"laiton" huostaanotto! kehen voi ottaa yhteyttä

  • Viestiketjun aloittaja sossujen uhri
  • Ensimmäinen viesti
aply
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!
Itse olen entinen laitos/ongelmanuori ja kaksi lasta on kotona, eikä niitä kukaan ole yrittänyt viedä. Minunkin käsitys asioista on, että todella vaikeaa on saada huostaanotto vaikka näkisi että lapset voivat pahoin
:( Uskon kyllä että poikkeustapauksia voi olla, mutta tosiasiahan on, että harvoin vanhemmat ovat samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa lasten parhaasta... Kyllä alkoholisti/päihdeäitikin väittää että lapsilla on parempi äitinsä luona ja hän pystyy lapsensa hoitamaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!
Itse olen entinen laitos/ongelmanuori ja kaksi lasta on kotona, eikä niitä kukaan ole yrittänyt viedä. Minunkin käsitys asioista on, että todella vaikeaa on saada huostaanotto vaikka näkisi että lapset voivat pahoin
:( Uskon kyllä että poikkeustapauksia voi olla, mutta tosiasiahan on, että harvoin vanhemmat ovat samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa lasten parhaasta... Kyllä alkoholisti/päihdeäitikin väittää että lapsilla on parempi äitinsä luona ja hän pystyy lapsensa hoitamaan...
Vasta oli jossaki juttua että turhat huostaanotot on lisääntyny,lapsi/lapset otetaan huostaan vaikka perhe tarvis ennaltaehkäisevää perhetyötä, ja nehän ei kulje käsikädessä.
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!
Itse olen entinen laitos/ongelmanuori ja kaksi lasta on kotona, eikä niitä kukaan ole yrittänyt viedä. Minunkin käsitys asioista on, että todella vaikeaa on saada huostaanotto vaikka näkisi että lapset voivat pahoin
:( Uskon kyllä että poikkeustapauksia voi olla, mutta tosiasiahan on, että harvoin vanhemmat ovat samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa lasten parhaasta... Kyllä alkoholisti/päihdeäitikin väittää että lapsilla on parempi äitinsä luona ja hän pystyy lapsensa hoitamaan...
Vasta oli jossaki juttua että turhat huostaanotot on lisääntyny,lapsi/lapset otetaan huostaan vaikka perhe tarvis ennaltaehkäisevää perhetyötä, ja nehän ei kulje käsikädessä.
Niin, uskon että poikkeuksia on. Olisikohan niin että huostaanotto on halvempaa kuin tukitoimien tarjoaminen...? Olisi mielenkiintoista selvittää että onko tietyissä kunnissa niin että otetaan herkemmin huostaan kuin tarjotaan tukitoimia... Nämähän näkyisi kuntien budjeteista.. hmm... Kuka jaksaisi leikkiä salapoliisia :)
 
vieras
tätäkin palstaa lukiessa suurimmalle osalle mammoista on TOOSI tärkeää päästä viihteelle heti kun lapsi syntynyt, eletään miten sattuu jne. eli se oma itsekkyys on pääasiassa ei suinkaan lapsi ja lapsen oikeudet. jostain kumman syystä suomessa vanhemmilta on unohtuneet ne vanhemman velvollisuudet. ja sitten syytetään yhteiskuntaa kun puututaan täysin normaaliin elämään, kiesus sentään tätä älynvähyyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!
Itse olen entinen laitos/ongelmanuori ja kaksi lasta on kotona, eikä niitä kukaan ole yrittänyt viedä. Minunkin käsitys asioista on, että todella vaikeaa on saada huostaanotto vaikka näkisi että lapset voivat pahoin
:( Uskon kyllä että poikkeustapauksia voi olla, mutta tosiasiahan on, että harvoin vanhemmat ovat samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa lasten parhaasta... Kyllä alkoholisti/päihdeäitikin väittää että lapsilla on parempi äitinsä luona ja hän pystyy lapsensa hoitamaan...
Vasta oli jossaki juttua että turhat huostaanotot on lisääntyny,lapsi/lapset otetaan huostaan vaikka perhe tarvis ennaltaehkäisevää perhetyötä, ja nehän ei kulje käsikädessä.
Niin, uskon että poikkeuksia on. Olisikohan niin että huostaanotto on halvempaa kuin tukitoimien tarjoaminen...? Olisi mielenkiintoista selvittää että onko tietyissä kunnissa niin että otetaan herkemmin huostaan kuin tarjotaan tukitoimia... Nämähän näkyisi kuntien budjeteista.. hmm... Kuka jaksaisi leikkiä salapoliisia :)
Se oli joku ministeri joka asiasta puhui, yritän etsiä linkkiä kun tässä kerkiän:)
mutta tosiaan joissaki kunnissa huostaanotetaan helpommin, vaikka se tulee kunnille kalliimmaksi kuin ennaltaehkäisevä perhetyö. Monesti nimittäin tilanne karkaa niin lapasesta että huostaanotto on tarpeellinen kun kunta ei ole tarjonnu ennaltaehkäisevää perhetyötä apua tarvitsevalle. Nämäki luetaan turhiin huostaaottoihin koska tilanne ois voitu välttää tavalla joka on lapsille, perheelle ja kunnalle paras.
 
