja 65,7cm, kasvaa ihan kivasti omalla käyrällään :heart:

Olen myös laittanut lorauksen rypsiöljyä itsetehtyihin liha-kasvissoseisiin. Lihaa annan 2 x päivässä. Meillä tyttö pääsääntöisesti syö todella hyvin, muutamia syömälakkoja tosin on kyllä ollut, mutta touhuaakin jo aikalailla, että kyllä sitä ruokaa kunnolla tarviikin.

En jaksa enää ottaa stressiä syömisistä, varmasti syö sen minkä tarvitsee. Toiset ovat pieniruokaisempia ja -kokoisempia kuin toiset.

Hyvää kesän odotusta kaikille, nautitaan pikkuisistamme B)
 
mikähän käyrä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:38 HattiWatti kirjoitti:
:wave:

Täällä yksi hippiäisen äiti ilmoittautuu!
Meillä on tosi pikkunen mies, 6kk, 73cm ja 7800g.
Minkäs kokoisia teidän linnut ovat?

Mulla ei ole mitään niksiä tohon ruokajuttuun, paitsi meidän ipanalle tippuu tosi hyvin noi jugurttisössöt, esim hedélmää ja jugurttia ja marjajugurttipurkit, onks kellään tietoa että onko niissä jotain rajoitusta? Lihaa, perunaa ja porkkanaa ei söis millään. Lasten kaurapuuro on kans ajoittain herkkua ja bataatti on ainoa juures mikä kelpaa....
Jaa että mitäköhän käyrää se teidän neuvolatäti oikein käyttää. Nääs meillä precis samanikäinen sekä kokoinen ja painokäyrä oli vain hiukan alle keskikäyrän EI LÄHESTULKOONKAAN mitään -20.
 
jestas
vali vali vali... eikös tämän ketjun perimmäinen tarkoitus ollut keksiä keinoja , kuinka pikkuisemme söisi paremmin ja mitkä ovat herkkuruokia?! Siis aivan turhaa tuollainen kiistely lapsen mitoista, herranjestas!!!
 
laihis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 21:54 jestas kirjoitti:
vali vali vali... eikös tämän ketjun perimmäinen tarkoitus ollut keksiä keinoja , kuinka pikkuisemme söisi paremmin ja mitkä ovat herkkuruokia?! Siis aivan turhaa tuollainen kiistely lapsen mitoista, herranjestas!!!
No juu, mutta jos äidillä on käsitys, että lapsi on pieni, vaikkei olekaan, niin pitäähän se väärinkäsitys oikaista. Normaaleja lapsia on ihan turha alkaa lihottamaan. Eiks se oo tärkeintä, että kasvaa omalla käyrällään, vaikka sitten hoikka olisikin. Olikohan aloitus tarkoitettu niille, joiden lapset ovat esim. tipahtaneet käyrältään kiinteät aloitettuaan tms.
Millaisilla mitoilla muuten neuvola alkaa laihuudesta huomauttelemaan?
 
Meidän pikkuneiti oli 6 kk neuvolassa 66cm ja 7400 g ja 8 kk neuvolassa painoa ei pituuteen nähden ollut tullut tarpeeksi (69,5cm ja 7670g), joten painokontrolli on edessä. Nyt siis -8 käyrillä. En ole itse tippaakaan huolissani, koska tyttö on aina ollut pieniruokainen, erittäin liikuvainen ja muu maailma kiinnostaa enemmän kuin ruokailut. Myöskin jos omaan ja mieheni neuvolakorttiin vertaa, meidän neiti on jättiläinen omiin mittoihimme verattuna vauvana! Eli kannattaa aina suhteuttaa myös vanhempien kokoon...

Meillä ruokailut sujuu parhaiten lelun tai kirjan avulla, muuten ei jaksa keskittyä muutaman lusikallisen jälkeen ollenkaan. Ja kyllähän se lapsi syö sitten kun on oikeasti nälkä! Lakkokausia meillä on silloin tällöin.

Minäkin olen välillä lisäillyt ruokaöljyä omatekoisiin soseisiin. Meillä parhaiten kelpaa puurot, jogurtit ja hedelmäsoseista päärynä. Myös peruna-porkkana menee, lihasoseet myös yleensä jos tuota peruna-porkkanaa joukossa. Eniten tyttö kuitenkin tykkää sormiruuista; pehmeäksi keitettyä porkkanaa, leipää, kurkkua, banaania, keitettyä kananmunaa...kaikki menee minkä antaa, vaikkei suussa vielä ainuttakaan hammasta. Siis niinä päivinä kun ei lusikkaruoka kelpaa, olen antanut sormiruokia. Kokeilkaapa tätä.

Tsemppiä kaikille laiheliininien äideille! :hug:
 
heluuna
Ne käyrät menevät kaikilla niin omia polkujaan kun syntymämitat vaikuttavat niihin. Meillä mennään -15% käyrällä ja paino/pituus 6kk 7050g/69,1cm (synt.3970g/52cm). Meillä tuo paino ei vain tahdo nousta vaikka syödään paljon mutta allergiat vaikuttavat kasvuun myös. Annetaan sitä tytölle mikä maistuu parhaiten ja hedelmäsoseet eivät muutenkaan maistuneet niin hyvin kuin kasvikset. Mutta kyllä niitä paljon pienempiä on meidänkin tyttösestä sen kyllä tiedän että ei turhaan pitäisi huolestua.
 

Yhteistyössä