sossutäti
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Olisikohan niin että huostaanotto on halvempaa kuin tukitoimien tarjoaminen...?
Ei todellakaan ole. Huostaanoton kustannukset ovat aina moninkertaiset verrattuna avohuollon tukitoimiin. Ja ei, vastoin monen luulemaa tietoa, valtio ei maksa huostaanottoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Olisikohan niin että huostaanotto on halvempaa kuin tukitoimien tarjoaminen...?
Ei todellakaan ole. Huostaanoton kustannukset ovat aina moninkertaiset verrattuna avohuollon tukitoimiin. Ja ei, vastoin monen luulemaa tietoa, valtio ei maksa huostaanottoja.
Valtio maksaa kunnalle tietyn summan jokaisesta huostaanotosta.
Minusta sieltä missä se huostaanotto on tarpeellinen ei sitä käytetä, ja sinne missä ois ennaltaehkäisevä se oikea keino taas käytetään. Jotenki menny nurinkurin tässä yhteiskunnassa asiat. Alkoholisti perheet saa pitää lapset kun taas masentuneelta ja väsyneeltä äidiltä viedään lapset.

Ja lisään että turhiin huostaanotoihin kuulu myös kouluvaikeuksista kärsivät lapset ja ADHD-diagnoosin saaneet sekä myös muut diangnoosit, jotka aiheuttaa erityistilanteita perheessä.
 
sossutäti
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Ja lisään että turhiin huostaanotoihin kuulu myös kouluvaikeuksista kärsivät lapset ja ADHD-diagnoosin saaneet sekä myös muut diangnoosit, jotka aiheuttaa erityistilanteita perheessä.
Ketään ei huostaanoteta sen vuoksi että on kouluvaikeus tai adhd. Lapsi huostaanotetaan sen vuoksi että vanhemmat eivät pysty huolehtimaan lapsen kasvusta ja kehityksestä.
Valtio korvaa pienen osan huostaanottojen kustannuksista, sekin huomioituna huostaanotto on aina paljon kalliimpi kuin avohuolto.
 
---
Tosi outoa, ettei täällä juurikaan ole tullut esille psykiatrien hoidoksi määrämät sijoitukset ja sitä kautta huostaanotot. Lääkärit ja sossuntädit ihan käsikädessä tukevat toisiaan kun näitä tehdään. Syy nuoren/lapsen psyykkiseen pahoinvointiin on TIETENKIN perheessä, mutta sisarukset saavat kuitenkin jäädä tähän "sairaaseen ympäristöön" kasvamaan. Nuoria huostaanotetaan myös koska psykiatrisissa sairaaloissa ei ole paikkoja ja tämä on FAKTA. Onneksi sisarukset on vielä terveitä, eivätkä ikinä uskalla sairastuakkaan kun veli vietiin - HOITOON - lastensuojelulaitokseen! Ja taas äidin vika vai kun haki sairaalasta lapselleen apua?!?
 
Nyt harmaana.
Alkuperäinen kirjoittaja sossujen uhri:
tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!
minun nuoruudessani on ollut alkoholi, lastensuojelu, sijaisperhe, huostaanotto, enemmän viinaa ja kapinaa. kaikki alle 18v.

Sain 19v esikoiseni; hän oli TASAN 2kk lastenhuollon asiakas, synnäriltä tekivät lastensuojelu ilmoituksen sairaala sossun painostamana; sain tästä korvauksia sairaalalta vuosia myöhemmin.
Sossut oli kummissaan kun vanhoista papereistta tehdään ilmoituksia, koko raskauden ajan olin vesi selvä, ja nytkin olen ollut. ansaitsin puhtaat paperit sossuilta =) Niiden käynnit jäi kahteen pakolliseen ja kaikille oli ahdistava tilanne. No saatiimpa parempaa toimeentulotukea 8D ja avustusta kanteen nostamiseen sairaalalle.. Näin meillä..
 
harmaana jatkaa.
Siis neuvolassa suostuin vapaa ehtoisesti kun olin vielä 18 ja jotkut merkinnät "TUOREITA" , että käyn kuukauden välein huumeseulannoissa ja etuna oli se että ultria oli ilmatteeksi paljon useammin kun muissa raskauksissa.
 
mommy
Sain 19v esikoiseni; hän oli TASAN 2kk lastenhuollon asiakas, synnäriltä tekivät lastensuojelu ilmoituksen sairaala sossun painostamana; sain tästä korvauksia sairaalalta vuosia myöhemmin.

Lainasin tuosta ylempää...Oliko korvausprosessi hankalakin perättömistä/perättömässä ilmoituksessa?

Minulle voi lähettää yxärinkin, jos halunnet?kuukunat@suomi24.fi
 
"sivullinen"
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä;21358678:
Se oli joku ministeri joka asiasta puhui, yritän etsiä linkkiä kun tässä kerkiän:)
mutta tosiaan joissaki kunnissa huostaanotetaan helpommin, vaikka se tulee kunnille kalliimmaksi kuin ennaltaehkäisevä perhetyö. Monesti nimittäin tilanne karkaa niin lapasesta että huostaanotto on tarpeellinen kun kunta ei ole tarjonnu ennaltaehkäisevää perhetyötä apua tarvitsevalle. Nämäki luetaan turhiin huostaaottoihin koska tilanne ois voitu välttää tavalla joka on lapsille, perheelle ja kunnalle paras.
Hallinto-oikeudessa huostaanottohakemus kaatuu siihen, jos ei ole tarjottu ennaltaehkäisevää työtä. Huostaanotto ei saa olla ensimmäinen keino, tai sitten huosta hylätään HAO:ssa. Tukitoimia täytyy olla tarjottuna. Joskus voi tietty olla, ettei tukitoimia suostuta ottamaan vastaan. Nähdään vaan mörköjä joka paikassa ("perhetyöntekijä tulee tänne kyttämään" tai "tukiperhe vie lapseni") ... no sitten se on se huostaanotto vihoviimeinen keino, jos ei vanhemmille mikään muu kelpaa!

Huostaanotot menevät tietyllä kaavalla, ja jos ei mene, niin sen saa purettua. Siksipä on aikas vaikea uskoa näitä juttuja, miten "lapsi viedään ja ilman syytä ja mitään en voi tehdä. "

Teinien huostaanotot on se, mikä on räjähdysmäisesti lisääntynyt. Enkä yhtään ihmettele, jos ennaltaehkäisevä työ ei näiden kohdalla toteudu - vanhemmat herää teinin vaikeuksiin helposti vasta, kun se teini on ongelmissa jo niin syvällä ettei siitä itse selvitä. Vanhemmat pyytää huostaanottoa, teini vastustaa sitä, hänet viedään siitä huolimatta. Ja näin kirjautuu tämä "tahdonvastaisena huostaanottona" kun teini itse vastustaa sitä, että joutuu huumeringistään eroon.
Tahdonvastaisia huostaanottoja on noin kolmannes kaikista.
 
saisit varmaan suomi 24 biovanhemmat palstalla asiallisia vastauksia ja tukea tilanteeseesi.
naurajille ja ilkkujille:huostaanotossa tietyt kriteerit tulee täyttyä.
nuoremme sijoitettiin syyllä"vaarantaa omalla käytöksellään terveyttään."tämä ei riitä syyksi,joten sossu KEKSI puutteita kodin olosuhteissa.
nämä puutteet ei millään lailla olleet vaarana 3 muun lapsen kehitykselle.
sossu itse myönsi valehdelleensa saadakseen sijoitus vaatimuksen läpi ho:ssa.
ap:lle jaksamista

Mulla samantapainen juttu. Äitini kuoleman jälkeen kaksoseni huostaan otettiin.. Itse kyllä soitin ja pyysin apua, kun en enää jaksanut.Ja nyt, vuosia myöhemmin, on sossu myöntänyt, että äitini kuolemalla SAATTAA olla vaikutusta sihen, että olin henkisesti voimaton silloin. Ja eräs sossun täti sanoi kerran vahingossa, et taisi huostaanotto olla "hätävarjelun liioittelua" (samoihin aikoihin olivat ne tapaukset, missä äiti lukitsi lapsensa pakastimeen ja eräs isä poltti talon ja muksut mukana) ja olinhan minä 20 ja sinkku silloin...
Olen nuorimmaiselle hyvä äiti, jaksamisessa/kasvatuksessa ei kukaan ole nähnyt valittamisen aihetta. Silti en ole saanut kaksosia takaisin. Huostaan ottoa yritettin purkaa, tulos oli kielteinen koska aviomieheni ei päässy kolmanteen tapaamiseen töiden takia.. Päätöksessä luki, että "miehen rooli kasvatuksessa epäselvä- estyi tulemasta paikalle"...
Onkohan tää niinkuin pitää???
 
Viimeksi muokattu:
mikä on totuus?
Lasten psykiatrisen osaston hoitajana ( 7 vuotta ) en ole kertaakaan törmännyt huostaanottoon johon ei olisi perusteita. Niihin tapauksiin kylläkin joissa ei ole tehty, vaikka syytä olisi.
Mutta varmasti fiksuna aikuisena tajuat, ettei yhden ihmisen kokemus ole kokototuus ja että perusteettomia huostaanottoja kyllä tapahtuu, vaikket ole joutunut itse yhtään sellaista todistamaan.
 
varma juttu
Päihde epäilystä ei kyllä yhtään lasta huostaanoteta. Jos nähdään, että vanhempi on ilmiselvästi päihteiden vaikutuksenalainen tehdään kiireellinen huostaanotto joka on helppo purkaa jos kyse ei ole ongelmasta vaan 'vahingosta'. Jos kyse on epäilystä josta ei konkreettista näyttöä tai menossa kuntoutuminen annetaan seuloja. Ne eivät huijaa vaan antavat todellisen näytön. Niitä tehdään myös pistokokeina.

Eli kyllä niitä käytetään ongelman toteennäyttämiseen jos huostaanoton syynä on ainoastaan päihteet. Ja niitä jokainen normaali älyinen ja syytön vanhempi kyllä vaatiikin jos huostaanotto uhkaa.
 
Tulipa vaan mieleen..
Että paljon jää sossuilta tietämättäkin..
Meillä vanhemmat ryyppäsivät, tappelivat ja kävivät kapakoissa, kun me lapset oltiin peiniä. Nuorin oli alle kouluikäinen, vanhin alle 10 v, kun jäätiin yksin kotiin vanhempien mennessä kapakkaan tai kavereilleen ryyppäämään. Kotona heilu puukot ja rikottiin pulloja ja revittiin vaatteita noissa tappeluissa, joita me pienet oltiin todistamassa ja vieressä itkemässä ja huutamaassa, että lopettakaa! Kohta joku voi kuolla. Ja yritettiin repiä vanhempiamme irti toisistaan. Ikinä ei sossun tädit käyneet meillä vaikka varmasti mekastus kuului naapuriin, kun rivarissa asuttiin. Tosin ihan hyvä niin. Olisi kauheaa, jos meidät lapset olisi erotettu toisistamme ja vielä vanhemmistamme. Ei mulle ainakaan mitään traumoja lapsuudesta oo jääny.
 
"minä vaan"
Ihan "hauskaa" itsellä huomata miten naiivisti olen tässä eräälle palstalle kommentoinut että turhia huostaanottoja ei tehdä ja sossut kyllä katsoo tilanteen tarkkaan jne. Ja nyt, vähän myöhemmin, olen itse tilanteessa jossa katson että lapseni on joutuneet turhan huostaanoton uhreiksi! Näin varmaan ne hyvät äidit tälläkin plastalla nyt ajattelee, niinkuin minä tein vielä vähän aikaa sitten. Näköjään se pitää kohdalle sattua ennen kuin ymmärtää että asiat ei olekaan ehkä niin, niin kuin annetaan ymmärtää valtaväestölle. Puheet ovat kauniita tukitoimista jne., mutta todellisuus lyö nyrkin vasten kasvoja. Ajatusmaailmani on kyllä tehnyt kuperkeikan ja olen huomannut miten virkamiehet voivat väärinkäyttää ja pompottaa asiakasta ja käännellä omia puheitaan miten sattuu. Viimeisimpään tapaamiseen otin nauhurin mukaan kun huomasin että tapaamisessa puhuttuja asioita vääristellään ja irrotetaan asiayhteydestä. Tästä lähtien otan nauhurin jokaiseen tapaamiseen!
 
Vm.74
Huostaanotossa ajatellaan aina lapsen parasta. Viranomaiset ovat nähneet tilanteessa sellaista että lapselle ei ole tarjottu sellaista ympäristöä joka on lapsen edun mukaista.
 
"minä vaan"
Huostaanotossa ajatellaan aina lapsen parasta. Viranomaiset ovat nähneet tilanteessa sellaista että lapselle ei ole tarjottu sellaista ympäristöä joka on lapsen edun mukaista.
Tämä on juuri sitä naiivia ajattelua ja uskomista siihen että asiat toimii niin kuin pitääkin, näin minäkin ajattelin kunnes puun takaa läsähti täysillä vasten kasvoja.
 
"Minä vaan"
[QUOTE="minä vaan";22426237]Tämä on juuri sitä naiivia ajattelua ja uskomista siihen että asiat toimii niin kuin pitääkin, näin minäkin ajattelin kunnes puun takaa läsähti täysillä vasten kasvoja.[/QUOTE]

lapsen etu on aina etusijalla. Lapsen parasta on ajateltava sitten viranomaisten jos siihen ei lapsen omat vanhemmat kykene. Lapsella pitää olla oikeus turvalliseen elämään.
 
"minä vaan"
[QUOTE="Minä vaan";22426408]lapsen etu on aina etusijalla. Lapsen parasta on ajateltava sitten viranomaisten jos siihen ei lapsen omat vanhemmat kykene. Lapsella pitää olla oikeus turvalliseen elämään.[/QUOTE]

No, lapsilla on ollut utrvallinen elämä. On ollut säännölliset ruoka ajat, valvontaa, virikkeitä kuria ja rakkautta. Sen on sanoneet kaikki. Mikä tässä yhtälössä mättää? Ja miksi lapset nyt voivat sitten olla luonani ilman mitään tukitoimia tms. vaikka tilanteesta on aikaa vain 3 viikkoa? jos olen kerta ollut niin "hullu" niin miksi nyt sitten annetaan lapset minulle varauksetta? Jommassa kummassa on tehty virhearviointi, ei kukaan "parane" kolmessa viikossa vakavasta henkisestä häiriöistä. Miksi se on niin vaikeaa uskoa että sosiaalitoimen virkailija olisi voinut tehdä virhearvoinnin ja toimia väärin?
 

Yhteistyössä